Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Superhypokonder

NYTT TEMA
etlitespørsmål

etlitespørsmål
03.09.12 17:03

Hei der. Nå har jeg erkjent at jeg er superhypokonder. Fyker til legen rett som det er, og i dag brukte jeg 1100 kr hos tannlegen for å konstatere at jeg ikke har kreft i kjeven. Engster meg utrolig mye for å ta på ting. En gang måtte jeg teste meg for diverse etter å ha vasket hendene på et offentlig toalett og rispet meg litt på såpebeholderen selv om jeg egentlig vet at det ikke går an å bli smitta av særlig mye på den måten. Hver gang jeg får vondt et sted må jeg google området mtp symptomer, sykdommer, osvosvosv i flere dager, og det gir seg ikke selv om jeg bare får opp de samme sidene! Har tatt full ultralyd av kroppen, mammografi, mr og røntgen for å utelukke hva som helst. Er det noen som har hatt det slik selv? Hva kan hjelpe meg med å slutte å tenke slik. Driver meg selv fra vettet!

Hilsen ulykkelig :(

dainbramage

dainbramage
03.09.12 17:50

Jeg har selv slitt med hypokonderiske tendenser. Det som hjalp meg var å reise som backpacker i litt over et halvt år. Et halvt år i møkka gjør susen. Høres kanskje sprøtt ut men du bør konfrontere fryktene dine hvis du noensinne skal bli kvitt dem. Meditasjon med mantra som fokuserer på at du er frisk kan også hjelpe svært mye. Dette er ikke noe hokuspokus da det er en enkel psykologisk funksjon kalt "priming" som gjør at en kan overbevise seg selv underbevisst ved flittig bruk.

(Innlegget ble redigert 03.09.12 17:52)

etlitespørsmål

etlitespørsmål
03.09.12 18:32
dainbramage: Et halvt år i møkka gjør susen. Høres kanskje sprøtt ut men du bør konfrontere fryktene dine hvis du noensinne skal bli kvitt dem

Vet ikke helt med det. Jeg har et papirkutt på fingeren og lager kjøttboller. Da blander man deigen med hendene og nå kom jeg til å tenke på bendelorm. De kan faktisk sette seg i hjerne og det som verre er, tror ikke det hjelper meg å gjøre slike ting akkurat. Får vel heller gå til innkjøp av engangshansker. Har ikke anledning til å reise rundt et halvt år, tør ikke heller for den saks skyld. Kan du anbefale en spesifikk type meditasjon, er litt stressa for tiden så trenger generelt å roe meg ned ellers også

Navnebruker

Navnebruker
03.09.12 18:50
etlitespørsmål: Hva kan hjelpe meg med å slutte å tenke slik

En god psykolog.

Spinsind

Spinsind
03.09.12 18:57
etlitespørsmål: Har ikke anledning til å reise rundt et halvt år, tør ikke heller for den saks skyld. Kan du anbefale en spesifikk type meditasjon, er litt stressa for tiden så trenger generelt å roe meg ned ellers også

Du sliter med klassiske tvangstanker. Legen din kan hjelpe deg ang medisiner, da det finnes flere på markedet som kan redusere tankestrømmer og hjelpe på tvanstanker. Men en dianostiseringsperiode kan det bli, og er nyttig i det å både bekrefte en ting og avkrefte andre.

Og kanskje du finner årsaken til at det hele startet i denne perioden, om ikke du vet det allerede :0)

Forferdelig å slite mer irrasjonelle tanker, men desto bedre etter hardt arbeid få bukt med dem.

etlitespørsmål

etlitespørsmål
03.09.12 19:12

Legen min er ganske lei meg skulle jeg tro, foretrekker at det går litt tid før jeg er går der igjen. Tror det har noe å gjøre med at jeg tenker på hva som skjer med dattera mi om det skjer noe med meg etc.

Det høres regelrett skummelt ut med medisiner som reduserer tankestrømmen så det stiller jeg meg skeptisk til. Da foretrekker jeg heller å bruke flere timer på googling av symptomer :) Men det må da kunne finnes en løsning annet enn medisiner :(

Spinsind

Spinsind
03.09.12 19:15
etlitespørsmål: Det høres regelrett skummelt ut med medisiner som reduserer tankestrømmen så det stiller jeg meg skeptisk til. Da foretrekker jeg heller å bruke flere timer på googling av symptomer :) Men det må da kunne finnes en løsning annet enn medisiner :(

Jeg ordla meg sikkert feil. Reduserte behovet for å ha tvangstanker, nei, spør legen.

Faen, er dette er trolletråd eller. howto er bar full av f her da!

howto

howto
03.09.12 19:17
Spinsind: howto er bar full av f her da!

Jeg har mer enn nok erfaringer med virkelig sykdommer til å ha sympati med hypokondere.

etlitespørsmål

etlitespørsmål
03.09.12 19:19
howto: Jeg har mer enn nok erfaringer med virkelig sykdommer til å ha sympati med hypokondere.

Jeg spør ikke om sympati, jeg spør om noen har hatt det slik og hva de i så fall gjorde. Har ikke særlig lyst til å ha det slik heller. Men du skal nå for all del få ha dine synspunkter

Spinsind

Spinsind
03.09.12 19:23
howto: Jeg har mer enn nok erfaringer med virkelig sykdommer til å ha sympati med hypokondere.

Hypokonderi er en alvorlig sykdom det du. Ikke tullball det det. Forferdelig slitsomt for de det gjelder. 

Hørt om psykiske sykdommer, og dette er en av dem, selv det urettferdige stemplet den har fått som "latesom-for-oppmerksomhet-sykdommen osv.

Husk vi også har lært i den andre tråden og ikke sette ting opp i mot hverandre howto. 

Men uansett trist å høre om dine erfaringer. Beklager det.

howto

howto
03.09.12 19:23
etlitespørsmål: Jeg spør ikke om sympati, jeg spør om noen har hatt det slik og hva de i så fall gjorde. Har ikke særlig lyst til å ha det slik heller. Men du skal nå for all del få ha dine synspunkter

Hypokondere er svake personer som ikke klarer å kontrollere livet sitt så de ser hele tiden etter unnskyldninger for sine mangler. Hvis du ikke vil ha det slik, så må du skjerpe deg.

howto

howto
03.09.12 19:26
Spinsind: Hypokonderi er en alvorlig sykdom det du.

Ikke enig, hypokondere lider ikke av en ekte eller dødelig sykdom og er noe som irrasjonelle, oppmerksomhetssyke personer har.

Motstrøms

Motstrøms
03.09.12 19:26
howto: Hypokondere er svake personer som ikke klarer å kontrollere livet sitt så de ser hele tiden etter unnskyldninger for sine mangler. Hvis du ikke vil ha det slik, så må du skjerpe deg.

Hypokondere er folk med helseangst! De er altså redd for ikke å være friske.

Spinsind

Spinsind
03.09.12 19:27
howto: hypokondere lider ikke av en ekte eller dødelig sykdom

Joda, den er dødelig også. Og er klassifisert som alvorlig i de værste tilfellene. 

Nå er du på hugget her, må en si :0)

howto

howto
03.09.12 19:28
Motstrøms: Hypokondere er folk med helseangst! De er altså redd for ikke å være friske.

Ja, og de gjør ingenting annet enn å ødelegge for andre folk som trenger behandling. Klarer ikke å få sympati for noen som kun er ødeleggende.

howto

howto
03.09.12 19:29
Spinsind: Joda, den er dødelig også. Og er klassifisert som alvorlig i de værste tilfellene.
Nå er du på hugget her, må en si :0)

Nei, å være hypokonder er ikke en dødelig sykdom.

Spinsind

Spinsind
03.09.12 19:30
howto: Nei, å være hypokonder er ikke en dødelig sykdom.

Joda det er det det så. Noen av dem sulter seg ihjel i redsel for å spise, da bakterier kommer med maten osv. Irrasjonnelt ja, men fryktelig alvorlig.

howto

howto
03.09.12 19:32
Spinsind: Joda det er det det så. Noen av dem sulter seg ihjel i redsel for å spise, da bakterier kommer med maten osv. Irrasjonnelt ja, men fryktelig alvorlig.

Det er ikke en dødelig sykdom at de er idioter...

Spinsind

Spinsind
03.09.12 19:37
howto: Det er ikke en dødelig sykdom at de er idioter...

Eeh, hei du sinte mann,,, man tror at ulike funksjoner i hjernen spiller dem et puss, MBD, og i andre tilfeller kan det være utløst av traume ol. 

Så idioter nei,,,,men du tenker på de stakkars meg typene uti der, som spiller på følelsene våre for å oppnå noe,nei en hypokonder er ikke en sånn,,,.

(Innlegget ble redigert 03.09.12 19:39)

howto

howto
03.09.12 19:42
Spinsind: Eeh, hei du sinte mann,,,

Jeg er en sint mann, det er ganske riktig.

Du er åpenbart den type person som unnskylder alle menneskers svakheter og dumskap med at de har en eller annen sykdom. Jeg er ikke slik og dømmer folk på bakgrunn av handlingene deres, og hypokondere som er bevisst på at de er det, men likevel vil ha oppmerksomhet gjør meg bare kvalm.

Spinsind

Spinsind
03.09.12 19:46
howto: Jeg er ikke slik og dømmer folk på bakgrunn av handlingene deres, og hypokondere som er bevisst på at de er det, men likevel vil ha oppmerksomhet gjør meg bare kvalm.

Tja, nå oppfattet jeg ts som en som ønsket å forandre på sin hverdag, og det er vel ikke for meg å verken unnskylde eller noe annet,,,enn å bidra til at han skal finne midler til å forsøke få hjelp? :0)

Unnskylder fint lite Irl, om noen bevisst har forsøkt spille på følelsene mine, skjønner du ;0)

howto

howto
03.09.12 19:49
Spinsind: Tja, nå oppfattet jeg ts som en som ønsket å forandre på sin hverdag, og det er vel ikke for meg å verken unnskylde eller noe annet,,,enn å bidra til at han skal finne midler til å forsøke få hjelp? :0)

Kjøper det ikke.

Spinsind

Spinsind
03.09.12 19:53
howto: Kjøper det ikke.

I morgen: Burkakvinnen Spinsind reklamerer for ADHD medisiner!

Gratis prøver til sinte unge menn :0))

howto

howto
03.09.12 19:55
Spinsind: Gratis prøver til sinte unge menn :0))

Er nok ikke ADHD medisin jeg trenger, bruker en annen type.

etlitespørsmål

etlitespørsmål
03.09.12 20:03

hun :) 

Howto: Jeg har faktisk ikke gjort noe som helst for å forhindre at andre fikk behandling. Venter på min tur hos legen som alle andre og samme med tannlege og diverse andre greier. Og tror ikke legen min hadde henvist meg til mr og røntgen om hun trodde jeg fant på ting, og i de tilfellene viste det seg at det var noe også, mindre greier men likevel. Ultralyd var privat og er ikke noe det er ventetid engang der jeg var. Det er en lege som reiser fra ålesund til oslo og det er akkurat for mennesker som vil ha en sjekk. Så har ikke hindret noen i noe som helst

howto

howto
03.09.12 20:08
etlitespørsmål: Howto: Jeg har faktisk ikke gjort noe som helst for å forhindre at andre fikk behandling. Venter på min tur hos legen som alle andre og samme med tannlege og diverse andre greier. Og tror ikke legen min hadde henvist meg til mr og røntgen om hun trodde jeg fant på ting, og i de tilfellene viste det seg at det var noe også, mindre greier men likevel. Ultralyd var privat og er ikke noe det er ventetid engang der jeg var. Det er en lege som reiser fra ålesund til oslo og det er akkurat for mennesker som vil ha en sjekk. Så har ikke hindret noen i noe som helst

Hva tok du MR for? Om du ikke har noe imot at jeg spør. At du er i kø som alle andre betyr ikke at du ikke forhindrer andre fra å få behandling.

etlitespørsmål

etlitespørsmål
03.09.12 21:51
howto: Hva tok du MR for?

Kneet mitt, hadde slått det for en del år siden og så hadde det blitt en kul der som aldri gikk bort. Legen visste ikke hva det var så hun sendte meg til mr.

howto

howto
04.09.12 09:53
etlitespørsmål: Kneet mitt, hadde slått det for en del år siden og så hadde det blitt en kul der som aldri gikk bort. Legen visste ikke hva det var så hun sendte meg til mr.

Men da var det jo en gyldig grunn til det.

Spinsind

Spinsind
04.09.12 10:27
howto: Men da var det jo en gyldig grunn til det.

Næmmen??? Ble du enig? 

Sikker på at han ikke har Projektert negativ energi, du vet bare sånn hypokondere har, til det kneet og da har det oppstått en ansamling av fortettet energii som han da kunne få ta til MR?

Hæ?

Og god morgen :0)

howto

howto
04.09.12 10:30
Spinsind: Næmmen??? Ble du enig?
Sikker på at han ikke har Projektert negativ energi, du vet bare sånn hypokondere har, til det kneet og da har det oppstått en ansamling av fortettet energii som han da kunne få ta til MR?
Hæ?
Og god morgen :0)

God morgen.

Jeg er ikke noen ny-religiøs tulling som tror på slikt tull :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg