Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Oppblåst mage

NYTT TEMA
Jomfruen71
Jomfruen71Innlegg: 124
08.05.05 15:59
Om morgenen når jeg står opp har jeg bare litt rund mage. Men, jo mer jeg spiser i løpet av dagen, dess større blir magen. Om kvelden når jeg skal legge med ser det ut som om jeg er 4-5 måneder på vei. Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg har fått spørsmål om jeg er gravid. Har avføring maks én gang i døgnet, så det hender av og til at jeg bruker avføringstabeletter for å "lette på trykket". Er det noen som har noen gode råd? Jeg spiser både grovt brød, frukt og grønnsaker... Og kjære alle fjortiser, jeg vil ikke ha USERIØSE svar fra dere!!!
Ludde86
Ludde86Innlegg: 4403
08.05.05 16:06

Kan jo vere luft, det gjør vell ikke vondt eller noe?

Ingenting er som å sitte og drite på en varm og god dass!
Legetryne
LegetryneInnlegg: 190
08.05.05 17:42
Høres absolutt ut som luft, for du du spiser vel ikke såpass mye at massen fra mat og drikke kan forklarer økningen i volum direkte!? (Det legger seg uansett ikke som en kul i magen.)

Frukt, grønt og grovt brød er så sunt som man får det, men det skal visst ikke være gøy å være sunn, for disse matvarene produserer også mye gass. Du kan jo lese det som står på http://www.helsenett.no/Mage-Tarm/Mage-Tarm/Luftplager-1 som et utgangspunkt, og så kan vi diskutere det videre derifra.
hamax
hamaxInnlegg: 1661
08.05.05 18:04
Jeg har slitt med det samme problemet, om morgenen var magen liten og fin, men når kvelden kom så det ut som om jeg var høygravid.
Jeg begynte med å bruke Minifom, og det hjalp mye det, men nå har jeg kuttet ut å spise brød, samt at jeg trener mye og problemet er nesten borte.
Og jeg var ille plaget, det var så ille at jeg fikk problemer med pusten, jeg klarte ikke å fylle lungene med luft skikkelig fordi magen var i veien, nå er det problemet borte.
Så mitt råd til deg er å kutte ut brødmat en stund for å se om det kan hjelpe, samt å begynne å bruke Minifom.
Legetryne
LegetryneInnlegg: 190
08.05.05 18:15
Miniform er for så vidt et greit legemiddel, men det gjør ikke noe med grunnen til plagene. (Og min generelle instilling er at man skal vente så lenge som mulig før man begynner å behandle med medisiner. Det kan også maskere opphavet til problemet, så da vil du kanskje ikke merke noen bedring når du kutter ut den matvaren du er intolerant for, så slutter man på Miniform, luften kommer tilbake osv osv)

Fant en bedre artikkel på Lommelegen.no, med mange gode råd: http://www.lommelegen.no/art/art609.asp
Martinus
MartinusInnlegg: 415
08.05.05 18:25
Legetryne!

Generelt har jeg vært skeptisk til skolemedisinens "symptom-behandling",
men nå får jeg nytt håp! Du blir nok en dyktig lege. Fortsett sånn!
Amadine
AmadineInnlegg: 1154
08.05.05 18:59
Kan du ha Candidasoppen i fordøyelsesystemet? Om du baker gjærbakst selv så sørg for at denne stekes godt. Frukt gir masse luft om en spiser denne samtidig med annen mat. Spise frukt på tom mage er aller best og så vente minst en halv time til annen føde inntaes. Da oppstår ikke "gjæring" i systemet og fruktsyrene renser tarmsystemet på en heldig måte. Reduser sukkerinntak, det kan også hjelpe. Ellers kan det virke å skille karbohydrater og proteinmat når du spiser. Grønnsaker og karbohydrater som poteter, ris eller pasta en dag.. Grønnsaker og kjøtt eller fisk en annen dag. Fra urtiden så spiste ikke folk så masse forskjellig mat i god blanding som i dag, da fungerte magen også. Da spiste de kjøtt om det var et dyr de drepte. De spiste bær om det var det de fant. Velstandssamfunnet ødelegger fordøyelsen på den mest hardbarka mage. Fedon Lindberg's livsstilsmåte å spise på er også veldig bra for urolige mager. Kutt ut melkeprodukter en tid. Melk er for kalven. De ensymer som bryter ned melkeproteinet forsvinner fra kroppen til mennesker når menneskebarna er ca tre år gamle, så mennesker har ikke behov for melk etter den tid. Utrolig mange som plages med fordøyelsesproblemer blir adskillig bedre om de kutter ned på melkeproduktene, spesielt melk som drikke ukokt. Prøv deg frem.
littlegirl
littlegirlInnlegg: 220
08.05.05 19:07
Hei!

Jeg har også dette problemet..
Fant ut at jeg har såkallt karbohydratmage...
Spiser altfor mye karbohydrater..
og melk er heller ikke bra.. merka at det forbedra seg veldig når jeg ikke hadde drukket melk en periode:)
Eivinder
EivinderInnlegg: 1449
14.08.19 22:25

Fant denne tråden, men ikke noe svar. Noen som har innspill? Mann 40, verken tynn eller overvektig, spiser sunt og jogger 1-2 ganger i uka. Når jeg er ute og jogger kjenner jeg meg oppblåst i magen. Ikke tung i kroppen, men har kun følelsen av at jeg nettopp har spist eller drukket mye selv om jeg ikke har.

Leste på nettet at kunstig søtning kan være årsaken. Noen som har erfaring med det? Jeg kan drikke 1-2 iskaffer om dagen og når jeg tenker etter går det fort et glass av typen Fun light også. Kutte ned på det kanskje? Noen som kjenner det igjen?

(Innlegget ble redigert 14.08.19 22:25)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 25187
15.08.19 12:22
Eivinder: Fant denne tråden, men ikke noe svar. Noen som har innspill? Mann 40, verken tynn eller overvektig, spiser sunt og jogger 1-2 ganger i uka. Når jeg er ute og jogger kjenner jeg meg oppblåst i magen. Ikke tung i kroppen, men har kun følelsen av at jeg nettopp har spist eller drukket mye selv om jeg ikke har. Leste på nettet at kunstig søtning kan være årsaken. Noen som har erfaring med det? Jeg kan drikke 1-2 iskaffer om dagen og når jeg tenker etter går det fort et glass av typen Fun light også. Kutte ned på det kanskje? Noen som kjenner det igjen?

Har du sure oppstøt eller svie oppover midt i brystet?
Har man såkalt refluks (som arter seg slik) kan man også bli oppblåst.

Ellers er det mye i det Legetryne skrev i tråden.
Man kan få formye fiber, men også for lite, alt ettersom.
Det er ulikt hva man kan reagere på.

Men oppblåst mage kan også være et tegn på såkalt IBS, irritabel tarm.
https://nhi.no/sykdommer/magetarm/tykktarm/irritabel-tarm/

Det trauste svaret er jo at du kan ta det opp med legen din.
Det kan være hjelp å få mot det.

Og - er det slik at du bare blir slik når du jogger - og ikke ellers?
Det kan tyde på magesyre-forhold, altså selv om du ikke får oppstøt eller svie oppover.

Så snakk med legen din, så kan nok dette behjelpes.

Ale-Jet
Ale-JetInnlegg: 19184
15.08.19 12:24

Drikk mindre Urge.

Sykesista
SykesistaInnlegg: 1
18.09.19 10:48

Hei!

Jeg sliter med en IBS (irritabel tarm sykdom). Har funnet ut at koffein kan være en trigger for løs mage og luft. Kanskje dette kan være et tips? Mtp iskaffen du drikker. 

Ellers kan jeg anbefale mat i typen Lav FODMAP. Dette fungerer som bare det i forhold til luft og oppblåst mage. Det krever litt arbeid å sette seg inn i det, men er verdt det på sikt;) 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 25187
21.09.19 11:26
Sykesista: Ellers kan jeg anbefale mat i typen Lav FODMAP. Dette fungerer som bare det i forhold til luft og oppblåst mage. Det krever litt arbeid å sette seg inn i det, men er verdt det på sikt;)

FODMAP kan hjelpe mange, men det er flere årsaker til at noen blir oppblåst. Hvor selv ikke FODMAP hjelper, uten at det er noe farlig bak det.

Men ja - for mange er det du nevner en god hjelp.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg