Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Truxal

NYTT TEMA
fryatt
fryattInnlegg: 4393
29.09.12 22:20

Kan man bli deprimert av å bruke Truxal?

jeangabin
jeangabinInnlegg: 24193
29.09.12 22:22
fryatt: Kan man bli deprimert av å bruke Truxal?

Er ikke det en gammel pille? En av mine avdøde slektninger brukte den for mange herrens år siden. Har det ikke kommet noe nytt som er bedre?

fryatt
29.09.12 22:26

Har brukt den i over 30 år. Er fremdeles på markedet. Sliter med depresjoner. Lurer på om det skylde Truxal. Men det kan selvsagt ha andre årsaker.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
30.09.12 08:49

Nå vet jeg jo ikke hvorfor du får truxal. Men truxal kan gjøre deg tung og initiativ løs.

fryatt
30.09.12 10:33

Bruker det som beroligende ogg for å sove på. Men det er sant som du sier blir tung dagen etter. Må bare prøve å slutte. Men har det noen bivirkninger etter 30 års bruk?

Neith
NeithInnlegg: 18691
30.09.12 11:37
fryatt: Har brukt den i over 30 år

Har du vært deprimert i 30 år? (altså like lenge som du har brukt truxal).

30 år er vanvittig lenge, så jeg antar du har søkt annen type behandling for vanskene dine enn å bare bruke Truxal? Hvis ikke bør du be legen din henvise deg til psykolog/psykiater som kan hjelpe deg før du slutter. Ellers vil du jo bare stå der fullstendig uten verktøy til å mestre vanskene dine, med en depresjon i tillegg.

fryatt
30.09.12 12:36
Neith: Har du vært deprimert i 30 år? (altså like lenge som du har brukt truxal).

Ja har vært deprimert i over 30 år. Har også brukt Cipramil veldig lenge. går til psykolog minst en gang i måneden. Har desverre ikke blitt bedre. Greier ikke å bli kvitt depresjonene. Mange årsaker kan være grunnen. ufattelig slitsomt å ha det slik år etter år. Jeg skulle ønske at jeg en dag hadde blitt frisk, før det er for seint. Leste på Felleskatalogen at Truxal kan gjøre deg daff og tung, men tviler på at det er en årsak etter 30 års bruk. Man får en viss toleranse for preparatet etter som tiden går. Jeg trodde Cipramil ville ta bort depresjon, men det gjør den ikke. Nedstemthet over veldig lang tid er tøft.

sanila
30.09.12 19:47

Har du overveiet å gjøre noe anne?. Jeg er ganske sikker på, at truxalen gjør deg tungre og mindre levende en du ville vært uten. Og det hjelper jo tydeligvis ikke.

Hvis du har tatt cipramil lenge og det ikke har effekt, hvorfor så ta dem. De gjør deg på en måte flat i følelses livet.

Jeg skulle ønske man ikke var så snar til å bruke diagnosen deprimert, så ofte. Det er ved å bli en veldig letvint greie. DEr er forskjell på å ha en livssituasjon, man ikke er glad for, blir trist av og så en reel depresjon.

Der skjer ofte det osse, at man ligger ansvaret for endring over på en psykolog, eller pillene, og tror at endring kommer den veien.

Så går man kansje og venter og der skjer ingenting. Og man glemmer, å selv gjøre noe med livet sitt.

Så hva ville du kunne gjøre, få å få det bedre? Hvis du satt over for en annen, med samme  problemstilling, hva ville du så foreslå, uten om piller og psykolog.

Hva vilee du like å gjøre, som bare var for deg?  Noe du ville kunne gjennem føre? Det behøver ikke være noe stort, men bare et eller annet der er annerledes en det du gjør i dag, og noe du har lyst på.

fryatt
30.09.12 20:51
sanila: Hva vilee du like å gjøre, som bare var for deg? Noe du ville kunne gjennem føre? Det behøver ikke være noe stort, men bare et eller annet der er annerledes en det du gjør i dag, og noe du har lyst

Det hadde vært å vinne 6 mill. i lotto, for jeg er lutfattig. Og så kan jeg opplyse om at jeg har gjort mye for å forandre på livet. Men ingen ting har fungert. Cipramil må jeg ha, prøvde uten og fikk selvmordstanker. Har en ufattelig vanskelig familiesituasjon som gjør hverdagen til en utfordring. Det er for lettvint å si at man bare skal slutte med medisin, så enkelt er det ikke. Jeg har prøvd begge deler. Så har jeg et ønske om at alle rundt meg skal ha det bra, slik er det ikke i dag. Så har jeg lyst til å våkne en dag uten å være deprimert, det hadde vært utrolig godt.Dårlig økonomi er ille, det slter deg fullstendig ut. Aldri råd til å unne meg noe ekstra, må snu på hver krone. Så hadde det vært fint å være forelsket for en gangs skyld.

Neith
30.09.12 21:10
fryatt: Det hadde vært å vinne 6 mill. i lotto, for jeg er lutfattig. Og så kan jeg opplyse om at jeg har gjort mye for å forandre på livet. Men ingen ting har fungert. Cipramil må jeg ha, prøvde uten og fikk selvmordstanker. Har en ufattelig vanskelig familiesituasjon som gjør hverdagen til en utfordring. Det er for lettvint å si at man bare skal slutte med medisin, så enkelt er det ikke. Jeg har prøvd begge deler. Så har jeg et ønske om at alle rundt meg skal ha det bra, slik er det ikke i dag. Så har jeg lyst til å våkne en dag uten å være deprimert, det hadde vært utrolig godt.Dårlig økonomi er ille, det slter deg fullstendig ut. Aldri råd til å unne meg noe ekstra, må snu på hver krone. Så hadde det vært fint å være forelsket for en gangs skyld.

Å være lutfattig er dritt, men har du virkelig vært det i 30 år? Har familiesituasjonen vært sånn i 30 år også? Eller er alt et resultat av at du er psykisk syk?

Hjelper ikke psykolog, så finnes det jo andre som kan hjelpe. Prest, sosionom, familierådgiver, life coach osv osv... 

Noe må jo ha fungert på 30 år? Sanila spør deg faktisk om noe ganske så viktig, og det er hva kan du gjøre for deg selv?

susilu
susiluInnlegg: 37112
30.09.12 21:27
sanila: Jeg skulle ønske man ikke var så snar til å bruke diagnosen deprimert, så ofte. Det er ved å bli en veldig letvint greie. DEr er forskjell på å ha en livssituasjon, man ikke er glad for, blir trist av og så en reel depresjon

Det er sant.  Jeg kjenner en som ble veldig sliten etter mange plutselige, dramareiser til barndomshjemmet med syke foreldre og tristheten da de døde, som straks fikk antidepressiva, og nå, etter snart ti år, greier hun ikke slutte med dem.  Søsteren var også sliten, men hun sov og hvilte i stedet for å ta slike medisiner.

Og, tilgi meg, jeg skal ikke trekke inn alternative tanker, bare en eneste:  Det kan være lurt å spørre seg hvem eller hva man er rasende på, men som man undertrykker.  Det er mange som mener undertrykket sinne fører til depresjon. Det er verd å stille seg spørsmålet, i hvertfall, og ikke klandre seg selv om det er en "hellig" person som ens barn, mor eller noe sånt. Bare et forslag:) 

sanila
30.09.12 21:29
fryatt: Det er for lettvint å si at man bare skal slutte

Vet du det er veldig lettvint å sie, at jeg kommer med letvinte løsninger. Jeg utaler mig sjeldent om noe jeg ikke har erfart selv.

Du kjender ingenting til hverken min livs situasjon, eller fammilie forhold. Det er er en letvint, konklusjon og komme med.

Men forstår at du ikke har lave tråden for å få noen ærlige svar. Ditt spørsmål om truxal kunne ha noe å gjøre med depresjonerne, jeg har gitt mitt svar.

Jeg har ingen steder skrevet du bare skal slutte, men jeg har svaret på spørsmålet ditt.

fryatt
30.09.12 21:48

Spørsmålet var om Truxal fører til depresjoner? Det hadde vært greit å vite. Jeg vet jo ikke om det er den som gjør at jeg er deprimert hele tiden. Men det er noen lyse øyeblikk i blant, de holder jeg lenge på. Som sagt jeg har prøvd det meste, og jeg er ikke noen ungsau lengre. Jeg takker for ærlige svar. Jeg greier nok ikke å slutte med medisiner, har prøvd det. Men det går an å trappe ned på dosen.

fryatt
30.09.12 21:50
Neith: Noe må jo ha fungert på 30 år? Sanila spør deg faktisk om noe ganske så viktig, og det er hva kan du gjøre for deg selv?

Jeg skrev et innlegg kl. 2051 der jeg svarte på dette. Noe har fungert ja, jeg var på samme arbeidsplass i 30 år. Det er da noe.

sanila
30.09.12 22:15
fryatt: Jeg skrev et innlegg kl. 2051 der jeg svarte på dette. Noe har fungert ja, jeg var på samme arbeidsplass i 30 år

Det er her jeg tenker annerledes. Å ha det bra handler ikke nødvendigvis om å ha den samme arbejdsplads i 30 år.  

Jeg spør om hva du kan gjøre for deg? Ikke hva du kan bevise over for andre du får til.

Jeg spør om den lille ting der er forbundet med noe posiktivt, uten det er får å bevise noget over for deg selv eller andre.

Jeg tror ikke truxal fører til depresjoner, men jeg tror de kan forhindre å komme ut av dem. Og forhindre nye tanker.

Hvis du mener, at for du skal endre på livet ditt må du ha 6 mill og være nyforelsket, så lykke til. Jeg er ganske sikker på du må starte et annet sted.

(Innlegget ble redigert 30.09.12 22:19)

fryatt
30.09.12 22:33
sanila: Hvis du mener, at for du skal endre på livet ditt må du ha 6 mill og være nyforelsket, så lykke til. Jeg er ganske sikker på du må starte et annet sted.

Det var litt ironi i det svaret. Men du skjønner sikkert at det ikke er festlig å være fattig? Der er derfor jeg skulle ønske meg litt penger, og være forelsket en gang i livet er ikke mye forlangt. Kanskje du kan forklare meg hvor jeg bør starte?

sanila
30.09.12 22:46
fryatt: Kanskje du kan forklare meg hvor jeg bør starte?

Jeg har stillet deg et spørsmål. Det er faktisk et sted å starte, menn du må nok tenke litt over det.

Å forlange å bli forelsket, er mye, spesielt hvis man tror en forelskelse endre livet. sådan helt av sig selv.

Ser du jeg kommer ikke med letvinte løsninger,.

Jeg har  gitt deg flere forslag.  Jeg vil ikke gi deg flere.

fryatt
01.10.12 09:47
sanila: Å forlange å bli forelsket, er mye, spesielt hvis man tror en forelskelse endre livet. sådan helt av sig selv.

Du misforstår helt. Jeg har ikke forlangt å bli forelsket. Jeg håpet jeg kunne bli det en vakker dag. Du godtar ingen av de forslag jeg har kommet med, for å gjøre livet mitt bedre. Det er din fulle rett, takker for de innspill du har kommet med. Jeg er faktisk stolt over å ha vært på samme arbeidsplass i 30 år, og det har gjort meg bedre psykisk. Så det er ikke noe å kimse av. BNå er jefg desverre ikke i arbeid og har veldig god tid.

sanila
01.10.12 10:28
fryatt: Du godtar ingen av de forslag jeg har kommet med

? Skal jeg godtage de forslag du kommer med? Hvis det du gjør idag, gjør deg bedre/frisk, hvorfor så denne tråd.

Dette er din tråd, du gir uttryk for at du ikke har det bra, jeg svarer deg.

At det har vært godt for deg å være på en arbeidsplads i 30 år. Kimser jeg ikke av, jeg har egentlig ikke noen menig om det.

Det er stadig vekk, din tråd, og du gir uttrykk for at du sliter.

Hva kan du gjøre idag, for at få det bedre?

sanila
01.10.12 10:44
fryatt: desverre ikke i arbeid og har veldig god tid.

Bruk det til å gjøre noe for deg selv.

Neith
01.10.12 11:04
fryatt: Spørsmålet var om Truxal fører til depresjoner?

Jeg synes du skal sette deg ned og lese vedlegget som følger med medisinene, og se om depresjon står oppført som bivirkning. Hvis ikke, er det stor sannsynlighet for at depresjonen kommer av noe annet.

Jeg har lest litt bakover i trådene dine, og det er en del jeg ikke helt forstår. Det står at du trener på helsestudio, men er dette noe du får dekt av det offentlige? Jeg mener, du skriver at du er lutfattig, men har du råd til det? Det har nemlig ikke jeg... og jeg er ikke lutfattig, men har helt gjennomsnittlig lønn. Jeg må fint nøye meg med skog og mark, for å si det sånn. Grunnen til at jeg spør, er at jeg tenker at folk ofte prioriterer litt koko når de har veldig lite penger å rutte med.

Du sier du skulle ønske du var forelsket, men du er jo i et forhold. Er det henne du ønsker å bli foreslsket i, eller er det hvem som helst?

(Innlegget ble redigert 01.10.12 11:06)

fryatt
01.10.12 11:17
Neith: Du sier du skulle ønske du var forelsket, men du er jo i et forhold. Er det henne du ønsker å bli foreslsket i, eller er det hvem som helst?

Jeg skulle ønske det hadde vært noen annen. Da skjønnert du sikkert hvordan det ligger an. Jeg betaler helsestudio selv, og det gir god effekt. Så det tar jeg meg råd til. Leste pakningsvedlegget, det kan i sjeldne tilfeller føre til nedstemthet. Men det er en ørliten forskjell på å være nedstemt kontra og være deprimert. Ellers så brukker jeg også skog og mark hver dag, det gir også god effekt. Men jeg ser det slik, når du lurer på om det i hele tatt er noen vits i å stå opp om morgenen, da er det ikke greit. Må virkelig manne meg opp for å møte dagen. det som gir best effekt på psyken er fysisk aktivitet, ingen tvil om det.

fryatt
01.10.12 11:19
sanila: Hva kan du gjøre idag, for at få det bedre?

Jeg kan f. eks ta en knallhard treningsøkt. Det vet jeg hjelper. Så kan jeg ha bedre kontakt med familien min, det lyser opp hverdagen. Vi bor langt fra hverandre og møtes ikke så ofte.

Neith
01.10.12 11:28
fryatt: Jeg skulle ønske det hadde vært noen annen. Da skjønnert du sikkert hvordan det ligger an. Jeg betaler helsestudio selv, og det gir god effekt. Så det tar jeg meg råd til. Leste pakningsvedlegget, det kan i sjeldne tilfeller føre til nedstemthet. Men det er en ørliten forskjell på å være nedstemt kontra og være deprimert. Ellers så brukker jeg også skog og mark hver dag, det gir også god effekt. Men jeg ser det slik, når du lurer på om det i hele tatt er noen vits i å stå opp om morgenen, da er det ikke greit. Må virkelig manne meg opp for å møte dagen. det som gir best effekt på psyken er fysisk aktivitet, ingen tvil om det

Da synes jeg du skal ta et tak og rydde opp i forholdet ditt. Det høres ikke ut som en god situasjon.

Du har jo et knallbra utgangspunkt når du ser at fysisk aktivitet funker. Finnes de som bare sitter i senga og stirrer tomt ut i lufta.

Meningsfylte aktiviteter er beste veien ut av en depresjon. Kva med å møte andre med lignende plager på et dagsenter av noe slaget? Aner ikke hvor du bor, men i mitt område har psykisk helse et dagtilbud eller en slags kafe hvor man kan møtes og prate litt. Kunne det vært noe?

Neith
01.10.12 11:29
fryatt: Jeg kan f. eks ta en knallhard treningsøkt. Det vet jeg hjelper. Så kan jeg ha bedre kontakt med familien min, det lyser opp hverdagen. Vi bor langt fra hverandre og møtes ikke så ofte.

Se her ja... :D

2TallY
2TallYInnlegg: 5704
01.10.12 11:35
fryatt: Cipramil

Cipramil kan føre til endel bivirkninger og i visse tilfeller føre til det motsatte av hva det skulle hjelpe mot. Er doseringen din for høy, trenger du cipramil overhodet, kan du bytte medikament, pass på at nedtrappingen foregår regulert. Still slike spørsmål til din fastlege og legg opp en plan sammen.

Ville absolutt tatt en titt på dette preparatet først. Og, ang livskvalitet som ikke er dyrt. Kveldskurs i ulike ting, kan lære deg masse forskjellig, du får nye impulser og du møter andre mennesker. 

Og:

Ser du ønsker en forelskelse igjen, men har sambo. Vel, får du dette med depresjonene i balanse, skal du se, om du forsøker, at det kanskje er hun du forelsker deg i igjen :-)

(Innlegget ble redigert 01.10.12 11:42)

sanila
01.10.12 11:57

En av nøkkelene dine til å få det bedre, er blant annet å la være å søke bekreftelse i fortid. Jeg hentyder til at du skriver: at jeg ikke godtager noen av forslagene dine.

Sitasjonen er her på nett at du helt fritt kan tenke over de forslag du får, uten at skulle leve op til eksempelvis en psykologs forventning om hva der er rett for deg.

Men jeg tror ikke medisinerne gjør noe godt for deg.

fryatt
01.10.12 12:25
Neith: Aner ikke hvor du bor, men i mitt område har psykisk helse et dagtilbud eller en slags kafe hvor man kan møtes og prate litt. Kunne det vært noe?

Her har vi et daglig tilbud i byen her, er der jevnlig. Har forskjellige aktiviter som turer, datakurs, fotokurs osv. Har stort utbytte av det. Og til sanila. Jeg har prøvd mange ganger å slutte med medisin, men har bare blitt enda mere deprimert. Tar 20mg Cipramil hver dag. Kan dele den i to og trappe ned til 10 mg.

sanila
02.10.12 11:00

Det er bra der finnes sentre med tilbud som dem du deltager i.

Men hver litt oppmerksom på , der noen gange skjer det, at det der var en hjelp på et tidspunkt senere kan bli en hindring.

Fordi: at miljøet er preget  av dem som er der., og vi alle tar liitt farge av det der omgir os. Det blir osse en vane , der på en måte føles tryg, selvom den ikke bringer en vidre. Hvis man er klar for forandring.

Hva med, at prøve et kurs i vanlig miljø.

Det er ofte sådan, at der i disse senter miljøer er plads til svakheter, men ikke styrker 

Earthquakejente
EarthquakejenteInnlegg: 40508
02.10.12 18:01

Hvor mye truxal tar du? Jeg bruker 25mg innimellom, og de er super på min angst, merker ingen depresjon heller, men jeg har nok lav dose ift mange andre

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg