Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Alkoholisme

NYTT TEMA
operasjonsleder

operasjonsleder
06.11.14 20:53

Jeg er tørrlagt alkoholiker som for et par år siden nådde mitt absolutte bunnpunkt hva alkohol angår. Jeg hadde et relativt normalt alkoholforbruk inntil jeg var i midten av 30 årene. Jeg var en festdrikker, en sosial type, men ble ofte full når det var fest. Jeg hadde en far som drakk når jeg var ung, og det opplevde jeg som veldig tøft. Frykten for å bli alkoholiker selv bar jeg med meg hele veien. Likevel endte jeg opp slik selv. Alkoholisme kommer ikke uten stigma, og hemmeligholdelse og skam er en stor del av drivkraften for mange alkoholikere. Jeg skriver for tiden om hvordan dette ble for meg, hvorfor det gikk som det gjorde, og ikke minst hvordan jeg fant veien tilbake til livet. Jeg ønsker ikke å drive noen form for propaganda eller moralisme, men gjerne dele min historie, forsøke å formidle at det finnes veier ut av problemene, og at det er håp.

Her er link til min historie, les om du ønsker:

http://www.nettanders.com/ved-endestasjon/

JudasT

JudasT
08.11.14 15:23

Takk! 

Valdriss

Valdriss
20.11.14 06:37
operasjonsleder: Her er link til min historie, les om du ønsker:

Takk for din aapenhet omkring dette problemet.

At du ikke har faatt reaksjoner her paa forumet, beviser desverre
at "alle har nok med sitt" og/eller at ingen bryr seg. Nordmenn
flest tror de vet best selv, det er trist aa konstatere, for din historie
burde virkelig faatt flere til aa vaakne.

Ikke minst naa som aarets "fylle-hoeytid' med s.k. "Julebord" o.l.
er igang.  HVa fyll har med Julen aa gjoere staar vel ikke engang
beskrevet i Bibelen, men for nordmenn flest virker det slik...

Selv har jeg vaert totalavholdsmann siden jeg ga min mor det loeftet da jeg var 8 ar. og far fortalte meg at han og kameratene
drakk  "Julebrus".  Da ville selvsagt guttungen smake brus, det
var det sjelden i fikk.  Det eksport-oelet han ga meg falt ikke helt i smak, og naar jeg ellers saa/hoerte hvordan han mishandlet mor
og skremte oss soesken med voldsomme verbale angrep og psykisk tortur, var det ikke vanskelig aa ta en slik avgjoerelse.
Noe jeg selvsagt har hatt stor nytte og glede av helt til idag.

Jeg har brukt store deler av mitt yrkesliv til aa proeve aa hjelpe
rusmisbrukere paa baade orivate og statlige institusjoner baade i
Norge og Sverige, noe som har gitt meg ganske bred erfaring.
Har ogsaa vaert innom kriminalomsorgen i Sverige og saavidt
i Norge.  Jeg nevnte i et tidligere innlegg at jeg kanskje er den
eneste som har gaatt inn gjennom porten til Oslo Kretsfengsel
avd.B med hasj paa lomma, og bedt om aa bli sjekket, uten aa bli
det...   Det er godt aa ha slik tillit, akkurat som jeg ellers i livet
har blitt vist det, fordi jeg var en kjent avholdsmann gjennom
mine idrettsprestasjoner.  Jeg har aldri lagt skjul paa mitt klare
standpunkt moet alle rusmidler, (ogsaa tobakk), og stikk i strid
med hva endel sier om det aa vaere avholdsmann, ikke minst i
idrettssammenheng, saa er jeg hele tiden blitt respektert..
og ikke minst blant de med rusporblemer, oftest blitt beundret,
for noe som for meg ikke fortjener den oppmerksomheten ettersom totalavhold er helt naturlig.
Jeg kan vel putte inn her at min far ikke hadde hverken lever eller
lunger som fungerte da han doede, og at min eldste bror desverre
gikk i fars fotspor, og hna drakk seg regelrett ihjel og ble funnet
paa gulvet hjemem med ei flaske i haanda.
Saa jeg kjenner problemet ganske godt..

For ikke aa bli for langdryg, la meg si at jeg beundrer deg for din
kloke avgjoerelse mens det ennaa var tid, de fleste venter desverre paa at det skal skje et under, uten at de selv behoever
gjoere noe som helst.
Det er flott aa staa fram slik, og jeg haaper inderlig at det skal gaa deg godt framover.  Og ikke minst at mange vil lese din
historie og begynne aa tenke mens det ennaa er tid.

Tusen takk for din aapenhet, lykke til og god rusfri Jul!

sanila

sanila
20.11.14 09:53

Når der ikke  riktig kommer noen svar her, kunne det kanskje henge i hopp med,  folk vil velge selv, og derfor ikke tør ta de debatter/dialoger der må til for å finne et balanse punkt. Virkelighetenn er jo, at drikke presset er ganske stort,  man kunne av og til forledes til at tro, det skyldes at hvis alle er drittings, Ja man skjylde på fylla om noe går gernt/man driter sig ut.

Forbud er neppe veien, men på den andre side burde alkohol  ikke alkohol heller ikke styre alle   private sammenheng. Det vil sine hvor agendaen er utelukkende sosial samvær uten en utvendig agenda/opplegg som trim, eller arbeide.       

Jeg er slettes ikke avholds menneske, selvom jeg med letthet kan forstå det valg, når man ser hva det gjør med folk, og at alkoholen blir en unnskyldning/tillatelse til å "drite sig ut" tale høyt, og andre ting man dømmer folk for. Burde man kanskje se på dette.

Selv uteblir jeg fra sammenhenger som julebord og slikt ganske enkelt fordi jeg ikke orker fylle delen av julebordet. 

Det er der nok mange der gjør. 

(Innlegget ble redigert 20.11.14 10:03)

Klikk for å gå tilbake til toppen