Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Selvskading

NYTT TEMA
Urchin

Urchin
02.01.13 18:12

Jeg er ei jente som har holdt på med selvskading i ca 1 år. dette har vært fordi jeg ikke har hatt det så bra med meg selv. De siste 4 månedene har livet mitt vært flått, men jeg holder fortsatt på med selvskadingen. Jeg synes det er godt, jeg elsker å kjenne smerten som iler gjennom kroppen når jeg kutter meg. 

Jeg vet at dette ikke er bra, derfor vil jeg slutte. Men har blitt avhengig og klarer ikke. Kjæresten min har tatt alt jeg har som er mulig å skade meg selv på, pga. dette får jeg abstinenser som rastløshet, sjalusi og raseri. Jeg raserer hele rommet mitt og jeg griner av alt når jeg ikke har mulighet til å kutte meg. 

Så er det noen som vet hvordan man kan slutte med selvskading før noe går galt??

Neith

Neith
02.01.13 22:01
Urchin: Jeg vet at dette ikke er bra, derfor vil jeg slutte. Men har blitt avhengig og klarer ikke. Kjæresten min har tatt alt jeg har som er mulig å skade meg selv på, pga. dette får jeg abstinenser som rastløshet, sjalusi og raseri. Jeg raserer hele rommet mitt og jeg griner av alt når jeg ikke har mulighet til å kutte meg.  Så er det noen som vet hvordan man kan slutte med selvskading før noe går galt??

Tenker du at dette er noe du vil løse helt på egenhånd, eller tenker du at du vil ha hjelp av lege, psykolog eller noen andre? 

Å slutte med selvskading krever at du jobber med det som i første omgang fikk deg til å starte, samtidig som du finner andre måter å avreagere på. Dialektisk atferdsterapi (DBT) er en behandlingsform med påvist god effekt, som jeg kan anbefale deg. Mer informasjon om DBT får du ved å kontakte f.eks BUP. Hvem andre som tilbyr DBT vet jeg faktisk ikke

Urchin

Urchin
02.01.13 23:31

jeg vill helst løse det selv. jeh har litt problemer når de gjeller å snakke med andre om slikt.

jeg har vært koblet med BUP ganske lenge, men har ikke møter med psykolog lenger pga. jeg ikke har problemer med livet mitt lenger. 

er det noen plass på nettet jeg kan finne mer informasjon om DBT?

Neith

Neith
03.01.13 13:47
Urchin: er det noen plass på nettet jeg kan finne mer informasjon om DBT?

Nei, dessverre, men du kan jo søke litt rundt selv.

Ellers er det å selv tenke ut måter du kan avreagere på. Hva har tidligere hjulpet når du kjenner det koker i hodet? Vansker og problemer vil komme og gå, og da er det greit å ha noen strategier å hjelpe seg selv med. 

Er det sånn at jo lengre tid det går mellom hver gang du selvskader, så blir terskelen for å selvskade høyere?

Earthquakejente

Earthquakejente
03.01.13 17:16

Som tidligere selvskader vil jeg sterkt anbefale deg å søke hjelp, Som du allerede har oppdaget, selvskading er vanedannende. Du risikerer at du vil trenge "større dose" for samme effekt, og avogtil er det lettere å ty til selvskading, som du vet funker, istedetfor andre måter å takle ting på, og da vil du miste dem til slutt.

Jeg snakker desverre av erfaring...... Og jeg er heldig som ikke fikk hjerneskade.... Du er mye mer verdifull enn at du skal bli skadet for livet

Alcolezez

Alcolezez
04.01.13 09:17

eg kan godt sei det at eg har slete med det sjølv i opp til 4 år.. men det eneste eg gjorde var å se rundt meg på andre av mine venner som sleit med det samme, eg prøvde å få dem til å slutte, og dermed slutten jeg selv.. jeg lover deg at det som for deg til og tenke slike tanker ikke hjelper å få ut med BUP.. det er borkasta.. prøv heller og få ting til og bli et + istaden for - :) Eg snakker om erfaring.. er sjøl bare en ung gut på 19 ... å ja, har nettopp sluttet :)

håper eg kom med et svar som faktisk kunne hjelpe litt, Sjølskading er ikke domt eller teit, det er bare litt utadvendt :) Håper du for orden på det :)

Neith

Neith
04.01.13 14:49
Alcolezez: Sjølskading er ikke domt eller teit, det er bare litt utadvendt :)

Litt "utadvendt" ? 

Neith

Neith
04.01.13 14:49
Earthquakejente: Og jeg er heldig som ikke fikk hjerneskade

Hva skjedde, EQ?

Earthquakejente

Earthquakejente
04.01.13 14:53
Neith: Hva skjedde, EQ?

Vel, etterhvert må man ha "større dose" selvskading for samme effekt, og det endte med noen overdoser som ikke var helt under kontroll... 

Earthquakejente

Earthquakejente
04.01.13 16:11
Alcolezez: eg kan godt sei det at eg har slete med det sjølv i opp til 4 år.. men det eneste eg gjorde var å se rundt meg på andre av mine venner som sleit med det samme, eg prøvde å få dem til å slutte, og dermed slutten jeg selv.. jeg lover deg at det som for deg til og tenke slike tanker ikke hjelper å få ut med BUP.. det er borkasta.. prøv heller og få ting til og bli et + istaden for - :) Eg snakker om erfaring.. er sjøl bare en ung gut på 19 ... å ja, har nettopp sluttet :)

Selv om du har klart å slutte på egenhånd er det alngt fra alle som klarer det. Å fraråde kontakt med hjelpesystemet synes jeg er uansvarlig

Neith

Neith
04.01.13 16:40
Earthquakejente: Å fraråde kontakt med hjelpesystemet synes jeg er uansvarlig

Kunne ikke sagt meg mer enig. Selv om det dessverre er noen som ikke føler at hjelpeapparatet er til hjelp, er det langt flere som mener de får hjelp. 

Alcolezez

Alcolezez
04.01.13 17:29

Kanskje ikke alle tenker hjelp, men jeg nevner bare noe som "kan" hjelpe :) Eg brukte aldri det so kaldte "Hjelpesysteme" som dere kaller det, for dem gjorde ting dem ikkje hadde lov til :)  og det er ikke meningen å komme med Uansvarlige ting som dere kaller dette :) 

Neith

Neith
04.01.13 20:58
Alcolezez: or dem gjorde ting dem ikkje hadde lov til :)

Hva da?

Urchin

Urchin
06.01.13 17:45
Earthquakejente: Selv om du har klart å slutte på egenhånd er det alngt fra alle som klarer det. Å fraråde kontakt med hjelpesystemet synes jeg er uansvarlig

Har en psykolog men hun har ikke klart og hjulpet meg til nå, så jeg vil heller prøve å slutte på egen hånd. men vet ikke hvordan. har prøvd å erstatte selvskadingen med noe jeg liker å gjøre, men det funker ikke det heller. 

uneangepetite

uneangepetite
07.01.13 03:07

Jeg skjønner hva du mener, og jeg føler empati for deg som har måttet møte på dette.

Jeg har selv slitt med selvskading av og på de siste 5 årene. Jeg håper du klarer å snakke med noen flere enn psykologen din om dette, for det jeg fant ut var det samme som deg - de klarte ikke hjelpe meg så mye som jeg ønsket. Jeg vil råde deg til å si det til noen flere som du stoler på. Det er tungt, og kjempeskummelt, men det gjør at du kanskje ikke føler deg så alene om det. I tillegg vil jeg foreslå at du nevner for psykologen din om DBT som nevnt tidligere i tråden.

Lykke til, og stor stå-på-klem fra meg!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg