Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Selvsikkerhet

NYTT TEMA
ArnoldFan
ArnoldFanInnlegg: 3840
22.10.09 14:33

Mange kvinner sier de ser etter selvsikkerhet i en mann. Men hva er egentlig det?

Hvordan viser man selvsikkerhet på en attraktiv måte? Det er jo fort gjort at det tipper over i arroganse, selvgodhet eller uhøffelighet er det ikke? En mann kan kjøre bil til et sted han ikke er sikker på hvor er, og istedet for å spørre om veien, kjører rundt, og det er noe mange kvinner irriterer seg over, men dette er jo også selvsikkerhet? Så hvordan vet man at det blir for mye?

Selvsikkerhet og selvtillit går mye ut på det samme. Er det å vise selvsikkerhet noe så enkelt som å smile, ikke ha hendene i lommene og stå i en hjørne, men være naturlig i enhver situasjon? Tørre å ta initiativ og lede an? Og hvor kommer egentlig egoisme inn i bildet?

(Innlegget ble redigert 22.10.09 14:34)

chariot1
chariot1Innlegg: 7330
22.10.09 15:51

glir fort over i noe annet ja mye derfor jeg la "selvsikkerheten" og sånn brautende oppførsel på hylla ca som 17-18 åring, mange folk som egentlig ikke har noen grunn til å være selvsikker  de er bare narsisister og undermålere av rang fyfasiken så kvalme plebeiere er assa :(

(Innlegget ble redigert 22.10.09 15:53)

sweetieme
sweetiemeInnlegg: 1043
22.10.09 16:07

Jeg mener at den perfekte mann er den som ikke er den som syter og klager over hvordan han ser ut, som ikke vil ta av seg på overkroppen om sommeren fordi han er misfornøyd med det han har under der, men en som er sånn tålig fornøyd med hvordan han ser ut og kaster av seg t-skjorta når det er varmt. En som er midt i mellom disse klagete og de selvgode som går rundt og lyser "jeg vet jeg er deilig". Det er ingen ting som er mer slitsomt enn gutter (og jenter) som ikke gjør annet enn å klage over alt de er misfornøyd med og det er ingen ting som er mer turn off enn gutter og jenter som går rundt og elsker seg selv og forteller hele verden hvor deilige de er.

Jeg har en mann som er hyggelig med alle, presenterer seg og prater med folk hvis han er noe sted, tør å ta av seg t-skjorten om sommeren og er seg selv uansett hvor han er eller hvem som er rundt. Han sitter ikke og beklager seg over ting han er misfornøyd med, men han ser at han ikke er "perfekt" , men at han er så bra som han kan være. Synes det er helt passelig med selvtillit/selvsikkerhet sånn som han er. Og når det gjelder det med å ikke spørre om veien så er det bare en "manneting", som jeg tror går mest på stolthet og det å skulle imponere en dame.

Jeg har også en eks som var utrolig misfornøyd med seg selv, klaget ofte, nektet å kle av seg om sommeren og ikke ville hilse på familien min før han gikk inn på rommet mitt en gang enda vi hadde vært sammen flere år. Dette er altfor lite selvtillit/selvsikkerhet og noe jenter blir sliten av og ikke liker.

Så chattet jeg og en venninne med en mann på internett for mange år siden. Han skrøt av at han var modell og helt perfekt og han ville treffe oss, for han var ute etter en "pulevenninne". Vi traff han, men likte han ikke i det hele tatt. Vi syntes ikke han var så pen som han syntes selv og han virket rett og slett overlegen og altfor selvgod. Etter møtet sendte vi meldinger med han og sa at vi syntes han hadde en litt spiss nese (vi var en del yngre da og ville jekke han ned ett hakk). Fyren klikka da vinkel og sa at venninnen min var feit og at jeg hadde kviser og at han kunne få mye bedre enn oss uansett. Dette er FOR mye selvsikkerhet/selvtillit.

Har noe av dette gitt noe mening for deg? Fikk du noen svar?

Glennvk
GlennvkInnlegg: 2230
22.10.09 18:53
sweetieme: han ville treffe oss, for han var ute etter en "pulevenninne".

Hm, hva slags tanker var det i hodene deres før dette møtet da...? ;-)

godwind
godwindInnlegg: 505
22.10.09 19:04
Glennvk: Hm, hva slags tanker var det i hodene deres før dette møtet da...? ;-)

å møte et spennende menneske som en kanskje kunne ha et forhold til, gjerne pule med, men som likevel klarer å beholde vidsynet i hva det vil si å være menneske: ikke opphøye seg til en nesevis gud, uten kontakt med det alle de "feil" vi mennesker har...vil jeg tor...atletisk er bra, men det veier ikke opp mot menneskelighet eller at man kan gjenkjenne at noen har det. Det er nettopp derfor noen av disse store holywoodstjernene klarer å beholde sin maskulinitet enda de ikke, sånn rent maskulint eller fotografisk er det mest tiltrekkende, men utsrålingen av det vidsynet av alt hva et menneske innebærer. Som mann, liker jeg.....dattera til.....

(Innlegget ble redigert 22.10.09 19:08)

joplina
joplinaInnlegg: 64641
22.10.09 20:14
ArnoldFan: Mange kvinner sier de ser etter selvsikkerhet i en mann. Men hva er egentlig det? Hvordan viser man selvsikkerhet på en attraktiv måte? Det er jo fort gjort at det tipper over i arroganse, selvgodhet eller uhøffelighet er det ikke? En mann kan kjøre bil til et sted han ikke er sikker på hvor er, og istedet for å spørre om veien, kjører rundt, og det er noe mange kvinner irriterer seg over, men dette er jo også selvsikkerhet? Så hvordan vet man at det blir for mye? Selvsikkerhet og selvtillit går mye ut på det samme. Er det å vise selvsikkerhet noe så enkelt som å smile, ikke ha hendene i lommene og stå i en hjørne, men være naturlig i enhver situasjon? Tørre å ta initiativ og lede an? Og hvor kommer egentlig egoisme inn i bildet?

Jeg ser ikke annet enn at du både spør og svarer selv :)

Uattraktiv selvsikkerhet kan meget riktig være f.eks arroganse. Man trenger ikke være brautende for å være arrogant. Blikk, å overse, svare kort, overhøre og ta som en selvfølge at man har ledelsen..... Et annet alternativ er den brautende se-meg-se-meg , som vet alt  og kan alt og alltid tar styringen.

Den attraktive selvsikkerheten kommer til uttrykk med en  våken men avslappet holdning, der det å smile, flørte, ta initiativ eller lede an - eller fortelle vitser -  kommer naturlig til uttrykk (ikke hesblesende eller blottet for selvironi, eller kun på bekostning av andre ) og der alle føler seg vel i vedkommedes krets.

En selvsikker person/en person med naturlig (ikke påtatt) selvtillit , er en person som inkluderer og ikke eksluderer. En slik person har råd til å by på seg selv og synes det er koselig når andre gjør det samme.

En person som mangler selvtillit og selvsikkerhet byr sjelden på seg selv  men derimot på sitt påtatte "jeg"...og da er det ikke alltid rom for andre, fordi da føler vedkommede at disse tar for stor plass - noe som gir vedkommede en følelse av  mindre plass. Slike mennesker kan være arrogante eller brautende se-meg-se-meg. Hvis de ikke bare oppleves som veldig,veldig sjenerte eller tilknappede da....

kreps34
kreps34Innlegg: 2588
25.10.09 14:56
ArnoldFan: Mange kvinner sier de ser etter selvsikkerhet i en mann. Men hva er egentlig det? Hvordan viser man selvsikkerhet på en attraktiv måte? Det er jo fort gjort at det tipper over i arroganse, selvgodhet eller uhøffelighet er det ikke? En mann kan kjøre bil til et sted han ikke er sikker på hvor er, og istedet for å spørre om veien, kjører rundt, og det er noe mange kvinner irriterer seg over, men dette er jo også selvsikkerhet? Så hvordan vet man at det blir for mye? Selvsikkerhet og selvtillit går mye ut på det samme. Er det å vise selvsikkerhet noe så enkelt som å smile, ikke ha hendene i lommene og stå i en hjørne, men være naturlig i enhver situasjon? Tørre å ta initiativ og lede an? Og hvor kommer egentlig egoisme inn i bildet?

Snu på flisa, hvordan ser du for deg at en selvsikker utadvendt hyggelig dame/jente er?

Ellers har du vel fått svar, bl.a fra sweene..etellerannet...

sweetieme
25.10.09 21:53
kreps34: bl.a fra sweene..etellerannet...

gjorde ikke noe spesielt inntrykk på deg det jeg skrev i alle fall, når du ikke klarer å huske navnet mitt en gang.
sweetieme!

sweetieme
12.11.09 22:49
Glennvk: Hm, hva slags tanker var det i hodene deres før dette møtet da...? ;-)

Vi var bare to jenter på tur som sku møte en vi hadde truffet på internett på gøy. Var vel egentlig aldri i våre tanker å faktisk bli pulevennen hans. Men hvis vi hadde syntes han var skamdeilig så hadde vi muligens gjort det likevel. hehe.

sweetieme
12.11.09 22:51

Jeg har vært sammen med en fyr som, når vi var ute på byn, ikke kunne pisse på guttedassen på et utested hvis ikke han var aleine der inne. En gang slepte han meg rundt mer eller mindre hele sentrum for å finne en dass der han kunne pisse aleine. Går dette også på selvtillit/selvsikkerhet? Eller er det bare vanskelig å pisse mens andre står ved siden av dere??

whynotsex
whynotsexInnlegg: 658
12.11.09 22:56
sweetieme: Jeg har vært sammen med en fyr som, når vi var ute på byn, ikke kunne pisse på guttedassen på et utested hvis ikke han var aleine der inne. En gang slepte han meg rundt mer eller mindre hele sentrum for å finne en dass der han kunne pisse aleine. Går dette også på selvtillit/selvsikkerhet? Eller er det bare vanskelig å pisse mens andre står ved siden av dere??

Hehe...

Er no bare til å pisse det:-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg