Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvitløk er skadelig

NYTT TEMA
Hallo
HalloInnlegg: 160
16.09.13 00:03

Er hvitløk oppskrytt? Kanskje til og med skadelig?

Greit nok, hvitløk fungerer som blodfortynnende, og det kan jo ha sin hensikt i de rette sammenhenger, men er det virkelig så bra som nesten hele verden skal ha det til?

Det er mange myter ute og går om hvitløk, særlig den om at hvitløk hjelper mot kreft. Faktisk er det ingen beviser for akkurat det, at hvitløk hjelper mot kreft, men folk tar det likevel for å være en sannhet.

Rå hvitløk er med tydelighet ganske sterke saker. Har egentlig kroppen så godt av å få tilført enorme mengder med rå hvitløk? Jeg mener, å koke med moderate mengder hvitløk, for smakens skyld, er det vel ingen som tar skade av. Men å hive i seg rå hele fedd fra hvitløkspressa, fordi man tror det motvirker ditt og datt, det virker nesten farlig.

Her kan dere lese om farer forbundet med hvitløk: http://www.garlic-central.com/dangers.html

Det sies også at hvitløk gjør kraftig om på folks tankemønster, og da i negativ forstand, bl.a. i form av at folk får markant tregere reaksjonsevne, tenker saktere/dårligere, blir i mindre grad i stand til å fokusere, med mer. Er dette så bra da? Kanskje, hvis man ikke har noe særlig hjernekraft fra før og ikke er avhengig av å tenke. Så kan man vel spise hvitløk og la det stå til. Men er man avhengig av å bruke hjernen og kroppen, så skal man holde seg langt unna hvitløk.

Hvitløk kan visstnok også utløse psykoser og schizofreni, selvfølgelig da i personer som er disponert for slikt.

Hva mener andre om dette?

tikk
tikkInnlegg: 26778
16.09.13 17:05

Generelt sier jeg "alt med måte" til det meste. Da går det bra og man kan spise "alt".

alchemy2012
alchemy2012Innlegg: 5849
16.09.13 18:50
Hallo: Hva mener andre om dette?

Ingenting er sunt i for store doser

(Innlegget ble redigert 16.09.13 18:50)

Hallo
16.09.13 22:48
alchemy2012: Ingenting er sunt i for store doser

Neivel.

Likevel er det mange mennesker som kjører i seg enorme doser rå hvitløk, i troen på et slags vidundermiddel. Kanskje de egentlig gjør mer skade enn nytte?

alchemy2012
16.09.13 23:29
Hallo: Likevel er det mange mennesker som kjører i seg enorme doser rå hvitløk, i troen på et slags vidundermiddel. Kanskje de egentlig gjør mer skade enn nytte?

Hver ting man putter i seg har en virkning..det finnes også andre ting som balanserer denne virkningen. Så nøkkelen til god helse er balanse tror jeg. Altså ikke for mye hvitløk, og ikke for lite hvitløk :)

Hallo
17.09.13 13:12
alchemy2012: Hver ting man putter i seg har en virkning..det finnes også andre ting som balanserer denne virkningen. Så nøkkelen til god helse er balanse tror jeg. Altså ikke for mye hvitløk, og ikke for lite hvitløk :)

Nå har akkurat det blitt gjentatt 3 ganger i løpet av de 3 svarene i denne tråden. Hakk i plata?

alchemy2012
17.09.13 14:07
Hallo: Nå har akkurat det blitt gjentatt 3 ganger i løpet av de 3 svarene i denne tråden. Hakk i plata?

Det virket som du trengte å få det inn i små posjoner. Så istedenfor en stor sleiv, tre små teskjer ;P

W_Rooney01
W_Rooney01Innlegg: 856
06.03.19 22:21

Gammel tråd, men jeg har spiser rå hvitløk selv, og googlet litt, fordi jeg føler meg ikke bra etter rå hvitløk. 

Jeg startet med å spise 2 fedder. Ble omtrent en søvnløs natt, pga magesjau. 

Gikk ned til å spise en fedd. Forsatt for mye. En halv fedd. Det går,  men helt i grenseland.

keizersoze
keizersozeInnlegg: 13442
08.03.19 03:38
W_Rooney01: Gikk ned til å spise en fedd. Forsatt for mye. En halv fedd. Det går,  men helt i grenseland.

Hvorfor gidder du å spise noe som gjør deg dårlig? Gang på gang.

jonsalars
jonsalarsInnlegg: 649
08.03.19 12:54

Som sagt her, alt med måte. Min far hadde høgt blodtrykk, legen ville venta litt før behandling. Far starta med rå kvitløk, visstnok ganske mykje. Ved neste sjekk, legen: - Det var rart, blodtrykket er litt for lågt.... Held seg bra med litt mindre bruk også.

perchri
perchriInnlegg: 10218
07.04.19 08:20
Hallo: Neivel. Likevel er det mange mennesker som kjører i seg enorme doser rå hvitløk, i troen på et slags vidundermiddel. Kanskje de egentlig gjør mer skade enn nytte?

Allt med måte,ja. Det hele skyldes vårt reisemønster, og, at mennesker i sydligere strøk er så mye sunnere en oss andre...det er en myte. På 30-60 tallet var det svært få som spiste hvitløk her i skandinavia. Vi var hverken friskere eller dårligere . Spiser man frukt, grønt, fisk og kjøtt i avpassende mengeder holder det mer en nok. "Metallindustrien", jeg mener, industrien som tjener godt på alle disse helsekostpillene, burde moderere seg.

OOTSP
OOTSPInnlegg: 8226
18.04.19 02:39
Hallo: Er hvitløk oppskrytt? Kanskje til og med skadelig?

Nope, sunt å spise hvitløk. Så lenge du ikke spiser for mye. Hver kropp er tilpasset til hver ingrediens, og du vet selv om du har spist for mye eller for lite. Liker det ikke selv, men i små porsjoner så er det greit.

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 6016
05.07.19 09:27

Spiser ca. 3 fedd i uken. Har aldri merket noe negativt. Kan ha noe med at disse feddene er en del av en smoothie-blanding min kone og jeg lager. For interesserte er dette ingrediensene til ca. 1 liter: 

1,5 dl Blåbær, 3 kuler frossen spinat, halv banan, saft av en appelsin, 2 spiseskjeer Gojibær, 3-4 fedd hvitløk, 1spiseskje revet frisk ingefær, halv spiseskje kanel, 0,5 dl. olivenolje, 4 spiseskjeer naturell youghurt, 2 spiseskjeer Chiafrø. Fyll opp med Biola til ca. 1 liter. 

Kjør i blender.

Denne lager vi to ganger i uken(mandag og torsdag) og drikker den da mandag, tirsdag, torsdag og fredag. 

W_Rooney01
W_Rooney01Innlegg: 856
05.08.19 17:41
keizersoze: Hvorfor gidder du å spise noe som gjør deg dårlig? Gang på gang.

Fordi jeg er nysgjerrig på om det har noe for seg. Jeg har ikke rørt det i ettertid, og kommet frem til at det har absolutt ingenting for seg.

Referee799
Referee799Innlegg: 7403
11.08.19 10:15
Hallo: Likevel er det mange mennesker som kjører i seg enorme doser rå hvitløk, i troen på et slags vidundermiddel. Kanskje de egentlig gjør mer skade enn nytte?

Folk skyller ned store mengder av ulike ting med dårlig dokumentert effekt, ingen effekt eller til og med dokumentert negativ effekt, i den tro at det skal fungere. Det selges ETT naturpreparat i Norge som reklamerer med at det nærmest hjelper mot alle plager - dokumentasjon? Ingen, bortsett fra en haug med kjendiser som selger sjela si og omdømmet sitt. Hva med vitamin D da? Folk stapper i seg store mengder, selv om EN trankapsel pr dag gjør samme nytte. Nordmenn "drikker" vitaminer og proteiner i store mengder, selv om det aller meste kan fikses med relativt normalt norsk kosthold... Folk vil bedras...

bennyen
bennyenInnlegg: 12499
14.10.19 21:57
jonsalars: Min far hadde høgt blodtrykk,

Valnøtter, en liten håndfull   hver dag senker blodtrykket. Og så slipper han å stinke av hvitløk :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg