Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Laaaang historie:-)

NYTT TEMA
sogt

sogt
09.07.11 16:49

Her er kortversjonen:-)

Er 35 år. Har psoriasis artralgi. Har vært sykmeldt i 1 1/2 år grunnet det ovenevnte.

Symptonene forsterkes når jeg drikker melk, et stort glass.. og når jeg spiser fløteis..

Synes ellers at formen svinger sånn at det er reint umulig å forholde seg til den.

Er i grunnen veldig forsiktig mot å prøve "alt mulig" men håper nå at noen andre har

liknende erfaringer.. er det et poeng å kutte ut melkeprodukter helt? Håper noen gidder 

å svare..

Mvh Meg

Greip

Greip
09.07.11 20:03
sogt: er er kortversjonen:-)
Er 35 år. Har psoriasis artralgi. Har vært sykmeldt i 1 1/2 år grunnet det ovenevnte.
Symptonene forsterkes når jeg drikker melk, et stort glass.. og når jeg spiser fløteis..
Synes ellers at formen svinger sånn at det er reint umulig å forholde seg til den.
Er i grunnen veldig forsiktig mot å prøve "alt mulig" men håper nå at noen andre har
liknende erfaringer.. er det et poeng å kutte ut melkeprodukter helt? Håper noen gidder 
å svare..

Jeg er ikke noe lege eller har kjennskap til den kroniske lidelsen din  sånn sett  men forsterkes lidelsen på grunn av noe så bør avveie hvor stor gevinst det gir deg for å forsette med inntaket av det som ikke er så bra for deg.Kunne du ikke forsøkt å kutte ut det en periode å se hvor merkbart det blir?men har du ikke en "nei liste og en ja liste"så det blir lettere for deg å forholde deg til hva som vil gå ann?Hvis så er det jo bare å prøve litt eller spørre legen din til råd.

sogt

sogt
10.07.11 07:55

Takk for svar! Er nok ikke lett å svare på dette:-)

Greip

Greip
10.07.11 13:11
sogt: Takk for svar! Er nok ikke lett å svare på dette:-)

Ingen årsak:)nei dette er ikke noe lett å gi noe konstrutivt og hjelpende svar på.Du sitter jo med den beste kunnskapen selv og vil jeg tro så.

gourmande

gourmande
10.07.11 16:31
sogt: Er 35 år. Har psoriasis artralgi.

Har selv hatt psoriasis i 30 år. De verste utbruddene kommer ifm stress. Melk har jeg unngått i 14 år, og med stort hell. Holder meg også unna alle matvarer laget på fint hvetemel, samt alt av pasta.

Introduserte melk for ca 1 år siden, men kun ett glass per dag. Det gikk fint. Dersom jeg økte mengden, reagerte maven, deretter økte utslettene. Iskrem har jeg ikke kunnet spise i hele mitt liv, også lenge før jeg fikk psoriasis.

Jeg synes du skal prøve å kutte ut melk, og teste ut hvorvidt du blir bedre av å unngå melvarer. Det er vel unødvendig å nevne at alkohol og psoriasis er en dårlig kombinasjon. Ellers har jeg hatt stort utbytte av å ta mineraler i form av kosttillskudd, spesielt har jeg merket at sinktabletter hjelper meg.

Ny forskning kan tyde på at psoriatikere mangler et enzym for å spalte enkelte proteiner, og at vi dermed må passe på å få i oss næring som kroppen vår går glipp av, gitt dette manglende enzymet. Det er ikke lett å orientere seg, og mange leger er ganske uinteressert i å hjelpe. Man skal liksom være glad man ikke er plaget av verre sykdommer, har jeg inntrykk av er "parolen".

(Innlegget ble redigert 10.07.11 16:34)

Klikk for å gå tilbake til toppen