Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lymfekjertler på halsen

NYTT TEMA
zmz
zmzInnlegg: 113
20.12.10 18:17

Det er noe som gnager på meg: Har vært slapp i noen uker nå, og vært hos legen og tatt blodprøver. Alt var normalt, bortsett fra lav D-vitamin. Tar nå D-vitamin-tabletter.

Men jeg greier ikke å kaste av meg hypokonderiet mitt... Når jeg kjenner på halsen min, har jeg lymfekjertler på høyre siden av halsen, men er stiv/hard på store deler av venstre siden av halsen (altså ikke f.eks. bare en lymfeknute, men et helt større område), slik at jeg ikke kjenner lymfeknuter i tilsvarende område på venstre side av halsen. Aner noen hvorfor? Det skal sies at jeg kjenner iallfall en lymfeknute i et annet område på venstre siden av halsen.

Beklager å plage dere med hypokonderiet mitt, - og god jul.

kaninører
kaninørerInnlegg: 560
23.12.10 05:40

Hei. Jeg ser at det ikke er kommet noe svar, selv om det er gått to og et halvt døgn. Håper du er blitt bedre (eller kommet deg til legen igjen).

Det er viktig å oppsøke legen på nytt ettersom det første legebesøket ikke så ut til å hjelpe. Hva sa legen om de kjennbare lymfeknutene? Eller var de  ikke tilkommet enda?

At jeg sier oppsøk lege igjen, er i tilfelle infeksjon som ikkke ga utslag i blodprøvene første gang, men også for å utelukke noe mer alvorlig. Så du går vel til legen hvis du fortsatt har disse symptomene på halsen som du beskrev? Og om du får antibiotika og hvis det mot formodning ikke hjelper (eller hjelper for lite), så er det virkelig grunn til å oppsøke på nytt.

Du beskrev jo ikke bare en eller to lymfeknuter men flere, pluss et helt område som er hard på den ene siden. Jeg tror ikke legen vil avvise deg eller kalle det for hypokondri. Om så skulle skje, ville det være en god grunn til å bytte fastlege, mener jeg.

Bendersteel99
Bendersteel99Innlegg: 1
24.12.10 00:30

Har hatt samme problem selv, skiftet ut amalgamfyllingene og klumpene forsvant. Men hvis du skal skifte ut fyllingene, bør du gå til en tannlege som tar alle forholdsregler for å beskytte deg mot amalgamstøv. Forbundet Tenner og Helse kan gi deg navnet på kompetente tannleger, de har også mye info om problemet, lykke til.

qpr1
qpr1Innlegg: 6751
24.12.10 13:03
Bendersteel99: Har hatt samme problem selv, skiftet ut amalgamfyllingene og klumpene forsvant. Men hvis du skal skifte ut fyllingene, bør du gå til en tannlege som tar alle forholdsregler for å beskytte deg mot amalgamstøv. Forbundet Tenner og Helse kan gi deg navnet på kompetente tannleger, de har også mye info om problemet, lykke til.

Jeg har masse amalgamfyllinger og har aldri hatt slike problemer med halsen. Kjenner også masse venner som også har masse amalgamfyllinger og ikke slike problemer.

zmz
05.01.11 03:41

Takk for svar! Har helt glemt å sjekke her.

Altså, lymfekjertlene på høyre siden er ikke store, men normale. Greia er bare at jeg ikke kjenner dem på venstre side, fordi strukturen er så hard der.

missChance
missChanceInnlegg: 54947
05.01.11 08:13
zmz: Altså, lymfekjertlene på høyre siden er ikke store, men normale. Greia er bare at jeg ikke kjenner dem på venstre side, fordi strukturen er så hard der.

Kan du rett og slett ha så spente muskler på venstre side at du ikke kjenner dem?

zmz
06.01.11 05:41
missChance: Kan du rett og slett ha så spente muskler på venstre side at du ikke kjenner dem?

Det kan godt være! Er ganske stiv i nakken, så.

:)

missChance
missChanceInnlegg: 54947
06.01.11 08:19
zmz: Det kan godt være! Er ganske stiv i nakken, så. :)

Du får strekke og tøye eller massere litt. Eller få deg en time hos fysioterapeut hvis det er mulig :)

zmz
06.01.11 15:13
missChance: Du får strekke og tøye eller massere litt. Eller få deg en time hos fysioterapeut hvis det er mulig :)

Hehe, will do. Thanks!

kaninører
18.01.11 06:18

Du oppsøker vel lege på nytt, hvis ikke dette bedrer seg fort?

Fikk ikke ro, angående de forskjellige rådene du har fått. (Massasje, tøying, bytting av almagamfyllinger...)

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 11785
18.01.11 08:47
kaninører: Fikk ikke ro, angående de forskjellige rådene du har fått

Antagelig har du ikke godt av å være her hvis det går så innpå deg.

Antagelig har ikke andre folk godt av å ha deg her heller. Å ymte frempå om alvorlige sykdommer, renne ned dørene hos legen osv, overfor mennesker som ikke er særlig sjuke - er skikkelig unødvendig. Å være slapp noen dager er ikke unormalt. Vennligst kutt ut skremselsinnleggene dine, du er ikke lege og har ingen forutsetninger for å antyde overfor fremmede mennesker at de kanskje er alvorlig sjuke.

Takk, hei.

kaninører
30.01.11 08:44

Slik jeg oppfatter innlegget ditt av 18.01.11, Navnebruker, var hovedpoengene dine som følger:
- et ønske om at trådstarteren (og andre i en lignende situasjon) ikke skal utsettes for unødige bekymringer.
- at leger ikke skal belastes med unødvendige henvendelser.

Jeg er enig med deler av det du sier, men ikke alt, og konklusjonen kan jeg i hvert fall ikke være enig i. Her er grunnene:

Du skrev bl.a.: “Å være slapp noen dager er ikke unormalt.” Unnskyld meg, men trådstarteren skrev at det har vært noen UKER nå. Litt forskjell, ikke sant? Tåler at folk er uenige med meg, men kan vi holde oss til det som faktisk STÅR DER?
:-)

Nå var det over en måned siden hovedinnlegget ble skrevet, og personen som skrev det, kan ha blitt bedre i mellomtiden. Ingenting ville være mer gledelig, og jeg utelukket ikke at det kan ha skjedd - heller ikke i innlegget mitt.

“Skremselsinnlegg” ble nevnt. Men her uttalte jeg meg veldig varsomt, nettopp for å ikke skremme unødig. Jeg skrev at hvis det MOT FORMODNING ikke hjelper (eller hjelper for lite), så bør man oppsøke lege på nytt. Så jeg var heller muligens litt FOR tilbakeholdende i et forsøk på å unngå skremsel.

Husk at dette var etter flere ukers slapphet, multiple kuler på den ene siden av halsen, og på den andre siden av halsen et større hardt område pluss en kul ved siden av. Det var heller ikke klart (utfra hovedinnlegget) om kulene var tilstede ved første legebesøk, eller bare slappheten - som jeg allerede nevnte i ett av de forrige innleggene mine. Dermed er det fullt mulig at kulene ikke var blitt sett av lege slik de etter hvert var blitt, men tilkom eller økte i omfang etter legebesøket. Er det egentlig mange lesere som tror på alvor at disse symptomene er å ta lettvint på? DOKUMENTASJON, i så fall?

For selv å dokumentere litt, har jeg valgt ut noen relevante linker fra kjente norske kilder som jeg tror de aller fleste stoler på, ikke ekstreme på noen måte. Jeg valgte ut kun kilder som er beregnet som informasjon til pasienter, FORELØPIG. Men faglitteratur gjør det OGSÅ klart at kuler med slapphet skal tas alvorlig, og jeg kan også vise til slike kilder om nødvendig. Og jeg som trodde at dette var noe som “alle” visste!

http://www.lommelegen.no/331416/kul-paa-halsen
Her står det bl.a.: “En generell regel er at alle kuler som ikke forsvinner av seg selv i løpet av et par uker, bør undersøkes av lege.”

http://www.lommelegen.no/336233/kul-paa-halsen
Her skriver legen mest for å berolige, men likevel avslutter med: “Det er imidlertid helt nødvendig at en lege for undersøkt deg.”

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1013055
Dette gjenspeiler det faktum at legfolk flest, har fått med det som står i to linkene ovenfor.  Her er en diskusjon hvor det kom fire svar. Med unntak av det første svaret, som lød: “Dette er ikke farlig”, sa alle at vedkommende bør gå til legen. Det synes jeg var fornuftig.

Disse fant jeg ved å google på “kuler” sammen med “hals”. I tillegg kom det opp en blogg, fra en som hadde utsatt et par måneder å gå til legen. Det ville ha vært bedre å gå til legen FØR.

IKKE FLERE SOM REAGERER?!
Egentlig er jeg overrasket at ikke kom en bred reaksjon fra de mange, både legfolk (pasienter, familie, venner) og helsepersonell, som kjenner til / har erfart at de nevnte symptomene er “søk lege”-signaler. (Jeg sier på ingen måte at ALLE kuler er farlige, men at NOEN er det, og at de derfor må undersøkes.) Egentlig er mitt inntrykk at, av de som oppdager en/flere kuler selv, er det FÅ som venter lenge med å kontakte lege. (Eller lar være å ta ny kontakt, hvis den ventede forbedringen uteblir.) Ja, det hender at noen lar være å oppsøke lege - men det er et mindretall.

Navnebruker, du nevnte det å ikke være lege - og jeg antar at du ikke er heller. Nettopp derfor bør man være varsom med å “friskmelde” folk når noen kommer med et ærlig spørsmål om de bør re-kontakte lege grunnet forverring / manglende bedring. Å “renne ned dørene hos legen”, er heller ikke det det er snakk om her. Det er alltid en vurderingsak om man skal kontakte/re-kontakte lege, og det finnes grensetilfeller også. Men svaret burde være et klart “Ja”, i et slikt tilfelle som beskrevet i denne tråden.

(Innlegget ble redigert 30.01.11 08:46)

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 11785
31.01.11 08:24
kaninører: Navnebruker, du nevnte det å ikke være lege - og jeg antar at du ikke er heller.

Nei, jeg er ikke lege. Men jeg kan lese, og trådstarter skriver at hans problem er at den ene siden av halsen er så stiv at han IKKE kjenner de normale lymfekjertlene sine.

Han har altså ikke noen unormale kuler noe sted.

Pana
PanaInnlegg: 4722
31.01.11 14:24
kaninører: Disse fant jeg ved å google på “kuler” sammen med “hals”. I tillegg kom det opp en blogg, fra en som hadde utsatt et par måneder å gå til legen. Det ville ha vært bedre å gå til legen FØR.

Prøv å google hals og stivhet, så får du sikkert et annet resultat.

Det avhenger i høyeste grad av hvem som søker, og om man vil finne ut man er frisk eller om man er syk.

Som en generell regel skal man være svært forsiktig med å google seg frem i sykdommens verden så fremt man ikke har faglært kunnskap om allmennhelse. Man får alltid svar på at det er ille nok hvis man virkelig vil.

Jeg kjenner personer som har kjørt seg selv i veggen og fått hjerteproblemer på grunn av å bekymre seg for mye unødvendig, der selv ikke lege sitt svar er godt nok , fordi "google sier at".

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg