Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Aktiv dødshjelp - for eller i mot?

NYTT TEMA
Puffi41

Puffi41
26.04.14 21:31

Har en mor som ligger på det siste i en alder av 62 år pga massiv organsvikt. Den siste uka har hun sluttet å ta til seg næring og væske, og ligger bare og sover og visner sakte men sikkert bort. For oss rundt er det vondt å se, og skulle ønske aktiv dødshjelp var tillatt i Norge. Skjønner at det er vanskelig å sette klare linjer, men mener at så lenge det ikke er håp så burde det være tillatt.
Enig eller uenig?

TøttTøtt

TøttTøtt
26.04.14 22:01

I mot! Og jeg har mange argumenter, men jeg tror ikke det er nødvendig å ramse opp alle her, det har med misbruk av ordningen å gjøre.

Men la meg skrive noe annet om dødsprosessen:

Selv om det kan være vondt å se et kjært familiemedlem gå bort den naturlige veien, behøver det ikke være smertefullt om alle innsatser gis rett. Man skal være rundhåndet med morfinpreparatene, gi godt stell og være der selv om den døende ikke er ved bevissthet. Det er også en prosess som foregår i oss rundt som er viktig for oss i sorgarbeidet underveis og etterpå.

Når en døende person slutter å spise og drikke, kjenner ikke personen sult eller tørst mer, det finnes ikke noe ubehag i det, for kroppen ber ikke om mat og drikke når den ikke klarer å gjøre noe med næringen. Søvnen er den beste parameteren på at pasienten ikke lider, en person med store smerter sover ikke, men er urolig.

Palliativ helsehjelp, dvs smertelindrende og skånende behandling i livets sluttfase er en viktig men lite kjent del av helsearbeidet. Den går ut på å stelle, vaske og smøre kroppen, fukte munnen, være der. Gi slimløsende, smertestillende og angstdempende medisiner når det behøves.

Forhåpentligvis har din mor fått en subkutan nål på overarm eller bryst der hun kan få superkonsentrert, sterk smertestillende medisin, slimløsende medisin og beroligende middel uten ubehag så fort hun viser tegn til uro, smerte eller tungpustenhet. Og alt dette uten at hun behøver å svelge ned medisiner (hun er jo ikke tørst) eller få stikkpiller opp i rumpa (det er jo absolutt ikke behagelig eller verdig). I tillegg er det jo slik at når matlysten er borte, så vil ikke kroppen ta opp medisiner fra mage og tarm uansett.

La prosessen gå sin gang, en del (men ikke alle) døende klarner opp litt det siste døgnet og kan ta farvel og kanskje fortelle at de ikke har det vondt før de går ut av verden.

Puffi41

Puffi41
26.04.14 22:09

Hun har ikke fått noen ting av det du nevner. Hun ligger på et sykehjem med jevnlig tilsyn, men ikke noe intravenøs næring eller medisinering. Medisiner prøver de å gi henne i munnen, men hun klarer ikke svelge de. Hun er urolig til tider, spesielt når vi rører ved henne, så er usikker på om det er vondt eller hva det kan være.
For min del skulle jeg gjerne sett at det var mulig å hjelpe henne å dø, for slik hun er nå, er det ikke noe mening med.

TøttTøtt

TøttTøtt
27.04.14 00:18
Puffi41: Hun har ikke fått noen ting av det du nevner. Hun ligger på et sykehjem med jevnlig tilsyn, men ikke noe intravenøs næring eller medisinering. Medisiner prøver de å gi henne i munnen, men hun klarer ikke svelge de. Hun er urolig til tider, spesielt når vi rører ved henne, så er usikker på om det er vondt eller hva det kan være.

Intravenøs næring skal hun ikke ha. Heller ikke medisiner via munnen.

Men du skal, som pårørende, kreve at hun får en subkutan nål eller en intravenøs nål, der de kan gi henne følgende grupper av legemidler (her med konkrete forslag hentet fra den svenske standarden for pleie i livets siste fase):

Morfin - mot smerte. Kan knapt overdoseres.
Midazolam - mot uro.
Haldol - mot kvalme
Robinul - mot slim i luftveiene.

Vær klar over at enkelte av disse medisinene har helt andre indikasjoner hos ikke-døende mennesker, men de er effektive og gode for døende mennesker.

Krev dette av legen, og vis gjerne til legemiddelhåndbokens kapittel i palliativ medisin.

(Innlegget ble redigert 27.04.14 00:20)

sanila

sanila
27.04.14 18:14

For mig er der ikke noe entydig svar her.

Jeg kan forsøke og formidle min egne erfaringer fra da min egen far var på slutten av lang tids alvorlig sykdom.

Men først bør dere få personalet til å følge noen av de råd tøtt   tøtt tøtt  kommer med. Det er mig ubegripelig at hun ikke får intravenøst medisin og veske.

Mennesker der er på vei bort er i en overgangsfase og kjenner ikke verden på samme måte, når hun blir urolig når dere tar på henne, kan det være fordi det bringer henne inn i verden/kroppen og det kan gi henne ubehag.

Det er vondt som pårørende å stå ved siden av og ikke engang kan stryke eller røre henne. Man føler sig ganske hjelpeløs.

Men for henne kan det være det beste.

Den følelse av desperasjon man kan få, når man føler sig helt hjelpeløs og intet kan gjøre er den verste følelse av alle.

Jeg hadde også et desperat ønske om de skulle gjøre slutt på noe som blott synes meningsløst. 

Etter alt sannsynlighet er det langt verre for dere enn for din mor. Hun gjør sig ferdig med dette livet.

Du kan prøve med stille veldig rolig musikk, eller du kan synge for henne, evt lese av noe litteratur hun vet hun liker.

Den siste sans der forsvinner når folk dør er hørselen, det kunne være et forsøk, det er godt å kunne gjøre noe. 

Ikke blott ta vare på henne, men også på dere selv.

(Innlegget ble redigert 27.04.14 18:19)

Neith

Neith
28.04.14 16:46

Jeg er imot!

Bedre å sørge for at mennesker med alvorlig sykdom får en god avslutning på livet, uten for mye angst og smerter.

Neith

Neith
28.04.14 16:53
Puffi41: Den siste uka har hun sluttet å ta til seg næring og væske, og ligger bare og sover og visner sakte men sikkert bort. For oss rundt er det vondt å se, og skulle ønske aktiv dødshjelp var tillatt i Norge. Skjønner at det er vanskelig å sette klare linjer, men mener at så lenge det ikke

Det du skriver her er jo en ganske god grunn i seg selv til å ikke innføre aktiv dødshjelp. Det er jo dere som lider, og ikke nødvendigvis henne. Å dø er også en prosess, med ulike stadier. Mange dør faktisk ikke før de er "klar for det", og har tatt farvel osv. 

susilu

susilu
01.05.14 11:50

Jeg er også imot, av samme grunner som de andre her inne.

Å dø er også en rett man har, og det er en prosess. Og selv demente kan få en "siste klarhet" der de underlig nok er helt tilbake og sier noe som i beste fall også er noe dere pårørende kan ta med dere videre.

Og husk at døende og komatøse mennesker ser og hører "alt".  Mange vil sikkert bestride dette, men den sjansen ville jeg ikke ta. 

Snakk lavt, men pent og takknemlig rundt henne.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg