Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Insomni

NYTT TEMA
JOlsen

JOlsen
01.12.20 12:59

Jeg sliter med Insomni, og det har jeg slitt med i mange år. Det er nok psykiske problemer som er årsaken. En ødelagt barndom med konstant angst og netter med fyll og vold fra mine foreldre, ødela min nattesøvn for alltid. Dette må jeg slite med resten av livet. Og da er det stort sett steke sovemidler som virker. Og det blir du avhengig av, dessverre. Jeg har prøvd Melatonin, men det hjalp ikke. Det blir for svakt. Det tar på å være så sliten og trøtt hele tiden. 

(Innlegget ble redigert 01.12.20 13:01)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
01.12.20 18:27
JOlsen: Jeg har prøvd Melatonin, men det hjalp ikke. Det blir for svakt. Det tar på å være så sliten og trøtt hele tiden.

Det er riktig for deg dette.
Du vet selv hvordan ting funker, eller ikke funker for deg.
Jeg forstår at du kommuniserer med din lege om dette, og at dere tar saken slik.

Jeg har aldri hatt sønvproblemer, bare delvis en natt i ny og ne om jeg har et problem / sak jeg grubler (for) mue på.

Et tricks kan være å rømme i fantasien.
Selv prøver jeg i blant å innbille meg at jeg er tilbake i tid og møter i en slags handling Cartwright-folket (Bonanza), og prøver å lage en slags handling. Aldri kommet noe sælrig fordi jeg sovner...

Skal ikke si at slikt hjelper alle, men verdt å prøve.

JOlsen

JOlsen
01.12.20 19:20

Jeg har prøvd mye gjennom 30 år. Det er ikke så mye som hjelper. Det er for mange traumer og tunge tanker. Går til behandling. Så langt går det ikke  uten sovemedisin, har prøvd et uttal av ganger. Og nå er jeg avhengig, og det blir vanskelig å slutte. Jeg prøver alt jeg får tips om. 

return_of_drakkar

return_of_drakkar
02.12.20 10:10
JOlsen: Det er for mange traumer og tunge tanker. Går til behandling. Så langt går det ikke uten sovemedisin, har prøvd et uttal av ganger.

Dette høres vanskelig ut.
Men det er bra at du går til behandling.
Viktig å ta tak i ting som plager.

JOlsen

JOlsen
04.12.20 17:41

Har hatt søvnproblemer siden 10-års alderen, det var i 1963. Så det er fryktelig tungt. Blir aldri kvitt det. Alt er prøvd. 

return_of_drakkar

return_of_drakkar
04.12.20 20:36
JOlsen: Har hatt søvnproblemer siden 10-års alderen, det var i 1963. Så det er fryktelig tungt. Blir aldri kvitt det. Alt er prøvd.

Hvor mye får du sove?

For en god del år siden ønsket jeg ikke å sove. Prøvde å holde meg våken, men det gikk ikke.

Har du prøvd det?

bønna1

bønna1
04.12.20 20:43
JOlsen: Her er det noe om søvnproblemer

Det er veldig sjelden søvnplager har en fysisk årsak, som f.eks. søvnapnoe, narkolepsi, sengevæting. Som regel er søvnplager over tid et symptom på en underliggende årsak, og da er det lite formålstjenlig å behandle symptomet, som man har gjort i flere tiår, delvis fordi man ikke visste bedre, men også fordi leger og pasienter hadde et lempfeldig forhold til vanedannende medikamenter. 

JOlsen

JOlsen
04.12.20 22:44
bønna1: Det er veldig sjelden søvnplager har en fysisk årsak, som f.eks. søvnapnoe, narkolepsi, sengevæting. Som regel er søvnplager over tid et symptom på en underliggende årsak, og da er det lite formålstjenlig å behandle symptomet, som man har gjort i flere tiår, delvis fordi man ikke visste bedre, men også fordi leger og pasienter hadde et lempfeldig forhold til vanedannende medikamenter.

Hos meg er det vel angst etter en fæl barndom som er årsaken. Redselen slipper aldri taket. Det vonde jeg har opplevd sitter i over 40 år etterpå. Så dette er komplisert, har aldri blitt utredet. (merkelig at fastlegen ikke har reagert på dette) Da blir det det enkleste , tabletter om hjelper deg å sove, og du blir avhengig. Og det er ufattelig vanskelig å slutte. Jeg gruer meg til hver natt. 

bønna1

bønna1
04.12.20 23:21
JOlsen: har aldri blitt utredet. (merkelig at fastlegen ikke har reagert på dette) Da blir det det enkleste , tabletter om hjelper deg å sove, og du blir avhengig. Og det er ufattelig vanskelig å slutte. Jeg gruer meg til hver natt.

Beklager, men du har langt mer ansvar enn fastlegen din. Som sagt: medisinering av symptomet opprettholder symptomet, og gjør ingenting med årsaken til symptomet. 

Angst er så mye, også en sekkepost for uro, bekymringstanker og overdreven/irrasjonell redsel/frykt, men kanskje mer et uttrykk for rådvillhet når man kjenner på tap av kontroll. Angst i seg selv har aldri gitt noen varig men, eller drept noen. Man er redd for noe det ikke er grunn til å være redd for. Da må/bør man ta tilbake mest mulig kontroll, og det gjør man ikke via medikamenter. 

JOlsen

JOlsen
05.12.20 11:21

Og hva er løsningen? Tror du ikke jeg har prøvd det meste etter 30 år med søvnproblemer? Siden du er ekspert på dette bør du komme med en løsning som ikke er prøvd. Jeg tar imot alle gode tips. Tror du jeg tar lett på dette?

(Innlegget ble redigert 05.12.20 11:23)

broren_til_noen

broren_til_noen
05.12.20 11:28
JOlsen: Tror du ikke jeg har prøvd det meste etter 30 år med søvnproblemer?

Jeg er veldig glad i lydbøker, og setter alltid på en når jeg går til sengs. 

Men det er spesielt én bok jeg aldri får hørt, nemlig "Øyne i Gaza" av Mads Gilbert og Erik Fosse. 

Det er forfattarane sjølve som les, og det gjør de, spesielt Fosse, så gudsjammerlig kjedelig og uten noen som helst form for innlevelse, at jeg pleier å sovne etter ca 4-5 minutter.

Til dags dato har jeg ikke peiling på hvordan boka er, og med tanke på at den kom ut i 2009 og snart et hundretalls forsøk på å få hørt den, kan jeg anbefale den som et innsovningsmiddel som virkelig virker! 

JOlsen

JOlsen
05.12.20 18:23

Kronisk søvnløshet er ikke å spøke med. Det gir helsemessige problemer og an føre til tidlig død. Og du er utslitt hele tiden, og alt er et ork. Folk kan prøve å gå tre netter uten blund på øyet. 

utenforallfarvei

utenforallfarvei
06.12.20 08:37
JOlsen: Jeg tar imot alle gode tips.

Da haaper du da kan ta imot et meget velproevd og effektivt raad,
selv om du tidligere har sagt at jeg ikke begriper noe.

1. Du sier du er mye overvektig, haaper jo at Herbalife hjelper litt,
men aa angripe underliggende aarsaker er viktigere enn aa boete
paa skadene.

2. Du spiser for mye hvis du maa gaa paa do og levere noe bakveien
mer enn 1 gang daglig.  Jeg maa desverre gjoere det iblant de faa
gangene jeg er i Norge.  Da "maa" jeg vaere sosial og spise sammen med venner/fam. og det blir alltid litt mer enn godt er.

3.  Spis aldri noe etter kl.1900 og drikk minimalt.
Full mage er garanti for daarlig soevn.
Spis deg aldri helt mett, det er galskap.
Gaa en tur saa langt du orker etter kveldsmaten, dusj varmt og
gaa rett til sengs.

4.  Unngaa TV, internett/mobil o.l. etter kveldsmat.  Les heller
aviser eller en bok.  Da blir du naturlig troett.
De "roentgen-straalene" som TV o.a.andre app. gir er skadelige,
ikke bare for oeynene.  TV-bilder o.l. paa netthinnen gjoer ogsaa
at du tenker mye paa det du nettopp har sett, og da blir det ikke
enkelt aa sove.

5. Disse sakene har jeg god erfaring med baade fra trening-/
kosthold blant maratonere som jeg har trent. Og ikke minst blant
rusmisbrukere som jeg fikk med paa omlegging og kosten kombinert med mer trening.
Kaggestad hadde et slikt opplegg for psykiatripasienter, med stort
hell.   Min andre maratonkamerat Arne Treholt gjorde det samme
med medfanger paa Grini, og hans treningsopplegg var meget
populaert.   Alle som fulgte disse programmene fikk forstaaelse
for hvor viktig baade riktig kost og ikke minst fysisk aktivitet er.

6. Jeg har stor forstaaelse for at noe av dine problemer ligger i
en problematisk oppvekst.  Ettersom jeg selv opplevde det samme.  Men det kunne ikke falle meg inn aa skylde paa det,
jeg maatte bli tidlig voksen og selv ta ansvar for mitt eget liv.
Jeg led av mardroemmer helt til jeg var 65 aar, da var jeg ofte
tilbake i guttedagenes helvete paa jord. 
Trolig var denne erfaring positivt for meg i min jobb blant alle
kriminelle rusmisbrukere,ettersom jeg aldri fikk problemer med
noen av disse

7. Kort og godt til deg: spis mindre - uten aa telle kalorier , det
har jeg heller aldri gjort.   Spis mer frukt og groent som fyller
godt opp,  det gir masse nyttige mineraler o.a. naeringsstoffer
som ikke lager kulemage.   Poteter, sauser o.l.boer glemmes.

Lykke til - snart er alle pillene glemt og livet blir lysere.

JOlsen

JOlsen
06.12.20 13:42
utenforallfarvei: 7. Kort og godt til deg: spis mindre - uten aa telle kalorier , det
har jeg heller aldri gjort.   Spis mer frukt og groent som fyller
godt opp,  det gir masse nyttige mineraler o.a. naeringsstoffer
som ikke lager kulemage.   Poteter, sauser o.l.boer glemmes.

Takk for meget godt innlegg :) Det med tv-titting er jeg ikke sikker på stemmer. Men jeg følger alle de andre rådene. 

utenforallfarvei

utenforallfarvei
07.12.20 09:07
JOlsen: Takk for meget godt innlegg :) Det med tv-titting er jeg ikke sikker på stemmer. Men jeg følger alle de andre rådene.

Hei, er moro at du forstaar at jeg oensker deg det beste.

Vedr. TV:  da jeg skulle bytte briller for ca. 20 aar siden gikk
jeg til en ny oeyespesialist i Hoenefoss, jeg hoerte at de hadde
faatt et nytt veldig bra app.
Jeg skadet v.oeye da jeg var 13 aar,  saa det var moro aa faa vite
noeyaktig hvordan synet var.   Jeg kunne/kan ikke fokusere paa
smaa ting, lese paa naert hold e.l. med v.oeyet, men ser godt
paa lang avstand.

Det foerste de spurte om : " Ser du mye paa TV ?" - og den tiden
saa jeg endel men ikke mye.  Her ser jeg minimalt fordi heller
ikke min kone bryr seg saa mye, bortsett fra litt nyhetsstoff etc.

Unngaa TV o.l. kveldstid for det er ikke bra for oeynene og det
foerer ogsaa ofte til hodepine og daarlig soevn.  Spoer om mange av mine venner
som "bor" naermest inni TV hele kveldene/nettene kan skrive
under paa det.   Ikke dumt aa proeve aa unngaa for mange timer.

En svaert viktig sak sak til vedr. soevn:  Ikke ha det varmt paa
soverommet, der feiler de fleste.  Frisk luft men gode varme
plagg og dyner er utrolig mye bedre.  Varmen gir ogsaa hodepine
mens frisk/kald luft virker kun positivt paa hele kroppen.

Synes du det blir "mye nytt" paa kort tid saa proev deg fram etter-hvert. Du vet det vil alltid ta litt tid for oss som ikke er helt unge,
men svaert mange med meg som har fulgt denen enkle oppskriften hele livet, kan underskrive paa at det funker.

Lykke til,  vi prater mer naar du oensker det.

Blaugrana_007

Blaugrana_007
07.12.20 22:06

Jolsen jeg sliter også med søvn men ikke alvorlig som deg. Problemet mitt er at jeg sliter veldig med innsovningen. Jeg bruker flere timer på å sovne og det er ekstremt slitsomt.. Vet du om en type sovemidisin som ikke mister effekten etter langtids bruk? 

(Innlegget ble redigert 07.12.20 22:06)

JOlsen

JOlsen
09.12.20 14:23
Blaugrana_007: Jolsen jeg sliter også med søvn men ikke alvorlig som deg. Problemet mitt er at jeg sliter veldig med innsovningen. Jeg bruker flere timer på å sovne og det er ekstremt slitsomt.. Vet du om en type sovemidisin som ikke mister effekten etter langtids bruk?

Jeg har gått på Zopiclone i flere år og den funker enda. Så den har ikke mistet effekten. Men jeg ligger også lenge flør jeg sovner. Det kan ta timer. Det er utrolig slitsomt. Ellers har jeg ikke prøvd så mye annet. 

Blaugrana_007

Blaugrana_007
09.12.20 14:52

Ok. Grunnen for at jeg spurte er fordi internetten står det på ulike sider at sovepiller mister effekten etter korttids bruk. 

JOlsen

JOlsen
09.12.20 20:44
Blaugrana_007: Ok. Grunnen for at jeg spurte er fordi internetten står det på ulike sider at sovepiller mister effekten etter korttids bruk.

Den er grei. Men det stemmer ikke. Ikke alt som står på nettet som er  sant.

JOlsen

JOlsen
13.12.20 20:33

Har noen tro på Melatonin? 

bjoro33

bjoro33
14.12.20 09:30

Melatonin funker veldig godt for meg. Hoppet av zopiklone og gikk over til circadin. 14 dager med uryddig søvn, og så nær normale netter. Pluss fordelen med null hangover.

FringeGirl

FringeGirl
14.12.20 23:07
JOlsen: Jeg har gått på Zopiclone i flere år og den funker enda. Så den har ikke mistet effekten. Men jeg ligger også lenge flør jeg sovner. Det kan ta timer. Det er utrolig slitsomt. Ellers har jeg ikke prøvd så mye annet.

Hva med å oppsøke et søvnsenter for å bli utredet ordentlig?

Vet ikke hvor i Norge du bor, men det finnes ulike behandlingstilbud basert på hvor du holder til:

https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/utredning-og-behandlingstilbud-i-norge

Jeg har hørt mye positivt om Bergen Søvnsenter, det er jo en mulighet om du bor i den delen av landet.

Sliter med søvn selv, og har i perioder gått på Imovane. Men har en lege som er veldig obs med dette med avhengighet så jeg får den bare på innimellom. Har ingen god råd ellers, da jeg selv burde utredes ang søvnen, men har hittil ikke fått fingeren ut.

(Innlegget ble redigert 14.12.20 23:09)

utenforallfarvei

utenforallfarvei
15.12.20 08:08
FringeGirl: Men har en lege som er veldig obs med dette med avhengighet så jeg får den bare på innimellom.

Da har du virkelig en klok lege.

Har du lest hva jeg skriver til JOlsen den 7.12. ?
Dette vil ta litt tid og krever disiplin - men etter en tid vil
du forstaa at disse punktene for aa kunne sove bedre _
er uendelig mye bedre enn all verdens piller.

Proev - og lykke til!

JOlsen

JOlsen
16.12.20 12:50

Dessverre er piller i ekstreme tilfeller eneste mulighet. Jeg har prøvd å gå flere netter utensøvn, det ødelegger meg fullstendig. Jeg vil meg ikke så vondt en gang til. 

Blaugrana_007

Blaugrana_007
18.12.20 19:23
JOlsen: Jeg har prøvd å gå flere netter utensøvn,

Dette må du ikke finne på mer! det er kjempefarlig. i følge eksperter  å gå uten søvn i 4 døgn er livsfarlig.

JOlsen

JOlsen
18.12.20 20:37

Det må jeg gjøre hvis jeg skal slutte med Imovane. Folk på forumet her sier at det ikke er bra å gå på Imovane over flere år. Så hva gjør jeg da? Da blir det ingen søvn. For meg så får jeg  ikke sove uten medisiner, og Melatonin skulle være så bra. Det hjelper ingenting. Jeg må nå gå i syv netter uten søvn, og får store psykiske problemer. Fastlegen bryr seg ikke. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er helt utslitt og et psykisk vrak. 

Blaugrana_007

Blaugrana_007
18.12.20 20:51
JOlsen: Jeg må nå gå i syv netter uten søvn

hva i alle dager? hvordan skal et menneske overleve uten 7 netter uten søvn?

JOlsen

JOlsen
19.12.20 09:12
Blaugrana_007: hva i alle dager? hvordan skal et menneske overleve uten 7 netter uten søvn?

Har blitt rådet til å slutte med sovemedisin, da blir det slik. 

joplina

joplina
19.12.20 09:22
JOlsen: Det med tv-titting er jeg ikke sikker på stemmer.

Det er en grunn for at nattevakter med TV-tilgang lar TV'n stå på om natta...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg