Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kan jeg ha knekt ribbeinet mitt?

NYTT TEMA
obergz
obergzInnlegg: 255
05.06.11 20:43

Hei, har hatt smerter i de venstre ribbeina mine i over 2 måneder nå, og jeg kan ikke finne ut av hvordan skaden oppstod (er det ikke sånn at man kjenner at det er vondt først etter et par dager etter ulykken når det kommer til ribbeinsbrudd?).

Jeg tror det er to muligheter til årsaken til skaden, enten så skjedde det når jeg mageplaska fra ~2m når jeg var på surfekurs i utlandet, eller at jeg har hatt konstant trykk på ribbeina mine når jeg lå på surfebrettet (har en ganske rar form på brystkassa, så når jeg padla på surfebrettet var det mer trykk på de ytterste ribbeina enn magen) over flere dager. Eller kanskje det kan være en kombinasjon av begge.

Smerten oppstod først da jeg hadde surfa den 6. dagen på rad, og da kom smerten brått. Først trodde jeg ikke det var så stress, men så måtte jeg bare pakke sammen å gå hjem. Jeg trodde det ville gå over når jeg bare fikk kvilt meg litt etterpå men den gang ei. Dagen etterpå beveget jeg meg som en 100 år gammel mann, og smerten var stor. Jeg kunne bare sove på min høyre side uten å hvile armen min på venstresiden de første dagene.

Det slo meg så at dette kunne være en brist i ribbeina, men siden jeg var i utlandet og fråttset ikke i penger så tenkte jeg ikke på å reise til en doktor å få sjekket dette. Jeg regnet med at smerten ville avta og brist/brudd ville lege seg over tid. Så dagene gikk og jeg prøvde å unngå å pine meg selv ved å ikke nyse, hoste eller skratte. Å puste gikk greit så lenge jeg ikke tok tunge drag.

Dager ble til uker og jeg hadde fortsatt veldig vondt og var handicappet. Jeg kunne ikke ligge på magen, og de små lette kroppsbevegelsene man daglig gjør ble forvandlet til harde gymnastikkøvelser for å ikke få smerte. Fortsatt gjorde det veldig vondt, og jeg kjente at ribbeina på venstresiden hadde fått en ny og spissere form. Det gjorde vondt når jeg trykket lett i området under brystmuskelen, men også under armhulen og på området rundt ryggraden. Smerten var altså ikke på et bestemt punkt eller ribbein, men på forskjellige steder på venstre side av overkroppen. 

Nå, 2 måneder senere og smertehelvete er nogen lunde over, er det fortsatt vondt når jeg tar et veeeeldig langt åndedrag eller trykker lett på et lite område på ribbeina. Jeg tør fortsatt ikke å ligge på magen, og hvis jeg beveger meg i søvne og våkner at jeg ligger på magen så gjør det litt vondt igjen.

Er det noe jeg kan gjøre for å forebygge at smerten kommer tilbake, som f.eks. lette styrkeøvelser av den slags?

obergz
07.06.11 22:57

Anybody?

fisto
fistoInnlegg: 28816
07.06.11 23:09
obergz: Anybody?

Jeg har to ganger hatt brist i ribbeina. Kan love at det tok lang tid. Og vondt gjorde det. Men jeg vet grunnen til bristene, da. Alt jeg vet er at det tar laang tid.

Godt at det verste er over av smerter for deg nå:-)

Brukne ribbein må være dobbelt ille. Dessverre kan jeg ikke svare deg på det med trening eller noe annet. Selv ville jeg gått til legen og stilt spørsmålene der. Kanskje han kan sende deg til røntgen?

Lykke til i alle fall.

obergz
08.06.11 09:43
fisto: Kanskje han kan sende deg til røntgen?

Ja jeg tenkte det en stund jeg òg, men så leste jeg rundt på Internett at det var vanskelig å finne ribbeinsbrudd på røntgenbilder, så jeg slo fra meg den idèen.

Kalle73
Kalle73Innlegg: 54372
08.06.11 09:53

Har selv hatt både brudd, brist og låsinger i ryggen som ga enorme smerter i ribbeina.

Ribbeinsbrudd/brist er ikke alltid lett å påvise på røntgen, men du bør sjekke med lege likevel. En fysioterapeut vil muligens også kunne konstatere hva som feiler ut fra hvordan muskulaturen din oppfører seg.

Det høres ut som du har hatt brudd eller brist, og trening er ikke noe som kan forebygge dette. Hadde du hatt et skikkelig stygt brudd så ville du fått et skikkelig blåmerke der bruddet er.

Det du kan gjøre er lette ryggøvelser som styrker både stabilitet i rygg og magemuskler. Det vil over tid kunne hjelpe mot det presset på ribbeina man ofte får når man "overkompenserer" ved å gå, sitte eller står skeivt for å unngå smerte.

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 11786
08.06.11 09:59
obergz: Er det noe jeg kan gjøre for å forebygge at smerten kommer tilbake, som f.eks. lette styrkeøvelser av den slags?

Dersom du har hatt brukne ribbein, så kan ikke styrkeøvelser gjøre noe til eller fra i den forbindelse. Smerten vil ikke komme tilbake om det har vært brudd, for beina gror jo. Dette kan heller ikke styrketrening påvirke.

For øvrig syns jeg det er ganske merkelig at du har hatt vondt så lenge, men alt du har gjort er å surfe (høhø) litt på internett etter informasjon - og ikke gått til lege. Rett og slett merkelig. Stoler du virkelig mer på hva anonyme mennesker i et diskusjonsforum sier til deg, enn en ekte lege....? 

obergz
08.06.11 20:53
Navnebruker: men alt du har gjort er å surfe (høhø) litt på internett etter informasjon - og ikke gått til lege.

Jeg var som sagt i utlandet på den tiden, og når jeg kom tilbake til Norge så tenkte jeg det ikke var vits å reise til en lege.

Og når sant skal sies så har jeg vært innom en obligatorisk helsesjekk før jeg tok dykkekurs, og han doktoren sa at det var brudd (ut i fra det jeg sa, han sjekket ikke ribbeina mine eller tok tester osv.), men mer ville han ikke komme med. Derfor tenkte jeg at jeg skulle spørre litt her først før jeg eventuelt tar turen til en lege, hvis det er vits.

(grunnen til at jeg ikke nevnte dette i åpningsinnlegget mitt var for å høre innvendinger fra dere først)

Bianco_1
Bianco_1Innlegg: 247
08.06.11 23:10

Ribbeinsbrudd gror av seg selv, så det er ikke så mye legen gjør i slike tilfeller :) Tror ikke/har ikke hørt om at man kan fremskynde helingsprosessen ved styrkeøvelser. Tror du bare må ta tiden til hjelp. Og lytte til kroppen, hvis du får vondt av å trene må du nok ta det litt med ro.

Ingaliill
IngaliillInnlegg: 1
20.06.11 21:13
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 17:38)

Bengal1
Bengal1Innlegg: 19028
21.06.11 22:53
obergz: Er det noe jeg kan gjøre for å forebygge at smerten kommer tilbake, som f.eks. lette styrkeøvelser av den slags?

Burde du ikke sjekket ribbena hos en lege om du tror de er brukket? Et brudd tvers over kan punktere en lunge, det kan jeg love deg er VONDT. Er det brist eller ikke brudd tvers gjennom, er det ikke annet å gjøre med ribbensbrudd enn å vente på at det går over.

Klikk for å gå tilbake til toppen