Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Virkningen av P-piller

NYTT TEMA
Pittelillemeg
PittelillemegInnlegg: 3270
18.03.10 18:45

For all del, jeg er ikke gravid. Men jeg bare lurer på en ting. Kan p-pillene man går på plutselig slutte å virke? Leser jo om folk som går på p-piller, men likevel blir gravid. Men har de da nettopp begynt på en type p-pille, eller har pillene bare plutselig ikke virket?

missChance
missChanceInnlegg: 54980
18.03.10 18:49
Pittelillemeg: eller har pillene bare plutselig ikke virket?

Eller man har glemt pillen og tatt den litt for sent, eller hatt diaré eller kastet opp ... :)

Pittelillemeg
18.03.10 19:22
missChance: Eller man har glemt pillen og tatt den litt for sent, eller hatt diaré eller kastet opp ... :)

Så det er alltid en slik faktor som gjør at man ble gravid? P-pillene kan ALDRI svikte?

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 21289
18.03.10 19:29

Glemt pille, oppkast, diaré og feber er de vanligste grunnene til prevensjonssvikt ved p-pillebruk. Men andre faktorer kan også spille inn, feks bruk av andre medisiner.

For noen ytterst få får ikke god nok beskyttelse med lavdosepillene som selges i dag. Fordelen med lavdosepiller er at de gir de aller fleste god nok beskyttelse med minst mulig bivirkninger.

missChance
missChanceInnlegg: 54980
18.03.10 19:31
Pittelillemeg: P-pillene kan ALDRI svikte?

Det sa jeg ikke ...  Jeg ramset opp noen alternativer. 0,2-0,3 av hundre kvinner (eller 2 av tusen) blir gravide ved bruk av p-piller, og p-piller er den sikreste prevensjonen man har (bortsett fra avholdenhet, selvfølgelig) - en sikkerhet som er avhengig av riktig bruk. I de aller fleste tilfeller der noen blir gravid ved bruk av p-piller er det menneskelig svikt, som nevnt over. Bare det å bruke johannesurt sies å kunne redusere sikkerheten.

Thyra
ThyraInnlegg: 43154
18.03.10 21:10
Pittelillemeg: Så det er alltid en slik faktor som gjør at man ble gravid? P-pillene kan ALDRI svikte?

Det er ingenting som er 100 % sikkert.

apples
applesInnlegg: 6386
18.03.10 21:20
Pittelillemeg: Så det er alltid en slik faktor som gjør at man ble gravid? P-pillene kan ALDRI svikte?

De som tester slik bruker to ulike måter å vurdere sikkerheten - en for "perfekt bruk" og en for "faktisk bruk".

Ved perfekt bruk (altså helt etter bruksanvisningen) i et helt år er sannsynligheten for å bli gravid i løpet av det året 0,3%.

For faktisk bruk (altså medregnet alle momenter som at man glemmer pillen, kaster opp, har diare etc.) er det svært forskjellig fra studie til studie, men man har fått resultater fra 2-8% sjanse for graviditet i løpet av et år.

Pittelillemeg
18.03.10 21:27

Ok, takk for svar alle sammen. Nei, jeg mente ikke at de er 100% sikre. Ingenting er 100% sikkert.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg