Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Få i seg nok omega 3?

NYTT TEMA
susilu
susiluInnlegg: 37113
27.02.11 10:25

Omega 3 er big business.

Hvis jeg ikke tar tran eller spiser noe særlig fisk, hvordan kan jeg merke at jeg ikke får i meg omega 3?

mona51
mona51Innlegg: 653
27.02.11 12:32
susilu: Omega 3 er big business.

JA !!!!  Det er godt du innrømmer det! At kosttilskudd og alternative behandlere er Big Business.

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 11786
27.02.11 12:43
susilu: Hvis jeg ikke tar tran eller spiser noe særlig fisk, hvordan kan jeg merke at jeg ikke får i meg omega 3?

Det er jo massevis av folk som aldri spiser fisk eller tar tran, og de ser ut til å klare seg greit.

supper2
supper2Innlegg: 483
27.02.11 15:16
susilu: Omega 3 er big business. Hvis jeg ikke tar tran eller spiser noe særlig fisk, hvordan kan jeg merke at jeg ikke får i meg omega 3?

Hvis du ikke spiser feit fisk jevnlig og heller ikke tar tilskudd av omega3, og heller ikke spiser valnøtter eller linfrø så får du (praktisk talt) ikke i deg omega3. Enkelt og greit. Når jeg sier praktisk talt så skyldes det at det finnes små mengder omega3 i kjøtt og egg. Hvilke konsekvenser dette eventuelt måtte få er en annen sak. Men vi snakker om en essensiell fettsyre. En fettsyre kroppen må ha.. 

At omega3 tilskudd er big business betyr ikke at vi ikke trenger omega3. Mat er også big business, men vi trenger likefullt mat. Men vi trenger ikke tilskudd av omega3 så lenge vi får nok gjennom maten. På samme måte som vi ikke trenger ferdignat hvis vi spiser nok naturlig mat.

(Innlegget ble redigert 27.02.11 15:21)

susilu
27.02.11 16:41

OK, men hvorfor har man vokst opp med at det er så bra å ta tran?

susilu
27.02.11 16:47
mona51: JA !!!!  Det er godt du innrømmer det! At kosttilskudd og alternative behandlere er Big Business.

Nevnte jeg noe om alternative behandlere?

Det kryr av sjarlataner, men det finnes da virkelig seriøse utøvere av slike ting som homøopati og akupunktur, f eks.

For øvrig tror jeg mange av de virkningsløse også prøver så godt de kan.  Men det finns sikkert de som går inn for å tjene penger på lettlurte også.

Det var dog ikke tema her.  Drikk tran.  Spis mere fisk.  5 om dagen.  Dette er kampanjer og har vært tilrådet også fra myndighetenes side. 

Tran lager beinskjørhet, viser det seg jo, men det er jo kke sikkert det heller er sant i morgen.

runild
runildInnlegg: 477
27.02.11 17:50
mona51: JA !!!!  Det er godt du innrømmer det! At kosttilskudd og alternative behandlere er Big Business.

Og legemiddelindustrien er det ikke???

Alternative behandlere hjelper mange mennesker inkludert meg selv.

Omega 3 er viktige fettsyrer 2-5 gr pr dag er normal dosering.

(Innlegget ble redigert 27.02.11 17:54)

Turbolady
TurboladyInnlegg: 8059
27.02.11 17:56
susilu: Tran lager beinskjørhet, viser det seg jo, men det er jo kke sikkert det heller er sant i morgen.

Vitamin A er nødvendig for godt syn, normal vekst, slimhinner og mykje anna. Men for mykje av det kan i verste fall føre til forgifting, helseskadar og død.

Det har også vist seg å motverke D-vitaminets evne til å halde oppe kalsiumnivået. Fram til nyleg innehaldt ei barneskei tran meir enn anbefalt dagsdose av vitamin A. Siri Forsmo trur at dette, saman med eit kosthald som elles er rikt på A-vitamin, kan ha gjort at totalinntaket har vore oppe på eit skadeleg nivå.

Tranprodusenten Møllers reduserte i 2002 nivået av vitamin A med 75 prosent, ettersom ein studie frå Sverige viste ein mogleg samanheng mellom beinbrot og vitamin A i kosten

http://www.forskning.no/artikler/2007/november/1196432922.36

Så Tran lager ikke lenger benskjørhet.

1004
1004Innlegg: 10
07.06.11 19:24

Alle skal ha omega3 og alle skal selge. Problemet for oss kjøpere er at vi ikke vet hva som er inni disse kapslene / tablettene.

De inneholder gjerne fyllstoffer og annet som gjør at du må ta opp mot 30 kapsler eller mer pr. dag for å få i deg anbefalt dose.

Og ikke vet du som forbruker noe om kvaliteten på disse produktene heller. Det man vet er at omega3 fra Krill er det som lettest taes opp av kroppen (hevdes det).

En annen ting man bør tenke på ved bruk av omega 3 som kommer fra fisk, hva med all forurensing i havet, som bly, fluor, kvikksølv og annet? Vi finner det igjen i fisken vi fisker. Vel, det anbefales ikke å spise fisken vi fisker opp langs våre fjorder heller.

Nei, da lager jeg meg heller et omega 3,6,9 med GLA selv så jeg vet hva jeg får.

fisto
fistoInnlegg: 28816
07.06.11 21:28
susilu: Hvis jeg ikke tar tran eller spiser noe særlig fisk, hvordan kan jeg merke at jeg ikke får i meg omega 3?

Jeg aner ikke. Selv har jeg en lang karriere bak meg med fiskeoljekapsler. Dyre saker. Men nå har jeg gått tilbake til barndommens Sanasol. Tror jeg ved siden av kosten får i meg nok av alt.

Tran har jeg aldri tatt. Et av mine sterkeste minner fra barndommen er transmaken og hvordan jeg sjokkartet spydde. Og de gangene jeg løp foran og snille mamma kom etter meg med transkjeen:-) hun ga opp, og etter det ble det Sanasol på meg.

Men jeg tror folk med reumatiske lidelser kan skåre godt på Omega3. Geir Lundestad sa i et intervju at han fikk et nytt liv etter at han begynte med inntak av Omega3-kapsler. Han er reumatiker, og de stive leddene ble mye mindre smertefulle.

fisto
07.06.11 22:00

Her er forresten litt om tran og omega3

Navnebruker
07.06.11 22:20
fisto: Tran har jeg aldri tatt. Et av mine sterkeste minner fra barndommen er transmaken og hvordan jeg sjokkartet spydde

Har aldri tatt tran sier du, og så forteller du om da du tok tran....artig :)

Jeg tror folk med revmatiske lidelser også kan score godt på å rett og slett spise fisk...hvorfor drive med kosttilskudd når man i stedet kan ete riktig kost?

fisto
07.06.11 22:59
Navnebruker: Har aldri tatt tran sier du, og så forteller du om da du tok tran....artig :)

Hehe. Jeg fortalte vel egentlig om grunnen til at jeg aldri har tatt tran?

never mind....

Men hvem orker fet fisk tre til fire ganger i uka?

Navnebruker
07.06.11 23:34
fisto: Men hvem orker fet fisk tre til fire ganger i uka?

Ser at den logiske bristen gikk deg hus forbi, men ok :)

Hvis man f.eks er revmatiker, og omega3 hjelper godt, så burde det være overkommelig å spise fisk 3 ganger i uken dersom det er det som skal til.

fisto
07.06.11 23:42
Navnebruker: Ser at den logiske bristen gikk deg hus forbi, men ok :)

Jo jo, men jeg hadde aldri tranen i magen:-) Smaken hindret meg. Du vet tran var mye "rammere" i smaken før i tiden.Men minnet om tran i munnhulen kan fremdeles gjøre meg kvalm.

Tror det er lettere for revmatikere å ta omega 3. Hva er egentlig feil ved det? Ved siden av en laksemiddag pr. uke?

gourmande
gourmandeInnlegg: 12614
07.06.11 23:43
Navnebruker: Det er jo massevis av folk som aldri spiser fisk eller tar tran, og de ser ut til å klare seg greit.

Helt til de "dævver":-)

Omega3 kan jeg ikke være uten. Hvis jeg har glemt å kjøpe, og hvis det er sånt lavtrykk som vi har opplevd på Østlandet de siste 24 timer, da setter leddsmertene inn. Det slår aldri feil.

3 kapsler om dagen, og jeg er myk som en katt:-)

Susilu: Hvis du spiser makrell i tomat, helst en boks hver dag, er du "innenfor".

gourmande
07.06.11 23:59
susilu: Tran lager beinskjørhet, viser det seg jo, men det er jo kke sikkert det heller er sant i morgen.

Hvor har du det fra? Jeg så nylig en studie som viste at nettopp D-vitaminmangel gir benskjørhet. Skal se om jeg finner en link.

(Innlegget ble redigert 08.06.11 00:11)

gourmande
08.06.11 00:12

Her er én:

https://www.onlinelege.no/temaer-om-helse/soling-beskytter-mot-sykdommer-og-kreft.html

susilu
gourmande
08.06.11 08:03
susilu: Dette var den ene som dukket opp da jeg goodglet

Det forskes intenst hele tiden. Dine artikler er fra 2007 og 2008, min er fra 2011:-), og det stopper sikkert ikke der.

Jeg tar et eggeglass tran hver dag, kniper igjen nesa, holder pusten og prøver å tenke på noe hyggelig. Vi som lever i mørket halve året trenger A-og D-vitaminer.

Så du video'n jeg la ut av Moan?

Bobbyv
BobbyvInnlegg: 12603
08.06.11 15:00
susilu: Omega 3 er big business.
Hvis jeg ikke tar tran eller spiser noe særlig fisk, hvordan kan jeg merke at jeg ikke får i meg omega 3?

Helt siden jeg var bare guttungen tok jeg nesten daglig en spiseskje Möllers tran, hverken godt eller vondt, men helt greit. Etter hvert som jeg vokste opp og flyttet hjemmefra og ut i den store verden, forsvant tranen ut av mitt liv. Da jeg giftet meg og fikk tre barn kom tranen tilbake i livet mitt, og etter som årene har gått tar jeg fremdeles en slurk av tranflaska, men jeg er ikke særlig flink, slurver ofte unna. Min kone vil ikke drikke tran, men hun tar derimot Möllers Dobbel, trankapsler som inneholder Omega 3, og vitaminene A,D og E. Hun svelger ett par kapsler ned med maten, men ellers kan man ta et glass vann. Så disse kapslene burde være noe for deg Susilu, Möllers mener jeg er et gammelt tradisjonelt navn som gavner for kvalitet. Alle disse tilbudene vi får i posten på Omega 3, aner man da ikke om er det de utgir seg for. Forslaget til Gourmande om makrell i tomat var også et godt forslag, nydelig på brødskiva, og sunt.

(Innlegget ble redigert 08.06.11 15:01)

fargerik
fargerikInnlegg: 66248
08.06.11 16:58
susilu: OK, men hvorfor har man vokst opp med at det er så bra å ta tran?

Fordi vi får vitamin A. Om sommeren lager visst kroppen vitamin A av sollys, og det er vel derfor de gamle fant ut at tran er bra tilskudd om vinteren.

susilu
08.06.11 19:19
fisto: Sanasol

Men Sanasol har vel ingen ting med omega 3 å gjøre, det er vel helst C-vitamin.  Og det er så godt!  Husker en gang jeg i voksen alder tok så alt for mye,og  ble "ringsitter" neste dag. Men det var nesten verd det:-)

susilu
08.06.11 19:26
gourmande: Susilu: Hvis du spiser makrell i tomat, helst en boks hver dag, er du "innenfor".

UUgh..siste gang jeg prøvde, var makrellen i boks litt harsk, det kjenner jeg med en eneste gang..og da fikk jeg en avsmak på det.  Ellers liker jeg vanligvis varmrøkt makrell, f eks.

Så på Meny nå at de hadde makrell, sprøstekt makrell er noe av det beste jeg vet, men jeg vil helst at fisken skal være så fersk at den blunker til meg i disken.  Makrell har masse omega 3 og omega 3 harskner veldig fort. Og harsk fett er transfett og transfett...ja, DET skal vi jo ikke ha.  Ikke i dag, kanskje i morgen, men...

susilu
08.06.11 19:31
gourmande: Det forskes intenst hele tiden. Dine artikler er fra 2007 og 2008, min er fra 2011:-), og det stopper sikkert ikke der.

Jeg fikk opp en hel googleside da jeg prøvde linken din, mest om at soling beskytter mot kreft, så det ut som.  Videoen, nei, hvor er den?

Men altså, vi er advart mot soling, nå er vi anbefalt soling, det er jo litt av det samme med alt vi skal og ikke skal spise.

susilu
08.06.11 19:35
Bobbyv: Så disse kapslene burde være noe for deg Susilu, Möllers mener jeg er et gammelt tradisjonelt navn som gavner for kvalitet.

Det er ikke for å være vemmelig, altså, men jeg hadde slike trankapsler fra Møllers, og en dag tygget jeg på en for å smake på kvaliteten og det som var inni var fryktelig harskt.

Har tatt tran av flaske noen ganger, til den begynner å bli harsk, men er veldig usikker på om det er noe sunt i det hele tatt.

susilu
08.06.11 19:42
fargerik: Om sommeren lager visst kroppen vitamin A av sollys,

Nei, det er D, det, det e D det e:-)  Og uten D, (Calsifor) gjør vel ikke kroppen nytte av kalk.

Men nå er det plutselig så mange leger som mener melk ikke er bra.  Og vi har fått et idealmål på kolesterol også, og nå er det plutselig ikke så ille med litt høyt kolesterol, heller, de lever visst lenger de med høyt...

Hva skal en stakkar tro, som var et lydig barn og gjorde som mor (nå myndighetene) sa (sier).

Jeg føler meg litt (nei veldig!) lurt når kolesterol og sjokolade er bra og tranen må repareres for skadelig A-vitaminmengde.

susilu
08.06.11 19:44
gourmande: Så du video'n jeg la ut av Moan?

Nei, hvor?

gourmande
08.06.11 21:30
susilu: Nei, hvor?

Professor Johan Moan hereby:-) Fått mye juling i forskningsmiljøet... men, den som ler sist ler best!

http://www.youtube.com/watch?v=WY3GTrnS1Jc

(Innlegget ble redigert 08.06.11 21:32)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg