Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva burde jeg gjøre i forhold til min eks?

NYTT TEMA
Livsproblemer
LivsproblemerInnlegg: 3
07.06.16 12:13

Hei, jeg er en gutt på 20 år, jeg ble for noen måneder siden dumpa av kjæresten min som jeg da hadde vært sammen med i over 2 år! Dette var min første ordentlig store kjærlighet. Vi hadde det veldig fint sammen og grunnen til at det ble slutt skyldtes hennes følelser for meg, og at hun følte at hun ikke hadde samme kontakten med vennene sine som det hun hadde hatt før forholdet, dette var begge sin feil i forholdet og det er vi enige om! Jeg prøvde desperat og forklare at det var slike problemer vi måtte ta opp sammen og sammen prøve å fikse dem. Det var også store endringer i livet hennes og nye ting hun ser ut til å ville utforske.

Tilbake til tema, dette var min første store kjærlighet, følelsene mine for henne er så sterke og jeg klarer ikke glemme henne, uansett hvor mye jeg prøver. Jeg har hatt en ny flørt etter henne, dette var en venn av meg som jeg var veldig glad i, men klarte ikke få de følelsene som jeg var ute etter for henne. Eksen min har også funnet seg en flørt etter det ble slutt, men poenget mitt er at så fort jeg fant denne nye flørten og eksen min så at ting gikk litt bedre med meg enn hva ho trodde, da kom hun tilbake og beklaga seg. Hun skulle gi forholdet vårt en ny sjanse og prøve å se hvordan ting utviklet seg, hun ga meg veldig mye ros og smiger, og fortalte meg koselige ting om tiden fremover mellom meg og henne, og hvor glad hun var for at vi skulle prøve igjen. Første dagen vi tilbringte sammen, snakket vi mye og hadde en veldig koselig dag, vi hadde sex og alt virket helt som normalt. 

Senere samme kveld ringte hun meg og fortalte at hun ikke kunne gjennomføre det hun tidligere hadde sagt og gjort, og at jeg bare måtte glemme denne dagen vi hadde sammen. Hun måtte innrømme for seg selv at hun hadde følelser for hennes nye flørt og at følelsene for meg ikke kom tilbake, men jeg VET med 100% sikkerhet at følelsene hennes for meg ikke er helt borte slik hun skal ha det til, men jeg vet også like sikkert at de ikke er der som de engang var.

Jeg elsker denne jenta og hun er den eneste person jeg vil ha, hun har gjort ekstremt mye dumt og hun har såra meg veldig veldig mye, men jeg klarer likevel ikke gjøre annet enn å tenke positivt om denne personen, og bry meg like mye som jeg alltid har gjort.

Vi har blitt enige om å ha god tone og kontakt oss i mellom med tanke på at vi er i samme vennegjeng og kommer til å tilbringe tid sammen på fester osv.

Men jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre og hva jeg kan gjøre, jeg aner ikke hva som er lurt. Men mitt største ønske er å få henne tilbake, og prøve på nytt.

Vet dette ble et rotete innlegg, men hele livet mitt er rotete for øyeblikket, setter veldig pris på hvis noen er eller har vært i samme situasjon kan dele erfaringer og meninger, samt fortelle om utfallet.

MVH dypt forelsket gutt

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 7456
07.06.16 12:18

Last ned Tinder appen, ha det morsomt. Den store kjærligheten er sannsynligvis ikke den store kjærligheten.

Livsproblemer
07.06.16 12:23

Takk for tips "Slikkepott". Jeg håper virkelig du har rett angående det du sier, men i dette tilfelle er jeg meget sikker på at dette er den store kjærligheten, det er iallefall den første kjærligheten og jeg syntes den er verdt å kjempe for.

Slikkepott
SlikkepottInnlegg: 7456
07.06.16 12:27
Livsproblemer: Takk for tips "Slikkepott". Jeg håper virkelig du har rett angående det du sier, men i dette tilfelle er jeg meget sikker på at dette er den store kjærligheten, det er iallefall den første kjærligheten og jeg syntes den er verdt å kjempe for.

Det er alltid den store kjærligheten til å begynne med, for ikke å snakke om hvor mye mentaliteten spiller inn når det kommer til ting/personer man ikke lenger har. Det er alltid surt, det er alltid kjipt, man er stort sett alltid bitter når man er den personen som vil fortsette mens motparten ikke vil. Det er ikke så mye annet å si enn at det er ekstremt mange fantastiske personer der ute, og sannsynligheten er forsvinnende liten for at man akkurat har gått glipp av den ene personen man skulle være med resten av livet.

Livsproblemer
07.06.16 14:27

Noen andre som har noen tanker eller erfaringer å komme med?

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 3088
07.06.16 17:44
Livsproblemer: Hun måtte innrømme for seg selv at hun hadde følelser for hennes nye flørt og at følelsene for meg ikke kom tilbake, men jeg VET med 100% sikkerhet at følelsene hennes for meg ikke er helt borte slik hun skal ha det til, men jeg vet også like sikkert at de ikke er der som de engang var.

Skal dette være den store kjærligheten, så må det jo være to som er like forelsket/glade i hverandre?

Min erfaring er at det nytter ikke å "kjempe" for mye for å oppnå noe. Ting må komme naturlig.

Ville definitivt ikke brukt krefter og energi på å prøve å fortsette det avsluttede forholdet.

Før eller siden treffer du noen du passer med, som verken gjør mye dumt eller sårer deg.

Lykke til!

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4409
07.06.16 17:52
Livsproblemer: Jeg håper virkelig du har rett angående det du sier, men i dette tilfelle er jeg meget sikker på at dette er den store kjærligheten, det er iallefall den første kjærligheten og jeg syntes den er verdt å kjempe for.

Han har rett. Med mindre ditt tilfelle er superspesieltunikt én-av-hundre-millioner, så er dette ihvertfall ikke mer enn én av flere store kjærligheter. Folk endrer seg, følelser kjølner, vi går videre. Ikke slit deg ut på dette i så ung alder; hun er kanskje ikke verdt alt bryet.

joplina
joplinaInnlegg: 60350
08.06.16 19:23
Livsproblemer: Eksen min har også funnet seg en flørt etter det ble slutt, men poenget mitt er at så fort jeg fant denne nye flørten og eksen min så at ting gikk litt bedre med meg enn hva ho trodde, da kom hun tilbake og beklaga seg. Hun skulle gi forholdet vårt en ny sjanse og prøve å se hvordan ting utviklet seg, hun ga meg veldig mye ros og smiger, og fortalte meg koselige ting om tiden fremover mellom meg og henne, og hvor glad hun var for at vi skulle prøve igjen. Første dagen vi tilbringte sammen, snakket vi mye og hadde en veldig koselig dag, vi hadde sex og alt virket helt som normalt.  Senere samme kveld ringte hun meg og fortalte at hun ikke kunne gjennomføre det hun tidligere hadde sagt og gjort, og at jeg bare måtte glemme denne dagen vi hadde sammen. Hun måtte innrømme for seg selv at hun hadde følelser for hennes nye flørt og at følelsene for meg ikke kom tilbake, men jeg VET med 100% sikkerhet at følelsene hennes for meg ikke er helt borte slik hun skal ha det til, men jeg vet også like sikkert at de ikke er der som de engang var. Jeg elsker denne jenta og hun er den eneste person jeg vil ha, hun har gjort ekstremt mye dumt og hun har såra meg veldig veldig mye, men jeg klarer likevel ikke gjøre annet enn å tenke positivt om denne personen, og bry meg like mye som jeg alltid har gjort. Vi har blitt enige om å ha god tone og kontakt oss i mellom med tanke på at vi er i samme vennegjeng og kommer til å tilbringe tid sammen på fester osv. Men jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre og hva jeg kan gjøre, jeg aner ikke hva som er lurt. Men mitt største ønske er å få henne tilbake, og prøve på nytt.

Alle har hatt kjærlighetssorg og erfart vanskelige relasjoner og ubesvart kjærlighet ..bare slik at du kan forstå at du ikke er alene om slike vanskelige følelser. Man kan noen ggr oppleve det som om ingen egentlig kan forstå - fordi ingen har erfart akkurat det man selv har.... men selv dine foreldre og dine besteforeldre og generasjoner bakover har faktisk erfart det.

Finnes vel neppe noen som aldri har vært ulykkelig forelsket eller aldri - gjennom livet - erfart å bli dumpet av en  kjæreste.

- Og ja, det er helt normalt og helt vanlig å slite med gnagende tanker om hva i himmelens navn man skal gjøre og hva man KAN gjøre og hvordan man burde gjøre det for å få kjærligheten i boks igjen eller bare slippe å føle seg så elendig , etter et brudd.

- Bare nevner det slik at du ikke tror at du sliter mye mer enn hva andre pleier å gjøre - selv om det føles slik fordi det dreier seg om en selv.

....og nå skal du høre etter litt....ingen - som i  .i.n.g.e.n.  kan forandre, fikse, lage, styre eller få på plass andres følelser slik at de samsvarer med egne, eller slik man ønsker at andres følelser skal være.

- Slik ingen kan trylle med dine følelser for å få dem til å forandre seg.  De følelser man har eller ikke har er i grunn bare hva de er - enten de er sånn eller slik.

- Helt ærlig...du kan ikke gjøre noe med hva hun føler eller ikke føler.

Hun derimot, kan gjøre masse med dine hvis du tillater det...slik at de blir skikkelig frynsete.        Jepp, det høres i grunn ille ut - men det er dessverre helt vanlig blant unge mennesker som ikke har levd så lenge og derfor ikke erfart det eldre og mer modne mennesker har..og det er også helt vanlig blant umodne voksne/eldre mennesker (foreldregenerasjonen)

Drama-drama, mind games, hjerte-smerte-meldinger , tåreperse-mailer , fylle-meldinger, fylle-telefoner, oppsøkende virksomhet , mas,  vi-må-snakke-sammen-for-å-få-svar/forklaring/få det ut av systemet - på grensa til stalking - krangel, konflikt, sjalusiutbrudd osv osv osv i all uendelighet.....

- Eller DU kan ende opp med å bli den som driver henne til vanvidd gjennom å drive på slik.

Situasjonen per i dag er som den er. Hun sier at hun har følelser for en ny "fling" - men trodde for en liten stund siden at hun hadde følelser for deg også - fordi du hadde det ganske ok og hadde funnet deg en "fling"..ja, da ville hun prøve på ny - men trakk seg like etterpå....selvsagt etter hun hadde gitt deg nytt håp og fått deg til å tro at dere kunne finne sammen igjen...og dermed sitter du igjen rimelig frynsete nå .  

Umodent drama-drama med drama-dama ...hun sier takk og adjø men vil ha deg på gress allikevel...for det kan jo tenkes at gresset ikke er grønnere på den andre siden...og hvis hun har deg på gress så kan hun alltids komme tilbake og slippe å føle seg som den tapende part.

Men er du egentlig tilfreds og fornøyd med å skulle være en nødløsning for henne som hun holder varm - sånn i tilfelle hun ikke kaprer noen bedre...??

Jeg mener....vil du virkelig ha noen som ikke egentlig vil ha deg - men kanskje kan prøve hvis annet ikke funker?

-Hva ville du sagt til en venn med et slikt dilemma...?  Hva ville du sagt til en kompis som var fortvilet over dama som først gjør det slutt og roter rundt - men som kommer tilbake når hun ser at HAN finner seg ei venninne - og dermed får han håpefull og lengtende igjen  - bare for å dumpe han på ny.....?

- Ville du klappet han på skuldra og oppmuntret han til å prøve å bli en bedre utgave av seg selv for hennes del..at han burde skru på sjarmen og sende henne søte meldinger og ikke gi seg..??

- Eller ville du sagt ; kutt kontakten - unngå kombinasjonen alkohol og henne..enten det er samme fest eller via tlf eller meldinger - slutt å lat som om dere "fortsatt er bestevenner" , da dere ikke er det.  Dere har gått fra hverandre og da er det ikke naturlig å være "bestevenner" lengre...det bare forsterker alt som føles vanskelig...?

Jeg tror jeg vet hva du ville sagt til en venn du bryr deg om...fordi jeg tror du egentlig vet at det beste du kan gjøre er å IKKE gjøre noe.  Både for din del og i tilfelle det skal være noe håp for å stable forholdet på bena igjen.

- Hun har en fling og hun har deg....hun er ikke akkurat nedgravd i kvernende tanker eller kjærlighetssorg - men har et par valg på to ben - eller hva?              

Skal hun få rom til å tenke på deg og savne deg eller få nødvendig perspektiv på hva hun  faktisk hadde (sammen med deg) - så må du distansere deg fra henne.

Hun trenger å lure på hvordan du har det, hva du gjør, om du har det bra - og hun trenger faktisk  at du holder avstand hvis hun i det hele tatt skal få tid til å savne deg... og det får hun ikke hvis dere skal "leke bestevenner" og hun skal styre showet og dere to skal pleie kontakten...

-Nytter bare ikke.

Hvis hun vil ha deg tilbake.....så ønsker du vel at hun kommer til deg fordi hun angrer seg, savner deg og elsker deg....du vil vel ikke at hun skal komme til deg fordi du er en praktisk reserve til noe bedre dukker opp  og  fordi du  alltid er for hånden..??

Vel, da er det opp til deg å distansere deg og ikke alltid være tilgjengelig som den tilbedende reserven!

Det er antagelig det smarteste du kan gjøre uansett hvordan dette kjærlighetsdrama til slutt ender.

Gjennom å holde en viss distanse  (ikke drive å sende meldinger eller ringe eller mase om kontakt eller insistere på "å snakke ut")...hvis du  er den som mottar meldinger og telefoner, så hold svarene/samtalen kort...høflig men kort.  

Unngå (for guds skyld) samme fester...fordi nettopp alkohol i kombinasjon med følelser i sving ofte resulterer i komplett flaue og idiotiske hendelser og utsagn som man i etterkant  bare vil grave seg ned over.....  

Ta deg i nakkeskinnet  å finn på noe med kompiser , eller bli med dem på hva det skulle være - uansett om du ikke har all verden til lyst.. Det er allikevel bra og nødvendig å fylle tiden med annet enn å sitte å mimre og tenke, bekymre seg og gremmes.  Alt som kan gi deg en pause fra "guuud ,jeg savner henne så jeg tro jeg blir gaaaal" er bra for deg !

Smør deg med tålmodighet - men hold stand!

La henne få tid til å tenke tilbake og vurdere den situasjonen som er , eventuelt savne deg og eventuelt lengte etter deg. Først da kan hun komme tilbake med oppriktighet.

- Men det er ingen garanti for det. Det kan hende at hun tenker tilbake og at hun vurderer dagens situasjon , og finner ut at det er best slik det er nå...og det  er det i tilfelle ikke noe å gjøre noe med.

Men skulle hun nå finne ut at hun har det best uten deg - så har i det minste DU din verdighet i behold hvis du har distansert deg.

Du har ikke plaget henne, du har ikke mast eller spilt martyr, eller tigget om hennes oppmerksomhet....så du slipper i det minste å være skuffet og skamme deg over deg selv på samme tid.

- Så mitt råd er ; distanser deg...men vær alltid høflig men kort i den kontakten dere måtte ha...dvs den kontakt HUN tar med deg.

Ingen grunn til å være uhøflig eller ufin...det er bare en bekreftelse for henne at hun gjorde rett når hun gikk...(samme går for mas,tigging,ørti meldinger og tusen telefoner)

Men man kan være kort selv om man er høflig...greit å svare på spørsmål eller ta i mot en beskjed  på en orntlig måte - bare unngå snikk-snakk og small talk og "husker du når.."...det er slikt "pjatt" som holder en kvar i håp og lengsler....og dessverre så er det mange som driver med slikt for å holde ekser på gress...så du må passe deg for at hun ikke leker med deg og at du biter på agnet..

- Og la være å være den som tar kontakt...såfremt det ikke står om liv. Og det gjør det jo bare ekstremt sjelden.

Klarer du det, så fremstår du som en (ung) mann med integritet. Du tvinger deg ikke på  henne og står ikke å roper på henne som noen nødende budeie....og hun vet ikke riktig hvor hun har deg da - noe som garantert vil få henne til å tenke og spekulere...og kanskje savne og lengte etter deg også.

Så ta deg nå i nakken og løft opp deg selv - og spill dine kort riktig.

Enten går det bra - eller så går det ikke som du håper, men du har tatt avslutningen med stil og har selvrespekten i behold.

Lykke til

a_force_de_mourir
a_force_de_mourirInnlegg: 3
21.06.16 17:23

Hei Joplina, Kan jeg få sende deg en epost om en liten sak gående med meg? Jeg tok vare på den jeg fikk fra deg 2 år siden, men ser ut som du har slettet den. :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg