Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kul i testikkel

NYTT TEMA
ElJucan

ElJucan
11.03.13 20:54

Jeg oppdaget for et par dager siden at jeg hadde en liten kul på oversiden av venstre testikkel, helt inntill penis, men er usikker på om det er noe alvorlig eller ikke.

Tror personlig ikke at det er noe alvorlig, da testikkelen består av sener og kjertler og kuler, men vil jo være helt sikker.

Vil absolutt ikke oppsøke lege, da jeg for ikke lenge siden har fått utdelt ny fastlege pga omorganisering, og ikke ønsker som første besøk å dra frem understellet dor at han skal kjenne på det. Å be tidligere fastlege om time er også uaktuelt fordi jeg har byttet fastlege 3 ganger de siste 7 årene, og derfor ikke har noen jeg kjenner godt nok til at jeg kan betro noe slikt.

For meg er underlivet noe veldig privat, som kun meg og fruen har adgang til. Da blir det sinnsykt ubehagelig å få en fremmed fyr til å kjenne der nede, selvom de er aldri så profesjonelle.

Er det noe måte å bli helt sikker på at dette ikke er noe farlig, UTEN å gå til lege? For det er uaktuelt

Navnebruker

Navnebruker
11.03.13 21:07
ElJucan: Er det noe måte å bli helt sikker på at dette ikke er noe farlig, UTEN å gå til lege? For det er uaktuelt

Nei, det er ikke det. Mann deg opp og gå til legen, din pyse.

alchemy2012

alchemy2012
11.03.13 22:17
ElJucan: Tror personlig ikke at det er noe alvorlig, da testikkelen består av sener og kjertler og kuler, men vil jo være helt sikker.

Det skal ikke være noen kuler på testiklene. Du har sædleder og bitestikler men ingen av disse er kuleformet. Det trenger jo ikke være noe farlig nå men det kan bli farlig så gå til legen nå.

Neith

Neith
11.03.13 22:48
ElJucan: For meg er underlivet noe veldig privat, som kun meg og fruen har adgang til. Da blir det sinnsykt ubehagelig å få en fremmed fyr til å kjenne der nede, selvom de er aldri så profesjonelle.

Ja, viser det seg at dette ikke bare er en luftboble, så må du kanskje under kniven, og før du vet ordet av det skal et ukjent antall  leger og sykepleiere tafse på ballene dine. 

Man tuller ikke med kuler som aldri har vært der før. 

ElJucan

ElJucan
12.03.13 20:55
Neith: Ja, viser det seg at dette ikke bare er en luftboble, så må du kanskje under kniven, og før du vet ordet av det skal et ukjent antall leger og sykepleiere tafse på ballene dine. Man tuller ikke med kuler som aldri har vært der før.

Poenget er at jeg ikke vet om den har vært der før... Rart ingen har forståelse for at jeg synes det er ubehagelig at en fremmed fyr skal sjekke pungen min.

Dessuten sliter jeg med å finne den hver gang jeg sjekker etter. Derfor jeg tror den er ufarlig også

ElJucan

ElJucan
12.03.13 20:59
alchemy2012: Det skal ikke være noen kuler på testiklene. Du har sædleder og bitestikler men ingen av disse er kuleformet. Det trenger jo ikke være noe farlig nå men det kan bli farlig så gå til legen nå.

Tror det er noe av dette jeg kjenner. Kjennes ut som den henger sammen med noen sener og noe greier

eldavid

eldavid
13.03.13 12:14

Det er umulig og forsikre seg om dette er ufarlig uten å gå til legen. Selv hvis kulen forsvinner kan det ha inneholdt kreftceller som sprer seg. Personlig hater jeg og gå til legen, av helt andre grunner, men tar meg selv sammen og biter i det sure eplet.

Verdt å vite at kuler i testikel veldig ofte er en ondartet tumor, i motsetning til f.eks bryst, der det som regel er ufarlig. På den gode siden er det veldig god behandlig og kur-rate (90%+), selv ved sen diagnose.

Neith

Neith
13.03.13 13:54
ElJucan: Rart ingen har forståelse for at jeg synes det er ubehagelig at en fremmed fyr skal sjekke pungen min.

Joda, jeg har da forståelse for det, tatt i betraktning at jeg er jente og til gynekologen med jevne mellomrom. Ikke koselig i det hele tatt, enten det er mann eller dame. Men kuler i testiklene skal man ta på alvor, og de bør bli sjekket ut. Å utsette legebesøk er den vanligste årsaken til at kreft får mulighet til å spre seg. Det beste er å ta det onde ved roten. 

qpr1

qpr1
13.03.13 15:40
Neith: å ta det onde ved roten

Kanskje ikke akkurat i dette tilfellet da..... :-)

Å kappe stellet ved roten høres helt forferdelig ut....

HengeTrynet

HengeTrynet
13.03.13 15:48
ElJucan: Er det noe måte å bli helt sikker på at dette ikke er noe farlig, UTEN å gå til lege? For det er uaktuelt

Tenk hvor mye du angrer hvis det viser seg at det er noe med den kulen, men at du har vært for treig med å si ifra til legen din.

Navnebruker

Navnebruker
13.03.13 17:29
ElJucan: Rart ingen har forståelse for at jeg synes det er ubehagelig at en fremmed fyr skal sjekke pungen min.

Hm. Kanskje vi bare skal la menn dø av prostatakreft og slikt, siden det er så jævlig ubehagelig å la seg undersøke.

Dama di syns sikkert at du er ordentlig tøff.

Neith

Neith
13.03.13 17:30
qpr1: Kanskje ikke akkurat i dette tilfellet da..... :-) Å kappe stellet ved roten høres helt forferdelig ut....

En ekte mann trenger bare baller ;)

Ser bare litt pussig ut.

ElJucan

ElJucan
13.03.13 21:16
HengeTrynet: Tenk hvor mye du angrer hvis det viser seg at det er noe med den kulen, men at du har vært for treig med å si ifra til legen din.

Jeg får nå bare følge med på den. Om den vokser eller forandrer seg på andre måter, får jeg gå til legen. Ellers er det nok bare en fettkul, evt enkvise som ikke ghar kommet ut. Kan også si at jeg sliter med å finne den hver gang jeg kjenner etter, så så alvorlig kan det neppe være.

alchemy2012

alchemy2012
14.03.13 21:09
ElJucan: Tror det er noe av dette jeg kjenner. Kjennes ut som den henger sammen med noen sener og noe greier

Du bør i det minste ta være på dine baller om du ikke tar å la en lege sjekke det. Men som et siste tupp i ræva(eller balla) kan du sjekke ut denne linken og se hva du tenker...

Family Jewels

sankaa

sankaa
21.03.13 00:24

Vet ikke om du har gjort det enda, men anbefaler deg selvsagt å gå til legen. Husk at leger er profesjonelle og du er garantert ikke den første som "viser frem stellet" til dem. Som du nevner er underlivet privat (for de fleste hvertfall..), men da er det i såfall lurt å si ifra til legen om at du syntes det er ubehagelig først. 

Om du velger å dra til legen, kommer du antagelig til å tenke "hmm, det gikk da fint.." etterpå. 

Sitter kulen fast på testikkel eller ligger den under huden men inntil testikkel forresten? Kan vel også være en talgkjertel som ligger inntil testikkel om kulen er løs. Det hender talgkjertler "hovner" opp og er slik en god stund.

Hadde jeg funnet en uvanlig kul på stellet mitt, hadde jeg ringt legen raskere enn en kule forlater pistolen. 

sankaa

sankaa
21.03.13 00:27
ElJucan: Kan også si at jeg sliter med å finne den hver gang jeg kjenner etter, så så alvorlig kan det neppe være.

Om man finner den hver gang eller ikke sier lite om hva det kan være og hvor alvorlig det er.

Neith

Neith
21.03.13 01:47
sankaa: Husk at leger er profesjonelle

.

(Innlegget ble redigert 21.03.13 01:48)

ElJucan

ElJucan
21.03.13 10:32
sankaa: Sitter kulen fast på testikkel eller ligger den under huden men inntil testikkel forresten? Kan vel også være en talgkjertel som ligger inntil testikkel om kulen er løs. Det hender talgkjertler "hovner" opp og er slik en god stund.

Ligger under huden, men under testikkel ja.

MissAlly

MissAlly
22.03.13 12:27

Selvfølgelig er det ikke gøy å gå til legen med sånt, men må man så må man. Vi jenter er jevnlig hos gynekolog, og jeg skal love deg det er mye verre enn at legen skal kjenne på kulen din. Mann deg opp å gå til legen, ingen syns sånt er gøy, men det er helt nødvendig! Dessuten, du bruker veldig mye energi på dette nå, "skal tro om det er farlig"... "Tør/ tør ikke gå til legen"... Bestill time med en gang og få det overstått! Lykke til!

Valdriss

Valdriss
22.03.13 12:35
ElJucan: For meg er underlivet noe veldig privat, som kun meg og fruen har adgang til. Da blir det sinnsykt ubehagelig å få en fremmed fyr til å kjenne der nede, selvom de er aldri så profesjonelle.

mye rart har jeg lest og hoert, men dette virker helt ulogisk.
Foeler du behov for aa gaa til lege saa gjoer du det, mannlig
eller kvinnelig lege spiller ingen rolle.
Vi ser omtrent like ut alle sammen, endel forskjell paa stoerrelse
etc. mange menn er jo helt blaast og tror det betyr noe, men en
lege bryr seg null med det.
Skjerp deg grabben og gaa til legen, selv om jeg er overbevist
om at dette kun er en helt ufarlig sak..
Hilsen mann som ikke er redd for aa vise "utstyret" til noen,
(men jeg flyr ikke omkring som en gal troendersk skiskytter).
Saa lykke til !

turner2

turner2
22.03.13 12:39
ElJucan: Ligger under huden, men under testikkel ja.

Rart du ikke vil gå til legen, i verste fall kan det koste deg livet, litt sent å angre da...

Link-86

Link-86
22.03.13 12:42

Har vært i samme situasjon. Gikk til legen og ble send til sykehuset hvor de tok ultralyd. Var en helt ufarlig kul, men i visse tilfeller kunne det vært farlig. Så gå til legen og få hjelp. Husker den jævlige følelsen og angsten om manndommen var skadet. Alltid kjipt å dra ned buksene, men vær mann og svelg det. 

morbidsaint

morbidsaint
22.03.13 12:49

Nei, teenk så farlig det er at legen sjekker ut ballene dine! Da er det bedre at det går usjekket.......................

Lezah

Lezah
22.03.13 13:38
ElJucan: Vil absolutt ikke oppsøke lege, da jeg for ikke lenge siden har fått utdelt ny fastlege pga omorganisering, og ikke ønsker som første besøk å dra frem understellet dor at han skal kjenne på det.

Bestill to timer: Dra på onsdag og si du har vondt i hodet. Kom tilbake dagen etter og påpek kulen.

Ikke vondt ment, men jeg tror at selv om de fleste av oss syns en slik situasjon er klein, så er det så uendelig mye dummere å potensielt bli dødssyk og forlate nevnte kone og muligens barn fordi det er verre at en fyr undersøker den ene testikkelen din i noen sekunder.

(Innlegget ble redigert 22.03.13 13:41)

Muppen

Muppen
07.04.13 02:11
sankaa: Sitter kulen fast på testikkel eller ligger den under huden men inntil testikkel forresten? Kan vel også være en talgkjertel som ligger inntil testikkel om kulen er løs. Det hender talgkjertler "hovner" opp og er slik en god stund.

Detta är viktigt!!!

Om den sitter fast på kulan och du känner att det strålande smärta (du får samma smärteffekt om du trycker hårt på pungkulan) upp mot lymfkörtlen så ska du utan tvekan ringa din fastlege. Det kan vara kreft. De goda nyheterna är att om det upptäcks i tid så är det en av de lättaste kreftsjukdomarna att bli av med.

Om den därimot flyter omkring så tror jag inte du behöver vara så nervös över det. Det är normalt att man svullnader i sädesledarna av och till.

HestErbest

HestErbest
07.04.13 02:13
Navnebruker: Nei, det er ikke det. Mann deg opp og gå til legen, din pyse.

Trenger ikke å snakke slik til en bekymret fyr, men han bær helt klart gå til legen ja, er alltid det tryggeste i slike tvilstilfeller.

Sanyasi

Sanyasi
07.04.13 02:35

Eh...nå må du vel bare bestemme deg for om du er bekymret eller ikke?

Hvis du er bekymret må du via legen uansett.

Om du synes at dette er privat og ubehagelig, tar du kontakt med et privat legesenter, som Volvat, og forteller dem at du synes det er ubehagelig å ta dette opp med fastlegen din. Så ordner de deg en ultralydundersøkelse, og du slipper å se dem igjen.

Alternativt kan du vente til du blir alvorlig syk, for så å gå til legen.

Sannsynligvis er det ingenting å bekymre seg for, men hvis det likevel skulle være det, så er det ekstremt bakvendt å være redd for at noen skal se stellet ditt, er det ikke?

Helsepersonell ser understell hver eneste dag (jeg ser underlivet på flere pasienter hver dag). Det er omtrent det minst interessante som finnes, og alle er like nedentil. Jeg vedder mye på at ditt understell er like uinteressant som alle andres, selv om det sikkert føles veldig interessant for deg.

Neith

Neith
07.04.13 15:50
Sanyasi: Helsepersonell ser understell hver eneste dag (jeg ser underlivet på flere pasienter hver dag). Det er omtrent det minst interessante som finnes, og alle er like nedentil. Jeg vedder mye på at ditt understell er like uinteressant som alle andres, selv om det sikkert føles veldig interessant for deg

Helt sant.

Ikke går vi rundt og tenker på at vi har sett kronjuvelene til Herr Olsen neste gang vi møter han heller. 

sankaa

sankaa
08.04.13 20:56
Neith: Ikke går vi rundt og tenker på at vi har sett kronjuvelene til Herr Olsen neste gang vi møter han heller.

Det er nok dette mange tenker, men de må forstå at for en lege/annet helsepersonell er det å se på en penis like normalt som å se på en arm.

Og helsepersonell er alltid påpasselige med skjerming og lukking av dører når slikt skal sjekkes. Pasientens bluferdighet er meget viktig. 

ElJucan

ElJucan
20.05.13 22:57

Nå har det gått to måneder siden jeg oppdaget denne kulen, og jeg har fortsatt ikke vært hos legen. Jeg vegrer meg virkelig av mange grunner.

En av grunnene er som sagt at det er kjempeubehagelig å skulle kle av seg og at en lege jeg har vært hos en gang skal klå på ballene mine.

Men det at jeg er redd for at det er noe galt, gjør også at jeg vegrer meg. Om jeg går til en sjekk, må jeg sikkert ta en del prøver, som det sikkert tar noen uker å få svar på.

Og så er det behandling, om det skulle vise seg at jeg er syk. Jeg hater sykehus, blir fysisk dårlig av lukten i gangene, og alle de syke menneskene. Å skulle tilbringe hele sommerferien på et sykehus gjør også at jeg ikke er veldig fristet til å gå til legen før i høst.

I tillegg skal store deler av familien min på en sydentur som faren min har betalt i sommer. Han har hatt et utlegg på 50.000 kr for denne turen, men har ikke tatt med avbestillingsforsikring. Da frister det ikke veldig å ikke kunne dra pga sykdom.

Så i det store og hele, så vegrer jeg meg virkelig for å sjekke denne kulen

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg