Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

hva gjør man når.

NYTT TEMA
karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 14
bjoro33
bjoro33Innlegg: 2002
26.08.18 19:17

Det er faktisk den tynneste trådstart jeg har opplevd på vgd. Og her har det vært mye rart.

Du linker kun til en plussartikkel i en lokalavis som kun er lesbar for abbonenter av den avisa. Du ymter ikke en gang til hva arikkelen handler om.....

......Så svaret mitt til deg når du spør: Hva gjør man når?   skrive litt

karichristoffersen55
26.08.18 21:00

Det er ikke alt som er så lett dessverre. Det handler om det å være alene husholdning og havne på sykehus eller institusjon uten å ha noen nålevende nærmeste pårørende pr.dato.

(Innlegget ble redigert 26.08.18 21:02)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18027
26.08.18 21:43
karichristoffersen55: Det er ikke alt som er så lett dessverre. Det handler om det å være alene husholdning og havne på sykehus eller institusjon uten å ha noen nålevende nærmeste pårørende pr.dato.

Nei, si det - det høres ikke lett ut.

Men har du (om det gjelder deg) noen god venn(inne) som kan være til støtte? Det er slik sett min første tanke.

karichristoffersen55
27.08.18 03:58

Går bra med meg. Det var problemstillingen jeg ville ta fatt i. Tror nå tråden er aktivert. Ting er ofte ikke så lett.

Går bra med meg. Mange som vil bytte med meg.

(Innlegget ble redigert 27.08.18 03:58)

karichristoffersen55
27.08.18 04:20

Må reise langt men funnet enestående flink og grei fastlege selv så føler meg godt ivaretatt ,men har tenkt mye på saken etter å ha sett systemet som pårørende.

return_of_drakkar
27.08.18 10:06
karichristoffersen55: Det var problemstillingen jeg ville ta fatt i.

Ok, den artikkelen du viser, som jeg ikke kan lese, hva er kort skissert det konkrete i eksempelet? Hva har du observert (eksempelvis).

Har man ikke noen nærmeste gjenlevende, så har man kanskje noen litt lenger ute i slekt, eller kanskje ikke det engang.
Så blir det støtte fra sosialt nettverk, men kanskje er det også for tynt eller så har man ikke noe slikt heller.

Nå bygger vel systemene i praksis på at man har noen slik at de offentlige institusjonene ikke skal dekke alt som bør dekkes.

Så slik sett er jeg litt i beit.

karichristoffersen55
27.08.18 13:24

I praksis tror jeg ofte der er ingen.Ingen til å komme med sure sokker og følge til drosjen. Uansett hvor mange registrert i husstanden. Noe som går utover pasienten tror jeg. Sykehuset føler de får ekstraarbeid de ikke får kompensert for som de kanskje lar gå ut over den syke. Tar opp dette med fremtidsfullmakt via advokat som ikke løser noe problem for pasienten overfor sykehus eller i stitusjon i levende livet.

Jeg må gi opp denne tråden da min mobil ikke har bedre muligheter eller at jeg ikke kan dem godt nok. Rart ikke du kan lese Beklager dette irriterende. . Ting kan bli for vanskelig også dessverre.

(Innlegget ble redigert 27.08.18 13:26)

return_of_drakkar
27.08.18 13:38
karichristoffersen55: I praksis tror jeg ofte der er ingen.Ingen til å komme med sure sokker og følge til drosjen. Uansett hvor mange registrert i husstanden. Noe som går utover pasienten tror jeg. Sykehuset føler de får ekstraarbeid de ikke får kompensert for som de kanskje lar gå ut over den syke. Tar opp dette med fremtidsfullmakt via advokat som ikke løser noe problem for pasienten overfor sykehus eller i stitusjon i levende livet.
Jeg må gi opp denne tråden da min mobil ikke har bedre muligheter eller at jeg ikke kan dem godt nok. Rart ikke du kan lese Beklager dette irriterende. . Ting kan bli for vanskelig også dessverre.

Jeg får ikke lest fordi avisen krever at man er abonnent.
Det er jeg ikke på Østlands-Posten.

Men ok - jeg ser det ut fra det du nå skriver.
Det er dessverre blitt slik at man ikke har tid til slike ting, små, men viktige ting. Og de på sykehusene løper sikkert beina av seg, fordi dette nå mer eller mindre skal drives som vanlige bedrifter. 

Så en generell løsning er nok meget vanskelig å få til, i praksis.
Slik blir det nok et slags klasseskille.
Eller man overlates til om man har en god venn eller sosialt nettverk ut fra hvilket noen kan hjelpe til med det 'dagligdagse'.

Synes ikke at du skal gi opp tråden.
Men aktiviteten her inne svinger veldig opp og ned.

karichristoffersen55
28.08.18 12:15

Teknologien min er ikke bedre dessverre. Jeg kan ikke bare bytte til en annen mobilttelefon på et øyeblikk.

Jeg mener det er veldig vondt for dem som blir konfrontert med en slik " mangel" ja. Men der er også andre viktige ting i verden så også her må verden bare gå sin skakke gå gang som i så mye i dag.

bjoro33
28.08.18 14:01
karichristoffersen55: Jeg mener det er veldig vondt for dem som blir konfrontert med en slik " mangel" ja. Men der er også andre viktige ting i verden så også her må verden bare gå sin skakke gå gang som i så mye i dag.

Hei, jeg forstår etterhvert litt av problemstillingen.

Vet du at det finnes "besøksvenner"? Røde kors har mange frivillge som påtar seg å besøke mennesker som ønsker kontakt med mennesker en kan være fortrolig og åpen med. Det er vanlige mennesker som er pålagt taushet, men som kan både lytte og hjelpe.

Jeg har i en årrekke vært besøksvenn, rett nok rettet mest mot innsatte i fengsel, men også for folk i den situasjonen du beskriver her.
Mitt råd til deg er å kontakte røde kors og be om kontakt med en.

Viktig å huske på er at det ikke er betalt hjelp du evt mottar, men ekte mennesker som ønsker å hjelpe. 

karichristoffersen55
28.08.18 16:38

Jeg tror helst det er den praktiske " mangel" på et pårørendenavn  og ikke det sosiale som gir " gnissninger" i relasjon til det institutsjonaliseterte helsevesen. Man kan jo bare tenke seg vilke konsekvenser det kan gi om man sier noe feil. Man er da i kategorien " kognetiv svikt" før man selv vet. Bare fantasien har vinger. Det er sydtrmet som bestemmer. Enkelte har jo innsyn i det utrolige der så ikke rart at ingen ønsker seg dit. Man kan bare håpe man er av dem som er så heldig at man aldri behøver noen former for institusjonalisering av noen art. Ingen stor sak utover for de få det gjelder. Men alle har vi bare vårt i dag. Det er grenser for alt.

(Innlegget ble redigert 28.08.18 16:40)

bjoro33
28.08.18 16:43
karichristoffersen55: Jeg tror helst det er den praktiske " mangel" på et pårørendenavn

Husk at pasienten selv velger hvem som er pårørende. Det behøver ikke kun være slekt. 

karichristoffersen55
05.09.18 12:42

Enig i at her er mye positivt også. Flere og flere elektroniske løsninger finnes jo også. Mange vil vel si at elektronikken tar mer og mer over alt i dag på så mange områder. Man kan engasjerer " roboter" med jernhelse til hjelp i så mye. Alt handler om å få det beste ut av den enkelte medarbeider i helsesystemet som til slutt kanskje knekker sammen under alle byrdene og omstillingene og kanskje ekstraarbeide som ikke " finnes i budsjettene" i overbelagte sykehus. Selvsagt har vi som enkeltmennesker ansvar for å rydde i egne problemer og det kan mangle mye på forståelse fra alle kanter ofte kanskje. Man må ofte ha prøvet tingene selv for å forstå. Men vi er ikke helt " der" ennå alle kanskje. Vi har det ikke alle likt.

karichristoffersen55
05.09.18 12:46

Såfremt noen stiller til valg selvsagt. Alle sannheter har modifikasjoner. Pasienten kan jo også komme til seg selv igjen og friskne til.

karichristoffersen55
06.09.18 17:06

Alle ønsker vi vel bare å leve vårt eget selvhjulpne liv i dag i vår moderne tid også når vi dessverre måtte være syke tror jeg. Og mye er skjedd for at dette kan skje av tilrettelegging i samfunnet tror jeg.  Selv har jeg  på egen hånd klart å skaffe meg en del informasjon om pasientrettigheter , men jeg har etter å ha vært pårørende i to omganger relativt nylig, fått inntrykk av at så mange føler for en håndsrekning. Positivt var det å høre at man arbeider for bedre dekning av fri rettshjelp.

karichristoffersen55
07.09.18 07:13

Vi har alle opplevet dem " disse flotte hjelperene" tror jeg.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg