Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Effekt og bivirkninger av Mirtazapin.

NYTT TEMA
JOlsen
JOlsenInnlegg: 4048
01.06.19 18:23

Har noen erfaringer med Mirtazapin? Lurer på om det er noen bivirkninger som ikke er bra. Har fått det av legen som medisin mot søvnproblemer. Har brukt det for kort til å trekke noen konklusjon. Bare det ikke er vektøkning. 

JOlsen
03.06.19 12:51

Det var årlig respons. Ingen som har prøvd det? 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24449
03.06.19 15:58
JOlsen: Bare det ikke er vektøkning.

Ifølge felleskatalogen.no er appetittøkning og vektøkning definert som en svært vanlig bivirkning. Dessverre.

Det er visst samme virkestoffet i det som det lenkes til og det navnet du oppgir.

(Innlegget ble redigert 03.06.19 16:01)

JOlsen
03.06.19 19:10
return_of_drakkar: følge felleskatalogen.no er appetittøkning og vektøkning definert som en svært vanlig bivirkning. Dessverre.

Det var trist for det fungerte bra. Bestandig er det en bivirkning som ødelegger alt. Jeg er for tung fra før og kan ikke gå opp i vekt. Da får jeg helseproblemer. Det er bare så vanskelig med alt. 

return_of_drakkar
03.06.19 20:22
JOlsen: Det var trist for det fungerte bra. Bestandig er det en bivirkning som ødelegger alt. Jeg er for tung fra før og kan ikke gå opp i vekt. Da får jeg helseproblemer. Det er bare så vanskelig med alt.

Ta det opp med legen din.
Kanskje finnes det en likeverdig med noe annet virkestoff som fungerer like bra.

Det går også an å snakke med en farmasøyt på apoteket.
De har minst like bra greie på medisiner som en lege.

Det leie er at jeg denne typen medisin ofte har denne bivirkningen, etter det jeg har sett.

Lykketil,

JOlsen
04.06.19 15:17

Tusen takk :)

return_of_drakkar
06.06.19 19:39
JOlsen: Bare det ikke er vektøkning.

Fant en artikkel fra en kjent lege her.

han sier blant annet dette:
"No one knows for sure why antidepressants do this. Some may trigger food cravings, particularly for carbohydrates. The drugs may also affect metabolism. "

Så medisinene ka nda, som du selv har vært inne på, rett og slett forandre forbrenningen.
Forbrenningen trenger jo ikke være statisk, men gå opp og ned hos mange.

Perrin33
Perrin33Innlegg: 2283
06.06.19 20:14

Hei kan ikke si noe om søvnmedisinen, men om vektnedgang.

Hvis du vil ned i vekt prøv å spise så mange hele matvarer som mulig som kjøtt, fisk, grønnsaker, helmelk, egg, hel frukt og lite ris og korn/brødprodukter da alle sammen har en veldig høy glykemisk indeks og glukose last, det være seg full kornsbrød (index på 74) og lyst brød (indeks på 75). Under 50-55 er bra, alt over er dårlig for metthetsfølelse, sukker ligger på ca. 60.

Unngå for all del i verden "vegetabilske" oljer som solsikke, raps, soya etc. da de er forbundet med vektoppgang, kreft, diabetes og hjertesykdom. Fettet i melk og kjøtt øker metthetfølelsen og bidrar til optimalt opptak av vitaminer, mineraler og protein som igjen øker metthetfølelsen og styrker muskulaturen.

Utfør litt lett trening og øk på etterhvert, gjerne ute i ulendt terreng fordi da bygger du hjernekapasitet siden du hele tiden må bergne hvor du går og tilpasse deg etter terrenget, styrketrening øker muskler i kroppen, i tillegg øker forbrenningen da muskler forbrenner mer enn fettvev. Du styrker samtidig immunforsvaret og det vil kanskje hjelpe på søvnen etterhert.

Lykke til på din vektnedgangs reise og fikset søvnproblem.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/29290352/

(Innlegget ble redigert 06.06.19 20:26)

Perrin33
06.06.19 20:40

Må du ha pizza f.eks er dette en veldig bra oppskrift uten mel : http://www.fathead-movie.com/index.php/2019/06/03/the-older-brothers-oldest-sons-fat-head-pizza-directors-cut/

Verdens mest google søkte lavkarbopizza.

Du kan lage ris av blomkål, kalt blomkålsris, hvis du vil ha noe som likner ris.

https://beritnordstrand.no/blomkalris/

Ubehandlede nøtter er også bra for vektnedgang hvis du tåler dem, bare husk å legge dem i vann for å fjerne fytinsyren som hindrer mineralopptaket i fra nøtten, ihvertfall hvis du opplever mageproblemer.

https://paleo.no/blotlegging-av-notter/

(Innlegget ble redigert 06.06.19 20:46)

JOlsen
07.06.19 12:55

Og det hjelper med hard trening og lange turer. Og et kcal inntak på under 1000 pr. dag. Da vil folk gå ned i vekt. Medisinene må jeg bare ha, ellers blir livet et helvete. Men håper jeg kan klare meg uten en vakker dag. Man må være optimist å ha trua på et bedre liv, selv om mange år har gått. 

Perrin33
09.06.19 14:15

Du trenger ikke gå så ekstremt til verks om du ikke er ekstremt overvektig.

Ta det med ro i begynnelsen, ta ting litt sakte, ikke hopp på for mye om gangen, da er det veldig lett å sprekke total å gjøre ingenting.

Små steg om gangen, begynne med det viktigste, f.eks kutt ned på antall måltider, litt forlenget faste etter du står opp f.eks, trenger ikke være mange timene.

JOlsen
09.06.19 14:37

Jeg har en BMI på 30,5. Tror det er i overkant. Må ned 20 kilo. Du sier kutt ned på antall måltider. "Ekspertene" sier at man skal spise mange måltider pr. dag. Hva er rett? Jeg blir forvirret av dette. 

return_of_drakkar
10.06.19 12:13
JOlsen: Jeg har en BMI på 30,5. Tror det er i overkant. Må ned 20 kilo. Du sier kutt ned på antall måltider. "Ekspertene" sier at man skal spise mange måltider pr. dag. Hva er rett? Jeg blir forvirret av dette.

Ikke noe er rikitg for alle.
Det er nok det som er sannheten her.
Kostråd bygger på det som vil kunne være det beste for de fleste.
Det er alltids noen som det ikke passer for.

For noen er Perrins råd om å ta det sakte og pent det beste, for andre er det beste å være fanatisk fra dag 1.
Så hvilken person er man selv?
Selv er jeg den fanatiske på det meste, fordi hodet mott er slik.
Akkurat dette forandres ikke med årene heller, selv om ting kan bli tyngre å gjennomføre, altså i praksis roes man litt.

Så tenk med deg selv - hvordan har sakene vært når det har gått som best - kanskje se på det om en ramme og utgangspunkt.

Men, råd er alltid lettere å gi enn å nødvendigvis følge...

return_of_drakkar
10.06.19 12:19

Noe jeg alltid har lurt på...
Disse kvinnelige kostholdsveiledere er oftest som modeller og vel så det.

Er dette pga kostholdet (livsstil) eller er de bare slik av naturen?
Jeg innbiller meg at mange kvinner ikke vil være i nærheten om de skulle følge rådene 100%...

JOlsen
11.06.19 12:00
return_of_drakkar: Så tenk med deg selv - hvordan har sakene vært når det har gått som best - kanskje se på det om en ramme og utgangspunkt. Men, råd er alltid lettere å gi enn å nødvendigvis følge..

På 80-tallet gikk jeg ned 25 kilo med mye løping og sunt kosthold. Er ikke så lett i 2019. Det er så og si umulig å gå ned i vekt. Jeg trener minst tre dager i uka og prøver å spise sunt. Er med i Vektklubb, så jeg har en viss oversikt over kaloriforbruk. Det må gå mer ut en inn og det gjør det jo. Men intet skjer! Alder og medisiner...... 

return_of_drakkar
12.06.19 15:59
JOlsen: På 80-tallet gikk jeg ned 25 kilo med mye løping og sunt kosthold. Er ikke så lett i 2019. Det er så og si umulig å gå ned i vekt. Jeg trener minst tre dager i uka og prøver å spise sunt. Er med i Vektklubb, så jeg har en viss oversikt over kaloriforbruk. Det må gå mer ut en inn og det gjør det jo. Men intet skjer! Alder og medisiner......

Ja, det er lenge siden 1980-årene.
Alder virker inn for mange, og ikke minst medisiner.
Se bare på hun Christine Koht, og jeg kjenner personlig en som gikk fra middels til voldsom pga. medisiner. Det var også da kortison.

Sunn mat - hva er egentlig det?
Det er vel maler for det, men det er det med det individuelle da.

Har du noen rådgivere i Vektklubb som kan gi personlige råd?
Eller er det bare generelle råd formidlet til alle?
Det er uansett veldig tøft av deg å være med i en slik sak.
Mange vil isolere seg, men du tar jo tak i forholdet.
Det er fin-fint.

Noen har fra naturens side mer anlegg for å legge på seg enn andre, mens noen må man lime fettet på uansett hva de eter og hvor mye de eter. Så har man da alle "vanlige" derimellom i forskjellig grad.

Har du snakket med legen om medisinene?
Du trenger ikke si noe om det her, men det kan være lurt å ta det opp med legen...kanskje bli henvist til en spesialist.

Men - stå på - never give up!

JOlsen
14.06.19 19:50

Vektklubb gir generell informasjon. Mattips og treningstips. Ingen personlig oppfølging. Antideppresiva må jeg bare ha, det er et helvete uten. Da må jeg sette opp mye og tunge depresjoner mot vektoppgang. Da er valget ganske lett. Nå i min alder håper jeg å få noen gode år uten angst og depresjoner. Vi har snakket om  medisinene mange ganger og jeg har prøvd alt. De fleste har forferdelige bivirkninger. 

return_of_drakkar
15.06.19 19:59
JOlsen: Vektklubb gir generell informasjon. Mattips og treningstips. Ingen personlig oppfølging. Antideppresiva må jeg bare ha, det er et helvete uten. Da må jeg sette opp mye og tunge depresjoner mot vektoppgang. Da er valget ganske lett. Nå i min alder håper jeg å få noen gode år uten angst og depresjoner. Vi har snakket om  medisinene mange ganger og jeg har prøvd alt. De fleste har forferdelige bivirkninger.

Da må du bare fighte på.
Og få det beste ut av det.
Ingen klarer nok å sette seg inn i din individuelle situasjon.

:).

return_of_drakkar
16.06.19 11:28
JOlsen: Vektklubb gir generell informasjon. Mattips og treningstips. Ingen personlig oppfølging.

Ok, et annet tips kan være "acupressure".
det kan hjelpe, og det er jo 100% gratis og helt ufarlig og man trenger kun egne fingre (eller en pinne eller liknende som ikke er for hard eller skarp...man skal jo ikke skade seg heller).

Her skal man altså bare presse eller utføre små sirkulære bevegelser.
Det er ikke nåler inn i huden e.l.

Kan si at jeg har iblant problemer med smerter (uten å gå mer inn på hvorfor) i mellomgulvet og deromkring. Det kan være ekstremt vondt og skal visst være på linje med et sterkt hjerteattak).

Ved acupressure mot 2 punkter et gitt sted under kragebeinet (1 på hver side av kroppen) dempes dette på ekstremt kort tid og forsvinner ganske fort. Alternativet er minst 20-30 minutter.

Så acupressure kan faktisk hjelpe, selv om mange vil protestere på det.

JOlsen
16.06.19 15:15

Nå kjører jeg på følgende: Cipralex mot depresjoner (20mg) og Zopiclone mot søvnforstyrrelser (7,5mg) Det fungerer ganske greit. Itillegg tar jeg blodfortynnende medisiner. Gått på dette løpet i minst 15 år. Slitt med depresjoner i en periode over 30 år. Litt bedre nå. 

return_of_drakkar
17.06.19 15:21
JOlsen: Nå kjører jeg på følgende: Cipralex mot depresjoner (20mg) og Zopiclone mot søvnforstyrrelser (7,5mg) Det fungerer ganske greit. Itillegg tar jeg blodfortynnende medisiner. Gått på dette løpet i minst 15 år. Slitt med depresjoner i en periode over 30 år. Litt bedre nå.

Ok. Stå på!

JOlsen
20.06.19 16:58

Medisiner er befengt med bivirkninger, blant annet vektøkning. Og månefjes. Til og med Paracet har bivirkninger. Og du må velge om du vil være dårlig eller bli tykk. Grusomt valg. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg