Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Slag mot nese, når bør lege oppsøkes?

NYTT TEMA
mrmoe

mrmoe
02.11.14 17:35

Fikk et albue i nesen under en treningskamp i fotball i helgen. Begynte å blø neseblod der og da, men det ga seg etter kort tid. Kjenner at jeg har noe smerter på den siden nesen ble truffet, men det gjør ikke veldig vondt. Spørsmålet er om jeg kan ha fått noe brudd eller skader i nesen? Hvor store bør smertene være for at det kan være lurt å sjekke dette opp hos en lege?

Neith

Neith
02.11.14 19:34

Så lenge nesa ikke står på skeiva, så kan du se det an litt. 

TøttTøtt

TøttTøtt
05.11.14 16:55
mrmoe: Spørsmålet er om jeg kan ha fått noe brudd eller skader i nesen? Hvor store bør smertene være for at det kan være lurt å sjekke dette opp hos en lege?

Fastlegen din skal kunne ta en titt på nesa di om du föler at du vil ha en påtitt. Med et nesefiberskop kan hele nesa inspiseres helt til svelget, og det gjör ikke vondt å bli undresökt (men litt ubehagelig kan det väre, jeg har måttet tåle å bli övningsundersökt av mine klassekompiser).

En skeiv neseskillevegg kan gi problemer i etterkant, selv om nesa på utsiden ser rak ut. Om du ser deg selv i speilet og dytter "undersiden" av nesetippen oppover/bakover, ser du raskt om neseskilleveggen buler ut på en av sidene. Svinger den mye til en side, er det så absolutt en grunn til å oppsöke lege.

På den positive siden er det sånn at en neseskade lar seg rette opp i ganske lenge etter skadetidspunktet, så du risikerer ikke annet enn lang ventetid om du finner ut at nesa di ikke blir bra igjen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg