Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

På tide å gi seg med snus

NYTT TEMA
JohnOshea91

JohnOshea91
27.03.14 18:30

Da var tiden kommet for at snusboksen skal få sin endelige plass på hylla!

15 dager er gått, og jeg synes det er like jæv.. som dag 1,2,3! 

Noen som er i samme situasjon eller har vært som har noen tips?

Prøver å tenke på hva snusen gjør med tannkjøttet, at det er dyrt (selv om jeg kun kjøper i utlandet/tax free).

Når det er sagt, bruker jeg antakligvis like mye penger på brus og godterier som jeg gjorde på snus.

Skal ikke sitte å syte, men sier seg jo selv at det ikke er noe behagelig å slutte med noe man er avhengig av! Føler det klør i kroppen, rett og slett konstant ubehag.

TøttTøtt

TøttTøtt
27.03.14 20:47

Du har nok en ganske heftig abstinens etter nikotinet, for det er et stoff man blir ekstremt avhengig av. Men bra jobba så langt!

JohnOshea91

JohnOshea91
28.03.14 21:16
TøttTøtt: Du har nok en ganske heftig abstinens etter nikotinet, for det er et stoff man blir ekstremt avhengig av. Men bra jobba så langt!

Men nikotinen er vel ute av kroppen nå? Har lest og hørt at det begynner å bli lettere etter et par ukers tid, men skjer virkelig ingenting her.

Kjøpte meg en boks onico og tok et par av den daglig, merket at suget ble mindre (til tross for at det ikke er nikotin i denne) og at jeg ble i bedre humør. Men nå har jeg gitt meg med denne også, i håp om at jeg skal klare å slutte med alt...

TøttTøtt

TøttTøtt
28.03.14 22:15

Nikotin er ekstremt avhengighetsskapende (værre en feks kokain), og abstinenssymptomene kommer jo når nikotinet går ut av kroppen.

Du er både fysisk og psykisk avhengig, og den fysiske avhengigheten gir de ekle symptomene, mens den psykiske avhengigheten gjør at du hele tiden tenker at du har lyst på.

Onico er ikke farlig, det opprettholder vanen, men gir ikke nikotinet eller noen av de andre skadelige stoffene. Å bruke onico i en overgangsfase (eller når du kjenner at du er i ferd med å sprekke) er en meget god taktikk. Det er lettere å først kutte en del av misbruket (i ditt tilfelle nikotinet) og så jobbe med selve uvanen (bruke mindre onico og fase det ut helt til slutt). Da slipper du å forholde deg til to problemer samtidig. Alternativet hadde vært å slutte med snus/vanen, og dempet suget med plaster/spray/tyggis og så trappet ned. Jeg tror din metode egentlig er best.

Gjør det du kjenner at passer best for deg. Det er bedre å ta en onico enn å sprekke på ordentlig.

sanila

sanila
28.03.14 22:21
JohnOshea91: Men nikotinen er vel ute av kroppen nå? Har lest og hørt at det begynner å bli lettere etter et par ukers tid, men skjer virkelig ingenting her

Jo der gjør, men kroppen er så til  og hjernen er ennu  i samme spor.

Før jeg skjønte hva onico var tenkte jeg legg en pastill eller noe unner leppa.

Da jeg sluttet med å røyke brukte jeg nikotin pastiller. Man kan jo sie de svarer til snus på sin vis, da jeg skulle slutte med dem brukte jeg pastiller  i samme størrelse og smak på samme måte som jeg hadde brukt nikotin erstatningen. Det gikk veldig bra. Jeg glemte dem bort etter hvert. 

Det handler litt om å lurer hjernen lite grann. Brukk de unico, og gå en tur i stedet for, brus og godteri, ellers sitter du bare å synes synd på deg selv, og tar en ekstra sjokolade.

Det går over, jeg lover:-)

JohnOshea91

JohnOshea91
28.03.14 22:48
TøttTøtt: Onico er ikke farlig

Mener jeg både har lest og sett det motsatte, at nettopp Onico ødelegger tannkjøttet vel så mye som vanlig snus. Dette er riktig nok noen år siden, men fortsatt skeptisk! 

Nå har jeg uansett bestemt meg for å droppe også Onico, da jeg selv føler at jeg "jukser". 

Akkurat nå er det slik at jeg nærmest går å venter på at jeg skal sprekke, en stor del av meg vil nok sprekke, da jeg helt klart kjenner at noe mangler i hverdagen. (flere ganger jeg går å leter etter snusboksen, men så går det opp for meg at jeg har sluttet).

Krysser fingrene for at det går over snart, ellers blir det vanskeligere enn først antatt. 

TøttTøtt

TøttTøtt
28.03.14 23:05
JohnOshea91: Mener jeg både har lest og sett det motsatte, at nettopp Onico ødelegger tannkjøttet vel så mye som vanlig snus. Dette er riktig nok noen år siden, men fortsatt skeptisk!

Jo, muligens, men skaden er mer begrensa sammenlignet med ordentlig snus. Bedre å bruke det som et hjelpemiddel i en periode (feks et år). Det er mye bedre å ha en midlertidig skade enn å fortsette med snusen. Som sagt er det allerede nå godt jobba av deg, og forhåpentligvis vil det bli enklere framover.

Her har du et hjelpemiddel som garantert ikke er juks!

SpeedyTorres

SpeedyTorres
28.03.14 23:09

Bra jobba! Nikotinsuget gir seg snart tenker jeg, men jeg hadde savnet etter å ha noe under leppa lenge. Brukte dopapir (!) krøllet sammen som en snus et par ganger daglig. Funket for meg og etterhvert gikk det fint uten det og. Ikke gi deg hvertfall for det kommer til å være tøft lenge.

Har selv vært snusfri siden 1. januar 2013.

SpeedyTorres

SpeedyTorres
28.03.14 23:10

Angående Onico og Nicotinelle anbefaler jeg å ikke bruke noe av det, men dette er selvfølgelig individuelt. Har prøvd disse tidligere når jeg skulle slutte uten hell. Beste var å slutte med alt.

JohnOshea91

JohnOshea91
29.03.14 14:20
SpeedyTorres: Har prøvd disse tidligere når jeg skulle slutte uten hell. Beste var å slutte med alt.

Neste gang jeg kjøper noe så blir det vanlig skruf, onico gidder jeg ikke mer, da føler jeg at jeg like gjerne kan begynne igjen egentlig.

Skal gå uten noe som helst nå, får se hvordan det går :)

sanila

sanila
29.03.14 15:25
SpeedyTorres: Beste var å slutte med alt.

Akkurat det tror jeg er individuelt, dog tror jeg snusere lettere slutter uten hjelpemidler.

SpeedyTorres

SpeedyTorres
29.03.14 21:15
sanila: Akkurat det tror jeg er individuelt, dog tror jeg snusere lettere slutter uten hjelpemidler.

Er det ikke akkurat det jeg skrev da? :)

Hold oss oppdatert da. Skjønner at det kan være fristende å sprekke med den sesongen dere har hatt, men hold ut :)

sanila

sanila
30.03.14 09:41
SpeedyTorres: Er det ikke akkurat det jeg skrev da?

Jo det var det,  ved nærmere ettersyn :-)

Du skrev også at det var best å slutte med alt, , jeg tenkte akkurat sådan ved de første 10 forsøk på å slutte, det gikk først da jeg brukte nikotin erstatning, i tillegg brukte jeg det på min egen måte ikke helt etter forskriftene.

JohnOshea91

JohnOshea91
02.04.14 13:09
SpeedyTorres: Hold oss oppdatert da. Skjønner at det kan være fristende å sprekke med den sesongen dere har hatt, men hold ut :)

Var dette til meg? 

Tror faktisk jeg kommer til å sprekke, men tror jeg aldri kommer til å snuse en boks om dagen, heller ikke en halv noen sinne igjen.

Siste 1,5 ukene før jeg sluttet klarte jeg meg på én boks. Altså litt av grunnen var at jeg egentlig mistet litt lysten.

Men nå som eksamensperioden har kommet, og jeg trenger å kunne sitte timesvis i flere dager og være skjerpet og konsentrert tror jeg snus må til. Akkurat nå er jeg så lite konsentrert at jeg så vidt gidder å sette meg ned. Spørs om jeg ikke må ta opp denne tråden igjen når jeg er ferdig på skolen

SpeedyTorres

SpeedyTorres
02.04.14 13:13
JohnOshea91: Var dette til meg?

Den var til deg, ja.

Om du sprekker, så sprekker du. Ikke verdens undergang. Når du først slutter må du bestemme deg og gå 100% for det. Det er jævlig vanskelig, men har du først bestemt deg klarer du det.

Og det er JÆVLIG deilig etter en stund når du ikke lenger har lyst på. 

sanila

sanila
02.04.14 13:17
JohnOshea91: Men nå som eksamensperioden har kommet, og jeg trenger

Dette er hode problemet med å slutte, letingen etter unnskyldninger for å ikke slutte nå, eller begynne igjen. Der blir ved med å være det.

Eksempler: Nytt job. jul, påske, stor familie begivenhet, ferie, vondt i stortåen, dårlig vær, det er kanskje lettere om sommeren, åh nei utepilsen, det er nok lettere om vinteren.  Og sådan går dagen, uken måned og året:-)

JohnOshea91

JohnOshea91
02.04.14 13:21
SpeedyTorres: Den var til deg, ja.

Hører flere stadig si dette. Også det at man burde ha en skikkelig grunn kan være til hjelp. Jeg har egentlig ikke noe god grunn, bortsett fra at det er dyrt, men bruker jo de samme pengene på alt annet surr i stede. 

Føler samtidig at jeg svikter meg selv og folk rundt meg ved å slutte, og jeg vil ikke være han som ikke klarte å slutte med snus. Nesten så det er litt flaut. 

21 dager siden forrige snus nå, merker forskjell fra starten, men suget er der fortsatt, og sterkt nok!

At det er deilig tror jeg på, men har flere kompiser som sier at de fortsatt har lyst på snus, og disse har vært snusfrie i alt fra 2 mnd til et år. 

Et år slik som nå, det skjer ikke..

JohnOshea91

JohnOshea91
02.04.14 13:22
sanila: Dette er hode problemet med å slutte, letingen etter unnskyldninger for å ikke slutte nå, eller begynne igjen. Der blir ved med å være det.

Unnskyldninger eller ikke, sier seg selv at å sitte å lese kjedelig pensum går dårlig når hodet ditt er et helt annet sted. Går å tenker på snus så og si hele dagen.

(Innlegget ble redigert 02.04.14 13:25)

sanila

sanila
02.04.14 13:54
JohnOshea91: Unnskyldninger eller ikke, sier seg selv at å sitte å lese kjedelig pensum går dårlig når hodet ditt er et helt annet sted. Går å tenker på snus så og si hele dagen.

Jeg er tidligere røyker, jeg skjønner hva du mener, men hodet er en luring, av og til.

En av de aller største illusjoner ved røyk er man tror man blir avslappet av det. Om ditt pensum er kjedelig hjelper røyken iallfall ikke på.

JohnOshea91

JohnOshea91
02.04.14 14:01

Har aldri sagt at jeg blir avslappet av snus. Det jeg sier er at jeg går 24 timer i døgnet og tenker på snus, det klør og prikker i kroppen (særlig leggene) og jeg vurderer hver time om jeg skal tusle ned på butikken for å kjøpe en boks. Dette ødelegger selvsagt konsentrasjonen. 

sanila

sanila
02.04.14 14:08
JohnOshea91: Har aldri sagt at jeg blir avslappet av snus. Det jeg sier er at jeg går 24 timer i døgnet og tenker på snus, det klør og prikker i kroppen (særlig leggene) og jeg vurderer hver time om jeg skal tusle ned på butikken for å kjøpe en boks. Dette ødelegger selvsagt konsentrasjonen.

Om du tusler ned å kjøper snus er jo da helt din egen greie, jeg skriver selvfølgelig ut fra, at du gir uttrykk for å ville slutte, hvis du søker støtte for å begynne, da er jeg feil person.

Hvis du går 24 timer i døgnet og tenker på snus må du jo forvente at du får slappet av med snusen for 24 timer i døgnet er mange timer det. Jeg har ikke mere å bidrag med, med ditt utgangspunkt. Gå å kjøp en snus da vel. Der er ingen der klare å slutte uten å ville det selv.

JohnOshea91

JohnOshea91
02.04.14 14:23
sanila: Der er ingen der klare å slutte uten å ville det selv.

Jeg vil ikke slutte, jeg gjør det fordi jeg føler jeg må. 

Grunner til å ikke slutte:

Snussug, godterisug, spiser alt du kommer over, legger på deg, fare for diabetes, blir enda mer usunn, mangel på kosentrasjon, dårlig humør, går utover alle andre (særlig de nærmeste). 

Grunner til å slutte:

Ødelegger tannkjøttet

kreft (men det får man uansett)

Dyrt (de pengene bruker du på noe annet)

Dette er min instilling til snus, så nei, jeg vil ikke slutte, og jeg gjør det mot min egen vilje, men jeg føler jeg må, og jeg føler jeg skylder andre det (foreldre) også er det ikke pent, det ser dumt ut. 

sanila

sanila
02.04.14 15:00
JohnOshea91: Jeg vil ikke slutte, jeg gjør det fordi jeg føler jeg må

Greit, det gjør det vanskeligere, det krever uansett vilje og beslutsomhet, der kan gjøres forskjellig, men det krever uansett vilje og disiplin.

Du må ha held og lykke med hva du måtte ville

(Innlegget ble redigert 02.04.14 15:01)

JohnOshea91

JohnOshea91
03.04.14 12:50

Tok en snus i går, bursdagssnus. Er det krise? Var litt deilig, men kanskje fordi jeg hadde gått å tenkt på snus hele dagen. 

Føler egentlig det fjernet litt av suget, ikke like lyst på i dag som i går.

Spørsmålet er:

Vil suget bli like sterkt igjen nå som det var i starten? Har jo fått nikotin i kroppen igjen nå, vil det bli like hardt?

sanila

sanila
03.04.14 16:51
JohnOshea91: Vil suget bli like sterkt igjen nå som det var i starten? Har jo fått nikotin i kroppen igjen nå, vil det bli like hardt

Nei, men på det tidspunkt du er på nå, hvor det for alvor begynner å slippe, får man ofte den ide: ÅH bare en enkelt det gjør ingenting, bare en fest røyk/snus det kan jeg saktens styre. NEI det kan du ikke.

(Innlegget ble redigert 03.04.14 16:51)

JohnOshea91

JohnOshea91
03.04.14 20:02
sanila: bare en fest røyk/snus det kan jeg saktens styre. NEI det kan du ikke.

Kommer ikke til å kjøpe boks selv, men tok en av en kompis! kommer ikke til å gjøre dette ofte, men om det skulle skje en gang i mnd, er det ikke krise?

sanila

sanila
03.04.14 20:12
JohnOshea91: Kommer ikke til å kjøpe boks selv, men tok en av en kompis! kommer ikke til å gjøre dette ofte, men om det skulle skje en gang i mnd, er det ikke krise?

Det avgjør du jo selv, men laver du en sådan avtale med deg selv vil du hele tiden ha det i bevistheten og må hele tiden beslutte om det er det er ok.

På den måte vedlikeholder du den psykiske avhengighet, og da er det veldig lett i tilfelle av kedsomhet, eller krise at den ene snus blir til flere, og da er du på den igjen.

Du vil ikke i det tilfelle oppleve den frihet der er forbundet med ikke, å snuse, å ikke skjenke det en tanke engang.

JohnOshea91

JohnOshea91
10.04.14 17:08

30 dager - still pain

JohnOshea91

JohnOshea91
01.05.14 21:37

Vurderer å gi meg nå. 

Spiser utrolig mye godteri. Drikker mye brus. Føler jeg må spise noe hele tiden.

Klør i kroppen, og aller værst er det at jeg er sykt deprimert. Jeg er sur, grinete og deprimert. Sistnevnte er helt klart det værste, og det som knekker meg dersom jeg ikke klarer det. 

sanila

sanila
02.05.14 07:25
JohnOshea91: Vurderer å gi meg nå.

Ja, så gjør det, hvis det er det du vil.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg