Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lårmuskler

NYTT TEMA
Haugen
HaugenInnlegg: 14307
18.03.05 10:08
Har oppdaget at jeg ikke har store lårmuskler og vil veldig gjerne gjøre noe med det.

Trener lårmuskler ofte, men føler ikke at det godt nok.

Lurer derfor på om dere har gode tips til øvelser?

Det jeg føler jeg sliter med er øversiden av lårmusklene. Merker at melkesyra raskt kommer når jeg går bratt bakke over lenger tid. Når jeg har gått en stund, må jeg ofte slappe av et halv minutt, før jeg kan fortsette. Går så i 5 minutter og må hvile.

Kondisjonen er det ingenting å si på. Kunne løpt oppover og kun pustet gjennom nesen uten problemer, men musklene på øversiden av lårmusklene blir angrepet av melkesyre.

Har prøvd å stå med føttene 90grader og det er tungt, men hvor effektivt er dette?
Har tenkt å sette noen kilo på skuldrene og trene slik med intervall.

Hva kan dere si om øvelser?
FredPerry
FredPerryInnlegg: 30910
18.03.05 12:10
Knebøy, beinpress og enda mer knebøy.
Haugen
HaugenInnlegg: 14307
18.03.05 16:31
FredPerry skrev:
Knebøy, beinpress og enda mer knebøy.

Kjent med nevnte øvelser. Hadde håpet jeg kunne imponere lårmusklene mine med andre øvelser.
FredPerry
FredPerryInnlegg: 30910
18.03.05 16:51
Jaja, men det er de beste øvelsene for lårene og beina da.
Haugen
HaugenInnlegg: 14307
18.03.05 16:56
Det stemmer.

Med knebøy kan du forandre benstillingen og med dette trene forskjellige muskler på lårene.
Har faktisk ikke funnet den beste benstillingen for å trene øversiden av lårmusklene og har heller ikke snakket grundig nok med en instruktør.

Men takk! =)
FredPerry
FredPerryInnlegg: 30910
18.03.05 17:53
Jeg pleier å stå med føttene litt smalere enn skulderbredde når jeg kjører knebøy. Du kan jo variere litt med å holde stanga foran halsen mens du hviler de oppå skuldrene dine. Veit ikke helt hvordan jeg skal forklare det akkurat nå, men..

Jeg kjenner det i hvertfall veldig godt på oversiden av lårene etter tre-fire sett med knebøy.

Du har jo også disse maskinene hvor du kan trene innsiden og utsiden av lårene, men de har jeg aldri brukt så kan ikke si noe spesielt om de dessverre.

Når jeg trener styrke i beina går det hovedsaklig i benpress, knebøy, utspark, liggende lårcurl(?) og tåhev i hvertfall.

Ta en prat med instruktørene der du trener så hjelper de deg nok til å finne noen gode øvelser. :)


Haugen
HaugenInnlegg: 14307
18.03.05 17:56
Har du føttene langt bak eller foran deg?

Er vel stort sett denne benstillingen som er viktigst, eller hva?

Stanga foran halsen mens jeg hviler på skuldrene? Skjønte ikke helt.
FredPerry
FredPerryInnlegg: 30910
18.03.05 18:03
Uff åssen skal jeg forklare den øvelsen da mon tro... Sleit ganske fælt med den første gangen jeg fikk den vist til meg selv. Skal vi se..



- Du holder hendene samlet foran deg.

- Går oppunder stanga du skal løfte og tar tak i den mellom pekefingeren og tommelen.

- Så løfter du opp stanga og ruller den ned langs armene dine så den hviler på skuldrene dine mot halsen.

- Armene skal nå peke rett ut foran deg og de skal være i samme possisjon som når du står med armene i kors.

- Du støtter bærer nå stanga med skuldrene dine og balanserer den med overarmene som også gjør at den ikke ruller framover.

- Beina dine skal være litt smalere enn skulderbredde og du skal prøve å senke deg så rett ned som mulig.


Skjønnte du noe av det? Husker ikke det engelske navnet på øvelsen akkurat nå så jeg klarer ikke å finne noe bilde av det..

Det er en ganske tung øvelse syns jeg i hvertfall.

____________

Signaturtoget
____________
FredPerry
FredPerryInnlegg: 30910
18.03.05 18:06
Fant forresten en artikkel du kan lese på:
http://php.iform.no/pub/art.php?id=43

FANT BILDE:

http://www.naturalstrength.com/pics/frontsquat2.jpg
Haugen
HaugenInnlegg: 14307
18.03.05 18:10
Tror jeg skjønte, men du beskriver antakelig en annen øvelse enn den jeg forestiller meg, derfor skjønner jeg ikke helt.

Foreløpig bruker jeg stang på apparat. Føler meg mer trygg når stanga er fast og ikke kan falle.
Bruker såpass mye kilo at jeg riskikerer å ikke komme meg opp hvis det blir for tungt.

Skal sjekke linken. Takk skal du ha FredPerry!
FredPerry
FredPerryInnlegg: 30910
18.03.05 18:16
Ingen årsak..!

Jeg syns forresten det er mye bedre å bruke en vanlig stang bare så det er nevnt. Etterhvert som du får trent opp balansen så vil det føles mye mer naturlig å kunne styre hele løftebevegelsen selv istedet for å følge "sporet" til et stativ. Du kan jo også prøve å bruke et sånt magebelte for å stramme opp ryggen hvis du løfter veldig tungt. Pleier å gjøre det når jeg skal over 100 kilo i hvertfall. Føles mye tryggere da.

På den linken der står vel stort sett alt du trenger å vite tror jeg. Få en instruktør til å hjelpe deg med noen forskjellige teknikker så kommer lårmusklene fram til bikinisesongen.

____________

Signaturtoget
____________
Kroppsbygd
KroppsbygdInnlegg: 1529
20.03.05 00:28
Gjør følgende EN gang i uka.

Knebøy, 2 sett
1.sett: meget tung vekt, 8 repetisjoner
2.sett: NOE lettere vekt, 12 repetisjoner

Stivbente markløft, 2 sett
1.sett: meget tung vekt, 8 repetisjoner
2.sett: NOE lettere vekt, 12 repetisjoner

(altså akkurat det samme på begge øvelsene, ta øvelsene på samme dag).

Knebøy:
Gå HELT ned, men IKKE len deg fremover (her må du lære teknikken). Mange kommer til å fortelle deg at du skader knærne med å gå under parallell. Det er tull, det er å stoppe på parallell som skader knærne. Tenk logisk, når du stopper midt i øvelsen er det knærne som stopper bevegelsen, stopper du nederst tar hofta av for støyten, hofta er vant til dette, knærne er ikke fullt så glade for det. Om du må så har du en treplanke eller et par små vektskiver under hver hæl, pass på at du presser igjennom hælene, se opp mens du gjør øvelsen (fast punkt).

Stivbente markløft:
IKKE la ryggen avrundes, se alltid opp/frem. Sørg for at stangen beveger seg nært bena uten å berøre dem, jo lengre ut jo større sjanse for at ryggen rundes. Denne øvelsen trener også korsryggen.

For at du skal bli større må tre faktorer være på plass:
1: Du må spise nok, og proteiner er din beste venn.
2: Du må ha stadig progresjon, legg på minimum 2,5kg hver uke, anbefaler 5-10kg i starten, dette gjelder hvert eneste sett. Altså, når du har nådd 8 repetisjoner på sett 1 øker du i det settet neste uke. Når du har nådd 12 repetisjoner på sett 2, øker du i det settet neste øke. Progresjon er nøkkelen.
3: Du må ikke overtrene, da vokser du ikke. Dette er grunnen til at du tar så få sett.

Kunne ha snakket om dette i timesvis, men stopper her.

Have fun!
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37936
30.06.11 21:52
FredPerry: Du har jo også disse maskinene hvor du kan trene innsiden og utsiden av lårene, men de har jeg aldri brukt så kan ikke si noe spesielt om de dessverre. Når jeg trener styrke i beina går det hovedsaklig i benpress, knebøy, utspark, liggende lårcurl(?) og tåhev i hvertfall.

Ok, 6 år gammelt innlegg, men saken er jo den samme.

Trener du SAMMEN med noen?

For i dag var jeg så "slapp" på benpressen at beina "dauet" på 14. reppen på siste settet med ca. 300 kg, og da klarer ikke hvemsomhelst å sjaue det opp igjen, og i så måte var jeg alene der, og de sperrene nederst på den aktuelle benk stoler jeg IKKE på, de ser slitte og sjabre ut, men det gikk for denen gang.
Så saken er det at slikt vil jeg ikke trene noe særlig alene, ut fra sikkerheten på.

De maskinene med bena til siden og inn har jeg ikke vært vorti på flere år, og de er IKKE der jeg trener nå.

For bena tar jeg da den nenvte benpress, lårcurl, utspark som du sier, og tåhev.
Det viktigste for meg å huske på da er KNÆRNE.

Ellers fant jeg en BRATT gressbakke på 50-60 meter, og å springe opp denne over 40 ganger gjorde sitt.
Faktisk til de grader at jeg har lyst å utfordre kjente til "best av tre" opp den.

HoodsBreath
HoodsBreathInnlegg: 166
02.07.11 15:42

Gående utfall er en killer. I tillegg er det veldig effektivt å stå på gulvet med noe høyt og stabilt foran seg, det må være såpass høyt at det krever litt å sette foten oppå, men ikke så høyt at du overbelaster kneet. Ta med vekter hvis egen kroppsvekt ikke gir nok. Deretter reise seg opp på et ben og stå på denne gjenstanden. 10-15 repitisjoner, så det andre benet. (Trenger ikke å ta foten av gjenstanden mellom hver repitisjon, skal kun heise kroppen opp og ned.) Sakte opp og sakte ned. Trener både bak og foran, i tillegg til noe stabilisering. 

(Innlegget ble redigert 02.07.11 15:43)

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30910
05.07.11 20:02
rosmebraad: Trener du SAMMEN med noen? For i dag var jeg så "slapp" på benpressen at beina "dauet" på 14. reppen på siste settet med ca. 300 kg, og da klarer ikke hvemsomhelst å sjaue det opp igjen, og i så måte var jeg alene der, og de sperrene nederst på den aktuelle benk stoler jeg IKKE på, de ser slitte og sjabre ut, men det gikk for denen gang.
Så saken er det at slikt vil jeg ikke trene noe særlig alene, ut fra sikkerheten på.

Ganske gammelt innlegg, ja. Jeg trener litt mer forenklet nå, med nesten kun baseøvelser. Beintreningen min består i all hovedsak av knebøy eller frontbøy og tåhev. Trener også for det meste alene, men klarer fint å komme meg vekk fra stanga hvis jeg skulle stå fast.

Ellers må jeg nevne at det beste for knærne er å gå helt ned. Mange som tror det motsatte og stopper når lår og legger står i 90 grader.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37936
05.07.11 22:39
FredPerry: Ellers må jeg nevne at det beste for knærne er å gå helt ned. Mange som tror det motsatte og stopper når lår og legger står i 90 grader

Bra, jeg er i "passe på knærne"-fasen, men de klarer seg stort sett greit.

Ellers er det bra å passe på, og å drive på jevnt, det er vel der det mangler hos mange!

selters
seltersInnlegg: 6204
07.07.11 21:43

Knebøy (eller frontbøy), beinpress, leg extensions, sykling.

Modeman
ModemanInnlegg: 1210
07.07.11 22:22
FredPerry: helt ned
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 17.04.20 18:04)

selters
seltersInnlegg: 6204
08.07.11 03:08

Enig der. Unektelig elegant med skikkelig vektløfterbøy. Kineserne er ikke så verst de heller:

http://www.youtube.com/watch?v=R_jxTc2ITA8 

og

http://www.youtube.com/watch?v=N3ytmA1xtSM&feature=related

Første er chinese lifters. Andre er Pyrros Dimas.

Klikk for å gå tilbake til toppen