Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Røykeslutt - forsøk igjen. Denne gangen den siste?

NYTT TEMA
GatlingGun
GatlingGunInnlegg: 46887
14.08.19 18:21

Jeg sluttet å røyke nettopp og etter å ha laget en "pros" and "cons" liste oppdaget jeg at samtlige positive ting ved røyking er utelukkende egoistiske, mens omtrent samtlige nagative ting er utelukkende negative for andre mennesker.

Hvordan skal jeg slutte? Snus. Jeg har snust en del gjennom årene, men det har som regel kun vært i fylla, på fly, buss, tog eller andre plasser der man ikke kan røyke. Så jeg føler ikke jeg noensinne har hatt et samme type forhold til snus som med røyk. Samtidig mener jeg det er enklere å slutte med noe når man ikke startet i så tidlig alder. Tiden vil vise når den dag kommer at jeg bør/skal/vil/må slutte å snuse.

Jeg valgte snus av type Epok som hjelpekamerat i denne tiden. Fokuserer på at det ikke er en tung tid, sier til meg selv at det er det stikk motsatte av en tung tid. Dette er utelukkende positivt. Når røyksuget kommer for alvor så fokuserer jeg på de positive og negative sidene før jeg bestemmer meg.

Jeg har laget en foreløpig liste over negative og positive ting ved røyking. Kan alle hjelpe meg med å fylle ut? Hva gjelder for deg, noe jeg har glemt?

Så kan vi bare la denne tråden vokse og leve sitt eget liv. 

Så vil jeg bruke denne tråden til å hjelpe meg dersom jeg kommer i situasjoner som blir utfordrende.

Er det noen som sitter på gjerdet eller som nettopp er sluttet som er i samme båt?

Negative ting:

Blir lettere forkjølet o.l.

2000-3500 kr i mnd på røyk(ett stk billån)

Penger på drops og tyggis for å holde lukten unna andre folk

Lunger går til helvete

Dårligere kondis

Blodpropp?

Slim i halsen hele tiden

Tar plass i lommene

Må ut og vekk fra andre for å røyke

Klærne lukter drit

Ånden lukter drit

Fingrene lukter drit

Hoster og harker mye

Røyking under kjøkkenviften lukter drit

Damer liker ikke røyking, røykeluft eller smak. Utiltrekkende

For mange pauser fra jobb på grunn av røyk

Forsøpler naturen

Tar opp tid jeg kan bruke til andre ting

Altfor lett å gi faen i egne løfter når man slutter

Mas fra andre om å slutte hele tiden

Synet når man stumper en røyk og følelsen man har når man er "røykemett"

Røykesuget kommer foran "alt" når man først får det.

Positive ting:

Får utløp for frustrasjon

Føles avslappende i øyeblikket

Tidtrøyte

Føles så godt etter mat og til kaffe

Belønning på godt og vondt

Trøst

finnur
finnurInnlegg: 5773
16.08.19 21:50

Selv må jeg ta Oliver Tvist, 4 små biter , to på hver side etter å ha sluttet med snus. Veldig lite nikotin med dette, men er redd for hva dette gjør med svelget på sikt!

GatlingGun
17.08.19 15:40

Ny fordel med å slutte med røyk:

Mat og drikke smaker mer og bedre.

4 dager gått uten sigaretter, og jeg kan lukte sigarettrøyk på lange avstander. Og synes lukten er ekkel.

(Innlegget ble redigert 17.08.19 15:46)

GatlingGun
22.08.19 18:29

Dag nr 8 har gått helt fint. Røyken frister særdeles lite for tiden :)

(Innlegget ble redigert 22.08.19 18:29)

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 668
27.09.19 14:48

Man kan bare gjøre så godt man kan tror jeg. Man kan ikke gjøre stort mer. Jeg har prøvet å slutte så mange ganger men det er veldig vanskelig opplever jeg. Massevis å spare tror for de av oss som er opptatt av det.

Håper du klarer det.

GatlingGun
10.10.19 16:51
karichristoffersen55: Håper du klarer det.

Vipps, så var det straks gått 2 måneder.

X antall fester, brullyp, utepils i solen, stressende situasjoner, kjedsomhet og arbeid offshore. Alle triggerpunktene har jeg vært igjennom og ikke tatt en eneste røyk.

Merker at jeg er i bedre form og har mye bedre råd. Tror jeg brukte rundt 3-4000 i mnd på røyk på det verste. Galskap egentlig.

(Innlegget ble redigert 10.10.19 16:51)

karichristoffersen55
02.11.19 04:18

Enda mere økt vekt og  mye søtsug synes jeg ofte overtar. Bare  misunner alle de som har klart å legge bort sigaretten for godt. Husker en psykolog på et kurs instruerte hvordan vi skulle tenke på røkpakkene i automaten i nærbutikken og liksom " tenke de var våre" uten at vi kunne kjøpe røk selvsagt. En på kurset røkte kun en halv sigarett om dagen men slet like fullt. En annen løp til butikken før den åpnet om morgen om han plutselig var gått tom. Var så vant til å ha en pakke i brystlomme. Det er fortvilet vanskelig. Spesielt vekta i tillegg og ødelagte tenner. Ting kan være svært vanskelig. Men jeg tror ikke ting er lett for noen i dag.

Enkelte mennesker er mere heldigstilte i livet tror jeg bare. De får til alt på første forsøk.

Selv har jeg mye resignert. Men har mye alderen inne for " slik tilstand" for å være litt galgenhumoristisk om det er lov i  dagens virkelighet.

Det er bare å spille " klappesangen" for alle som lykkes. Alle forstår at her er alt å vinne ved røkeslutt. Bare det økonomiske alene er mye å tenke på.Det er helt klart.

(Innlegget ble redigert 02.11.19 04:23)

karichristoffersen55
02.11.19 21:13

Utviklingen har vært rivende. Da jeg var jentunge kan jeg huske det var askebegre på bybussen med slike klaffelokk under vinduet som vi små barna stappet fulle av tyggegummiklyser. "Just for the sake of it. "Alle har det ikke likt selv ikke i dag.

(Innlegget ble redigert 02.11.19 21:15)

karichristoffersen55
02.11.19 21:38

Vi er mange som sliter med dels dype depresjoner i dag tror jeg. Mange kanskje uten medisinsk oppfølging i det hele tatt tror jeg.

Men som du skriver i overskriften man må jo bare prøve igjen. Man vet jo aldri.

GatlingGun
08.11.19 02:49
karichristoffersen55: Enkelte mennesker er mere heldigstilte i livet tror jeg bare. De får til alt på første forsøk.

Jeg tror folk må finne sin egen vei å slutte på, slik at sluttingen blir ene og alene røykeren sin prestasjon og ikke noe man er blitt lært opp til eller tvunget til av andre. Derfor gidder ikke jeg å mase på andre om å slutte eller "hvor enkelt det er" å slutte.

Jeg tror man må ha mange forsøk over flere år for å finne sin egen vei. Min startet da jeg var 27 og sluttet nå i august. Nå er jeg 36, og jeg har klart meg i tre måneder.

Jeg snuser en boks per tredje dag, noe som hjelper mye. Bare på denne overgangen, sparer jeg mye kroner på.

30-40 røykpakker i mnd er blitt til 10 snusbokser i mnd.

Røyk:

35 x 125 = 4375 og i tillegg kommer spontanhandel som følge av røykkjøp. Vi legger til 15%.

4375 x 1,15 = 5031,- i mnd. Frivillig. Gud bedre jeg var gal altså.

Snus:

10-12 bokser i mnd, kjøper fra nett.

11 x 75 = 825

Ingen spontankjøp på butikken grunnet daglige snuskjøp.

Differanse: 4206,- rikere per mnd.

(Innlegget ble redigert 08.11.19 02:50)

karichristoffersen55
11.11.19 05:07

Mange sliter med mye depresjoner tror jeg og bruker røyken som en " oppkvikker" selv om vi er klar over at røyken er også en falsk venn og ikke lite livsfarlig. Men når vekta er for enkelte et like stort problem blir røyken også brukt som sultdemper og angst fordriver kanskje.

Men man bør tenke. For noen år tilbake ble det jo i nyhetene nevnt at det var livsfarlige røyk i omløp også blant de legale produktene og det tror jeg på.

Prisen er jo også et kapittel for seg. Her er mye å spare.

Jeg tror som deg. Dette er et område som alle må finne sin egen vei. Her finnes ingen quik fix.

Lykke til videre!

karichristoffersen55
11.11.19 05:53

Jeg holder på med å " rydde litt opp etter meg" i de tema jeg har prøvet å bringe videre tråder. Jeg har kanskje husker ikke nå helt hvor vært i overkant negativ til NRK. Dette vil jeg nå gjerne beklage og prøve å modifisere. Jeg er ofte glad at NRK "åpner sjappa om morgenen." Å være journalist tror jeg heller ikke er noen lett jobb men vi kan alle få nok av media også i perioder kanskje. Ting kan bli for mye for oss alle tror jeg bare.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 19355
11.11.19 06:13
GatlingGun: Ingen spontankjøp på butikken grunnet daglige snuskjøp. Differanse: 4206,- rikere per mnd.

Har vært røykfri i over 3 år nå, men bruker snus. Har dog ikke kjøpt snus i Norge de siste to årene, venner og jeg har nok reiser til utlandet til å dekke mitt snusbehov som bare er en til to bokser i uken. Faktisk kanskje mindre.

Det sies det er vanskeligere å slutte med snus enn det er med røyk, men snus er det veldig mye bedre. Som eks-røyker er jeg dog veldig forstående for de som røyker og klager aldri på de. Jeg har vært der, og vet. Ingen pekestokk her men forståelse.

Mentos
MentosInnlegg: 35
11.11.19 13:29

Jeg slutta å røyke i 2005 etter 23 år som nikotinslave. Jeg syntes ikke det var lett å slutte, men var lei av hostekuler om morgenen, så for meg var det et varsel om å ta grep. Har aldri erstatta røyken med f. eks. snus, for meg var målet å bli kvitt all avhengighet av nikotin. 

Jeg plages ikke av røykere, kan ta en røyk e.l, hvis jeg skulle få lyst på det, men får ikke lyst på mer. Jeg lova meg selv at hvis jeg ble antirøyk-fanatiker, så skulle jeg begynne å røyke igjen for da hadde jeg mista noe på veien... heldigvis slapp jeg å begynne å røyke igjen ☺️

(Innlegget ble redigert 11.11.19 13:37)

karichristoffersen55
20.11.19 18:36

Jeg har mye vondt i venstre del av brystet som virker umulig å bli kvitt. Enkelte av oss har virkelig noe å tenke på, ja. Men nå begynner jo snart et nytt år og muligheter for å spare litt penger for røyk er en stor inntektskilde for staten tror jeg. Med moms og alt for dem av oss som holder oss til legale produkter og på den legale siden så langt.

" Det er alltid von hangane snøre tror jeg."

(Innlegget ble redigert 20.11.19 18:38)

GatlingGun
26.11.19 23:28

På ferie i Karibien bommet jeg én sigarett på en fest, og det smakte ikke godt og jeg har ikke hatt lyst på siden.

Det var en veldig uvant og merkelig følelse. Nå har jeg iallefall testet meg litt også :)

karichristoffersen55
27.11.19 22:41

Det røyner på i helsa for så mange av oss i dag tror jeg så det er all grunn til å stoppe å røyke om det er hva man fordriver dagene sine med. Det er mye skjulte tall i helsesratistikkene tror jeg. Selv om det kanskje ikke er bare tobakksrøkning o.l.

Så flink du er som går foran med så godt eksempel. Virkelig prisverdig. Synes jeg. Inspirasjon til oss alle. Det går an å lykkes.

karichristoffersen55
27.11.19 23:37

Alt er ikke bare og føle seg syk og dårlig. Da må ting som er uvesentlig bare ligge eller vente til man trenger det. Røyking er da også bare en uting.

karichristoffersen55
29.11.19 20:10

Jeg føler fortsatt at jeg har mye å vinne på å slutte å røyke ikke minst økonomisk selv om jeg har holdt på i så mange år. Men det er dessverre så vanskelig for meg. Det er merkelig rart for det virker så lett for alle andre. Men de har kanskhe aldri begynt. Aldri vært så dumme. Heldig - grisene. Men det er aldri for sent håper jeg for noen av oss.

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 4051
29.11.19 20:13
karichristoffersen55: Man kan bare gjøre så godt man kan tror jeg. Man kan ikke gjøre stort mer.

Jo. Man kan faktisk velge å bare ikke røyke.

Andropov
AndropovInnlegg: 33403
29.11.19 20:16

Er dette vanlig røyk. Eller tenker Dere på noe "magic" sigarett. Hvis Dere skjønner hva jeg mener .

karichristoffersen55
29.11.19 20:20

Det var det siste rådet min mor gav meg. "Slutt å røk". Allikevel er det så vanskelig enda jeg begynte sent i livet å røke fast og jevnlig. Veldig sent forhold til mange tror jeg. Det er veldig rart. Men sånn er det bare.

Men selvsagt man skal aldri gi opp.

Ale-Jet
Ale-JetInnlegg: 14664
29.11.19 20:37

Du har røyka i så mange år at det vil være farlig for helsen din å slutte og røyke. Du er innrøyka, som det heter. Mitt tips er å fortsette med røykingen.

karichristoffersen55
29.11.19 20:49

Kloke ord.Og takk for de.

Jeg husker engang jeg hørte en historie ( i et røkerom på jobb)om en sjømann. Jeg vet ikke om det er en sann historie. Denne sjømannen jobbet ombord på en båt som gikk til Stillehavsøyene. Ved et av anløpsstedene sa mannen opp sin jobb ombord og gikk i land og satte seg å så båten gå videre i sin ferd uten at der var særlig stor sannsynlighet for at noen båt kom innom dit på år og tid. 

Sånn Må det være å slutte å røyke. Så fortvilet vanskelig. Kanskje værre.

Men jeg håper det nå går mot slutten av min karriere som røker. Man må aldri gi opp tror jeg.

Fremdeles er det vistnok en viss prosent som har sånne svakheter og laster. På gymnaset husker jeg de sa " Lastenes sum er konstant" Men vi var en urolig klasse.Så dessverre for oss det gjelder.

(Innlegget ble redigert 29.11.19 20:57)

karichristoffersen55
29.11.19 21:18

Kanskje mye protest mot den daværende voksengenerasjonen å begynne å røyke. Kan ikke ha vært lett for klasseforstanderen å håndtere alle disse urokråkene.

Så er det da heller ikke lett å slutte.

Om det ikke er å tolke det for langt da......

(Innlegget ble redigert 29.11.19 21:20)

karichristoffersen55
29.11.19 22:16

Alt koster i dag. Så all god grunn til å slutte.Man må snu på krona i dag.

< the end>

Klikk for å gå tilbake til toppen