Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sovemedisin: TOLVON

NYTT TEMA
thumbs_up
thumbs_upInnlegg: 28
17.11.12 05:38

Hei! Igjennom årene har jeg gått myyyyye forskjellige sovemedisiner, uten særlig virkning. Jeg fikk nylig skrevet ut Imovane til krisetilfeller og Tolvon 30mg til hverdagslig bruk. Jeg leste litt på bivirkningene av Tolvon, og der sto det at vektøkning er en av de mulige bivirkningene. Så leste jeg meg litt fram og tilbake på nettet og fant fram til forskjellige forum med skrekkhistorier om at de har lagt på seg 20kg osv av denne medisinen.  Mange mener at det er fordi de får større matlyst og andre mener at det er fordi Tolvon virkelig fucker opp hormonsystemet.

Har noen erfaringer å dele om vektøkning på Tolvon 30mg? 

Veldig viktig for meg å vite dette i og med at jeg er fotballspiller og vektløfter, jeg må holde en spesiell vekt og et spesielt kosthold for å få det beste ut av idretten min. Kan ikke gå opp i fettprosent :)

jeangabin
jeangabinInnlegg: 24193
17.11.12 23:44
thumbs_up: Hei! Igjennom årene har jeg gått myyyyye forskjellige sovemedisiner, uten særlig virkning. Jeg fikk nylig skrevet ut Imovane til krisetilfeller og Tolvon 30mg til hverdagslig bruk. Jeg leste litt på bivirkningene av Tolvon, og der sto det at vektøkning er en av de mulige bivirkningene. Så leste jeg meg litt fram og tilbake på nettet og fant fram til forskjellige forum med skrekkhistorier om at de har lagt på seg 20kg osv av denne medisinen.  Mange mener at det er fordi de får større matlyst og andre mener at det er fordi Tolvon virkelig fucker opp hormonsystemet. Har noen erfaringer å dele om vektøkning på Tolvon 30mg?  Veldig viktig for meg å vite dette i og med at jeg er fotballspiller og vektløfter, jeg må holde en spesiell vekt og et spesielt kosthold for å få det beste ut av idretten min. Kan ikke gå opp i fettprosent :)
thumbs_up
17.11.12 23:58
jeangabin: Mulig sovegreiene er en bi-effekt.

Ja, jeg vet. Har gått på lignende før. 

Jeg går på det pga vanskeligheter med å søvne inn. Vuderer å dra til lege for å skifte ut Tolvon med tanke på at jeg ikke engang tørs å bruke dette pga. vektøkning. 

Har du noen andre sovepiller du kunne anbefale å bruke til hverdags? 

jeangabin
18.11.12 00:02
thumbs_up: Har du noen andre sovepiller du kunne anbefale å bruke til hverdags?

Phanergan er jo det vanligste, dvs første generasjon allergipiller. Finnes også andre nevroleptika som ikke gjør deg tjukk, dvs andre lykkepiller, evt anti-psykotiske piller (spiller jo ingen rolle hva man kaller dem) 

Det finnes også noen indiske sovepiller kalt bissfull sleep. De har en virkning, men de påvirker andre medisiner så du må ta dem alene. Det samme med johannesurt (hyperikum) . Johannesurt virker, men må ikke tas sammen med andre piller. 

thumbs_up
18.11.12 01:17
jeangabin: Phanergan er jo det vanligste, dvs første generasjon allergipiller. Finnes også andre nevroleptika som ikke gjør deg tjukk, dvs andre lykkepiller, evt anti-psykotiske piller (spiller jo ingen rolle hva man kaller dem)  Det finnes også noen indiske sovepiller kalt bissfull sleep. De har en virkning, men de påvirker andre medisiner så du må ta dem alene. Det samme med johannesurt (hyperikum) . Johannesurt virker, men må ikke tas sammen med andre piller.

Ser for meg at Phanergan er det samme som Vallargan, noe som absolutt er helt ubrukelig for meg..

Er Johannesurt tilgjengelig hos legen eller må du bestille over nett?

Har noen erfaringer med å gå på Imovane fast? Jeg vil det så gjerne, eneste som funker for meg, men legen min er fast bestemt på at jeg ikke får gå på det fast (tross for at jeg har ikke sovet mer enn annenhver dag eller hver andre dag på 4år) pga av fare for avhengighet. Noen tips til å overtale legen?

jeangabin
18.11.12 01:20
thumbs_up: Er Johannesurt tilgjengelig hos legen eller må du bestille over nett?

Kjøpe fra urtesenteret.no eller lignende. http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-379992.aspx

Imovane er bra. Har brukt det en del, men legene er vanskelig å overtale. 

Jeg tror du vil like johannesurt. Den er ganske effektiv. 

(Innlegget ble redigert 18.11.12 01:23)

thumbs_up
18.11.12 18:56

Hm.. Får se på det!

Takk for svar :)

Bengal1
Bengal1Innlegg: 19028
19.11.12 00:51
thumbs_up: Har noen erfaringer med å gå på Imovane fast? Jeg vil det så gjerne, eneste som funker for meg, men legen min er fast bestemt på at jeg ikke får gå på det fast (tross for at jeg har ikke sovet mer enn annenhver dag eller hver andre dag på 4år) pga av fare for avhengighet. Noen tips til å overtale legen?

Jeg bruker både vallergan og stillnoct temmelig fast i lange perioder om gangen, mot insomni. Legen min har innsett at noe annet ikke fungerer, siden jeg etter 2-4 døgn uten søvn ikke fungerer overhodet på jobb. Har brukt sovemedisiner i mange år, og fortsatt ikke blitt avhengig (når jeg er inne i gode perioder går det greit uten) eller måttet øke dosen.

Snakk alvorlig med legen din, og noter hvor lang tid du bruker på å sovne og hvor mange ganger du våkner på en natt, over en periode, så legen ser hvor ille det er. Mange tar dessverre ikke søvnproblemer på alvor, selv om det er ille for dem som sliter med dette.

Navnebruker
NavnebrukerInnlegg: 11786
19.11.12 09:42
Bengal1: Har brukt sovemedisiner i mange år, og fortsatt ikke blitt avhengig

:-)

Earthquakejente
EarthquakejenteInnlegg: 40508
19.11.12 13:53

Jeg brukte Tolvon, og jeg la på meg 30kg tror jeg. Det er  via økt appetitt, man har ikke bunn i magen når man bruker det

jeangabin
22.11.12 15:49
thumbs_up: Hm.. Får se på det! Takk for svar :)

Du må ikke bruke johannesurt sammen med andre anti-depressiver . Da kan du få seratoninsjokk. Du må slutte med tolvon og andre psykofarma. 

Perrin33
Perrin33Innlegg: 2283
22.11.12 18:46

Endre kosthold, spise mer variert, protein fra melk sammen med litt karbohydrater før leggetid?

http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Livsstil--Helse/Sovn-dognrytme-og-helse/Tryptofan-i-hjernen/

Milk protein enriched with tryptophan helps poor sleepers 

Study Finds Milk Protein Improves Shut Eye 

http://www.sharecare.com/question/vitamins-minerals-help-me-sleep-better 

Magnesium, kobber, jern, sink, kalsium og flere typer b-vitamin mangel kan øke søvnproblemer.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
25.11.12 14:45
Perrin33: Magnesium, kobber, jern, sink, kalsium og flere typer b-vitamin mangel kan øke søvnproblemer.

Dette er helt feil, magnesium og kalsium er svært viktige for søvnen. b vitaminer o likeså.

thumbs_up
25.11.12 20:20
Bengal1: Snakk alvorlig med legen din, og noter hvor lang tid du bruker på å sovne og hvor mange ganger du våkner på en natt, over en periode, så legen ser hvor ille det er. Mange tar dessverre ikke søvnproblemer på alvor, selv om det er ille for dem som sliter med dette.

Har gått til søvnfaseklinikk og blitt obeservert i ett år av en overlege i søvn. De har virkelig studert meg, men etter flere år med behandlinger så er søvntabeletter det eneste som har fungert, men hvilkne jeg skal ta blir stadig forandret pga at jeg aldri sovner av tabelettene.

thumbs_up
25.11.12 20:23
Perrin33: Endre kosthold, spise mer variert, protein fra melk sammen med litt karbohydrater før leggetid? http://www.helsekostopplysningen.no/Innhold/Livsstil--Helse/Sovn-dognrytme-og-helse/Tryptofan-i-hjernen/ Milk protein enriched with tryptophan helps poor sleepers  Study Finds Milk Protein Improves Shut Eye  http://www.sharecare.com/question/vitamins-minerals-help-me-sleep-better  Magnesium, kobber, jern, sink, kalsium og flere typer b-vitamin mangel kan øke søvnproblemer.

Har perfekt kosthold. Er idrettsutøver så jeg spiser variert og sunt hele tiden. Sjekker blodet mitt ca annenhver uke, like perfekt hver gang.

Har perfekt balanse av alle vitaminene :)

Perrin33
26.11.12 22:42

les mangel.

Perrin33
26.11.12 23:15

Å ha perfekt kosthold er nesten helt umulig, selv om du spiser mye mineraler f.eks fra korn eller nøtter tas bare noen få prosent opp i kroppen pga en del antistoffer som fytinsyre i ufermentert helkorn ;)

http://no.wikipedia.org/wiki/Fytinsyre

"Fytinsyre er et stoff som finnes i en rekke matvarer, bl.a. i korn. For mennesker er fytinsyre ufordøyelig, og det hindrer også fordøyelse og opptak av andre stoffer i kornet gjennom å virke hemmende på enzymer. Ved å behandle maten på forskjellige måter kan vi bryte ned fytinsyren og gjøre næringsstoffene lettere tilgjengelig." 

http://en.wikipedia.org/wiki/Phytic_acid 

"Phytic acid has a strong binding affinity to important minerals, such as calcium, magnesium, iron, and zinc, although the binding of calcium with phytic acid is pH-dependent[18] and ascorbic acid (vitamin C) can reduce phytic acid's effect on iron.[19] When a mineral binds to phytic acid, it becomes insoluble, precipitates and will be nonabsorbable in the intestines. This process can therefore contribute to mineral deficiencies in people whose diets rely on these foods for their mineral intake." 

skipperen
skipperenInnlegg: 2
28.12.14 08:24

Rohypnol funker bra som sovemedisin

gourmande
gourmandeInnlegg: 12614
31.12.14 01:00

Fra tid til annen får jeg ikke sove. Når jeg går igjennom det foregående døgnet/dagen for å finne årsaken, når jeg ligger der, er det et par ting som går igjen:

1) Fordøyelsen. Jeg har rett og slett ikke bæsjet det siste døgnet. Når jeg da står opp i fortvilelse, drikker litt vann, må jeg på do. Etter dette, sovner jeg.

2) Mat. Jeg har spist mye søtt, sjokolade, drukket søte leskedrikker, drukket kaffe eller Cola sent på dagen, dvs etter kl 14.

3) Underbevisstheten. Jeg har ergret meg, gruet meg, vært lei meg, grunnet på et problem osv. 

4) Jeg har trent for sent på døgnet. Jeg er "gira men trøtt".

Men, en kroppsbygger trenger mye fett! Dét er noe å tenke på. Hjernen trenger fett, og søvnsenteret sitter i hjernen.

Kostholdsrådene i dag inneholder for lite animalsk fett for vanlige folk. Og de som trener mye, trenger MYE animalsk fett.

Og... det stemmer overhodet ikke at friske folk som trener, blir feit av å spise fett.

(Innlegget ble redigert 31.12.14 01:10)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
31.12.14 12:35

Pesonligt blir jeg ganske stresset i kroppen, hvis jeg spiser kjøtt.  Der kjenner jeg flere der gjør,  en del er ganske enkelt følsommere enn andre for kjøttets innhold av stresshormoner..

Noen trenger kjøtt, men for andre er det ikke noen spesielt god diet. 

Folk der har halleluja forhold til spesielle dieter, kan ha sine egne inntensjoner , uten det dermed er sagt, det gjelder noen i denne tråden.

JOlsen
JOlsenInnlegg: 4071
07.05.18 13:46

Går man opp i vekt ved bruk av TOLVON? Håper svaret er nei. 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24495
07.05.18 15:34
JOlsen: Går man opp i vekt ved bruk av TOLVON? Håper svaret er nei.

En ikke uvanlig bivirkning er vektøkning.
Men det betyr jo ikke at alle øker.
Se bivirkninger.

https://www.felleskatalogen.no/medisin/tolvon-msd-564712

JOlsen
07.05.18 16:03

Tolvon får meg til å sove, men er livredd for vektøkning da jeg sliter med overvekt. 

JOlsen
04.07.19 11:29

Er det noen som har erfaringer med Tolvon? Livredd for vektøkning. 

JOlsen
04.07.19 13:45
return_of_drakkar: Men det betyr jo ikke at alle øker.
Se bivirkninger.

Har sett at det står at du kan få vektøkning. Hvor mange er det som får det? Det gjør jo noe med selvbildet når du er for tung fra før. Jeg er 88 kilo og ikke så høy. Er Vallergan noe bedre? 

(Innlegget ble redigert 04.07.19 13:48)

return_of_drakkar
04.07.19 14:40
JOlsen: Har sett at det står at du kan få vektøkning. Hvor mange er det som får det? Det gjør jo noe med selvbildet når du er for tung fra før. Jeg er 88 kilo og ikke så høy. Er Vallergan noe bedre?

Her er en artikkel som sier at cirka 25% (1 av 4) får vektøkning.
Dette kan skyldes at mer spiser mer og kanskje mer eav en viss type mat, men også at de som ikke eter 1 kalori mer øker.
Det sistnevnte kan da skyldes at det skjer ting med selve omsetningen / forbrenningen.

Verd å lese.
https://www.webmd.com/depression/features/antidepressants-weight-gain#1

I felleskatalogen er jeg ikke at vektøkning er en vanlig / kjent bivirkning av Vallergan.

https://www.felleskatalogen.no/medisin/vallergan-sanofi-aventis-564981

JOlsen
05.07.19 11:45

Jeg prøver å gå på 10 mg. Så får jeg vurdere det. Følger nøye mez vekta. Håper jeg er blant de som ikke får vektøkning. 

return_of_drakkar
06.07.19 12:54
JOlsen: Jeg prøver å gå på 10 mg. Så får jeg vurdere det. Følger nøye mez vekta. Håper jeg er blant de som ikke får vektøkning.

Nå er jo bildet ditt komplisert, men her er i alle et par interessante lenker for vekttap via trening.

Lenke 1 https://tinyurl.com/yxncr2yo

Lenke 2 https://tinyurl.com/y6cxkkla

JOlsen
08.07.19 19:51

Det hjelper ingen ting med trening så lenge du går på medisiner som gir vektøkning, og det gjelder veldig mange. Du kan trene tre timer om dag uten at det nytter. Du får oksehunger. 

ObjektivtSett
ObjektivtSettInnlegg: 4339
08.07.19 19:54
JOlsen: vektøkning

Er det ikke bare å spise litt mindre? Ja, det vil nok rumle litt i magen til tider, men man holder seg i det minste slank og fin.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg