Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Unormal vektoppgang.

NYTT TEMA
JOlsen
JOlsenInnlegg: 1804
19.06.18 12:14

Jeg går opp i vekt til tross for endel trening og passe sunt kosthold. Har gått opp 4 kiko på ca to måneder, det er katastrofe da jeg er tung fra før. Hvorfor går ikke vekten ned når jeg går i kaloriunderskudd? Dette er så frustrerende og tapper meg for all kraft. Nå er jeg deprimert. Tok Cipralex men har sluttet med de. Jeg burde ha gått ned fire kilo. Jeg har BMI på over 30, noe som ikke er bra. Er med i Vektklubb, men der er det ingen som svarer på forumet. 

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 17298
19.06.18 12:17
JOlsen: Jeg går opp i vekt til tross for endel trening og passe sunt kosthold. Har gått opp 4 kiko på ca to måneder, det er katastrofe da jeg er tung fra før. Hvorfor går ikke vekten ned når jeg går i kaloriunderskudd?

Hvis du går i kaloriunderskudd så vil vekten din gå ned. Det er enkel fysikk/fysiologi.

Så du dytter nok mer inn i hullet mitt i ansiktet enn du forbrenner. 

De aller fleste lurer seg selv når de teller kalorier.

 

(Innlegget ble redigert 19.06.18 12:18)

TheWhitePele
TheWhitePeleInnlegg: 6611
19.06.18 13:53
JOlsen: passe sunt kosthold

Du kan ikke gå opp i vekt om du er i kaloriunderskudd som oddvar_kjempebr sier. Vi mennesker spiser ca. samme volum mat konstant. Derfor burde du gjøre noe med energimengden i volumet med mat du spiser hver dag, og ikke bare spise et passe sunt kosthold om dette er viktig for deg. Spis masse mat som fyller deg opp, men som har lite energi. Dette vil si mat som inneholder mye fiber og lite fett, som er så lite prosessert som mulig. 

JOlsen
JOlsenInnlegg: 1804
19.06.18 15:25
oddvar_kjempebra: De aller fleste lurer seg selv når de teller kalorier.

Jeg er med i VK og der har jeg fått tildelt 2100 kcal pr. dag/døgn. Jeg ligger på ca. 1600 pr. dag. Så da er det rart at ikke vekten minker. Det må være en sykdom inne i bildet, for dette stemmer ikke. Hva har antideppresiva og si for dette? Du legger ikke på deg av selve tabletten..... Hva har masse fiber? Epler og bananer? Hva med øl? 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18608
19.06.18 19:43
JOlsen: Jeg er med i VK og der har jeg fått tildelt 2100 kcal pr. dag/døgn. Jeg ligger på ca. 1600 pr. dag. Så da er det rart at ikke vekten minker. Det må være en sykdom inne i bildet, for dette stemmer ikke. Hva har antideppresiva og si for dette? Du legger ikke på deg av selve tabletten..... Hva har masse fiber? Epler og bananer? Hva med øl?

Det er kjent at noen medisiner lett gir vektøkning som bivirkning.
Det må legen din svare på.

Øl bør du ligge unna.
Fiber får du fint fra grønnsaker og frukt og korn.
havrekli og kruskakli er fint å strø på maten, eller spise med slik som Biola.

Kanskje droppe frokosten?
Ikke akkurat såkalt mainstream tankegang, men kanskje...
Vil man droppe froksten så kan man spise litt frukt fram til lønsjtid midt på dagen. Ikke overdiv det heller, men å kutte opp litt frukt er fint til å spise, gir metthetsfølelse og energi.
Og er det mest lettfordøyelige spist slik.

Selv om 1 kalori energimessig er 1 kalori, er det ikke slik at alle kropper takler denne kalorien på samme måte. Derfor er det å gi noen et kaloriantall utfra hva man mener at en person burde ha, slettes ikke alltid fornuftig!

Det er også uenighet om det er fordel å gå fort ned eller ikke.
Noen sier nei - andre sier ja.

Joaking
JoakingInnlegg: 72
19.06.18 19:48

Hva/hvordan trener du? 

Gorback
GorbackInnlegg: 2714
19.06.18 19:57

Visse medisiner kan forårsake vannopphopninger i kroppen, ellers vil jo et reelt kaloriunderskudd gjøre at du mister lagret energi fra kroppsdepotene. Hormonsvingninger med mer veske i kroppen eller øking av muskelmasse kan av og til forvirre om veiing er din eneste måte å måle fremgang på...

JOlsen
JOlsenInnlegg: 1804
19.06.18 20:55
Joaking: Hva/hvordan trener du?

Jeg går lange turer minst fire dager i uka. Har stiv ankel og kan ikke løpe. Men mener at turene hjalp før. Nå går jeg bare opp i vekt og blir veldig deprimert. Og da er jeg inne i en ond sirkel. Hvor viktig er det å droppe frokosten og hvor viktig er det å kutte ut Cipralex? Dessverre så må jeg ta den nå, da det er helt mørkt. Hva skal til for å gå ned i vekt, det er det store spørsmålet, jeg har vært overvektig i over tjue år. Og vil ut av denne situasjonen. 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18608
19.06.18 21:19
JOlsen: Jeg går lange turer minst fire dager i uka. Har stiv ankel og kan ikke løpe. Men mener at turene hjalp før. Nå går jeg bare opp i vekt og blir veldig deprimert. Og da er jeg inne i en ond sirkel. Hvor viktig er det å droppe frokosten og hvor viktig er det å kutte ut Cipralex? Dessverre så må jeg ta den nå, da det er helt mørkt. Hva skal til for å gå ned i vekt, det er det store spørsmålet, jeg har vært overvektig i over tjue år. Og vil ut av denne situasjonen.

Cipralex kan føre til både økt vekt og nedsatt vekt.

Du skal ikke kutte ut medisin uten i samråd med lege!
Dette er viktig!

Lange gåturer er bra.
Det er også min trening nå til dags.
Før løp jeg en del og syklet noen år veldig mye.
Men gåing er jo basis-bevegelsen for mennesket, så det er helt fint, ogman unngår skader som mange som løper får!

Ok - du får en d iett som de mener skal gi vektnedgang.
Hvis du holder den så burde det jo i teorien gå bra.
Så dette er vanskelig.
Det rimer liksom ikke sånn rent teoretisk.

Har legen din fått testet deg med tanke på stoffskifte og diverse som kan gi vektøkning?

I tillegg tilgåing så kan styrke- og vekttrening hjelpe mange.
Men her kan jeg ikke si så mye, da dette er et område jeg ikke kan noe særlig om, eller har erfaring med.

Nå må jeg ta kvelden :).

JOlsen
JOlsenInnlegg: 1804
19.06.18 22:36
return_of_drakkar: Har legen din fått testet deg med tanke på stoffskifte og diverse som kan gi vektøkning?

Alt er normalt. Det er nok medisinen som er synderen. Men merkelig jeg gikk opp da jeg hadde sluttet også. Dette er ikke bra for min mentale tilstand. Deprimerende og se at vekten bare øker samme hva jeg gjør. 

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 17298
20.06.18 11:11
JOlsen: Jeg er med i VK og der har jeg fått tildelt 2100 kcal pr. dag/døgn. Jeg ligger på ca. 1600 pr. dag. Så da er det rart at ikke vekten minker. Det må være en sykdom inne i bildet, for dette stemmer ikke.

Ingen sykdom vil gi deg fire kilo ekstra vekt når kalori-inntaket sier fire kilo lavere vekt.

Enten lurer du deg selv med kalori-inntaket eller så er du ikke så aktiv som du sier.

Men 1600 kalorier pr dag, det forbrenner du selv om du ligger på sofaen hele dagen.

Så jeg er helt overbevist om at du spiser langt mer enn det hvis du har gått opp fire kilo på to mnd.

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 17298
20.06.18 11:16
JOlsen: Hva har antideppresiva og si for dette? Du legger ikke på deg av selve tabletten..... Hva har masse fiber? Epler og bananer? Hva med øl?

Jeg har ikke sagt noe om anti-depressiva. 

Det er smart å spise fiberrik mat. Det er fordi det gir deg en større metthetsfølelse og bedre tarmfunksjon.

Men poenget med et sunt måltid er å få i deg alt det du trenger i riktige porsjoner. Du trenger f.eks. karbohydrater, proteiner, vitaminer, mineraler, fiber og vann. Hver dag.

Hvis du bare spiser karbohydrater vil kroppen rope på mer mat fordi den ikke har fått alt det andre du trenger.

Det er derfor et sunt og variert kosthold er eneste løsningen hvis du vil gå ned i vekt (og bli der).

ØL har mye kalorier, så hvis du drikker mye av det så er kalori-inntaket ditt mye høyere enn 1600.

(Innlegget ble redigert 20.06.18 11:18)

JOlsen
JOlsenInnlegg: 1804
20.06.18 11:24

Jeg er avholdsmann på 14  året. Jeg drikker mye vann og spiser frukt.. Du vet like godt som meg at Cipralex kan gi vektoppgang, av diffuse årsaker. Det er utrolig vanskelig å gå ned i vekt når du har passert 50, men ikke umulig. Jeg drikker mye kaffe det øker forbrenningen. 

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 17298
20.06.18 11:26
JOlsen: Alt er normalt. Det er nok medisinen som er synderen. Men merkelig jeg gikk opp da jeg hadde sluttet også. Dette er ikke bra for min mentale tilstand. Deprimerende og se at vekten bare øker samme hva jeg gjør.

Det er høyst sansynlig ikke medisinen som er synderen. I så tilfelle er det kun opphopning av vann som har gjort deg tyngre. Men det kan legen din kanskje svare på.

Du kan også sjekke fettprosenten din. Hvis det er vann som gjør at du øker i vekt så vil fettprosenten din likevel gå ned. Men det er mulig at feilmarginene er litt for store til at du får noe klart svar.

Av det du skriver så er jeg rimelig overbevist om at du lurer deg selv med kalori-inntak. Det er nesten alltid tilfellet når man tror at man bør gå ned i vekt og ikke gjør det.

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 17298
20.06.18 11:30
JOlsen: Jeg er avholdsmann på 14  året. Jeg drikker mye vann og spiser frukt.. Du vet like godt som meg at Cipralex kan gi vektoppgang, av diffuse årsaker. Det er utrolig vanskelig å gå ned i vekt når du har passert 50, men ikke umulig. Jeg drikker mye kaffe det øker forbrenningen.

Det er ikke vanskeligere å gå ned i vekt når man har passert 50. Det er de samme reglene som gjelder der. Du går ned i vekt når du tar inn færre kalorier enn du forbrenner.

Riktignok synker forbrenningen i kroppen din (de indre organene jobber ikke like hardt som i dine yngre år), men det gjør også sultfølelsen.

Det er altså lettere å spise mindre når du blir eldre.

At du er avholdsmann hjelper ikke hvis du drikker mye lett-øl eller vanlig brus.

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 17298
20.06.18 11:37
JOlsen: Du vet like godt som meg at Cipralex kan gi vektoppgang, av diffuse årsaker.

Mange medisiner og sykdommer kan påvirke insulinet ditt og dermed fettlagringen i kroppen. Det vil si at en større del av den energien du tar til deg lagres som fett og ikke som sukker i blodbanen.

Men fett som er lagret kan forbrennes med aktivitet. Så det endrer ikke på hovedregelen: Du går ned i vekt hvis du forbrenner mer enn du tar til deg.

Hvis vi forutsetter at du har unormalt høy fettproduksjon så anbefaler jeg deg mer trening med mindre intensitet (lavere puls). Da forbrennes det mer fett enn sukker.

Men det krever også lengre økter for å få forbrent samme mengde kalorier.

(Innlegget ble redigert 20.06.18 11:38)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18608
20.06.18 11:45
JOlsen: Jeg er avholdsmann på 14 året. Jeg drikker mye vann og spiser frukt..

Prøv med frukt slik jeg skrev om det.
Dvs. kun frukt fram til lønsj.
Det vil virke vanndrivende også.
Og mettende.
Det er verdt et forsøk.

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 17298
20.06.18 12:11
return_of_drakkar: Prøv med frukt slik jeg skrev om det.Dvs. kun frukt fram til lønsj.Det vil virke vanndrivende også.Og mettende.Det er verdt et forsøk.

Kroppen er i fastemodus når den våkner. Det er altså lettere å ikke spise noe om morgenen. Klarer du å spise sunt resten av dagen er det å stå over frokosten en god ide.

Problemet er at de fleste som står over frokosten generelt lever en usunn livsstil og dermed fyller på med kalorier utover dagen og kvelden. Det er derfor vi ser sammenhengen mellom fedme og det å hoppe over frokosten.Det er ikke mangel på frokost i seg selv som er problemet. Det er hvorfor man ikke spiser frokost.

JOlsen
JOlsenInnlegg: 1804
20.06.18 15:31
oddvar_kjempebra: Riktignok synker forbrenningen i kroppen din (de indre organene jobber ikke like hardt som i dine yngre år), men det gjør også sultfølelsen.

Forbrenningen synker med 80% når du har passert 55! Så da er det så og si umulig å gå ned i vekt. Noe jeg har erfart. Hvordan blir man kvitt vannet i kroppen? Tidligere fikk jeg et råd om å hoppe over frokosten. Problemet er at jeg blir veldig sulten. Piller er også en synder. Se pakningsvedlegget til Cipralex. 

missChance
missChanceInnlegg: 49782
20.06.18 15:39
JOlsen: Forbrenningen synker med 80% når du har passert 55!

Og lenken til det? Virker en smule urimelig.

(Innlegget ble redigert 20.06.18 15:39)

JOlsen
JOlsenInnlegg: 1804
20.06.18 16:34
missChance: Og lenken til det? Virker en smule urimelig.

Har ikke lenke, men jeg mener jeg har lest det. Den går kraftig ned og appettitten øker kraftig. 

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 17298
20.06.18 17:10

Forbrenning synker ikke med 80% når du passerer 55. Der er langt mindre enn det. Og det er dessuten kun snakk om den passive forbrenningen (den som de indre organene bedriver uten at du aktivt gjør noe). All aktivitet vil forbrenne kalorier like fort som når du var ung.

Det ser ut til at du leter etter unnskyldninger for hvorfor du ikke går ned i vekt.

Det første du må gjøre er å innse at du spiser mer enn du forbrenner. Det ser ikke ut til at du er der ennå, og da er det lite sannsynlig at du vil klare å gå ned i vekt.

Il-Pirata
Il-PirataInnlegg: 18426
20.06.18 17:20
JOlsen: Jeg går opp i vekt til tross for endel trening og passe sunt kosthold. Har gått opp 4 kiko på ca to måneder, det er katastrofe da jeg er tung fra før. Hvorfor går ikke vekten ned når jeg går i kaloriunderskudd?

Du kan ikke være i kaloriunderskudd, da hadde du ikke gått opp i vekt, så da er det nok noe du ikke registrerer som skal med i regnestykket, husk at mye av det du drikker kan inneholde mye kalorier. Så hold deg til svart kaffe eller vann (evt. fun light med 0 kcal)  Kutter du ut karbohydrater og sukker, og heller inntar proteinrike måltider, så vil ting være lettere å oppnå for deg.

Glem dessuten jogging og trim som vektnedgangsmiddel, å gå ned i kroppsvekt handler nesten utelukkende om matinntak, ikke joggeturer. Du får bedre kondis, men det hjelper svært lite på vekttap om du ikke holder på i uendelig mange timer hver dag. Sats heller på stryketrening, fordi da får du igang hvileforbrenningen din i mellom 24 -48 timer etter styrkeøktene og slik sett er styrketrening mer effektivt enn joggeturer og trim. men det aller viktigste, kutt ut karbohydratene, dvs poteter, pasta, ris, brød etc. og selvsagt alt av snacks.  

(Innlegget ble redigert 20.06.18 17:22)

missChance
missChanceInnlegg: 49782
20.06.18 17:22
JOlsen: Har ikke lenke, men jeg mener jeg har lest det.

Sunn fornuft burde fortelle deg at dette ikke stemmer. Da ville du hatt en hvileforbrenning på, si ... 500 kcal. Det sier seg selv at det ikke stemmer.

Il-Pirata
Il-PirataInnlegg: 18426
20.06.18 17:27
oddvar_kjempebra: Mange medisiner og sykdommer kan påvirke insulinet ditt og dermed fettlagringen i kroppen. Det vil si at en større del av den energien du tar til deg lagres som fett og ikke som sukker i blodbanen.

Dette er riktig, insulin er et fettlagringshormon, derfor er det så viktig å redusere inntaket av karbohydrater betraktelig, for å få et stabilt blodsukker.

RazorBoy
RazorBoyInnlegg: 2654
20.06.18 18:00

Styrketrening er nevnt. Det er viktig for å få opp forbrenningen. I tillegg kan det være du må øke intensiteten på gåturene, ved å gå mye i bakker og i terrenget. Kanskje variere med sykkel. For at kroppen skal gå over på fettforbrenning så bør det være turer som varer en time eller mer.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18608
20.06.18 18:20
JOlsen: Hvordan blir man kvitt vannet i kroppen? Tidligere fikk jeg et råd om å hoppe over frokosten. Problemet er at jeg blir veldig sulten. Piller er også en synder. Se pakningsvedlegget til Cipralex.

Du fpr mange tips nå.
Jeg oppsummerer mine:

1. Erstatt all vanlig mat før lønsj (cirka 12 slik sett) med frukt.
Kutt opp frukten i småbiter og bland.
Dette er smart fordi du kan spise forskjellig frukt ved hvert slikt måltid uten å spise så veldig mye.
Frukt på tom mage er ekstremt lettfordøyelig og gir raskt energi og metthet. Det er også vanndrivende.

Du kan bruke enkle frukter som:
banan, eple, appelsin,pære, plomme, nektarin, fersken, druer, kiwi, melon, slangeagurk, paprika, tomater...lett tilgjengelige.

Ikke spis for mye, men nok.
Når nok er nok merker du selv etterhvert.
Du kan føle sult til å begynne med, det er normalt når det er noe nytt, men det går vanligvis ganske så fort over.

2. Fortsett med gåturene selv om du skulle begynne med noe styrketrening. Mange erfarer god framgang med styrketrening, og mange med gåturer.

3. Spis normale sammensatte måltider resten av dagen.
Om du eter kjøtt, fisk, egg så la grønnsaker være et viktig tilbehør. Ikke spis for sent om kvelden. Ei heller veldig store måltider.

4. Du kan fint drikke vann og kaffe.
Kanskje vil du merke at du ikke vil ha så mye vann i det vanlig daglige. Husk at frukt og grønnsaker oftest stort sett er- vann
(i tillegg til de viktige næringsstoffene).

5. Slik du har framlagt det tyder det på at du er en "easy gainer" når det gjelder vekt. Det betyr ofte at man må gjøre ting litt annerledes med tanke på maten.

JOlsen
JOlsenInnlegg: 1804
20.06.18 18:25
return_of_drakkar: 5. Slik du har framlagt det tyder det på at du er en "easy gainer" når det

Her skjønner jeg ikke hva du mener. Jeg har prøvd å gå ned i vekt i over 20 år. Og det blir verre og verre. Utrolig lav forbrenning kan være årsaken. Og at jeg ikke greier å gå mer en ca. 13000 skritt om dag, (på grunn av vond ankel) 

Il-Pirata
Il-PirataInnlegg: 18426
20.06.18 19:15
JOlsen: Jeg har prøvd å gå ned i vekt i over 20 år. Og det blir verre og verre. Utrolig lav forbrenning kan være årsaken. Og at jeg ikke greier å gå mer en ca. 13000 skritt om dag, (på grunn av vond ankel)

Om du har prøvd i over 20 år, så er det vel ganske greit å konkludere med at du gjør noe feil. Dessuten som jeg sa, glem det trimhysteriet, du orker så likevel ikke trimme 8 timer om dagen og å ta en halvtime til en times trim om dagen er som om musa pisser i havet når det gjelder å forbrenne kalorier. Desverre lever slike myter i beste velgående fortsatt i samfunnet. Skal du ned i vekt, må du se på energiinntaket ditt.

Glem også alle kjerringråd om til hvilke tider du eter, det er det totale kaloriinntaket/forbruket pr. døgn som har noe å si. Så google deg frem til en BMR kalkulator, finn ditt dagsforbruk og legg deg mellom 400 - 600 kcal lavere pr døgn.

Dessuten bør du lytte til det jeg sa om karbohydrater, for det stemmer. les f.eks. hva Fedon sier om det her: https://fedon.no/tema/karbo-guiden/

Når vi spiser mat som inneholder mye karbohydrater og ikke er fysisk aktive nok til å forbrenne dem der og da, vil det økte insulinet påvirke fettforbrenningen, og danne blodsukker om til fett. For den som vil ned i vekt, er det viktig å forstå at sukker og stivelse i maten er en vesentlig årsak til dannelsen av fettvev, sier dr. Lindberg, og fortsetter: – Ved inntak av enkle karbohydrater, som raffinert sukker og hvitt mel, stiger blodsukkeret raskt. Insulinet strømmer til for å senke blodsukkeret. Blodsukkerfall trigger en ”sukkerhunger” som gjør at mange blir fort sultne igjen etter et måltid rikt på raske karbohydrater. Denne type kosthold krever dessuten mye av bukspyttkjertelen, som må produsere insulin på høygir. På sikt kan den bli utmattet. Resultatet er gjerne økt kroppsvekt, og økt risiko for diabetes. Mindre kjent, men desto viktigere er at økt blodsukker etter karbohydratrike måltider er en svært viktig medvirkende årsak til hjerte- og karsykdom, langt viktigere enn blodkolesterolet. Økt blodsukkerbelastning øker også risiko for flere kreftformer og kroniske betennelsestilstander.

 

(Innlegget ble redigert 20.06.18 19:20)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18608
20.06.18 19:30
JOlsen: Her skjønner jeg ikke hva du mener. Jeg har prøvd å gå ned i vekt i over 20 år. Og det blir verre og verre. Utrolig lav forbrenning kan være årsaken. Og at jeg ikke greier å gå mer en ca. 13000 skritt om dag, (på grunn av vond ankel)

Jeg mener at du er en som har lett for å øke i vekt (easy gainer).
13 000 skritt om dagen er kjempesupert!

Om forbrenningen din var superlav burde man finne noe på blodprøver, stoffskifte. Men var ikke prøvene ok?

Da kan jeg bare tipse med dietten jeg nevnte.
Jeg lever selv på den nå og er i kjempeform :).

Men for all del- du må selv bestemme hva du gjør.

(Innlegget ble redigert 20.06.18 19:32)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester