Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Smertestillende som ikke virker

NYTT TEMA
Silky50
Silky50Innlegg: 2
18.06.11 10:40
Når jeg har hodeverk eller lignende så er det ingen tabeletter som virker. Har forsøkt paralgin forte, ibux 600mg, paracet, globoid og koffeinbaserte tabletter. Fikk fatt i noen som heter OxyNorm. Fikk beskjed at 5mg var nok (en tablet). Tok 5 stk med en gang 25mg, ingen som helst effekt. Ble litt svett i hendene, litt svimmel og trett. Hadde litt verk i skulder, det forsvant heller ikke. Kan jeg være immun, eller skal jeg doble dosen til 50mg. Det kan vel være farlig tror jeg. Frustrerende at ingenting hjelper meg.

(Innlegget ble redigert 18.06.11 10:49)

StripePus
StripePusInnlegg: 1123
18.06.11 14:59
Silky50: Når jeg har hodeverk eller lignende så er det ingen tabeletter som virker. Har forsøkt paralgin forte, ibux 600mg, paracet, globoid og koffeinbaserte tabletter. Fikk fatt i noen som heter OxyNorm. Fikk beskjed at 5mg var nok (en tablet). Tok 5 stk med en gang 25mg, ingen som helst effekt. Ble litt svett i hendene, litt svimmel og trett. Hadde litt verk i skulder, det forsvant heller ikke. Kan jeg være immun, eller skal jeg doble dosen til 50mg. Det kan vel være farlig tror jeg. Frustrerende at ingenting hjelper meg.

For all del - ikke ta slike store doser med smertestillende!! Når de typene du har tatt ikke virker i det hele tatt, så må vel legen tenke på at du trenger en utredning for å finne årsaken. Kanskje du har en type migrene, f.eks. Cluster, som visstnok er vanskelig å hanskes med. Jeg har ingen personlig erfaring med migreneanfall, men kjenner bl.a. en som har Cluster migrene, og det er etter beskrivelsen ille. Så du må vel heller ta en runde med legen din på dette!

Kitt_9
Kitt_9Innlegg: 1759
18.06.11 15:51

Hodeverk eller lignende???

Snakker du om en vanllig drukket-for- lite-væske- hodepine, en kraftig, brått innsettende smerte eller noe ala migrene med forvarsel, kvalme og lys/lydskyhet?

Og hva er lignende?

Man bør ikke bare pøse på med smertestillende for noe man ikke vet hva er. Kom deg til legen og forlang en skikkelig utredning om dette er noe som plager deg mye og ofte!

Silky50
Silky50Innlegg: 2
18.06.11 16:41

Eller lignende da mener jeg lett migrene og evt. Bakrus en og annen gang.
Litt nyskjerrig på hvorfor smertestillende ikke har virkning på meg. F.eks vil det være lite lystig og tenke på en evt operasjon uten smertestilende er en skremmende tanke.

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 11786
19.06.11 20:43
Silky50: Når jeg har hodeverk eller lignende så er det ingen tabeletter som virker. Har forsøkt paralgin forte, ibux 600mg, paracet, globoid og koffeinbaserte tabletter.

Ingen av disse er supersterke da. Oxynorm brukes mest til revmatiske smerter, ifølge litt googling.

Jeg tror dette bare er tull. spesielt siden du nevner at du har gjort det for å kurere bakrus. Du har antagelig ikke spesielt vondt i hodet, og da vil du heller ikke merke noen forskjell ved å ta tabletter. 

Om du likevel skulle lide av ofte og plagsom hodepine, regner jeg med at du forstår at det er noe du må utrede hos en lege. 

Arweno
ArwenoInnlegg: 12854
19.06.11 20:47
Silky50: Eller lignende da mener jeg lett migrene og evt. Bakrus

Trodde et øyeblikk problemene var reelle, men ser at det ikke er tilfelle.

Bakrus er ubehagelig men selvforskyldt. Hodepinen gir seg når bakrusen forsvinner.

juvik85
juvik85Innlegg: 120
19.06.11 22:28
Silky50: Eller lignende da mener jeg lett migrene og evt. Bakrus en og annen gang.
Litt nyskjerrig på hvorfor smertestillende ikke har virkning på meg

Einaste måten at smertestillende virker for min del ved hodepine er mye vann, 2x paracetta og ett par timer søvn. Om jeg tar smertestillande og er våken, ser tv, kjøra bil, så har dem ingen virkning uansett hva det er.

Beatrix_Kiddo
Beatrix_KiddoInnlegg: 3905
20.06.11 18:40
Navnebruker: Ingen av disse er supersterke da. Oxynorm brukes mest til revmatiske smerter, ifølge litt googling.

Oxynorm er et morfinpreparat og brukes ofte av kreftpasienter....

StripePus
20.06.11 18:49
Beatrix_Kiddo: Oxynorm er et morfinpreparat og brukes ofte av kreftpasienter....

Hvordan i all verden kan folk (hvem som helst) klare å få tak i slike preparater uten en grundig runde hos legen? Og om man kjøper slikt "på si", hvordan kan de tørre å bruke sterke reseptbelagte medisiner uten å ha kunnskap om bruk og virkning?

Jeg bare spør - enfoldig som jeg er! Men når jeg har lest her på Helseforumet, så har jeg av og til vært veldig forundret over hva folk inntar av medisiner. Jeg vet ikke hva en brøkdel av det er engang.

LaCangura
LaCanguraInnlegg: 54714
20.06.11 18:51
StripePus: hvordan kan de tørre å bruke sterke reseptbelagte medisiner uten å ha kunnskap om bruk og virkning?

Enten fordi de har sterke smerter, men mer sannsynlig pga rus.

LaCangura
LaCanguraInnlegg: 54714
20.06.11 18:52

Paracet kan faktisk utløse hodepine. Den er med på å tørke ut kroppen. PF gjør seg ikke som en hodepinetbl.

Beatrix_Kiddo
Beatrix_KiddoInnlegg: 3905
20.06.11 19:12
StripePus: Hvordan i all verden kan folk (hvem som helst) klare å få tak i slike preparater uten en grundig runde hos legen? Og om man kjøper slikt "på si", hvordan kan de tørre å bruke sterke reseptbelagte medisiner uten å ha kunnskap om bruk og virkning?

Oxynorm er et A-preparat som skrives ut av spesialister.

Det er nok lettere å få tak i preparatet på gata, enn hos legen. De som ruser seg på piller etc. har ofte kunnskap om medikamentet og dets virkning for å utnytte rusen bedre.

StripePus
20.06.11 19:27
Beatrix_Kiddo: Oxynorm er et A-preparat som skrives ut av spesialister.
Det er nok lettere å få tak i preparatet på gata, enn hos legen. De som ruser seg på piller etc. har ofte kunnskap om medikamentet og dets virkning for å utnytte rusen bedre.

Tør vi da å spørre hvor og hvorfor trådstarter kjøper og bruker slike preparater?

Glee
GleeInnlegg: 5226
20.06.11 23:52
Arweno: Bakrus er ubehagelig men selvforskyldt. Hodepinen gir seg når bakrusen forsvinner.

Ta heller et stort glass med vann og noen timer med "hurtigruten minutt for minutt", og la medisinskapet være stengt...

Arweno
ArwenoInnlegg: 12854
20.06.11 23:56
Glee: Ta heller et stort glass med vann og noen timer med "hurtigruten minutt for minutt", og la medisinskapet være stengt...

Er nok det beste forslaget i denne sammenhengen. Iskaldt vann smaker godt og hjeøper for det meste.

Navnebruker
21.06.11 15:13
StripePus: Tør vi da å spørre hvor og hvorfor trådstarter kjøper og bruker slike preparater?

kremt. innlegget er jo åpenbart bare tull, da.

Navnebruker
21.06.11 15:16
StripePus: Men når jeg har lest her på Helseforumet, så har jeg av og til vært veldig forundret over hva folk inntar av medisiner. Jeg vet ikke hva en brøkdel av det er engang.

Jeg vet heller ikke, men det er jo ikke så rart. Jeg er ikke fagperson innenfor dette. Hvis jeg hadde dumpet innom et forum for landbruk hadde jeg også skjønt lite,  av samme årsak.

Bengal1
Bengal1Innlegg: 19028
21.06.11 18:21
Arweno: Er nok det beste forslaget i denne sammenhengen. Iskaldt vann smaker godt og hjeøper for det meste

Hmmm, man har neppe hatt store smerter om man er av den meningen at vann hjelper mot de fleste smerter, for det stemmer ikke.

Forøvrig er for store doser som regel ingen vits, dersom ikke normal dose virker, bedre å be legen om å få et preparat som hjelper mot plagene man har, enn å kjøpe noe man ikke vet hva er.  :-)

StripePus
21.06.11 19:10
Navnebruker: Jeg vet heller ikke, men det er jo ikke så rart. Jeg er ikke fagperson innenfor dette

Jeg syns igrunnen at det er skremmende, jeg - at folk har i seg så mye forskjellig. Selv er jeg noenlunde godt voksen, og har pådratt meg noen plager og tilstander jeg må ha medisiner for (en av aldringens bivirkninger, det :-) ). Men når jeg leser om alle de som tydeligvis er unge av år, og allerede har startet opp med medisinering for alt mulig - nærmest alt og ingenting - da er det en skremmende utvikling.

Tåler ikke folk noe lenger, uten at de må hive innpå piller for å dempe symptomer? Og når jeg leser om hva de har prøvd av ditt og datt, og om alle slags typer medisiner som jeg ikke ante fantes, ja da blir jeg litt forundret. Er legene også litt slepphendte? Eller lar de seg presse til å skrive ut unødvendige medisiner?

Bengal1
21.06.11 19:51
StripePus: Jeg syns igrunnen at det er skremmende, jeg - at folk har i seg så mye forskjellig. Selv er jeg noenlunde godt voksen, og har pådratt meg noen plager og tilstander jeg må ha medisiner for (en av aldringens bivirkninger, det :-) ). Men når jeg leser om alle de som tydeligvis er unge av år, og allerede har startet opp med medisinering for alt mulig - nærmest alt og ingenting - da er det en skremmende utvikling.
Tåler ikke folk noe lenger, uten at de må hive innpå piller for å dempe symptomer? Og når jeg leser om hva de har prøvd av ditt og datt, og om alle slags typer medisiner som jeg ikke ante fantes, ja da blir jeg litt forundret. Er legene også litt slepphendte? Eller lar de seg presse til å skrive ut unødvendige medisiner?

Husk at noen får plager tidlig, og andre sent. Blir man syk i ung alder, får man som oftest medisinene man trenger selv om andre kanskje mener man ser frisk ut. Men jeg er enig med deg i at å pøse på med smertestillende for bakrus, er litt for dumt.

Thyra
ThyraInnlegg: 43154
21.06.11 21:08
Silky50: Eller lignende da mener jeg lett migrene og evt. Bakrus en og annen gang.Litt nyskjerrig på hvorfor smertestillende ikke har virkning på meg. F.eks vil det være lite lystig og tenke på en evt operasjon uten smertestilende er en skremmende tanke.

Selv tar jeg nesten aldri smertestillende. Og de få gangene jeg har gjort det, har jeg enten tatt mer enn anbefalt dose ellers så har det ikke hatt noen virkning. Tar jeg anbefalt dose eller litt mer av vanlige respetfrie smertestillende, merker jeg ingen forskjell. Så smertestillende medisiner har ihvertfall dårlig effekt på meg. Men bedøvelse jeg har fått i forbindelse med øyelaseroperasjon, rotfylling, trekking av tenner og fjerning av føflekk har virket helt utmerket. Så bedøvelse og smertestillende tabletter er to forskjellige ting.              

Bengal1
21.06.11 21:46
Thyra: Selv tar jeg nesten aldri smertestillende. Og de få gangene jeg har gjort det, har jeg enten tatt mer enn anbefalt dose ellers så har det ikke hatt noen virkning. Tar jeg anbefalt dose eller litt mer av vanlige respetfrie smertestillende, merker jeg ingen forskjell. Så smertestillende medisiner har ihvertfall dårlig effekt på meg

Kommer vel an på hva du tar og hvorfor. Ikke alle medisiner virker på alle 'vondter' vet du...  :-)

Thyra
21.06.11 21:53
Bengal1: Kommer vel an på hva du tar og hvorfor. Ikke alle medisiner virker på alle 'vondter' vet du... :-)

Ved moderat hodepine eller menssmerter skulle vel piller som paracet, panodil eller ibux hjelpe. Men det gjør det ikke, ikke uten å gå langt over den anmefalte dosen, ihvertfall.

Bengal1
21.06.11 21:59
Thyra: Ved moderat hodepine eller menssmerter skulle vel piller som paracet, panodil eller ibux hjelpe. Men det gjør det ikke, ikke uten å gå langt over den anmefalte dosen, ihvertfall.

Ja, det er jeg enig i. Rart at ingen av preparatene virker. :-)

Thyra
21.06.11 22:01
Bengal1: Ja, det er jeg enig i. Rart at ingen av preparatene virker. :-)

Heldigvis er det ikke ofte jeg føler behov for det lenger, uansett...

Bengal1
21.06.11 22:07
Thyra: Heldigvis er det ikke ofte jeg føler behov for det lenger, uansett...

Det er jo bra. Virker ikke paralgin forte eller andre sterkere midler heller? Det er jo litt skummelt det øyeblikket du kanskje trenger noe å slå sterke smerter tilbake med...

Thyra
21.06.11 22:16
Bengal1: Det er jo bra. Virker ikke paralgin forte eller andre sterkere midler heller? Det er jo litt skummelt det øyeblikket du kanskje trenger noe å slå sterke smerter tilbake med...

Jeg har ikke prøvd så mye sterkere midler, så jeg vet ikke helt.

Bengal1
21.06.11 22:18
Thyra: Jeg har ikke prøvd så mye sterkere midler, så jeg vet ikke helt.

Litt risikabelt om du skulle få tannverk eller noe annet ekkelt som er gørvondt

Thyra
21.06.11 22:38
Bengal1: Litt risikabelt om du skulle få tannverk eller noe annet ekkelt som er gørvondt

Da får jeg vel dra til tannlegen...

Bengal1
21.06.11 22:40
Thyra: Da får jeg vel dra til tannlegen...

Joda, men det kan jo ta litt tid å få time

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg