Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

tannproteser

NYTT TEMA
xinna
xinnaInnlegg: 36
11.07.04 14:44
Jeg har en venninne som har fått seg tannprotese.Det ingen tenkte over var deprasjonen som kom i etterkan.Hun var en veldig sosial og glad dame,nå tør hun nesten ikke å gå ut.Skal du ha tenner som sitter fast koster det 200000 så det er jo ingen løsning.Er det noen som har noen råd å gi da hun er ikke blitt 40 år ennå
WildChild
WildChildInnlegg: 4006
13.07.04 13:09
Spørsmålet er vel hvorfor hun skal ha tannprotese, eventuelt implantat? Er det noe arvelig eller en skade? Forøvrig så er prisen jeg har fått for ganske meget arbeid, her snakker vi porselen ca 60 000, med regulering. I det betaler jeg kun en egenandel da tilstanden min er genetisk arvelig. Hvor stort omfang har dette for veninnen din? Er det slik at hun går rundt "tannlaus" for å være konkret.. ?
xinna
13.07.04 20:35
Hun har ingen tenner i munnen og har problemer med å venne seg til tannprotesen.Vi prøver å støtte henne,men vi klarer vel ikke helt å sette oss inn i henne situasjon
WildChild
14.07.04 10:14
Såpass ja. Hvis hun ønsker permanente tenner, implantat, bør hun undersøke om hun kan få dette dekt av trygdeetaten. Hun må få en hendvendelse fra en tannlege helst en kjeveortoped. Trygdeetaten skal dekke utgifter til slikt hvis det f.eks er en arvelig tilstand. Kan du fortelle noe om grunnen til at hun nå ikke har noen tenner?
xinna
14.07.04 18:00
Jeg mener at det ikke var noe medesinsk grunnlag for å dekke dett.Hun fikk ikke dekket tannprotesen.Jeg tror bare at tennene ble svake etter flere graviditeter
WildChild
15.07.04 10:11
Huff da. Ja, det kan jo skje. Ville likevel anbefale henne og få en konsultasjon hos en spesialist og søke om støtte til permanente implantat.
CFTR
CFTRInnlegg: 4436
15.07.04 10:13
Hun bør absolutt søke om støtte ja, et eller annet sted må det vel være noen som bryr seg. At dama på under 40 skal fly rundt med løse tenner er ikke noe særlig.
WildChild
15.07.04 13:46
Ja, skulle mene det. Hvis hun bare får henvisning fra tannelge/spesialist så ville det gått lettere.
xinna
15.07.04 14:54
Jeg vil takke for rådene,men jeg lurer på hvordan en går frem for å søke om hjelp.
ohnoh
ohnohInnlegg: 172
04.08.04 11:54
xinna
Du kan ta med deg din venninne til sitt trygdekontor. Der har de plikt til¨å informere om hvilke ordninger som er aktuelle. Det er to som jeg umiddelbart kjenner til: Refusjon på grunn av medfødt/ervervet sykdom. Må ha diagnose og under LOVDATA på nettet og viderere søk på tannpleie vil du finne det du trenger. En annen ordning som ikke er så godt kjent et tilskudd til tannbehandllig ved særlig store utgifter utover det som er normalt og påregnelig. Dette skal trygdekontoret kunne opplyse om direkte og de skal også være behjelpelig med utfylling av papirer. De skal også kunne sette opp i hvilken rekkefølge du bør søke hjelp.
Siste mulighet er også avdrag på skatten på grunn av unormalt store utgifter til tannbehandling. Her er ligningskontoret i bostedskommunen rette stedet. Noe usikker om hvor langt tilbake du kan søke om endring av skatt, men tror det er 3 år.
Det er vel noe å starte med, men skriv gjerne igjen og så får jeg se om jeg kan gi noe mer utfyllende svar.
AltF4
AltF4Innlegg: 1435
04.08.04 12:27
Det skal dessverre ganske mye til for å få støtte til dette. Det vet jeg av erfaring med egen familie. Et alternativ kan være å sette seg opp på venteliste hos tannlegehøyskolen, det er laaaaang ventetid men man kan tross alt få gjort ganske mye for mye mindre penger.
amygdala
amygdalaInnlegg: 420
04.08.04 12:56
og jeg mener jeg har hørt om noen som har dratt til sverige for å fikse tenner, da det er halve prisen der?
oOJFKOo
oOJFKOoInnlegg: 2334
04.08.04 14:20
"Jeg tror bare at tennene ble svake etter flere graviditeter"

Hvah? Er det mulig altså?
kathinka
kathinkaInnlegg: 905
19.03.10 17:06
xinna: Jeg vil takke for rådene,men jeg lurer på hvordan en går frem for å søke om hjelp.

Sikker på at hun ikke har periodonitt ?? Da løsner tennene. Hun må oppsøke en spesialist i dette.

Ille når tenna ryker, men hun får helt sikkert hjelp . ref. Euroclinic As, ved sentralbanestasjonen i Oslo.

(Innlegget ble redigert 19.03.10 17:07)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg