Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan muligens få tilbake eksen

NYTT TEMA
Hymn
HymnInnlegg: 1
18.09.16 17:36

Hei! Gutt på 23 år her.

For 4 uker siden gjorde kjæresten min, som også er en gutt, slutt på forholdet vårt. Han sa han ikke lengre hadde kjærestefølelser for meg og så på meg som en venn. Vi hadde vært sammen i ca 1/2 år. Vet det ikke er mye, men har aldri vært så forelska før. Hadde også tenkt å ta han med hjem til familien min, men han slo opp rett før det. Jeg har såklart oppført meg som en gal og sendt masse meldinger der han har svart at vi aldri kommer til å bli sammen igjen. Vi går begge på samme universitet og ser han ganske ofte. Jeg mener fortsatt han ikke har gitt meg sjansen til å vise hvem jeg er og hvordan vi kunne ha hatt det sammen. Han har sagt ja til at vi kan finne på noe om litt tid, men ikke at det er en date. Hva kan jeg gjøre for å få det til å fungere igjen? Eller skal jeg bare gi opp alt håp? Kan jeg bare gi det litt tid?

joplina
joplinaInnlegg: 61191
20.09.16 12:02
Hymn: Han sa han ikke lengre hadde kjærestefølelser for meg og så på meg som en venn. Vi hadde vært sammen i ca 1/2 år.

Trist og leit når en forelskelse går over og den andre part er like forelsket fortsatt.  Men det er slik med forelskelser, at de kan rinne ut i sanden rimelig kjapt.....ja, man kan ikke tidfeste en forelskelse....den kan vare kortvarig...3 måneder...6 måneder...9 måneder...12 måneder eller 1 1/2 år for den saks skyld....og deretter skjer "noe".

- Forandringen sklir enten over i kjærlighet (som er en roligere utgave av forelskelse, men som fortsatt  gir "blaff" av den intense forelskelsen innimellom...vedlikeholds-rush)...eller den sklir over i  en "søskenfølesle/venne-følelse"...der man fortsatt liker den andre som person men ikke lengre er forelsket...eller i verste fall sklir over i krangel og uenighet der man lurer på hva man noensinne har sett i den andre eller fastslår at man må ha vært både blind og dum i en periode.

- Og nei - man kan ikke putte/manipulere/trykke på plass/tvinge inn følelser i andre mennesker som de ikke lengre har.

Det du kan gjøre i håp om at din eks skal finne tilbake til deg - er faktisk å gjøre ingenting.  Så lenge du driver med tekstmeldinger/messenger/mail og telefoner , så vil vedkommende oppfatte det som mas...du maser. Og det forsterker hans inntrykk om at han gjorde rett når han gjorde det slutt.  Ingen orker en maskråke i lengden - uavhengig av kjønn.

HVIS han skal komme på andre tanker så må han faktisk få tid og rom til å savne deg. Han savner deg ikke når du maser. Han får ingen sjanse til å savne deg fordi du gir han ingen sjanse til å savne deg.

- Og jeg vet at det høres vanskelig ut - men du må faktisk være den som trekker deg vekk. Si hei når dere møtes eller passerer hverandre....og se ikke ut som en hundevalp som har fått juling når du presser frem et spakt "hei".....men løft hånden til en hilsen, nikk med hodet eller si bare "hei" og gå videre såfremt ikke HAN tydelig stopper opp for å snakke med deg.

Send ingen meldinger og ring ikke vedkommende.  Det er vel kanskje det vanskeligste. La han være den som tar kontakt. Og tar han ikke kontakt i en periode så bit i hop tennene og hold stand.

Det verste som kan skje den part som fortsatt er forelsket, er at eksen tar kontakt  som ender i uforpliktet samvær uten at vedkommende er interessert i noe mer. At vedkommende gjør det bare fordi han vet han får deg og han har ingen annen for tilfellet.  Mange, mange, mange har endt i den situasjonen - noe som forlenger kjærlighetssorgen og gjør den enda vanskligere å takle. Så vær litt obs på den biten......at det er mulig at eksen kontakter deg og sier han savner deg , men strengt tatt bare savner litt kos. Du vil ikke ende opp i en slik situasjon...tro meg.

- Og så kan du ikke mure deg inne og sture for å pleie kjærlighetssorgen din. Det er lite fristende for noen å søke tilbake til noen som er emosjonell og deppa og tungsindig - fordi da føler folk det som om det er deres ansvar å dra folk på bena igjen fordi at de har fått dem inn i en slik tung sinnstemning.  Ikke mye sprudlende forelskelse over et slikt scenario.

Selv om det er tungt og du føler at du ikke har lyst - så kom deg ut. Spiller ingen rolle om du henger med venner, besøker noen, avtaler å gjøre ting med noen, driver med sport eller hva som helst annet...men det er viktig at du gir inntrykk av at du står på egne ben og klarer deg  - selv om du har blitt singel.

Hvis din eks skal savne deg så må du gi ham inntrykk av at du går videre nå - og du klarer deg uten ham. Det er slikt som kan trigge savn og minner og et ønske om å prøve igjen /anger fordi man ga opp så fort.

Men det forutsetter at du fortsatt hilser på vedkommende og "oppfører deg normalt" - men lar være å kontakte ham.  Bare lat som om du har sluppet han fri og det er ok.

Kjærlighetssorg er kjipe greier - men man dør ikke av det og det går faktisk over (enda mange seriøst ikke tror at det er mulig). Alle mennesker har erfart  ulykkelige forelskelser, ubesvart kjærlighet, kjærlighetssorg eller komplisert kjærlighet .  Dine egne foreldre er ikke noe unntak....dine bestemødre og dine bestefedre likeså - lærerne på skolen - ja, de fleste du møter på din vei har erfart det samme.   Det er ganske enkelt en del av det å leve.

- Ikke mye å trøste seg med - men når man har kjærlighetssorg så har man en tendens til å innbille seg at ingen har hatt det så vondt eller ille  som man selv har det og ingen har vært så forelsket som man selv var/er - og absolutt ingen kan skjønne hvor tøft man har det.....og noen (stakkars folk) blir helt fikserte på hvor ille det er, slik at de ikke lengre tenker klart og gjør veldig dumme ting...

- Jeg håper at du er så virkelighetsforankret at du ikke går inn i den fikserings-fella.

(Innlegget ble redigert 20.09.16 12:03)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg