Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjernetumor

NYTT TEMA
Lanosoldaten
LanosoldatenInnlegg: 705
09.08.18 13:52

Jeg har i mitt lange liv opplevd så mye. Fra fjellturer i Norge til fantastiske middager hos fattige i Afghanistan. 

Jeg har alltid visst at det skurret noe i mitt jobbvalg. Som født amerikaner ble jeg raskt interessert i deres militære og jeg valgte det vi i Norge kaller marinen. 

Jeg har vært på VGD i over 12-13 år.

Men ble nødt av ordre til å oppsøke medisinsk hjelp. Jeg visste hva som kom. Det tok uker før svaret kom. Det var for sent for cellegift. Jeg kunne ha lyttet til signalene tidligere. Men som en flink mann i felten lot jeg det være. Trolig ville det ikke ha betydd så mye.

Den svulsten er aggressiv og det er for sent. I alle år har mine søstre og moren min bekymret seg for skuddskader. Og en vond telefon eller at noen ringte på slik som er vanlig.

Jeg har fortalt dem.  

På en måte føles det ok. Jeg slipper å våkne opp til enorm hodepine, oppkast og tilfeller hvor jeg føler jeg er i ferd med å få et anfall.

Det er bare så synd. Jeg ønsket en kone og dra til Maldivene. Ligge i sanden. Å kjenne hvordan vannet kom og gikk. 

Jeg kjenner også at det er fortjent. Å være i et fremmed land og prøve å styre deres lokale valg. Å fortelle med våpen i hånd hva som skal skje. Allikevel var jeg blant de snilleste og mest forstålige. Det er nok min norske side. Jeg lærte meg flere dialekter for at en oversetter ikke skulle gjøre samtalene for kalde og upresise.

Nå kan ikke cellegift eller chemo redde meg. Jeg er hjemme nå. Det vil ta en del styrke å finne de rette setningene. Men det klarer jeg.

Jeg kjempet dag og natt for å komme inn der hvor jeg hørte hjemme. Blant likemenn. Vi som tar bort det som ødelegger. Være seg IS eller idioten på øya i 2011.

Nå blir jeg revet bort. Men som sagt det kan finnes en grunn. For det første burde jeg ha oppsøkt lege når jeg visste noe var veldig feil. For det andre kan det være at våpen i hånd aldri bør skje igjen.

Takk for alt. 

Elsker VGD. 

Lanosoldaten
10.08.18 16:13

Ok. Dette var en typisk dårlig måte å starte en diskusjon på. Det virker ikke som jeg ville diskutere noe. Og kanskje jeg ikke tenkte på det.

Det beklager jeg. En svakhet jeg har hatt fra starten. Jeg involverer ingen når jeg har visse monologer og det er dårlig for de som faktisk leser.

Så hva kan jeg spørre om, da? Når kan vi kurere kategori fire 100%?

Jeg mente det seriøst, faktisk. Det virker som Norge ligger langt fremme i forskning

Hva mener dere? Kan alle former for kreft kureres innen 50 år?

(Innlegget ble redigert 10.08.18 16:14)

Winthrop15
Winthrop15Innlegg: 3682
12.08.18 14:56

Tvilsomt om all kreft kan kureres men at behandlingen blir bedre å bedre tror jeg bestemt. Dette vil og forlenge levetid og gjøre at kreft kan bli en sykdom en kan «leve» med som med andre kroniske sykdommer. Stå på du, og masse lykke til. Ikke gi opp.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 17630
16.08.18 18:51
Lanosoldaten: Hva mener dere? Kan alle former for kreft kureres innen 50 år?

Det vet man ikke.
Det vi kjenner i dag kan man kanskje ordne godt opp i, men nytt kan komme.
Det er flere grunner til kreft, og det å være uheldig er en meget stor faktor bak det, kanskje den største faktoren.
Ofte er det liksom ingen klar grunn bak det, kanskje da bare uflaks.

Alle kreftceller kan ødelegges, men det er jo slik at da vil også alt annet ødelegges. Det blir en balansegang.

Et spørsmål, men bare om du vil svare:
- Har du ingen form for behandling nå, eller har jeg oppfattet feil?

Lanosoldaten
19.08.18 15:49
return_of_drakkar: Et spørsmål, men bare om du vil svare:
- Har du ingen form for behandling nå, eller har jeg oppfattet feil?

Beklager sent svar. 

Jeg kom hjem for ikke altfor lenge siden. Jeg har blitt foret med informasjon av den norske helsevesen og er enormt overrasket over oppmerksomheten jeg får fra dem. Spesielt en lege som tydeligvis har tung bakgrunn og som åpenbart snakket med mange som meg. Hun har vært dønn ærlig.

Om bivirkninger, tanker jeg vil få, smerteutvikling og stilt spørsmål jeg knapt hadde kommet på selv.

Så det er litt tidlig. Veldig mye er opp til meg. Etter et liv i militæret er det nesten skremmende hvor mye som jeg nå selv skal ta stilling til.

Jeg tror ikke det blir noe cellegift. Jeg vil bo hjemme. Og jeg vil ikke forlenge dette for enhver pris der jeg kan risikere å endre personlighet etterhvert bare for å i tåkeland å få med meg to måneder til. 

Dette har vi snakket mye om og hun har kommet med flere alternativer.

Så, ja. Jeg er en form for behandling. Jeg vet ikke helt hva svaret er om en tre-fire uker.

Det er som sagt ganske nytt for meg. Og at jeg er hjemme i Norge på permanent basis er også nytt. Jeg lager middager g går turer med de tre nærmeste og snakker om hva jeg egentlig har gjort i detalj og får høre mer om hvor de er i deres liv.

Leiligheten min er leid ut på langtidsutleie og jeg ville egentlig ikke gå rundt der alene heller. Så jeg bor hjemme hos mamma:) Hvor to søte søsken for tiden også befinner seg. Vi får se hvor lenge de blir.

Pulsen gikk voldsomt ned. Og alt er egentlig litt uoversiktlig. Men ankeret mitt er hos en voksen kvinne med en imponerende evne til å kommunisere.

Så vi får se.

(Innlegget ble redigert 19.08.18 16:00)

Lanosoldaten
19.08.18 16:06
return_of_drakkar: Det er flere grunner til kreft, og det å være uheldig er en meget stor faktor bak det, kanskje den største faktoren.
Ofte er det liksom ingen klar grunn bak det, kanskje da bare uflaks.

Det er jeg enig med deg i, så absolutt. Noen kan ha vært utsatt for ioniserende stråling? Radioaktiv stråling. Jeg har blitt spurt pga bakgrunn og jeg har vel vært et sted hvor mengden var i overkant, men det blir bare spekulasjon som ikke gir meg noenting å tenke på.

Ellers sitter jeg med inntrykk av at det treffer som lotto med negativt fortegn. 

Lanosoldaten
19.08.18 16:09
Winthrop15: Tvilsomt om all kreft kan kureres men at behandlingen blir bedre å bedre tror jeg bestemt. Dette vil og forlenge levetid og gjøre at kreft kan bli en sykdom en kan «leve» med som med andre kroniske sykdommer.

Jeg har forstått det sånn at det finnes kroniske svulster  og uhelbredelige. Forskjellen er visstnok at kronisk kan man leve med. Uhelbredelig kan man ikke.

Så hvis en større andel av tilfeller som sistnevnte kan hoppe over i kategorien kronisk, vil jo det være et stort fremskritt.

Ta alt jeg sier med en klype salt. Jeg har fått  med meg bare halvparten av hva som har blitt sagt så langt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg