Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Problemer med akillessene.

NYTT TEMA
feiekost
feiekostInnlegg: 5268
22.05.10 02:40

Jeg har fått problemer med en akillessene.
I februar var og noen venner å spilte innebandy. Midt i en kampsituasjon i en duell kjente jeg et "hopp" på baksiden over hælen i venstre foten da jeg satte foten ned og snudde den litt. Det var ufattelig vondt, men akillessenen er ikke røket. Kunne dog ikke fortsette å spille der og da. Den er vond, og jeg kan ikke ta på den. Går jeg lange turer, så blir den varm og kanskje hoven?

Jeg begynner å bli lei av dette. Hva kan jeg eventuelt gjøre?

Hvis forklaringen ikke er god nok, så kan jeg utdype det.

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 21288
22.05.10 18:24
feiekost: Jeg har fått problemer med en akillessene.
I februar var og noen venner å spilte innebandy. Midt i en kampsituasjon i en duell kjente jeg et "hopp" på baksiden over hælen i venstre foten da jeg satte foten ned og snudde den litt. Det var ufattelig vondt, men akillessenen er ikke røket. Kunne dog ikke fortsette å spille der og da. Den er vond, og jeg kan ikke ta på den. Går jeg lange turer, så blir den varm og kanskje hoven? Jeg begynner å bli lei av dette. Hva kan jeg eventuelt gjøre?

Høres ut som en strekk som har gått over til en inflammasjon i senen.

Svaret på problemet er i tilfelle følgende: Konsentrisk trening, konsentrisk trening og konsentrisk trening...

Du bør få instruksjon av en fysioterapeut på hvordan du kan trene opp akillesen din slik at den blir mer holdbar. Enkleste (og kjedeligste) øvelsen er å stille seg på tå på et trappetrinn og så senke hælen sakte ned (hælen skal stå uttafor trappetrinnet, altså du skal stå med blikket oppover trappa). Når du trener slik, belaster du muskel og senen samtidig som du får strukket ut (litt vanskelig å forklare, men du forstår kanskje?) i motsetning til trening der du forkorter muskelen mens du har belastning (dvs når du står på gulvet og så strammer leggmuskulaturen for å komme deg opp på tå, dette kalles eksentrisk trening).

Det finnes egne treningsapparat på vanlige treningssentre der du står med tærne på et slags trappetrinn og setter rumpa på et sete som kan slides opp og ned på apparatet, og til dette er det festet vekter slik at du etterhvert kan øke belastningen. Da kan du gå opp på tå ved å belaste begge bein likt, og så kan du la det dårlige beinet ha hele belastningen på nedturen. Du skal ta det pent og rolig til å begynne med, og gjerne spise littegranne NSAIDS (ibux eller tilsvarende) om du blir varm og hoven. Men du skal ikke spise tabletter for å kunne øke treningsmengden! Etterhvert kan du øke belastningen mtp antall kg, og du vil etterhvert kunne gjøre øvelsen med lik belastning på begge bein på nedturen og heller øke vekten du legger på. Litt konsentrisk trening av problempunkter vil fort kunne forebygge nye smeller.

Lykke til!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg