Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Albyl E er ikke helt ufarlig.

NYTT TEMA
JOlsen
JOlsenInnlegg: 1450
14.08.18 17:35

Det viser seg at Albyl ikke er helt ufarlig. Det var ikke noe jeg har fått beskjed om. https://www.lhl.no/et-sunnere-liv/betennelseshemmende-og-smertestillende-legemidler-oker-risiko-for-hjertesykdom/

JOlsen
15.08.18 19:08

Her var det ikke mye til debatt. Trodde dette var viktig. At reseptfrie medikamenter som Albyl E og Voltaren kan føre til hjerteproblemer er nytt for meg . Så hører jeg at man ikke kan ta både Albyl E og Voltaren samtidig. Det skal være uheldig og frarådes. Så det er mange fallgruver i medisinens verden. Jeg tar albyl E for å minske risikoen for hjerteinfarkt. 

Neith
NeithInnlegg: 18681
16.08.18 12:27
JOlsen: Trodde dette var viktig. At reseptfrie medikamenter som Albyl E og Voltaren kan føre til hjerteproblemer er nytt for meg

Preparatene er reseptpliktige, så skjønner ikke problemstillingen din. 

JOlsen
16.08.18 12:32
Neith: Preparatene er reseptpliktige, så skjønner ikke problemstillingen din.

Da har du ikke fått med deg poenget. De kan føre til hjerteinfarkt, som er veldig alvorlig. At de fåes på resept gjør ikke saken bedre. Og komibnasjon av albyl e og Voltaren er ikke bra. 

Neith
17.08.18 14:14
JOlsen: At de fåes på resept gjør ikke saken bedre. Og komibnasjon av albyl e og Voltaren er ikke bra.

Jo, faktisk. Da har legen kontroll på dosen, kombinasjonen av preparatene du tar og hvor lenge du skal stå på de. 

JOlsen
17.08.18 15:06
Neith: o, faktisk. Da har legen kontroll på dosen, kombinasjonen av preparatene du tar og hvor lenge du skal stå på de.

Greit, da er vi bare uenig. Skulle fått det uten resept. Det er alt for strengt i Norge. 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18027
17.08.18 15:07
Neith: Preparatene er reseptpliktige, så skjønner ikke problemstillingen din.

Var VIOXX reseptpliktig i USA hvor det tok livet av svært mange?

JOlsen
17.08.18 15:09

Når kommer Sobril uten resept? 

Neith
18.08.18 22:53
return_of_drakkar: Var VIOXX reseptpliktig i USA hvor det tok livet av svært mange?

Jeg bor ikke i USA, og vet ikke hva de har på resept og ikke. 

Neith
18.08.18 22:57
JOlsen: Greit, da er vi bare uenig. Skulle fått det uten resept. Det er alt for strengt i Norge.

Jeg liker debattstilen din. 

RickiBK
RickiBKInnlegg: 70382
18.08.18 23:04
JOlsen: Da har du ikke fått med deg poenget. De kan føre til hjerteinfarkt, som er veldig alvorlig. At de fåes på resept gjør ikke saken bedre. Og komibnasjon av albyl e og Voltaren er ikke bra.

Det er grunner til at man alltid bør konsultere lege når man skal ta i bruk legemidler. 

En lege vil være klar over eventuelle uheldige krysskombinasjoner og vil derfor unngå å skrive ut preparater som ikke er kompatible . 
Og skulle legen bomme, så er farmasøytene på apotekene spesialutdannet for å avdekke eventuelle farefulle krysskombinasjoner. 

OG i tillegg så ligger det ved et pakningsinnlegg i alle slike legemidler, som pasienten oppmodes til å lese nøye før legemidlene taes i bruk. Der vil du finne masse informasjon, herunder eventuelle faresignaler man skal se etter. Herunder om det er medisiner det aktuelle legemiddelet ikke bør taes sammen med. 

Det tryggeste er å ellers unngå å innta alt dette som vi vet kan føre til sykdoms-situasjoner. Kosthold, kosthold, kosthold. 
Aktivitet og en tanke bak alt en putter i munnen. 

Sunt og langt tryggere enn å be om frislipp på slike medisiner. 

JOlsen
18.08.18 23:16
Neith: Jeg liker debattstilen din.

Og jeg liker din, spesiell men interessant. 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18027
27.08.18 13:40
Neith: Jeg bor ikke i USA, og vet ikke hva de har på resept og ikke.

Poenget var at en vanlig medisin, slik Vioxx var, kan, siger og skriver kan, ha uheldige virkninger på noen eller mange.
Akkurat det vet jo, men altså litt snakk om noe man oppfatter som rimelig trygt ute blant folk. Slik var det jo med Vioxx, selv om det blir en ekstremsammenlikning.

JOlsen
27.08.18 17:01
RickiBK: . Kosthold, kosthold, kosthold.

Masse leverkaker og lungemos og mye blodpudding, det er bra for helsen. Vi skal ikke ha frislipp, men det må være mulig å få tak i sterke medisiner. 

RickiBK
29.08.18 08:54
JOlsen: men det må være mulig å få tak i sterke medisiner.

Setter stor pris på at lista er såpass høy som den er for sterke medisiner jeg.
Som regel vil man klare seg fint med mildere varianter.
Det er faktisk ikke et mål i seg selv å skulle fjerne alt av smerte, men kun dempe det verste. Ingen dør av å kjenne at man lever.

JOlsen
29.08.18 10:33
RickiBK: Ingen dør av å kjenne at man lever.

Mange har uutholdelige smerter, skal ikke de få medisin som virker? Vil du gi folk ibux? det hjelper ikke mot mye. Selv har jeg artrose og bruker smertelindrende. 

RickiBK
29.08.18 10:46
JOlsen: Mange har uutholdelige smerter, skal ikke de få medisin som virker? Vil du gi folk ibux? det hjelper ikke mot mye. Selv har jeg artrose og bruker smertelindrende.

Hva var det du ikke helt forsto?

Mener du at du skal ha ketobemidon så du blir totalt smertefri av den artrosen din?

Er ingen reell grunn til å forvente total smertefrihet. En nabo her får bare paracet. Fungerer for ham. Ikke at han klarer å gå noe særlig, men han smiler og er glad for at han tross alt fungerer sånn noenlunde.

JOlsen
29.08.18 15:07
RickiBK: Mener du at du skal ha ketobemidon så du blir totalt smertefri av den artrosen din

Sa jeg det, nei. Du har vel ingen ting med hvile medisiner jeg får, er du lege?  Jeg får det jeg trenger og smiler og ler. Ikke tro at jeg ikke forsto. Skjønner at du er høyt oppe i systemet. Skal ikke folk få sine medisiener, fordi det irriterer deg? 

RickiBK
29.08.18 22:31
JOlsen: Skal ikke folk få sine medisiener, fordi det irriterer deg?

Irriterer meg slett ikke.

Og hva man trenger er ofte noe helt annet enn hva folk påstår de "trenger".

Om man er mer bevisst sin egen kropp, vil man oppdage at det både er "vondter" man virkelig BØR leve med, uten å fylle kroppen med barbiturater og andre smertestillende substanser. At man får vondt et sted er intet annet enn et signal fra kroppen om at "noe" er galt. Og dersom man forsøker å gjøre noe med det, fremfor å "behandle" symptomene (her smertene) så vil man oppdage at man faktisk har evnen til å både heve smerteterskelen og det å evne å komme seg gjennom en dag eller tre i "smertehelvetet" helt uten kunstige smertestillere.
Øver man på dette så vil man oppleve at kroppen faktisk justerer seg inn  også.

Og bare så det er sagt: NEI, jeg mener IKKE at folk skal gå med sterke smerter hele tiden. Men de bør ikke putte i seg mer/sterkere smertestillere enn at de får dempet smertene såpass at det tross alt er til å holde ut.
Bonusen er at man etterhvert utvikler en stadig høyere smerteterskel, altså denne terskelen der man bar MÅ få i seg et eller annet for å dempe litt.

I motsatt fall vil man kunne oppleve at man ikke klarer seg gjennom en alminnelig dag uten å måtte dytte i seg sterke medisiner, egentlig helt uten grunn fordi man har påvent seg å gå "smertefri" 24/7.

JOlsen
29.08.18 22:41

Så folk med sterke smerter kan få medisiner? Det var da enda godt. Du vet kanskje at ikke alle holder ut smertehelvete. Ikke bare et vondt i ei tå. Det er mange som sliter mer en det. Og smertestillende får man alltid tak i. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg