Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ebola-vaksine

NYTT TEMA
benwright

benwright
20.10.14 11:28

Skal dere ta den når den kommer?

(Innlegget ble redigert 20.10.14 21:01)

A_Øivind

A_Øivind
20.10.14 11:43
benwright: Skal dere ta den når den kommer?

Er det meningen at vi skal ta den her i Norge, da?

hrrreminius

hrrreminius
20.10.14 11:48

Kommer neppe til å bli anbefalt å ta den før vi får et stort utbrudd i Norge. Før det skjer vil det kun bli aktuelt å ta den når en skal reise til rammede områder. Det kan eventuelt være aktuelt for helsearbeidere innenlands også. Vi får nå håpe at det kommer en fungerende vaksine først før vi begynner å messe om dette. 

(Innlegget ble redigert 20.10.14 11:52)

Neith

Neith
21.10.14 12:45
benwright: Skal dere ta den når den kommer?

Siden jeg jobber på en infeksjonpost, vil det være et aktuelt spørsmål ja. Men for folk som ikke er risikoutsatt, vil det neppe være nødvendig. Må si dette viruset skremmer meg. 

Provocateur

Provocateur
30.10.14 13:59

Hvorfor i all verden skulle vi ta ebolavaksine? Da burde vi i så tilfelle alle behandle malaria, tub osv osv profylakse da.

Sjansen for å dø av malaria, tub eller influensa for den saks skyld er vanvittig mye høyere en av ebola.

Neith, om du jobber på infeksjonspost må jeg si at jeg er litt forundret. Kan jeg spørre hvilket sykehus du jobber på? Be smittevernkontakten din ta en telefon til "miks/epigen" avdelingen der du jobber. Da får du klare retningslinjer for hvordan forholde deg.

Neith

Neith
03.11.14 00:03
Provocateur: Hvorfor i all verden skulle vi ta ebolavaksine? Da burde vi i så tilfelle alle behandle malaria, tub osv osv profylakse da. Sjansen for å dø av malaria, tub eller influensa for den saks skyld er vanvittig mye høyere en av ebola. Neith, om du jobber på infeksjonspost må jeg si at jeg er litt forundret. Kan jeg spørre hvilket sykehus du jobber på? Be smittevernkontakten din ta en telefon til "miks/epigen" avdelingen der du jobber. Da får du klare retningslinjer for hvordan forholde deg.

Jeg er også redd for tub, siden du nevner det. Jeg lider av innbilt tub flere ganger i året, og stoler ikke på mantoux-testen, i tillegg til HIV, hjerneslag og kreft i en eller annen variant. I vinter kommer jeg til å slite med Ebola. 

Svaret mitt er basert på tanken om at Ebola når Norden, og høyrisikoisolatene fylles opp. Da hadde det vært greit med vaksine, gitt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg