Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kutt i finger-

NYTT TEMA
4230
4230Innlegg: 5
25.06.11 18:35

Heisann

Jeg kuttet meg i pekefingeren i dag. kuttet gikk gjennom neglen og enda litt til  under den  (litt vanskelig å se).

jeg vasket det med pirisept og fikk bort alt blodet og fikk satt på plaster. men det svidde godt!

når jeg skulle skifte plaster noen timer etterpå så svir det ikke lenger fult så mye. Bare når jeg er borti selve såret.

Men hva vil sje med såret? Hva vil skje med den biten av nagla som er på utsiden av kuttet, vil den bare falle av og såret bare gro fint igjen?

Hva bør jeg gjøre for å få det "skikkelig" igjen. Bare vente?

Bør jeg dra til legen?

Hadde vert fint med litt begrunnet svar...ikke bare "dra til legen!" Men prøv å begrunn hvorfor. Hva kan skje ellers..?

StripePus
StripePusInnlegg: 1123
25.06.11 23:41
4230: Hadde vert fint med litt begrunnet svar...ikke bare "dra til legen!" Men prøv å begrunn hvorfor. Hva kan skje ellers..?

Jeg tror nok at du kan se det an litt. Om det blir betent så merker du det nok fort - det blir hovent og rødt, og så vil vel det vel dunke litt i fingeren. Da er det på tide å ta en tur til legen (dvs - litt dunking kan det vel bli om det ikke er direkte betent også). Men som sagt, se det litt an, og se om det ikke bedrer seg i løpet av et par dager.

Ellers vil slikt som oftest ordne seg selv, men kan ta noe tid. Og kanskje er det sårt noen dager når du kommer borti. Har du en liten blødning under neglen, så blir vel det omtrent som annen blånegl - blødningen tørker inn, men det tørkede "blodet" blir liggende til neglen er vokst ut.

4230
26.06.11 10:59

Takker for bra svar. tror jeg bate gjør som du sier og ser det litt an.

Men hva vil skje med den ytterste biten av nagla? vil den bare falle av slik at resten av nagla bare kan gro ut igjen, eller blir den bare liggende slik at alt gror sammen igjen?

Bør jeg eventuelt fjerne denne biten selv?

StripePus
26.06.11 15:57
4230: Men hva vil skje med den ytterste biten av nagla? vil den bare falle av slik at resten av nagla bare kan gro ut igjen, eller blir den bare liggende slik at alt gror sammen igjen?

Har aldri vært borti en situasjon der noen har kuttet neglen på den måten. Men neglen sitter jo fast i "kjøttet" under, og så lenge det kun er et kutt (på tvers?) i neglen, så sitter jo også den ytterste delen fortsatt fast. Så da må man vel tro at kuttet leges etterhvert, med muligens litt daublod under. Og da må du bare være tålmodig og vente på at neglen vokser seg forbi kuttstedet.

Såfremt det ikke blir betent, så går dette sikkert helt bra uten noen store plager.

4230
26.06.11 17:50

Takker for svar.

Jeg glemte kanskje å nevne at kuttet er på tvers av neglen ja.

så da regner jeg med at jeg bare trenger å vente da...

StripePus
26.06.11 21:16
4230: så da regner jeg med at jeg bare trenger å vente da...

Er nok ikke så mye annet du kan gjøre, nei.... :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg