Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Evig depresjon.

NYTT TEMA
JOlsen
JOlsenInnlegg: 158
13.04.18 14:43

Jeg har vært mer eller mindre deprimert i over 30 år. Det har vært utrolig tøft. Noen innleggelser, hundrevis av timer hos psykolog. Det har kostet i dobbel forstand. Det viser seg at det er Cipralex som har fungert best av alle medisiner. Nå virker det som det holder på å slippe taket. Ned i 10 mg. pr. døgn. Noen som har lignende historier? Jeg har prøvd alt og driver og trener. 

JOlsen
16.04.18 18:28

Her var det ingen respons, dessverre. Et alvorlig tema som må settes på dagsorden. 

zetta
zettaInnlegg: 8921
16.04.18 18:54

Det er viktig å prøve å ha noe å glede seg til om dagene. Har du eller har hatt noen interesser? Prøve å aktivere disse.

Det er også bra å prøve og hjelpe noen andre hvis det er mulighet for det.

Kontakt med andre mennesker på forskjellige måter er viktig

JOlsen
17.04.18 11:38
zetta: Kontakt med andre mennesker på forskjellige måter er viktig

Veldig få venner, har flyttet til en annen by. Lite familie i byen her. Barna bor et stykke unna. Min store interesse er musikk og trening. Går en lang tur minst fire dager i uka. Hører mye på musikk, og jeg leser mye. Gått på antideppresiva i mange år, holder på å trapper ned nå. Så det ser litt lysere ut. Fotball er også en stor interesse. 

zetta
17.04.18 14:58

Det er veldig bra med interesser, ikke alle som har det.

Så hadde det vært veldig bra å kombinere på en eller annen måte interessene med kontakt med andre mennesker.

JOlsen
17.04.18 16:21
zetta: Så hadde det vært veldig bra å kombinere på en eller annen måte interessene med kontakt med andre mennesker.

Det er det dårlig med, er ensom. Det er et tøft liv som har vært vanskelig over mange år. 

zetta
17.04.18 22:04
JOlsen: Det er det dårlig med, er ensom. Det er et tøft liv som har vært vanskelig over mange år.

Det finnes klubber og foreninger av alle mulige slag. Hva med å slenge seg med på noe?

Av erfaring så mener jeg det er viktig og omgås andre mennesker

JOlsen
18.04.18 21:41

Jeg er med i en gruppe her som har psykiske problem. Vi drar på turer og har temakvelder. Det er også aktiviteter og  cafe. Så det er da noe. Når du har slitt med depresjoner i 30 år blir du sliten. Men tar en dag av gangen. Mye står igjen. Og jeg har blitt troende. 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 16617
20.04.18 21:30
JOlsen: Min store interesse er musikk og trening. Går en lang tur minst fire dager i uka. Hører mye på musikk, og jeg leser mye.

Det å gå en tur slik du nevner er meget positivt.
Det er faktisk god terapi for mye.

Hva slags musikk hører du på?
Hva leser du?

(om du ikke vil utdype det, så er det greit),.

return_of_drakkar
20.04.18 21:34
JOlsen: Jeg er med i en gruppe her som har psykiske problem. Vi drar på turer og har temakvelder. Det er også aktiviteter og cafe. Så det er da noe. Når du har slitt med depresjoner i 30 år blir du sliten. Men tar en dag av gangen. Mye står igjen. Og jeg har blitt troende.

Det virker da som om det er "tak" i deg :).
Jeg vet ikke hvordan en slik depresjon virker inn, men forstår av det du har sagt at det er noe som tærer  på.

Det er ingen skam å ha psykiske problemer.
Det er nok mer utbredt enn mange tror.
Rammer kanskje alle en gang i blant.

JOlsen
20.04.18 22:28
return_of_drakkar: Hva slags musikk hører du på?
Hva leser du?

Mine favoritter er Iron Maiden. Vært fan siden 1980. Når det gjelder bøker går det mest i krim. Nordisk krim er veldig bra. Og jeg har lest mye av Jon Michelet. Har slitt med d3ette nesten hele livet og det slipper ikke taket, så det er noe jeg må leve med. 

return_of_drakkar
21.04.18 19:31
JOlsen: Mine favoritter er Iron Maiden. Vært fan siden 1980. Når det gjelder bøker går det mest i krim. Nordisk krim er veldig bra. Og jeg har lest mye av Jon Michelet. Har slitt med d3ette nesten hele livet og det slipper ikke taket, så det er noe jeg må leve med.

OK.
Har ikke noe forhold til Iron Maiden, men kanskje jeg skulle høre litt.

Leste mye krim før.
Spesielt Sherlock Holmes.
Spesielt fordi jeg liker det ekstraordinære på sett og vis.
I alt.
Nå leser jeg lite, ser mest på film.
Selv om det å lese er fint, for da bestemmer man selv "hvordan det hele ser ut".

JOlsen
21.04.18 19:47

Har sett en hel haug med tv-serier. Favoritter er: The Wire, Sopranos, Homeland, Prison Break. Og The Crown. Det får meg til å slappe av og tenke på noe annet. Adspredelse er bra. Og fotball er utrolig viktig. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg