Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor kan min tidligere lege lese min journal?

NYTT TEMA
Qizz

Qizz
27.11.14 06:29

Måtte ringe til min tidligere fastlege for å få resten av journalen min, har bare fått deler av den. De sier de ikke kan finne den.

I den delen som mangler har jeg info som jeg trenger ang min datter som har en alvorlig hjertefeil. De tror jeg har en sykdom som har gitt henne hjertesykdommen på riksen. Dette er veldig frustrerende.

Han har gjort flere feil ang min helse og jeg har fått varig men. Jeg holder på å forberede sak mot ham.

Så skjer det at sist jeg ringte ham for å høre om det var gjort nye funn ang journalen, og da kunne han gå inn i min journal og se hvilke spesialister jeg har vært hos i år! Jeg har betalt ut journalen til ny fastlege.

Har han rett til å følge med på utredninger, og hva som blir ført i journalen min når han ikke har noe med min situasjon å gjøre i dag?

JudasT

JudasT
27.11.14 14:06
Qizz: Har han rett til å følge med på utredninger, og hva som blir ført i journalen min

De må være leger ved samme kontoret? Da har de adgang til hverandres journaler. Nødvendig når de vikarierer for hverandre.

closebutnocigar

closebutnocigar
27.11.14 14:48

Den eneste måten din gamle fastlege kan holde seg oppdatert på er jo hvis det er blitt sendt epikriser til ham fra de spesialistene du har vært hos. Hvis dette har skjedd uten at du har samtykket til det, så ligger ansvaret hos dem som har sendt informasjon til fastlegen, og ikke hos fastlegen. Men etisk sett så bør jo ikke den gamle legen din lese epikriser om deg selv om han har fått dem tilsendt, siden han ikke lenger har noen rolle i behandlingen av deg.

Ellers så sier journalforskriften at man er pliktig å journalføre alle opplysninger om undersøkelser og behandling som er relevant for din helsetilstand, og det må oppbevares i minimum 10 år. Hvis slike opplysninger ikke er journalført, er tapt, eller blitt makulert før 10 år er gått så er det brudd på journalforskriften.   

Qizz

Qizz
27.11.14 17:10

Takk dere :)

De holder til på to forskjellige legesentre og de har ingen vikarordninger for hverandre.

Jeg har opplyst avdelingen jeg tilhører at jeg holder på å forberede en sak mot ham, men det er kanskje der glippen er, får ringe avdelingen i morgen.

Ganklabb

Ganklabb
28.11.14 13:28
Qizz: Takk dere :) De holder til på to forskjellige legesentre og de har ingen vikarordninger for hverandre. Jeg har opplyst avdelingen jeg tilhører at jeg holder på å forberede en sak mot ham, men det er kanskje der glippen er, får ringe avdelingen i morgen.

Dette skyldes nok sannsynligvis at datasystemene på sykehuset henger etter eller var det kanskje den gamle fastlegen din som hadde henvist deg til undersøkelser som så ble gjennomført etter at du hadde byttet lege? Henvisende lege får ofte kopi av undersøkelsen som er gjort selv om det ikke er han som er fastlege. Drar du f.ex til legevakten og blir lagt inn vil ofte legevaktslegen også få en kopi fra sykehuset om hva som har skjedd videre, i tillegg til fastlegen din. Det er viktig å få tilbakemelding på hva som skjer etter at man har henvist en pasient. 

Ikke uvanlig at den gamle fastlegen din fortsetter å få en del papirer en stund etter et bytte.

(Innlegget ble redigert 28.11.14 13:30)

sanila

sanila
28.11.14 14:23

Det er overhodet ikke uvanlig at papirer sure rundt. Eller blir "borte"

Der trengs en grundig opprydning både her og der, 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg