Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

D-vitamin og overvekt.

NYTT TEMA
JOlsen
JOlsenInnlegg: 4094
04.12.18 15:23

Kan mangel på D-vitamin føre til at du legger på deg? Jeg lurer på det siden jeg har gått opp mye i vekt siden sommeren. Og blidprøve viste mangel på vitamin D. Så har det en sammenheng? 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24559
04.12.18 20:03
JOlsen: Kan mangel på D-vitamin føre til at du legger på deg? Jeg lurer på det siden jeg har gått opp mye i vekt siden sommeren. Og blidprøve viste mangel på vitamin D. Så har det en sammenheng?

Kan ikke uten videre si at det er mangel på D-vitamin som er grunnen.
Men det er ganske klart i dag at mangel på D-vitamin ofte henger sammen med vektproblemer.

Man anslår at 40% av alle i USA har for lave verdier, og at 1 milliard på verdensbasis har det.

Hva sa legen om prøven?
Får du noe tilført av legen for å bøte på det, eller råd om noe?

bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 3747
04.12.18 20:09

Mangel på D vitamin fører til opphopning av kalium i blodet , som igjen  kan føre til forkalkninger og propp , infarkt.

bjarsvei
04.12.18 20:11

Alkohol er en god motvekt, den tynner ut blodet.

bjarsvei
04.12.18 20:20

Dessverre så vil lengre tid med alkohol medføre dårligere jernbindingsevne og derved lavere hemoglobin nivå og derved mindre oksygen til hjernen pr sirkulasjon...

JOlsen
05.12.18 09:27
bjarsvei: Alkohol er en god motvekt, den tynner ut blodet.

Det er utelukket, tørrlagt på 14 året. 

JOlsen
05.12.18 09:30
return_of_drakkar: Får du noe tilført av legen for å bøte på det, eller råd om noe?

Jeg har fått D-vitamin på resept som heter Divisun. Får håpe det hjelper. Jeg lå alt for lavt. Blir ikke nok sollys om vinteren. 

return_of_drakkar
05.12.18 10:02
JOlsen: Jeg har fått D-vitamin på resept som heter Divisun. Får håpe det hjelper. Jeg lå alt for lavt. Blir ikke nok sollys om vinteren.

De bør hjelpe ja.
Ellers vet jeg at noen leger anbefaler en D-vitaminpille i vintersesongen fordi man da fort får mangler.

puma1
puma1Innlegg: 21051
05.12.18 10:21
JOlsen: Kan mangel på D-vitamin føre til at du legger på deg?

Oppfatter dette som ganske godt dokumentert. 

Det er også viktig å ta D-vitamin om du har diabetes. Men om D-vitaminmangel kan utløse diabetes, så viser undersøkelsene litt ulike resultater. 

JOlsen
05.12.18 19:30
puma1: Oppfatter dette som ganske godt dokumentert.

Jeg har gått opp fem kilo siden sommeren på grunn av lite D-vitamin. 

Gorback
GorbackInnlegg: 4532
05.12.18 19:45
JOlsen: Jeg har gått opp fem kilo siden sommeren på grunn av lite D-vitamin

Javel? Sist jeg sjekket hadde D-vitaminer lite eller ingen kalorier og lite D-vitamin har enda mindre...

return_of_drakkar
06.12.18 10:41
Gorback: Javel? Sist jeg sjekket hadde D-vitaminer lite eller ingen kalorier og lite D-vitamin har enda mindre...

Det er snakk om termodynamikkens lov nr 2.
Hvordan en maskin behandler energi.
Da kan nivået av D-vitamin spille inn.

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4992
06.12.18 10:45
bjarsvei: Mangel på D vitamin fører til opphopning av kalium i blodet , som igjen  kan føre til forkalkninger og propp , infarkt.

Helt korrekt, bortsett fra at du skrev feil, det er kalsium. Vitamin K2 hjelper til å frakte kalsium fra blodet inn til cellene, for å nyttes i bein-bygging. K2 finnes i endel fermentert mat og som kosttilskudd.

En_ganske_snill_mann
06.12.18 10:47
JOlsen: Jeg har fått D-vitamin på resept som heter Divisun. Får håpe det hjelper. Jeg lå alt for lavt. Blir ikke nok sollys om vinteren.

Du kan jo holde oss oppdatert på hvordan dette går. håper det gir deg den ønskede effekten!

molishani
molishaniInnlegg: 2792
06.12.18 10:47

Er så mange folk som ikke klarer å ta vare på seg selv. Eneste lyset de får i løpet av dagen, er lyset fra mobilen eller Ipaden. Og så er det rett til legen, og så får de kreft, og så er det døden, så er alle lei og triste. Det går an å ta bedre vare på seg selv!!

En_ganske_snill_mann
06.12.18 10:54
molishani: Er så mange folk som ikke klarer å ta vare på seg selv. Eneste lyset de får i løpet av dagen, er lyset fra mobilen eller Ipaden. Og så er det rett til legen, og så får de kreft, og så er det døden, så er alle lei og triste. Det går an å ta bedre vare på seg selv!!

Ja, dette med kosthold er et bra sted å starte. Men selv om man ønsker å spise sunt, er det ikke like lett. De gangene jeg må være ute på farta uten tilgang til egen middag annet enn fra bensinstasjoner og kiosker blir det vanskelig å finne noe som faktisk er sunt. Salatbarer på supermarkeder er det nærmeste, men er man ute og kjører, bokstavelig talt, er dette en upraktisk løsning.

Videre er mosjon en god ting, men ar man ute av form og utslitt etter en stressende arbeidsdag er det vanskelig å kommer igang.

Videre lurer jeg på hvorfor de offentlige kostholdsrådene inkluderer så mye melk... trodde vi hadde kommet oss videre nå?

Gorback
06.12.18 14:25
return_of_drakkar: Det er snakk om termodynamikkens lov nr 2.
Hvordan en maskin behandler energi.
Da kan nivået av D-vitamin spille inn.

Tullball!!! Eneste måten D-vitamin eller mangelen på dette i praksis kan spille inn er eventuelt at lave verdier gjør folk mer sultne slik at de spiser mer! Folk som bor ved ekvator og som får plenty med sollys året rundt er fete de også - minst like fete som i Norge, så jeg er mer tillbøyelig til å anta at sollys derfor kan vaere fetende. (Det siste var dog en spøk)...

JOlsen
06.12.18 16:31
Gorback: Javel? Sist jeg sjekket hadde D-vitaminer lite eller ingen kalorier og lite D-vitamin har enda mindre...

Nå er du vrang og vrir på alt. Så du skjønte ikke dette? Tar det en gang til: Manglende D-vitamin fører ofte til overvekt. Det kan du lese på nettet. Jeg hadde IKKE tatt D-vitamin, det var poenget. Tenk før du skriver. 

return_of_drakkar
06.12.18 19:03
Gorback: Tullball!!! Eneste måten D-vitamin eller mangelen på dette i praksis kan spille inn er eventuelt at lave verdier gjør folk mer sultne slik at de spiser mer! Folk som bor ved ekvator og som får plenty med sollys året rundt er fete de også - minst like fete som i Norge, så jeg er mer tillbøyelig til å anta at sollys derfor kan vaere fetende. (Det siste var dog en spøk)...

* studier med overvektige viser at tilskudd av Vitamin D ikke nødvendigvis reduserer vekten, men reduserer kroppsfettet.

* blindstudier viser at gruppe med tilskudd av D-vitamin signifikant får større vektreduksjon enn de med placebo i pilla.
da er det kontrollert for diett og aktivitet

* man ser at vitamin D hos x antall reduserer generering av nye fettceller

* undertrykker fett-akkumulering

* assosieres med høyere testosteron-nivåer

etc. etc.
Dette er faktisk lite å diskutere
Det er ikke så enkelt at man bare snakker om antall kalorier.
Det har man gått vekk fra for lenge siden...

return_of_drakkar
06.12.18 19:06
Gorback: Nettet er fullt opp av blatant nonsense, saerlig om slanking og vektøkning etc. Vitaminmangel vil nok heller føre til at man mister matlysten og avmagres, men jeg holder allikevel en mulighet åpen for at noen personer kan bli mer sultne og dermed overspiser ved mangel på visse stoffer.

Vi snakker om gode studier som tar for seg disse tingene.

Direkte spørsmål:
Evner du tolke statistiske data?
Det er på den måten man kan si noe vettugt.
Derfor spør jeg om det ettersom du uttaler deg som en proff.

(Innlegget ble redigert 06.12.18 19:06)

Gorback
06.12.18 19:40
return_of_drakkar: Evner du tolke statistiske data?

Det er fullt opp av dårlig "junk science" relatert til vektøkning eller vekttap og som befatter seg med statistiske analyser, men vis meg gjerne noen grundige gjennomførte studier som konkluderer med at D-vitaminmangel alene fører til vektøkning og der overspising er utelukket.

Før du tar deg bryet med å finne frem slike undersøkelser; sjekk først at det ikke dreier seg om selvrapporterte studier og at forsøkspersonene er underlagt streng laboratoriekontoll med alt som inntas av mat, drikke samt fysisk aktivitet - be my guest!... 

Gorback
06.12.18 19:48
return_of_drakkar: studier med overvektige viser at tilskudd av Vitamin D ikke nødvendigvis reduserer vekten, men reduserer kroppsfettet.

-Altså påstått reduksjon av antall kalorier i kroppsmassen siden muskelvev har bare rundt niendedelen så mye lagret energi relatert til vekt som fettvev har...

JOlsen
06.12.18 20:10
Gorback: Du burde absolutt tenke før du skriver, men du er sikkert unnskyldt siden du angivelig lider av vitaminmangel..

Du er sylfrekk og bryter flere regler for forumet. Gjør narr av folk som har problemer. Utrolig sjofelt, men sier alt om deg. Du har vel ikke bedre vett. 

JOlsen
06.12.18 20:11
Gorback: Det er fullt opp av dårlig "junk science" relatert til vektøkning eller vekttap og som befatter seg med statistiske analyser, men vis meg gjerne noen grundige gjennomførte studier som konkluderer med at D-vitaminmangel alene fører til vektøkning og der overspising er utelukket.

Du bør vite at vitaminmangel fører til vektøkning. Det står mange plasser. Du må bare sjekke. 

return_of_drakkar
06.12.18 20:21
Gorback: Det er fullt opp av dårlig "junk science" relatert til vektøkning eller vekttap og som befatter seg med statistiske analyser, men vis meg gjerne noen grundige gjennomførte studier som konkluderer med at D-vitaminmangel alene fører til vektøkning og der overspising er utelukket.
Før du tar deg bryet med å finne frem slike undersøkelser; sjekk først at det ikke dreier seg om selvrapporterte studier og at forsøkspersonene er underlagt streng laboratoriekontoll med alt som inntas av mat, drikke samt fysisk aktivitet - be my guest!...

Jeg spurte deg direkte:
- Evner du å lese ut fra data om det er reelt eller ikke -?
Ja eller nei?

Hvordan ville du utføre en slik studie?
Design det her, så skal vi se på det. 
Det er lett å kalle ting "junk".
Nå har du sjansen.
Ok?

Jeg vil ha et svar på det og ikke bare prat som mange utøser.
Hvis ikke er det ingen hensikt i dette.

(Innlegget ble redigert 06.12.18 20:26)

return_of_drakkar
06.12.18 20:24
Gorback: Altså påstått reduksjon av antall kalorier i kroppsmassen siden muskelvev har bare rundt niendedelen så mye lagret energi relatert til vekt som fettvev har...

Du tror at alt dreier seg om "kalorier".
Det er termodynamikkens lov nr 1, regnskapsloven.
Lov nr 2 er maskinens behandling av energien.
Man må forstå nr 2 i menneskekroppen for å forstå dette.

Mange har ikke kommet så langt...

Brezjnev
BrezjnevInnlegg: 13354
06.12.18 20:30
Gorback: Før du tar deg bryet med å finne frem slike undersøkelser; sjekk først at det ikke dreier seg om selvrapporterte studier og at forsøkspersonene er underlagt streng laboratoriekontoll med alt som inntas av mat, drikke samt fysisk aktivitet - be my guest!...

Om jeg husker rett så har vedkommende tidligere skyldt sin overvekt på høy alder, medisinbruk og abnormalt lav forbrenning. Sikkert et par andre ting jeg ikke husker også. Ærlige tilbakemeldinger på at fedme først og fremst er et resultat av at inntak av kalorier er høyere enn forbruk ble blankt avvist.

Når han nå har funnet en ny sutteklut er det bortkastet tid å forsøke å korrigere den oppfatningen. Når det står noe på internett som bekrefter hans oppfatning er det Sannheten, kvaliteten på forskningen er totalt irrelevant.

(Innlegget ble redigert 06.12.18 20:34)

Gorback
06.12.18 20:33
return_of_drakkar: - Evner du å lese ut fra data om det er reelt eller ikke -?
Ja eller nei?

Direkte spørsmål til deg; skjønner du at det kan finnes uendelig mange tolkninger som alle kan passe til et gitt datasett? Hadde du virkelig skjønt dette hadde du nok ikke spurt slikt et tåpelig spørsmål, men jeg venter fremdeles på dine studier ut fra det jeg har nevnt ovenfor...:-)

return_of_drakkar
06.12.18 20:34
Brezjnev: Sannheten, kvaliteten på forskningen er totalt irrelevant.

Det er vel litt sprekt å kommentere kvaliteten på  forskningen uten å ha sett hva som det siktes til?

Har du sett på forskningen rundt dette?
Hva synes du?

mmhhhhhhh
mmhhhhhhhInnlegg: 2656
06.12.18 20:34

"Flere kalorier har gått inn enn det har gått ut" når du har fått en kreftsvults også.

Correlation does not prove causation.

(Innlegget ble redigert 06.12.18 20:34)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg