Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Noen residente leger sykepleiere her - migrene

NYTT TEMA
missChance
missChanceInnlegg: 49779
29.03.18 21:24

Hittil i mars har jeg hatt migrene 12 - tolv - ganger. Jeg får øyemigrene, og jeg lurer på om dette kommer av tette bihuler/forkjølelse/sår hals og alt annet faenskap jeg ikke blir kvitt, eller om migrenen plutselig har forverret seg så dramatisk. Pleier å ha kanskje et par-tre anfall i løpet av en måned, men kan også gå en måned og 5 uker uten noen. 

Noen tanker?

AnkyrinB
AnkyrinBInnlegg: 7
29.03.18 21:52

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med legen din. 

Det er vanskelig å si noe konkret om dette uten å kjenne bedre til din situasjon, hvordan migrenen har artet seg tidligere, hvor lenge du har hatt det, hva slags behandling du bruker og så videre.

Men generelt er det sånn at når en kronisk sykdom endrer karakter sånn som du beskriver, så er det fornuftig å undersøke om det dreier seg om en forverring eller om det ev kan være noe annet. 

Endelig pasienter beskriver forverring av symptomer i forbindelse med endringer i været, feks lufttrykk og lysforhold. Det er mest sannsynlig at det dreier seg om en forverring av migrenen som kan behandles med forebyggende medisiner. Forkjølelse og tette bihuler kan i seg selv gi smerter fra øyeområdet, men har ikke sammenheng med migrene (meg bekjent) og er litt annerledes enn migreneanfall.

Uansett, anbefaler å bestille en time hos legen. Lykke til!

missChance
30.03.18 07:39

Takk :) Ja, jeg får vel bite i det sure eplet hvis det ikke gir seg over påske. Er både lei og oppgitt her :)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18596
31.03.18 22:03
missChance: Noen tanker?

Du fikk et godt råd av den andre, wr vel bare å bruke det.

Så utover det, så har du min sympati.
Smerter er noe jeg er godt kjent med.
En 6-dobling av anfallene mot en normalmånded høres ikke bra ut.

Jeg har selv hatt en slem topp med refluks- og mellomgulvbrokk.
Da det slår til så er det så smertefullt at jeg bare sier: orker ikke mer...

Men nå ser det ut til å ha roet seg ned igjen.
At jeg har vært uforsiktig og sikkert overtrigget det er så sin sak - men som sagt: Du har min sympati for slemme smerter...

God bedring!

Neith
NeithInnlegg: 18682
31.03.18 23:30
missChance: Jeg får øyemigrene, og jeg lurer på om dette kommer av tette bihuler/forkjølelse/sår hals og alt annet faenskap jeg ikke blir kvitt, eller om migrenen plutselig har forverret seg så dramatisk

Jeg hang meg litt opp i det at du skriver at du sliter med allskens dritt i tillegg her, og synes du bør sjekke bihulene dine. Bare sånn for å dramatisere det skikkelig her i påska, så kan jeg slenge på det som står nederst på linken her :

I følge helsenorge.no kan noen ganger bihulebetennelse forårsake alvorlige problemer som påvirker hjernen og øynene, men det er svært sjelden. Lege bør kontaktes umiddelbart ved sterk hodepine, stiv nakke, hvis det er smertefullt å se på lys, ved dobbeltsyn eller døsighet og forvirring.

missChance
01.04.18 09:50
Neith: Jeg hang meg litt opp i det at du skriver at du sliter med allskens dritt i tillegg her, og synes du bør sjekke bihulene dine. Bare sånn for å dramatisere det skikkelig her i påska, så kan jeg slenge på det som står nederst på linken her : I følge helsenorge.no kan noen ganger bihulebetennelse forårsake alvorlige problemer som påvirker hjernen og øynene, men det er svært sjelden. Lege bør kontaktes umiddelbart ved sterk hodepine, stiv nakke, hvis det er smertefullt å se på lys, ved dobbeltsyn eller døsighet og forvirring.

Jeg har brukt saltvannspray for bihulene, og det har hjulpet en del på den delen, så jeg tror ikke det er så dramatisk. Det er, som med migrenen, rundt og i øyet det gjør vondt og jeg blir lysvar. Tror det blir litt en vond sirkel også, for jeg blir syk og kommer på etterskudd på jobben, blir litt stresset og får migrene og kommer enda mer på etterskudd og blir enda mer stresset ...

Forvirring vil jeg helst ikke kommentere ;)

Når det har vart så lenge, er det ingen umiddelbar fare, innbiller jeg meg :D Hvis dette fortsetter, kommer jeg imidlertid til å gå til legen, for jeg kan ikke ha det slik.

missChance
01.04.18 09:51
return_of_drakkar: Du fikk et godt råd av den andre, wr vel bare å bruke det. Så utover det, så har du min sympati.
Smerter er noe jeg er godt kjent med.
En 6-dobling av anfallene mot en normalmånded høres ikke bra ut. Jeg har selv hatt en slem topp med refluks- og mellomgulvbrokk.
Da det slår til så er det så smertefullt at jeg bare sier: orker ikke mer... Men nå ser det ut til å ha roet seg ned igjen.
At jeg har vært uforsiktig og sikkert overtrigget det er så sin sak - men som sagt: Du har min sympati for slemme smerter... God bedring!

Takk :)

Håper det går bra med deg også!

missChance
01.04.18 23:18

Ja, ja - det gikk jo et par dager før jeg fikk et nytt anfall i dag da! :D

Neith
NeithInnlegg: 18682
02.04.18 12:43

Hehe.... god tur til legen ;) 

missChance
02.04.18 13:28
Neith: Hehe.... god tur til legen ;)

Det vil nok ta sin tid, med tanke på hvor lang ventetid det er på time :D

Det positive er at jeg tror forkjølelsen eller hva det nå er, er nesten er helt borte! Det har bare tatt to uker. Det kan jo være at det hjelper.

hilsen evig optimist

(Innlegget ble redigert 02.04.18 13:36)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18596
02.04.18 14:44
missChance: Det vil nok ta sin tid, med tanke på hvor lang ventetid det er på time :D

Jo, men du har faktisk krav på time innen 5 virkedager.

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/fastlegene-svikter-i-a-gi-time-raskt-nok/

missChance
02.04.18 15:53
return_of_drakkar: Jo, men du har faktisk krav på time innen 5 virkedager. https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/fastlegene-svikter-i-a-gi-time-raskt-nok/

Teori og praksis ...

Men hvis jeg ringer på morgenen får jeg en "hastetime" den dagen. Så spørs det om man føler at det haster nok :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester