Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Somadril

NYTT TEMA
T-Y

T-Y
14.03.12 21:07

Hei!

Somadril er som kjent ikke lengre tilgjengelig i Norge. Jeg har noen spørsmål vedrørende dette.

Finnes det noe alternativ i Norge til dette per dags dato? Kan jeg feks importere 1-2 esker fra andre eøs/eu-land uten at det skaper problemer? Kan jeg innføre somadril hvis jeg selv har vært på ferie der de selger slikt?

Jeg sliter med muskel-/leddsmerter og type Paralgin Forte, Voltaren, osv har ingen særlig effekt, mens derimot Somadril har en betydelige effekt.

Ganke kjipt at Somadril nå er umulig å få fatt på når det er det som funker. Jeg kunne ha 20-30 tabletter i 6-12 måneder så jeg er ikke avhengig, har jo ikke brukt det på flere år forresten, men nå føler jeg at jeg trenger det igjen for å ta de verste smertene.

ruslebiffen73

ruslebiffen73
14.03.12 21:17

Somadril kommer inn under narkotikalovgivningen og er følgelig strengt forbudt å innføre. Det ble forbudt pga at det er sterkt vanedannene. Tror dog at det går an å få den på spesialresept, med søknad til div myndigheter (ikke helt sikke). Forøvrig tror jeg det skal finnes gode substitutter, men man må da via smerteklinikker el.

Bottom line: Ikke kjøp utenlands og ta med illegalt, da risikerer du å bli straffeforfulgt etter nakotikalovgivningen.

T-Y

T-Y
14.03.12 21:25

Takk for svar! :)

Jeg spurte legen min om andre muskelavslappende medikamenter, men fikk da til svar at det finnes ikke lengre i Norge,

Håpet var at en eller annen eøs-avtale eller lignende gjorde slik at det var lovlig å innføre til personlig bruk.

Drar jeg til utlandet så kjøper jeg garantert. Blir jeg stoppet så setter jeg mine uskyldige blå øyne i arbeid og håper det gjør susen. ;)

ruslebiffen73

ruslebiffen73
14.03.12 21:52

"Lettere å få tilgivelse enn tillatelse," er en god leveregel, men blir du stoppet med Somadril i baggasjen er jeg redd det skal mere til enn vakre blå øyne... ;-)

Men prøv å få en henvisning til en smerteklinikk, det finnes garantert medikamenter som kan hjelpe deg igjennom dem...

qpr1

qpr1
15.03.12 11:43
ruslebiffen73: er jeg redd det skal mere til enn vakre blå øyne... ;-)

Sikkert det ja, men dersom resten av T-Y er veldig vakker også så kanskje.........

alva1

alva1
16.03.12 09:10

"Jeg spurte legen min om andre muskelavslappende medikamenter, men fikk da til svar at det finnes ikke lengre i Norge"

Det finnes muskelavslappende medisiner som man kan benytte selv om de oftest brukes mot angst eller uro og det er vival og stesolid. Det er jo også vanedannende, men isllefall lovlig. Dette kan du sikkert kombinere med smertestillende. :)

T-Y

T-Y
16.03.12 21:09

Hmm, har hørt om begge. Har de omtrent samme virkning som Somadril? HVorfor sier legen til meg at det ikke finnes alternativer?! Jeg blir litt fornærmet når legen ikke vil gi meg alternativer og når jeg kan vise til at jeg er yderst forsiktg med hvilke og hvor ofte jeg tar tabletter.

alva1

alva1
16.03.12 21:33
T-Y: Hmm, har hørt om begge. Har de omtrent samme virkning som Somadril?

Nei ikke annet enn at de er muskelavslappende. Det var derfor jeg skrev at du evt kunne ta smertestillende i tillegg. :)

Her kan du lese litt om musleavslappende medisiner.

Du kan jo forhøre deg med legen din om dette kan være en mulighet å prøve? :)

knektrygg

knektrygg
23.03.12 21:34

Jeg hadde samme problemet, brukte somadril tidligere, men da det ble fjernet fra markedet måtte jeg gå over til pinex forte + kodein samt tramadol, men dette var til svært liten hjelp. Klaget min nød til fastlegen min, som igjenn søkte statens legemiddelverk om godkjenningsfritak, å fikk innvilget somadril i moderate mengder, til stor hjelp for en knust rygg. Får nå 90 tabl i kvartalet ca, holder til mitt bruk, greier å stå i jobb å har fått hevet livskvaliteten mange hakk. Alle leger vet om ordningen, men de fleste unngår å benytte seg av den.....

AgnostikerforIsrael

AgnostikerforIsrael
26.03.12 14:05

Må bare fortelle noe. Da jeg var hos legen fikk jeg faktisk feil resept og jeg fikk resept på somadril... Jeg skulle egentlig hatt doksycyklin.

Litt spesielt?

bobolina

bobolina
27.03.12 08:19

det er mulig å få somadril etter søknad fra legen din,men man må ofte ha prøvd flere andre medisiner uten ønsket resultat. Hvis du skal ha med medisiner fra utlandet,må de være foreskrevet av en lege i det landet sånn at det står ditt navn på pakken. 

susilu

susilu
29.03.12 23:44
ruslebiffen73: Somadril kommer inn under narkotikalovgivningen og er følgelig strengt forbudt å innføre. Det ble forbudt pga at det er sterkt vanedannene

Merkelig.  Jeg har også brukt Somadril og Somadril Comp, som er det samme stoffet compet med paracetamol.  Fant frem til det selv i Felleskatalogen den gangen, og spurte om resept, som legen skrev ut og ble veldig overrasket over at jeg fikk noen effekt av i det hele tatt, da dette var milde greier............

Fikk det da mot leddsmerter og det var særlig effektivt mot stiv nakke.  Vanedannende????  Merket jeg ikke...

Visste ikke at man ikke fikk det lenger, er det lenge siden?  Hvorfor ber ikke legestanden oss om unnskyldning for å ha gitt oss alt dette de plutselig finner ut er farlig?  I Norge får man ikke kjøpt koffeintabletter fordi noen unger blandet det med cola for å bli høye..

(Innlegget ble redigert 29.03.12 23:52)

T-Y

T-Y
29.03.12 23:56
knektrygg: Jeg hadde samme problemet, brukte somadril tidligere, men da det ble fjernet fra markedet måtte jeg gå over til pinex forte + kodein samt tramadol, men dette var til svært liten hjelp. Klaget min nød til fastlegen min, som igjenn søkte statens legemiddelverk om godkjenningsfritak, å fikk innvilget somadril i moderate mengder, til stor hjelp for en knust rygg. Får nå 90 tabl i kvartalet ca, holder til mitt bruk, greier å stå i jobb å har fått hevet livskvaliteten mange hakk. Alle leger vet om ordningen, men de fleste unngår å benytte seg av den....

Hmm, det er nyttig info!  Så slipper jeg kanskje og ta imot i mengde resepter på ting jeg vet ikke funker, men som legen av en eller annen grunn skriver ut.

Jeg skal høre med legen min. Håper det går bra med rygg, osv! :)

relativ9di

relativ9di
09.05.14 10:14

Heldigris. Skal ha medisin for clamydia å får medisin for muskel smerter. å  en deilig rus i tillegg.... hehe

Mister_Bister

Mister_Bister
09.05.14 17:49

Bakgrunnsinfo om hvorfor Somadril (karisoprodol) ble tatt av markedet finner man her. Produksjonen av merkevaren Somadril er opphørt, så de som har behov for karisoprodol må benytte vare fra en annen produsent. 

Klikk for å gå tilbake til toppen