Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Total røykeforbud og slutt med sigarettproduksjon.

NYTT TEMA
karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 668
08.07.19 18:07

Snart slutt for produksjon av sigaretter med nikotin så jeg Phillip Morris meldte. Total røykeforbud unntatt i folks private hjem tror jeg snart også vi ser her til lands. 

Hvorfor ikke snu på flisa? Hvorfor ikke forske mer i hvorfor noen mennesker blir hekta på alt som heter rus fra første sug eller trekk.? Enkelte mennesker rammes så mye hardere av livets mange tildragelser fra fødsel til voksen og alderdom og til slutt død? Hypoteser man sjelden ser i dag.

Er det flere som synes at denne kjeppjagingen av sigarettrøkere går langt over alle støvelskaft og inn i inimesfæren for enkelte som kanskje har så mye å slite med fra før. Alt fordi at noen mennesker skal få lov å bli sett å blomstre et sekund på TV eller ved utgangen til supermarkedet da de fleste personer må jo handle mat og det nødvendigste fra tid til annen. Hets og skjellsord fra enkelte ofte rike relgiøse eller akademikere når de samles til sine gudstjenester eller seanser blant sine egne.

Er det lov å synes at det genser seg til parodi mye. Røkerene får skyld for alt. Stikkes  under teppe blir det at mye vet man lite om den dag i dag.

Det er ikke bare å røyke som er en teit handling eller umoderne adferd synes jeg.

Snart trenger de seg vel inn i hva man har igjen av private hjem eller privatliv også. Med loven i hånd. 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 23500
08.07.19 19:22
karichristoffersen55: Snart trenger de seg vel inn i hva man har igjen av private hjem eller privatliv også. Med loven i hånd.

Det skal vi ikke se bort  i fra.

Kanskje bør du poste dette innlegget under "Aktuelt"-forumet.
Fordi det er nok et tema, og med litt ringvirkninger, som vil interesse en god del. Tema under "Helse" leses av svært få.

karichristoffersen55
08.07.19 19:34

Jo kanskje men det er mye satt på spissen på en måte. Det er så  overveldende mye bare trist tragedie i dag og alt skyldes jo ikke røyk alene mener jeg bare. Mye har med vår kultur og ting vi ofte ikke er så bevisste tror jeg. Jeg synes bare røykerne ofte får all skyld og det har de ikke alltid fortjent synes jeg. Årsakene til ting kan være så mange.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 23500
08.07.19 21:20
karichristoffersen55: Jo kanskje men det er mye satt på spissen på en måte. Det er så overveldende mye bare trist tragedie i dag og alt skyldes jo ikke røyk alene mener jeg bare. Mye har med vår kultur og ting vi ofte ikke er så bevisste tror jeg. Jeg synes bare røykerne ofte får all skyld og det har de ikke alltid fortjent synes jeg. Årsakene til ting kan være så mange.

Jo, men å sette på spissen er pfte nødvendig for å fange opmerksomhet.

I Sverige er det nå forbudt å røyke der hvor folk ferdes, feks da ute på gata. I Danmark er man mindre strikse og forbudet er for sykehus, restauranter, puber, nattklubber, kollektivtransport og private og offentlige arbeidsplasser, men ikke på uterestauranter, ei heller på ersuranter og serveringssteder med mindre 40 kvm areal.

Selvsagt har ikke røykere all skyld for alt.

karichristoffersen55
09.07.19 06:28

Absolutt ikke og røyking på det nivå som skjer i dag er kun en blant mange årsaker til snarlig død og elendighet. Bare trist tragedie for så altfor mange mennesker men årsaker er mye mer sammensatte tror jeg enn hva som ofte kommer frem. Selv om man aldri bør gamble med noe og slett ikke andres liv.

Jeg tror vi er mange personer som bare har mistet troen på politikken som føres i dag og som har ført oss hit ikke minst vi tror vi er og er redd vi kanskje skimter hvor det vil ledes oss som samfunn hen.

Kanskje gir uroen jeg tror mange føler i dag seg utslag med manglende deltagelse ved valg og andre samfunnsarenaer. Hvilke reaksjoner det vil adstedkomme fra politikerene med myndighetene  kan man jo bare spekulere i. Om de ikke har full visshet allerede om at vi som har mistet troen på dem bare er en utdøende rase da?  Ikke lett å forestille seg hvordan de tenker( les politikerene) i dag. Men kanskje alt kommer klarere frem ettersom valgkampen skrider frem???

vadefugl
vadefuglInnlegg: 41484
09.07.19 06:38

Røyker selv og er dessverre avhengig. Men bruker mye snus da. Før man tar bort tobakk og sånn så burde man hjelpe folk med avhengighet. Uten det vil mennesker erstatte det med annet som er usunt.

karichristoffersen55
09.07.19 19:20

Blir visst bare slutt snart med salg av nikotinsigaretter. Snus med nikotin var vistnok noe de derimot ville se på hørte jeg. Fro var interessert i spørsmålene. Det har nok med etterspørsel og fortjeneste å gjøre. Distribusjonsnett kosterspesielt ved lite marked på samme måte som vi nå ser med mange medisiner tror jeg før sykdommer med færre brukere.

Håper ikke vi får noe røykepoliti som går rundt om i hjemmene på mistanker fra naboer og andre. Vi har alle så mere enn nok i dag med folk som tråkker dørene ned hos andre. Men alle skal jo ha noe å leve av.

Selvsagt mye å vinne på bare å slutte. Bare bortkastede kroner men jeg tør påstå at for en del er det en slags selvmedisinering. Det har med rus å gjøre dessverre . En falsk nok at for manglende selvtillit kanskje. Men ikke lett å avstå også det.

Jhinx
JhinxInnlegg: 7186
10.07.19 12:18
karichristoffersen55: røykeforbud

Jeg røyker ikke, men plages ikke av røykere. 

I verste fall, må det i så fall bli dersom en fyrer opp en sigarett midt i buss skuret. Men 9/10 går ut/bort. Så i det hele og store er det 0 problem med uterøyking.

Et større problem for meg, er en kollega som lukter så intens svette at jeg ikke klarer å være i nærheten av han i mer enn 30 min av gangen. Jeg må puste med munnen når jeg er i nærheten av han.

Jeg har forsøkt å sette meg inn i situasjonen til en alergiger. Og når det kommer til uterøyking, så blir de ikke påvirket av dette. Med mindre de er hypersensetive. Inne er noe annet.

Så jeg føler og at dette er et unødvendig jag etter røykerne.

perchri
perchriInnlegg: 9904
26.07.19 08:35
karichristoffersen55: Snart slutt for produksjon av sigaretter med nikotin så jeg Phillip Morris meldte. Total røykeforbud unntatt i folks private hjem tror jeg snart også vi ser her til lands.

Hørtes svært diktatorisk ut, gjør det ikke. I friheten med verdenrommet fritt over hodet, tror jeg at i et fritt land en kan røyke i vilden sky. Ellers kan de på samme diktatoriske sett forby både diesel og bensin sluppet ut i det fri. Forøvrig er nok forurensingen av de som røyker 0,00000001%. Hysteri gir de pussigste utslag. Jeg må enda en gang trekke fram en hendelse:  En vinter var jeg i Oslo. Dengang trafikken gikk på overflata forbi rådhusplassen. Jeg sto og ventet på grønt lys i et gangfelt. Det var -14kalde, og det lå en tykk gul smog over området grunnet enorm trailer trafikk. Da kommer en dame med 2 barn. En i barnevogn og den andre 5 år i handa og ble ventende de også. Jeg sto og røkte. Hun sa, kan du slukke den sigaretten,du forurenser oss. Hun sa det på en harsk måte i tillegg.  Bør jeg si mer om galskapen som florerer?

(Innlegget ble redigert 26.07.19 08:37)

karichristoffersen55
08.08.19 20:58

Mange røker men vil ikke innrømme det i offentlige sammenheng tror jeg eller i jobbintervju til eksempel. Men nå blir det nok vanskeligere for også dem å få tatt seg en røyk eller en klunk i smug tror jeg. Alt er ikke så lett i dag tror jeg rundt om i samfunnet vårt. Ikke så lett å " synde" i skjul lenger om disse tiltakene blir virkelighet vi hørte litt om på radio.

Politikerene våre er for dyre i drift tror jeg. Man burde belyse dem og deres mye mer og ikke" et tilfeldig individ i gata." Hva driver de egentlig med utover å være i stadig dialog med FN sin miljøverngruppe. Satt på spissen og ingenting galt om FN

(Innlegget ble redigert 08.08.19 21:03)

karichristoffersen55
09.08.19 00:45

Verden er nok langt fra perfekt. Ikke få smugrøyker tror jeg eller "synder" på andre måter som det kanskje blir mere fokus på i fremtiden.Denne nymoralismen er blitt " dødens grep "  om alt liv synes jeg. Så lenge man ikke skader andre så kan man gjøre som man vil synes jeg.

tinnyme
tinnymeInnlegg: 12643
29.09.19 09:45
karichristoffersen55: Snart trenger de seg vel inn i hva man har igjen av private hjem eller privatliv også. Med loven i hånd.

For noe vås, "de" trenger seg ikke inn i ditt private hjem.

Men du burde gjøre som meg, få deg en avvenningskur og slutte med dritten, haugevis av penger og spare er det også.

perchri
perchriInnlegg: 9904
04.11.19 20:25
karichristoffersen55: Snart slutt for produksjon av sigaretter med nikotin så jeg Phillip Morris meldte. Total røykeforbud unntatt i folks private hjem tror jeg snart også vi ser her til lands.  Hvorfor ikke snu på flisa? Hvorfor ikke forske mer i hvorfor noen mennesker blir hekta på alt som heter rus fra første sug eller trekk.? Enkelte mennesker rammes så mye hardere av livets mange tildragelser fra fødsel til voksen og alderdom og til slutt død? Hypoteser man sjelden ser i dag. Er det flere som synes at denne kjeppjagingen av sigarettrøkere går langt over alle støvelskaft og inn i inimesfæren for enkelte som kanskje har så mye å slite med fra før. Alt fordi at noen mennesker skal få lov å bli sett å blomstre et sekund på TV eller ved utgangen til supermarkedet da de fleste personer må jo handle mat og det nødvendigste fra tid til annen. Hets og skjellsord fra enkelte ofte rike relgiøse eller akademikere når de samles til sine gudstjenester eller seanser blant sine egne. Er det lov å synes at det genser seg til parodi mye. Røkerene får skyld for alt. Stikkes  under teppe blir det at mye vet man lite om den dag i dag. Det er ikke bare å røyke som er en teit handling eller umoderne adferd synes jeg. Snart trenger de seg vel inn i hva man har igjen av private hjem eller privatliv også. Med loven i hånd.

Skulle ikke forundre meg, så røyk og drikk det som behager enhver, før det er forsent.

Men, en ting er sikkert....disse sunne" joggerene som durer gatelangs med ræva full av CO2 og veistøv, hyler når de kjenner en snever lukt fra en stakkar som står og røyker? Hysteri er en farlig sykdom. Svevestøv, eksos fra diesel biler, vedfyringsrøyk er alle betydlig mer skadelig en en passiv innånding av litt sigarett røyk. Kos dere med en røyk, kos dere med en drink eller øl, kos dere med en god middag.....men med måte, så går det så bra så. Og gjør det ikke det, vel så hadde man i allefall et kort, med koselig liv. Ellers kanskje et laaangt og kjedelig...

pfrog567
pfrog567Innlegg: 14010
24.11.19 23:46
tinnyme: Men du burde gjøre som meg, få deg en avvenningskur og slutte med dritten, haugevis av penger og spare er det også.

Spare og spare, fru Blom. De pengene blir bare brukt på annen "dritt".

kytec
kytecInnlegg: 45004
24.11.19 23:48

Hva med også å slutte med produksjon av narkotika, alkohol og få fred i verden, ingen undertrykking og kriminalitet? 

Gorback
GorbackInnlegg: 4331
24.11.19 23:54

Kraftige parfymer med rekkevidde over en meter i radius burde forbys i samme slengen...

kval
kvalInnlegg: 11466
24.11.19 23:56
kytec: Hva med også å slutte med produksjon av narkotika, alkohol og få fred i verden, ingen undertrykking og kriminalitet?

Enkelte piller utskrevet av legene også?

Gloriana
GlorianaInnlegg: 5208
25.11.19 00:10

@kytec

Menneskene må vel kanskje bli utryddet først eller? 

Klikk for å gå tilbake til toppen