Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mat/søvn

NYTT TEMA
Vampen87

Vampen87
29.10.14 09:25

Hei!
Har et problem, var ikke sikker på om denne skulle under helse eller mat, men likevel.

Uansett når, hvor mye, eller hva jeg spiser før jeg legger meg så våkner jeg at jeg er dødsulten. Det spiller ingen rolle hvor lenge jeg sover heller. Det kan være 1 time eller 9 timer.

Har testa med type mat, mengde, når jeg spiser uten hell. Noen som veit hva årsaken kan være? 

Jeg har aldri hatt høy forbrenning, så jeg ser ikke helt at jeg skal ha noe superforbrenning når jeg sover heller. (og det finnes jo en grense for hvor superforbrenning man skal ha)

Som et eksempel: spiste 2 brødskiver før jeg la meg (ca 1 time), våkna etter 2 timer skrubbsulten. Begynner å bli ganske irriterende

justanothername

justanothername
30.10.14 18:22
Vampen87: Uansett når, hvor mye, eller hva jeg spiser før jeg legger meg så våkner jeg at jeg er dødsulten. Det spiller ingen rolle hvor lenge jeg sover heller. Det kan være 1 time eller 9 timer.

Jeg har ikke akkurat sjekket det vitenskapligt, altså prøvd forskjellige kvanta, tatt notater, osv, men jeg har også inntykk av at om jeg spiser mye før jeg legger meg så er jeg sulten når jeg våkner....

Men om jeg ikke spiser noe før jeg legger meg, er jeg ikke sulten om morgenen!

Høres umiddelbart ulogisk ut, men jeg kan gjette på at det har noe med at kroppen faktisk ikke bare er en ovn som forbrenner tilgjengelige kalorier, men at prosessene er hormonstyrt.

Skal vi teoretisere om en mulig forklaring så er det kanske så aat når du spiser mye om kvelden, gjerne mye junk eller raske karbohydrater, så går blodsukkernivået opp, noe som trigger insulinproduksjonen som får cellene til å trekke sukkeret ut av blodet og inn i cellene. Hvis dette nivået går fort og høyt opp, går det også langt ned igjen, og du blir sulten (pga andre hormoner, leptin i hvertfall?). Slik er det jo når du er våken, og når du sover skjer vel det samme, men sannsynligvis langsommere, så du merker det når du våkner?

Derimot: Hvis du ikke spiser før du legger deg, blir blodsukkeret brukt opp stille og jevnt, og kroppen går over til å bruke av lageret i stedet, altså fettdeponiene, som de fleste i vårt samfunn vel har nok av for dager eller uker. Dermed er du i en langtidsstabil fettforbrenningsfase, og ikke sulten på samme måte om morgenen som om du var i karboforbrenningsfasen som er mye mer ustabil.

(Innlegget ble redigert 30.10.14 18:23)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg