Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Klarer ikke å slå opp

NYTT TEMA
nanya

nanya
24.02.08 23:23
Hvordan i alle dager skal jeg klare å slå opp med kjæresten min? Vi har vært sammen i sju år, han er min aller beste venn og jeg elsker han over alt på jord. Men, jeg er ikke forelsket i han lenger. Jeg skjønner at forelskelsen er noe som går over, og hadde jeg vært 35 hadde kanskje det forholdet jeg har nå vært perfekt. Vi har det nemlig fint og koselig sammen, men jeg er 23 år og klarer ikke tanken på at et skal være så kjedelig i resten av mitt liv.

Jeg er nesten helt sikker på at det ikke blir oss to, men klarer ikke å slå opp. Får panikk for at jeg skal miste han, og utsetter det stadig vekk.
adeline

adeline
25.02.08 09:36
Har bare en ting i si deg: du kommer også for fremtiden til å lengte ut av forhold med samme begrunnelse. Tror du en som er 35 år i større grad finner seg i hva som helst "resten av livet"? "Resten av livet" innebærer mange år også for en 35 åring......
Iffy

Iffy
25.02.08 09:56
Heisann =)
Jeg har vært i samme situasjon som deg. Langt forhold, gutt som jeg var utrolig glad i, han er fortsatt en av de få jeg stoler helt og fullt på. Er han glad ideg, tviler jeg ikke på at han vil ønske å være venner!

Det kommer til å bli skikkelig vondt,skikkelig skikkelig vondt, men følger du magefølelsen din så gjør du det riktige. Dere er unge, og det er veldig mulig det finnes andre der ute som dere begge kunne ha blitt lykkeligere med.

Om du fortsatt er usikker, så kan dere prøve å jobbe med forholdet. Hvordan gjøre det mere spennende? dra ut sammen,gjøre ting hver for dere så har dere mere å snakke om osv..Lykke til og klem fra meg.
nanya

nanya
25.02.08 12:12
Adeline: Kan hende jeg formulerte meg litt dårlig. Jeg skjønner godt at "resten av livet" for en 35-åring også er lang, lang tid. Det jeg forsøkte å si var at jeg er klar over at man i et forhold neppe klarer å holde på forelskelsen og spenningsnivået i år etter år. Jeg er klar over at uansett hvem jeg er sammen med kommer jeg sannsynligvis til å havne i samme situasjonen igjen. Og, jeg tror at hvis jeg hadde vært i det forholdet jeg er i nå som 35-åring, så hadde jeg kanskje vært fornøyd med det. Vi har det nemlig koselig sammen, har mange like verdier og et godt fundament for å bygge et liv sammen på.

Dette forutsetter selvfølgelig at jeg som 35-åring hadde opplevd andre ting. Levd livet som singel, vært kjæreste med flere, lært litt om hvordan jeg selv er når jeg bare er meg. Og det er her problemet mitt ligger. Jeg var 16 år da jeg ble sammen med denne gutten. Han er min aller første kjæreste. Før jeg ble sammen med han hadde jeg kun kysset en eneste gutt, og det var en heller ekkel opplevelse der han var eldre og full og jeg endte opp med å kysse han bare fordi han masa. Med andre ord har jeg bare kysset en eneste gutt jeg har hatt følelser for, jeg har bare hatt sex med en gutt (og det er ikke akkurat sånn at jeg ser stjerner), jeg har bare vært kjæreste med en gutt. Vi ble sammen da vi fremdeles var ungdommer, og jeg har aldri vært alene som voksen. Vi har rett og slett vokst opp sammen, og jeg undrer over hvordan jeg hadde vært hvis jeg hadde utviklet meg på egenhånd.

Skjønner du hva jeg mener? Forholdet mitt hadde vært flott hvis jeg var klar for å etablere meg, hvis jeg hadde prøvd ut ulike livssituasjoner og var klar på at dette var det jeg ville. Slik det er nå klarer jeg ikke å sette pris på det jeg har.
nanya

nanya
25.02.08 12:15
Iffy:

Gikk du lenge før du klarte å ta skrittet? Jeg er dessverre redd vi er forbi stadiet der vi kan gjøre noe med forholdet, det har skrantet i halvannet år, og vi har prøvd mye. Forholdet i seg selv har blitt bedre etter en stor krise vi hadde for et halvt år siden, men følelsene er dessverre borte. Sånn som jeg ser det er det bare redselen min for å miste det eneste jeg kjenner som hindrer meg...
Iffy

Iffy
25.02.08 12:32
Hei igjen =)

Eksen og jeg kom frem til beslutningen sammen, selv om jeg egentlig lenge visste at jeg ikke ville dele resten av livet mitt med ham.
Den største grunnen til at jeg dro var helsa mi og en bestemor som var på det siste, og jeg måtte komme meg tilbake til norge. Han orket ikke avstandsforhold, så vi tok avgjørelsen. Selv om det var grusomt å måtte reise fra ham,godt mulig det mest grusomme jeg noen gang har opplevd, så er jeg overbevist om at det var det rette å gjøre. Etter den tid har vi begge blitt voksne og lykkeligere pga at vi forandret livstil og livssituasjon. :)
Mitt poeng er at et brudd kan være fruktbart om man går på veggen i et forhold, og du skal ikke ha dårlig samvittighet for å gå å tenke på å slå opp.
Prat med ham om det. Kansje har han det samme tankene?
vidar

vidar
25.02.08 12:34
Du: Kåre, jeg klarer ikke dette mer.
Kåre: Hva mener du?
Du: Dette, dette forholdet. Dette livet.
Kåre: Er det noe galt med det?
Du: Nei, jo, det er det. Dette forholdet, føler at det er tomt for mitt vedkommende. Jeg har ikke de samme følelsene for deg, jeg føler meg som i et gammelt ekteskap, og jeg er bare litt over 20!
Kåre: Å, ja men, jeg trodde vi hadde det bra. Jeg er så glad i deg.
Du: Ja, jeg er så glad i deg også, men jeg føler jeg er for ung til å ville binde meg for hele livet. Jeg har jo ikke opplevd annet enn deg siden jeg var et barn.
Kåre: Er det en annen?
Du: Nei, er du gærn?
Kåre: Hva heter han?
Du: Han heter Knut. Knut Storbukås. Han er mannen jeg vil dele livet mitt med.
Kåre: Faen, kan ikke konkurrere med ham..

Sklei litt ut her på slutten..
nanya

nanya
25.02.08 12:40
hehe, ja hadde det bare vært så enkelt som at jeg hadde funnet lykken med sputnik, da skulle jeg ikke ha klaget! ;)
LillaStar

LillaStar
25.02.08 17:16
Selv om dere ble sammen ganske tidlig kan dere fortsatt oppleve ting.. er ikke sex livet bra? gjør det bra!!! utforsk..

men er det helt tomt for følelser, eller vil du bare oppleve nye ting?

noe av tingen med og være sammen med noen er og ikke glemme seg selv heller..
adeline

adeline
25.02.08 21:20
"LillaStar skrev:
Selv om dere ble sammen ganske tidlig kan dere fortsatt oppleve ting.. er ikke sex livet bra? gjør det bra!!! utforsk..

men er det helt tomt for følelser, eller vil du bare oppleve nye ting?

noe av tingen med og være sammen med noen er og ikke glemme seg selv"

Folk går fra hverandre også etter fylte 35 år, med de samme argumentene som trådstarter bruker. Jeg synes det er feil å bruke alder som begrunnelse for å slå opp. Bruk heller at man er lei av typen, kjærligheten ble bort - what ever. Bare ikke gå rundt og tro at når man blir 35 (hold på å skrive 66), så holder man ut lengre i et forhold.
nanya

nanya
25.02.08 23:41
adeline: Du er i din fulle rett til å mene at det er feil å bruke alder som begrunnelse for å slå opp, men hvilken rett har du til å dømme mine følelser for mitt forhold? For akkurat meg i akkurat dette forholdet er alder en stor del av grunnen til at jeg føler det som jeg gjør. Jeg har ikke skrevet noe om 35-åringer generelt; jeg har bare sagt at jeg tror forholdet jeg er i nå hadde vært flott hvis jeg var 35 og hadde opplevd en periode tidligere i livet mitt der jeg var "bare" nanya.

Setter stor pris på innspill fra andre som har vært i samme situsjonen, da dette er fryktelig, frytelig vanskelig for meg.
Iffy

Iffy
26.02.08 12:42
Det er kjempevanskelig! Godt mulig en av de vondeste tingene som du kommer til å oppleve på en god stund, men det betyr ikke at det er uriktig eller umoralsk. Om du virkelig føler sterkt at dette ikke er mannen du vil være hos, så er det faktisk ikke rettferdig ovenfor ham å fortsette.
fazz

fazz
26.02.08 14:50
nanya skrev:
adeline: Du er i din fulle rett til å mene at det er feil å bruke alder som begrunnelse for å slå opp, men hvilken rett har du til å dømme mine følelser for mitt forhold? For akkurat meg i akkurat dette forholdet er alder en stor del av grunnen til at jeg føler det som jeg gjør. Jeg har ikke skrevet noe om 35-åringer generelt; jeg har bare sagt at jeg tror forholdet jeg er i nå hadde vært flott hvis jeg var 35 og hadde opplevd en periode tidligere i livet mitt der jeg var "bare" nanya.

>>> Bare fortell han hva du føler. Ett kjapt riv som med ett plaster. Han kommer sikkert til å bli veldig lei seg en stund, men han kommer over det og du kan gjøre alt det du tror du har/kommer til å gå glipp av. Men IKKE prøv å gå tilbake til han dersom du finner ut at gresset ikke er grønnere på den andre siden.
Mary_5

Mary_5
25.03.08 03:10
nanya skrev:
Hvordan i alle dager skal jeg klare å slå opp med kjæresten min? Vi har vært sammen i sju år, han er min aller beste venn og jeg elsker han over alt på jord. Men, jeg er ikke forelsket i han lenger. Jeg skjønner at forelskelsen er noe som går over, og hadde jeg vært 35 hadde kanskje det forholdet jeg har nå vært perfekt. Vi har det nemlig fint og koselig sammen, men jeg er 23 år og klarer ikke tanken på at et skal være så kjedelig i resten av mitt liv.

Jeg er nesten helt sikker på at det ikke blir oss to, men klarer ikke å slå opp. Får panikk for at jeg skal miste han, og utsetter det stadig vekk.

>> Hei, har følgt med på innleggene dine! Hva viss dere flyttet ifra hverandre en god stund, separere dere på en måte. Slik at dere eller du er 100% sikker før du kaster 7år med kjærlighet for denne typen din bort. Mange finner veien tilbake til hverandre etter å være borte fra hverandre lenge. Men men kan du ikke oppdatere litt hvordan det går / gikk? :-)
Callista

Callista
27.03.08 19:11
Nanya!

Hva med å skrive et brev til han og fortelle hvordan du føler det. Det kan ofte være letter å skrive det ned slik at man kan tenke gjennom hva en ønsker å si før man formidler det. På den måten kan han også få tid til å la det synke inn før dere snakker videre om hvordan dere løser det?

Lykke til!
SA100

SA100
30.03.08 13:49
Jeg befinner meg faktisk i noe samme situasjon som deg. Er 21. Har vært sammen kjæresten min i 3 år, og jeg er så utrolig glad i han. Jeg kan ikke tenke med å ikke være sammen han og leve livet mitt uten han, men samtidig føler jeg at jeg vil være bare meg akkurat nå. I motsetning til deg håper og tror jeg at vi vil være sammen senere også, men jeg ønsker å oppleve ting på egenhånd akkurat nå. Det er ikke akkurat bare å pakke sakene og dra på backpacking alene når man har samboer. Det er ikke noe jeg tror han ville sette så pris på i hvert fall.
Jeg har desverre få tips, jeg leser alle innleggene her på leting etter tips selv. Tenkte bare videreføre at det er flere her ute som har det vanskelig og er forvirret. For meg hjelper det faktisk litt bare å vite at det er flere som har det likt som meg der ute. Lykke til=)
jotul

jotul
31.03.08 13:00
> hvilken rett har du til å dømme mine følelser for mitt forhold? For akkurat meg i
> akkurat dette forholdet er alder en stor del av grunnen til at jeg føler det som jeg
> gjør. Jeg har ikke skrevet noe om 35-åringer generelt; jeg har bare sagt at jeg
> tror forholdet jeg er i nå hadde vært flott hvis jeg var 35 og hadde opplevd en
> periode tidligere i livet mitt der jeg var "bare" nanya.

Jeg skjønner veldig godt hva Adeline mener, og jeg mener bestemt hun ikke dømmer deg. Det eneste hun sier, er at å bruke alderen som et *generelt* argument, blir feil. Akkurat som om det eksisterer en allmenn forståelse av at hvis du er 23 år, så trenger du ikke begrunne bruddet nærmere. Adeline har helt rett: all den tid mennesker går fra hverandre i absolutt alle aldre - med omtrent samme begrunnelser - så glipper luften ut av "alders-argumentet".

Det andre du sier, derimot, kan verken Adeline eller andre si noe på og hvertfall ikke dømme deg for; at du ikke har vært med andre menn, at du ikke er forelsket lenger, at det har hangla en stund, at du ikke kan se for deg en fremtid osv osv. Helt greit at du er ærlig om disse tingene. Bare pass på å være ærlig om *deg selv*, dvs. snakk "jeg-språk", og ikke begynn å mene ting på hans vegne. For alt jeg vet, kan han reagere meget sterkt på bruddet og være totalt uenig i konklusjonen din. Men du må likevel være ærlig om hva *du* mener.

Ta og print ut denne tråden og ta den frem igjen når du blir 35. Ingenting er så spennende (eller nedslående, alt etter som) og lærerikt som å møte seg selv i døra...

Jeg tror "ettermælet" av et forhold er viktig sånn i lengden. Derfor bør man opptre så ryddig som overhodet mulig i forbindelse med et brudd.
geirern84

geirern84
31.03.08 13:22
Prøv å ta dere en litt lengre ferie sammen, dra til feks et avsideliggende område på thailand etc.

Kansje dere klarer å forelske dere i hverander igjen :)
flisespikkern

flisespikkern
31.03.08 18:07
Jeg er i akkurat samme situasjon som er beskrevet her, føler det går litt på overtid i mitt forhold, fra min side. Vi har det supert, aldri noen krangler eller noe slikt, men allikevel får jeg ofte inntrykk av at verden raser forbi meg i full fart, mens jeg på en måte bare står fast. Vi har vært sammen i over 3 år, og vi var begge ferske, jeg er ikke sikker på at jeg vil gjøre slutt, men vet ikke om jeg kan si Jeg Elsker Deg og mene det like mye som før... Dette er vanskelig, veldig usikker,men er glad det finnes flere.
Rhyth

Rhyth
31.03.08 23:39
Hvorfor ikke ta ei pause fra hverandre og gjøre ting hver for dere? Da får dere ting litt på avstand og kanskje begynner å savne hverandre :) Bare vær litt fra hverandre over en viss periode og se hva som skjer ;) Stikk ut/bort med- veninner/venner, ta en ferie tur med de osv.. Prøv og snakk med han og forklar at du trenger litt tid til og være deg selv og gjøre ting som bare du har lyst til.
Uansett ønsker jeg dere lykke til og håper det ordner seg på ene eller andre måten :)
Hurramegrundtomkring

Allerede for mange tusen år siden ble det advart mot 7års krisa i et ekteskap. Om du vil gjennom dette en gang til, så gjør du det slutt, om det holder med en gang, så holder du ut. For det vil skje igjen, med neste, og med neste. At du bare har kjent en mann intimt, det burde du se på som et gode. Ikke alle er så heldige. Du snakker om å gjøre ting....ja vel, hva hindrer deg? Du er glad i ham, men har ingen følelser....javel.....du har vel ikke en anelse av at du er noe forvirret her?? bare et spørsmål.....
Hva slags mål er han og forholdet deres i veien for egentlig? Å ha sex med andre mennesker?
Så til det med å kjenne deg selv bedre? Tror du at får mer tid sammen med deg selv om du bytter partner, eller ikke har en? Denne er ganske morsom egentlig.....tenk...når er du ikke sammen med deg selv?
Har du tenkt over at det er sammen med ham du faktisk kan være akkurat deg selv...fordi han kjenner deg?
Bare et innspill siden du spurte. Jeg ser at flertallet velger hopp av og gjenta problemene som kommer, om igjen og omigjen, eller bli ferdig med dem en gang for alle.

Hilsen syvende far i huset.
Og et tips til, etter å ha sett singellivet in action, hos meg selv og andre, det er ikke noe å trakte etter.
janko_7

janko_7
08.04.08 09:35
Du skriver at dere har det fint og koselig sammen, Og i neste linje klarer du ikke å ha det så kjedelig resten av ditt liv. Hvordan kan du ha det fint,koselig og kjedelig samtidig? Det må være en rar opplevelse. Kan du ikke gå ut med dine venner og veninner da. Uten å ha med kjæresten. Finne på noe alene. Det blir alltid kjedelig å være sammen 24 timer vet du. Kom deg ut og gjør noe helt alene. Så skal du se at kanskje det bedrer seg.
melissa90

melissa90
04.10.10 02:35

Hei. Kunne ikke kjent meg mer igjen. Kanskje litt sent, men var første innlegg som kom opp når jeg googlet slå opp med kjæresten. Gjorde du det noen gang slutt?

Arnebelinda

Arnebelinda
04.10.10 14:45

Forelskelse går over ja..

Ser at dere begge er unge.. Så jeg kjenner meg igjen.

Var sammen med eksen min i 5år.. og vi gjorde det slutt til slutt.

fra 13/14 til 18/19... I ettertid har jeg faktisk funnet ut at det aldri var skikkelig forelskelse heller.. var liksom det første særiøse forholdet.. og vi var drit gode venner.

No er jeg i ett nytt forhold.. som vi er både venner og jeg super forelsket å stor fornøyd.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg