Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Refleksologi - Erfaringer?

NYTT TEMA
Blaa26

Blaa26
13.02.14 16:22

Noen som har prøvd refleksologi? Jeg vurderer å prøve dette mot ryggsmertene jeg sliter med, men har ikke økonomi til å svi av enda flere tusen på behandlinger som ikke fungerer. Etter litt googling finner jeg at det ikke er vitenskapelig bevist at det har noen effekt, men ganske mange  foruminnlegg og artikler av folk som mener det har hjulpet dem.

Så noen her som har noen erfaringer?

sanila

sanila
13.02.14 16:33
Blaa26: Noen som har prøvd refleksologi? Jeg vurderer å prøve dette mot ryggsmertene jeg sliter med, men har ikke økonomi til å svi av enda flere tusen på behandlinger som ikke fungerer. Etter litt googling finner jeg at det ikke er vitenskapelig bevist at det har noen effekt, men ganske mange foruminnlegg og artikler av folk som mener det har hjulpet dem.

Så noen her som har noen erfaringer?

Jeg har ganske mye erfaring med smerter,

Jeg kjenner til både refleksologi og andre behandlings metoder.

Men vet du noe om grunnen til dine ryggsmerter?

Hvor er de? Er du unnersøkt?

Jeg har lite tro på refleksologi mott rygg smerter, hvis det er rygg og muskler vi prater om. Hvis rygg smerterne har andre årsaker kan det være en hjelp.

Jeg liker nok best refleksologi sammen med andre behandlings metoder.

Blaa26

Blaa26
13.02.14 16:51

Vet at det ble utløst etter en øvelse jeg tok,som jeg kjente tok veldig på korsryggen. Har ikke tatt MR. Terapeutene jeg har vært hos mener det er muskulært, og at trening er tingen. Fulgte et treningsopplegg (slynger, treningsball, matteøvelser) i 4 måneder. Liten effekt på smertene, noen ganger mindre smerter, andre ganger mye verre. Følger nå et spesielt program som skal ha hjulpet mange, består av noen øvelser for å trene støttemuskulaturen. 

Ryggsmertene er verst i korsryggen rundt virvel L5, langs hoftekammen og ned i setet. 

sanila

sanila
13.02.14 17:06
Blaa26: Vet at det ble utløst etter en øvelse jeg tok,som jeg kjente tok veldig på korsryggen. Har ikke tatt MR. Terapeutene jeg har vært hos mener det er muskulært, og at trening er tingen. Fulgte et treningsopplegg (slynger, treningsball, matteøvelser) i 4 måneder. Liten effekt på smertene, noen ganger mindre smerter, andre ganger mye verre. Følger nå et spesielt program som skal ha hjulpet mange, består av noen øvelser for å trene støttemuskulaturen.
Ryggsmertene er verst i korsryggen rundt virvel L5, langs hoftekammen og ned i setet.

Jeg har erfart at man vekt legger trening mere enn behandling.

For mig å se er det feil vei, man kan ikke trene opp en veldig spent muskulatur.

Smerter i ryggen gir ofte smerter der du beskriver. Når smertene blir verre ved trening og iallfall ikke mindre, må der noe annet til.

Jeg tror ikke på refleksologi til dette. 

Har de unnersøkt lengere oppe i ryggen hvordan musklene er der?

Jeg spørre fordi jeg har hatt samme smerter i hoftekammen og utspringspunktert til dette satt lengre oppe i ryggen?

(Innlegget ble redigert 13.02.14 17:13)

susilu

susilu
01.05.14 19:30

Hei!  Jeg så ikke denne tråden før jeg googlet på refleksologi.

Jeg har selv startet en tråd som heter refleksolog...

Jeg har hatt tre behandlinger, men synes ikke jeg har merket noen særlig bedring.  Regner med at det evt tar et par behandlinger til. Men jeg fikk en ganske rask bedring i et kne en av gangene, imidlertid er ikke denne bedringen varig....

Jeg finner selv punkter på leggen og låret som hjelper på kneet.

Derfor tror jeg dette har en virkning.  For meg gjenstår å se om dette er bra på sikt....

susilu

susilu
01.05.14 19:31

Jeg fikk heller ikke mye respons på min tråd, det ser ut til at dette ikke er så kjent....?

sanila

sanila
01.05.14 20:44
susilu: Derfor tror jeg dette har en virkning. For meg gjenstår å se om dette er bra på sikt....

Ja, men det har det da, de punkter der blir brukt er det samme som akupunktur og triggerpunkter, og en lang rekke andre, kjært barn har mange navne.

sanila

sanila
04.05.14 09:27
susilu: g fikk heller ikke mye respons på min tråd, det ser ut til at dette ikke er så kjent....?

Eller ikke den du kunne ønsket, refleksologi er lite kjent av den simple grunn av det er gammel vin på nye flasker, gitt et fint navn for å gjøre det spiselig, etter som folk er så higen på nytt, at de  tror det er løsningen.

Der er intet nytt i refleksologi,

Jeg har det litt sådan med refleksologi, som med alle de som løper rundt å kaller sig sjaman, ute å ha røtter i  kulturene det stammer fra og uten noen særlig erfaring. Sjamaner er noe man blir opplært til fra barnsben av.

Derfor kan den behandler du går til godt være dyktig, det er helt individuelt og kun du selv kan vurdere effekten av det.

susilu

susilu
04.05.14 10:13
sanila: Derfor kan den behandler du går til godt være dyktig, det er helt individuelt og kun du selv kan vurdere effekten av det.

Jepp...men har bare vært der tre ganger ennå, så jeg får se. Jeg vet ikke hvilket navn dette hadde i andre flasker... men det er jo en form for soneterapi. men ikke begrenset til ørene eller føttene.

sanila

sanila
04.05.14 12:12
susilu: Jepp...men har bare vært der tre ganger ennå, så jeg får se. Jeg vet ikke hvilket navn dette hadde i andre flasker... men det er jo en form for soneterapi. men ikke begrenset til ørene eller føttene.

Jeg har nevnt litt om det i en tidligere tråd, du selv har startet.

I tillegg er de punkterbrukt der blir veldig kjent viten i mange gamle kulturer, men noen har det med å ville oppfinne hjulet på nytt.

tikk

tikk
05.05.14 22:58

Er det muskulært kan en naprapat hjelpe. En konkret håndfast  behandling uten noe hokus pokus.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg