Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Om selvmordene i 2013...

NYTT TEMA
kaareaadinnlandet
kaareaadinnlandetInnlegg: 287
29.10.15 00:02

Enda et år har gått uten at noen har noe ansvar for å levere resultater i forhold til eutanasi. Det er slik det går så lenge vi gjør som anti-eutanasi folkene vil. Tallet er da 554 selvmord for 2013 med befolkning på 5,19 millioner. Som vanlig leverte motstanderne et høyt tall for selvmord. Så våre klager er at de ikke leverer resultater, kampen mot selvmord de leverer viser seg nytteløs. Antall selvmord forblir det samme. De kommer heller ikke med løfter i kampen mot selvmord. Og historiene for de som er affektert av selvmordsproblemet får ikke fortalt sine historier til offentligheten.

De som er for selvmordsarrangement som jeg er med tilbyr dette istedet:

* Heller enn de mentale smerter, alle smerter inkludert, også de emosjonelle, blir tatt på alvor med 3 år med psykolog/psykiater slik at alle offentlige selvmord begått er kvalifiserte.

* Historiene vil bli gjort offentlige, anonymiserte, slik at samfunnet kan gjøre forandringer for en bedre fremtid og på den måten redusere antall selvmord og starte kampen mot de underliggende årsaker til selvmord, et slags steg 2 for rettssystemet. Dette er tenkt mer effektivt enn det stille arrangement idag, dvs. at den som vil ta livet sitt og psykolog/psykiater sitter der og snakker i hovedsak emosjonelt med hverandre.

* Dette arbeidet vil være systematisk og ta formen som kjennetegner arbeidet mot dødsfall i trafikken slik at dette vil innebære ansvaret for å redusere antall selvmord hvert eneste år.

Lenke hvor 554 er tatt fra: http://statistikkbank.fhi.no/dar/

(Denne teksten er ment å gå sammen med "Selvmordsdebatten - Diverse mangler" som av uklare årsaker er stengt for flere innlegg.)

Neith
NeithInnlegg: 18691
01.11.15 11:34
kaareaadinnlandet: slik at alle offentlige selvmord begått er kvalifiserte.

Hva mener du med kvalifiserte selvmord?

kaareaadinnlandet
03.11.15 22:44
Neith: Hva mener du med kvalifiserte selvmord?

Kvalifiseringen består i å legge frem sin lidelseshistorie/medisinske historie gjennom en periode på fx. 3 år. Psykolog/psykiater/lege gir så evnt. grønt lys basert på materialet som fremkommer og således fører dette frem til det faktiske tilfellet av eutanasi/assistert selvmord.

Det er ikke meningen at hvemsomhelst skal kunne få assistert selvmord. Det kan være snakk om press fra ulike pårørende, eller fra venner eller plager man kan bli kvitt med litt hjelp. Det er ikke meningen at prosessen skal være massedrap som sådan, men noe verdig og fint for den som skal dø, gjerne med familie og venner tilstede og sånt.

Bedre nå?

Neith
04.11.15 21:58
kaareaadinnlandet: Bedre nå?

Nå forstår jeg begrepet ditt. 

Ikke enig, men ser din side av saken. 

Neith
04.11.15 22:07
kaareaadinnlandet: Så våre klager er at de ikke leverer resultater, kampen mot selvmord de leverer viser seg nytteløs. Antall selvmord forblir det samme.

Det er da ingen garanti for at antall selvmord går ned, selv om noen får hjelp til å dø. 

kaareaadinnlandet
06.11.15 12:18
Neith: Det er da ingen garanti for at antall selvmord går ned, selv om noen får hjelp til å dø.

Det gir et formelt poeng iogmed at samfunnet da blir stående som ansvarlig for disse menneskers død. Noen ganger kommer dette på toppen av en gitt lidelseshistorie dersom denne historien skyldes ting som kriminalitet som politiet har unnlatt å beskytte mot eller etterforske. Andre ganger kommer dette på toppen av god smertebehandling hvor døden (fremdeles med smertebehandling) blir naturlig utgang.

Men du tar ikke med alle premissene, noe som blir misvisende fordi argumentet er "Premiss 1, 2 og 3 sammen". Da blir det riktig. Du må huske å vise til hele argumentet. Argumentet mitt fungerer bare hvis delene holdes sammen.

Neith
07.11.15 12:30
kaareaadinnlandet: Men du tar ikke med alle premissene, noe som blir misvisende fordi argumentet er "Premiss 1, 2 og 3 sammen". Da blir det riktig. Du må huske å vise til hele argumentet. Argumentet mitt fungerer bare hvis delene holdes sammen.

Nei. Det er fortsatt ingen garanti for at teorien din gir nedgang i antall selvmord. 

Jeg ønsker heller at vi bør strebe mot bedre behandling og lindring (noe det jobbes veldig aktivt med!!). Og der har vi et kjempestort forbedringspotensiale. 

Script
ScriptInnlegg: 3930
16.05.19 22:36

Ad Emma i Adressa. Leser i Nock: Oxford handbook of suicide and self-injury (2014), særlig s 367-384 som går tildels sterkt kritisk gjennom en rekke ulike behandlingsmåter. Forskning viser at den klart mest effektive mot selvmord er utviklet av Marsha Linehan, den såkalte dialectical behavior therapy (DBT).

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
18.07.19 08:51

Jeg føler at det sviktes alvorlig på høyeste hold i arbeidet med psykisk helsevern. Så mange utsettes for kanskje også uhjemlet tvansbehandling og får store problemer med dette senere og kanskje også egen selvmordsproblematikk. Noen klageadgang finnes i praksis ikke for alle. Her er store mørketall tror jeg og gråsoner. Pasienten møtes ofte ikke på sitt nivå kanskje på grunn av dårlig informasjonsbehandling og infoskriv om hvilke holdninger som forventes i behandling for eksempel av pasienter med rushistorikk. Dokument og informasjonsbehandlingen og systemene er så dårlige og upålitelige at de ikke gir trygg fakta om pasienten og pårørende kan kanskje ikke hjelpe stort i en akutt kaotisk situasjon. Man må se mennesker mer som hele individer tror jeg og del av en familiesetting kanskje. Her trengs ressurser. Mange lever så isolerte at de kanskje opplever å bli stigmatisert som farlige av omgivelsene noe som ikke gjør deres helse noe bedre. Mange trenger et dagtilbud og noe å fordrive tiden med mens andre trenger hjelp med dyp sorg og ensomhet. Alt er det ting som kan ramme oss alle. Depresjon er også en lidelse som ofte rammer helt uventet og vel ikke kan beskrives for dem som ikke har vært der selv. Men alt er ikke så lett når det svikter alvorlig på høyeste hold i helseforvaltning. Kommunen er jo ofte fjeset pasienten møter og der har man kontinuerlige faglige oppdateri get og prøveprosjekt har jeg inntrykk av så lite blir helhetlig. Viktig er det å ikke glemme det somatiske og nevrologiske og at mange av nervemedisinene har strør bivirkninger. Urettferdig kan det virke på mange at tilbudene er så forskjellig abmvheng av hvilken kommune du sogner til og hvor du bor.

Jeg må bare få si meg enig i at det er en trist utvikling og bære tragedie for alle som rammes også som pårørende.

karichristoffersen55
18.07.19 10:01

Alt er ikke bare for alle mener jeg.❤

De trenger hjelp. Ofte av spesialister som ikke vokser på trær selv i vårt samfunn hvor velstanden aldri har vært høyere men kontrastene kanskje heller ikke større. Håper ikke dette ble bare rot og tull og ingenting ordentlig som så ofte.

Ønsker bare at de som trenger får god helsehjelp for så mange sliter for å nå frem i " systemet" tror jeg og tragedien er så stor for alle som rammes. 

karichristoffersen55
19.07.19 04:06

Sannheten er tror jeg at mennesker med følsomme sinn ofte rammes så mye hardere i dagens verden og samfunn hvor lite lenger ligger fast og forskrifter og regler om trygder og stønader og helsehjelp er  kanskje endret neste morgen av politikerene. Alt trenger man ikke for å ha et godt liv utover å vite hvor man er fra  tror jeg eller kjenne tilhørighet som vel er begrep psykiatrien bruker.

karichristoffersen55
29.08.19 10:57

Enkelte ting er bare veldig vanskelig tror jeg i dag som alltid. Å finne noe å leve av og leve for. Man må se på samfunnsutviklingen tror jeg.

karichristoffersen55
28.09.19 04:04

Det er nok ikke bare for noen tror jeg om de er aldri så rike eller aldri så voksne å forstå. Unnskyld hva jeg  i ettertid ser var lite sammenhengende og utflytende ord men ingen tallmagi iallefall. Det  er  siste dose.

karichristoffersen55
06.10.19 20:45

Alle mennesker tåler ikke like mye tror jeg. Det er det enkle svaret på økt forekomst av selvmord tror jeg. Vi er ikke alle proffboksere eller elite  eller supermennesker og ønsker kanskje ikke å støtte en slik samfunnsutvikling som dette innebærer en gang.

Sammen med at enkelte mennesker er så mye utsatte tror jeg er mye av forklaringene.

Men dette er mennesker som trenger omsorg og støtte og kanskje praktisk hjelp for å klare hverdagen  det er  helt klart. En stor oppgave som påhviler samfunnet ved hjelpeapparatet og oss alle som medmennesker. Moral er kanskje aller minst hva disse menneskene trenger. Å utdanne nok spesialistkompetanse er utrolig viktig og vel i dypeste grunn et politisk ansvar.

karichristoffersen55
06.10.19 21:35

Man må jo bare håpe at utviklingen vil gå fremover og at også dette området får tilstrekkelig med midler fremover.

karichristoffersen55
19.01.20 23:14

Enkelte mennesker rabler det bare helt for til slutt tror jeg.  Belastningene i deres liv er blitt for store. De som står dem nærmest kjenner vel best kanskje sannheten om det er noen.  Kanskje er det egentlig ikke noe rart i det hele tatt.

Klikk for å gå tilbake til toppen