Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jeg har blitt kald

NYTT TEMA
prezzman
prezzmanInnlegg: 1668
11.03.09 23:24

En ny skolemassakre ryster verden og jeg skummleser overskriftene og bryr meg ikke nevneverdig.
Sett det før.
Sikkert en sortkledd emogutt som har raidet våpenskapet til faren.
Sikkert annonsert til kompisene på ett eller annet nettsamfunn, sikkert 4chan, jævla Btard.
En eller annen journalist finner sikkert ut at han spiller dataspill på fritiden. CS får sikkert skylda, kanskje han hadde en konto i WOW, jævla dataspillgærninger, la oss lynsje dem...en stund.

Dette er forferdelig...han var en slik en snill en gutt...kunne ikke tro det om han...også her! i den fredelige lille byen vår...
Hver gang det samme.

Jeg bryr meg egentlig ikke.

Samtidig blir jeg rørt når jeg ser på film, får tårer i øynene når jeg hører vakker musikk, leser om igjen de sidene i boken hvor en av hovedpoersonene dør.
Tårene renner når jeg ser de små hundevalpene som har blitt så mishandlet av eierne på Animal Rescue.

Men at en unggutt får seg til å drepe titalls andre unger hverken sjokkerer eller skremmer meg, jeg har blitt vant til det, forventer det nesten.
Lenge siden sist? Noe må skje snart...

Kanskje setter jeg dette litt på spissen, kanskje ikke. Uansett skremmer det meg at jeg har blitt sånn. At jeg nesten forventer at verden hver dag skal servere oss nye forferdelige tragedier som ikke bryr meg en døyt.

Jeg har blitt kald.

Zaflava
ZaflavaInnlegg: 136
12.03.09 09:51

Du er som meg, du - og da er vi sikkert flere, tror du ikke? :)

Dette har ikke med kulde å gjøre.

ranfinsen
ranfinsenInnlegg: 3701
12.03.09 10:00

Vel, om femhundre personer hadde druknet i en fergeulykke på fillipinene ville nyheten knapt ha blitt nevnt. Men hadde det vært en nordmann ombord på den fergen...

Supply
SupplyInnlegg: 9815
12.03.09 16:12

Jeg tror ikke det, det er bare at vi har lært å distansere oss fra de nye mediene.

Før lot folk ser rive av hengslene av avisartikler, så vokste man fra det. Da kom radioen, nå fikk man høre lyden og en alvorlig stemme, folk lot seg rive med, men det gav seg også, ingen blir rystet av et hørespill lenger. Da kom TV'n, live bilder, folk var fra seg, kunne ikke fatte hva dette kunne være. Folk besvimte på Kino fordi det var for sterkt, men det også gav seg.

Vi har rettåslett vendt oss til mediet, og nyheter som ikke angår oss personlig har aldri fenget noen. Selvom nye måter å presentere de på kan ha gjort det.  Hadde dette skjedd i Oslo, eller din egen by hadde det vært noe annet, for da hadde det ikke vært på TV. Den samme skjermen som viste langt drøyere scener sist du så film. Ikke rart den ikke engasjerer som den pleide.

ranfinsen
ranfinsenInnlegg: 3701
12.03.09 22:52
Supply: Jeg tror ikke det, det er bare at vi har lært å distansere oss fra de nye mediene.

Hei

Det er gammelt kjent at distanse medfører svakere reaksjon. Ta for eksempet soldater under andre verdenskrig. De som sloss tett opp i fienden fikk de sterkeste reaksjonene på volden. De som var lengst unna (artilleri/piloter) fikk den svakeste reaksjonen, for de slapp å se fienden/ofrene i øynene.

Overført til dette tema, så reagerer vi sterkere på urett som rammer noe nært enn noe fjærnt. Vi bryr oss mer om sykdom i nær familie enn hos en person i et annet land langt vekke.

Men det om media. De har altid brydd seg mer om nære forhold en fjærne forhold. Fjærne forhold får alltid minst spalteplass.

awaiting
awaitingInnlegg: 793
13.03.09 13:08
prezzman: En ny skolemassakre ryster verden og jeg skummleser overskriftene og bryr meg ikke nevneverdig.
Sett det før.
Sikkert annonsert til kompisene på ett eller annet nettsamfunn, sikkert 4chan, jævla Btard.
En eller annen journalist finner sikkert ut at han spiller dataspill på fritiden. CS får sikkert skylda, kanskje han hadde en konto i WOW, jævla dataspillgærninger, la oss lynsje dem...en stund. Dette er forferdelig...han var en slik en snill en gutt...kunne ikke tro det om han...også her! i den fredelige lille byen vår...
Hver gang det samme.

Jeg bryr meg egentlig ikke. Samtidig blir jeg rørt når jeg ser på film, får tårer i øynene når jeg hører vakker musikk, leser om igjen de sidene i boken hvor en av hovedpoersonene dør.
Tårene renner når jeg ser de små hundevalpene som har blitt så mishandlet av eierne på Animal Rescue. Men at en unggutt får seg til å drepe titalls andre unger hverken sjokkerer eller skremmer meg, jeg har blitt vant til det, forventer det nesten.
Lenge siden sist? Noe må skje snart... Kanskje setter jeg dette litt på spissen, kanskje ikke. Uansett skremmer det meg at jeg har blitt sånn. At jeg nesten forventer at verden hver dag skal servere oss nye forferdelige tragedier som ikke bryr meg en døyt. Jeg har blitt kald.

Jeg tror du har rett i at du ikke bryr deg om div. saker, men med god grunn; skal man ta innover seg alle grusomhetene i verden 24/7 ville du bare blitt deprimert og trist. Siden vi, i dag, blir proppet så full av informasjon, tror jeg kroppen automatisk siler ut en del ting - i rent selvforsvar.

Man bør engasjere seg, men man kan ikke redde hele verden. Og da kan man ikke gå rundt å tenke på, eller ha dårlig samvittighet for dette hele tiden. Jeg synes ikke du virker kald, bare menneskelig.:)

Gudfaren
GudfarenInnlegg: 42782
13.03.09 13:35

Jeg er veldig enig med deg, selv om slike folk, samt seriemordere facinerer meg.
Heller bryr jeg meg ikke om 100 døde i eksplosjon forårsaket en selvmordbomber, at AIDS tar livet av ti-tusner i u-landene eller noe slikt.

Skal jeg bry meg np, skal det enten være venner, familie eller noen sære tilfeller!
Det er trist at det utarter seg slikt!

beranium
beraniumInnlegg: 5302
13.03.09 14:04

Kunne ikke brydd meg mindre, jeg heller! Så du er ikke alene :)

vidar
vidarInnlegg: 31285
13.03.09 14:28

Bra kronikk.

Overfloden av informasjon fører til at vi skummer forbi 99% av nyhetsbildet og tenker aldri på det igjen. Med mindre saken er helt ekstrem (type Fritzl) så blir det ikke hevet et øyebryn av de fleste. Det betyr nok ikke at vi har mindre følelser eller medlidenhet enn tidligere, men en naturlig reaksjon på tidligere nevnte overflod.

prezzman
13.03.09 14:38
parabolskdyne: Av ren nysgjerrighet, plager du dyr eller lignende?

Herregud!
Dust.

Go0ner
Go0nerInnlegg: 42166
13.03.09 15:40
prezzman: Herregud!
Dust.

Tror ikke vedkommende leste hele innlegget ditt.

7CR
7CRInnlegg: 5796
13.03.09 16:37

Det er skremmende. Tror samfunnet bare har blitt sånn. Alle sier "Å, så trist.", men ingen bruker tid på å tenke ordentlig over saken. Det er bare svært få som faktisk tar slike ting til seg disse tider, og det er trist. Jeg synes det er direkte trist.

Jeg er selv inkludert i hva jeg kaller "samfunnet" her.

BlueShoe
BlueShoeInnlegg: 4654
13.03.09 17:31

Vi blitt lært opp til å synes synd på gjerningsmennene..gjerne allerede før de har begått ugjerningen. De har jo opplevd så mye rart, som gjør disse handlingene fullt forståelige. Hvis ikke de har det, så MÅ det uansett være en rasjonell årsak til hendelsene, og ingen mennersker er visst "onde", så alle må i prinsippet tilgis.

Hevn er visst primitivt har vi lært, så det nytter heller ikke å føle sinne. Da er man visst like ille som gjerningspersonen ifølge noen...

Det eneste man kan gjøre (gitt at gjerningspersonen ikke skyter seg selv til døde) er å gi tilbud om behandling, forståelse, etter at juryen har kjent gjerningspersonen utilregnelig, og advokaten har fått betalt sitt klekkelige honorar.

Er det rart man blir likegyldig, såfremt det ikke rammer ens nærmeste? Skulle gjerne sett det ikke var slik, men pasifismen i det moderne samfunnet mot "rovdyr" (som gjerne kan se hvor enkelt det er å "forsyne seg") gjør mennesker til sauer som ubeskyttet står i en innhengning..og skulle det komme en "stakkars" ulv forbi, så må man bare tåle litt uttynning i rekkene. Skyte den kan man ikke...

(Innlegget ble redigert 13.03.09 17:34)

svenna99
svenna99Innlegg: 11121
13.03.09 17:47
parabolskdyne: Bryr du deg ikke? Dette er skremmende å lese, prezzman! Jeg blir alltid veldig lei meg når slikt skjer, noen ganger gråter jeg tilogmed og det tror jeg er en normal måte å reagere på.. Hvis du ikke bryr deg, ikke reagerer eller noenting, så frykter jeg at du er i ferd med å utvikle antisosial personlighetsfortyrrelse. Det er mange mennesker som har blitt drept i denne tragiske saken som du refererer til. Dette er mennesker som deg og meg, helt vanlige mennesker med håp, drømmer og fremtidsplaner. Nå er de borte for alltid. Kanskje noen av dem har familie som sitter og leser nettopp her. Tenkte du i det hele tatt på det da du laget denne tråden? Av ren nysgjerrighet, plager du dyr eller lignende?

Leste du hele innlegget hans? Leste du hele traaden? Gaar vel ganske tydelig fram at det er du som er den "spesielle" her, ikke traadstarter...

victor_hugo_2
victor_hugo_2Innlegg: 761
13.03.09 19:24
prezzman: Jeg har blitt kald.

Innlegget ditt viser vel det motsatte. Ta det helt med ro, uten at jeg har tall å komme med vil tro utrolig mange tenker som deg(og meg). Det er jo ikke det at vi ikke syns synd på de menneskene, men det blir liksom ikke til at en går rundt å tenker på sånt.  Litt synd, men vi er faktisk blitt en gjeng med egoister.

Legolasguy74
Legolasguy74Innlegg: 344
13.03.09 19:32
prezzman: En ny skolemassakre ryster verden og jeg skummleser overskriftene og bryr meg ikke nevneverdig.
Sett det før.
En eller annen journalist finner sikkert ut at han spiller dataspill på fritiden. CS får sikkert skylda, kanskje han hadde en konto i WOW, jævla dataspillgærninger, la oss lynsje dem...en stund. Dette er forferdelig...han var en slik en snill en gutt...kunne ikke tro det om han...også her! i den fredelige lille byen vår...
Hver gang det samme.

Jeg bryr meg egentlig ikke. Samtidig blir jeg rørt når jeg ser på film, får tårer i øynene når jeg hører vakker musikk, leser om igjen de sidene i boken hvor en av hovedpoersonene dør.
Tårene renner når jeg ser de små hundevalpene som har blitt så mishandlet av eierne på Animal Rescue. Men at en unggutt får seg til å drepe titalls andre unger hverken sjokkerer eller skremmer meg, jeg har blitt vant til det, forventer det nesten.
Lenge siden sist? Noe må skje snart... Kanskje setter jeg dette litt på spissen, kanskje ikke. Uansett skremmer det meg at jeg har blitt sånn. At jeg nesten forventer at verden hver dag skal servere oss nye forferdelige tragedier som ikke bryr meg en døyt. Jeg har blitt kald.

Jeg er helt enig med deg. Det er den samme lekas om igjen og om igjen. Ensom einstøing som har rotet seg inn i fix verden hvor hat og vold er løsningen på alt. MEN hvis vi går enda lengre tilbake til barndommen til disse einstøingene. Hva da. Hva ble gjort med denne gutten som hadde litt andre anlegg enn oss andre. Hjemmet, skolen, fritidsaktiviteter. Vi skal liksom ikke bry oss for mye.

Det er desverre ingne som tar vare på noen i dette samfunnet. Du som nabo eller venn går ALDRI inn og melder bekymring om at du har en kompis som spiller 14 timer i døgnet og tror verden blir bedre ved drap.

Jeg har ikke kommet helt til at det ikke berører meg for det gjør det. Vi som samfunn har et fordømt ansvar og si i fra. Men i den vestlige verden skal vi ikke spørre for mye eller bry oss nevneverdi. Vi kan bli satt i en situasjon vi må svare for våre vurderinger. Og hvorfor alltid Universiteter. Det lurer jeg på. Er det ikke veiledere der som kan si noe videre om at en elev virker lite tilpasset.

Jeg ser videre i diskusjonen at man distanserer seg når noe er fjernt og ikke gjelder oss.

Tsunami katastofen kontra jordskjelvet i Pakistan som skjedde samtidig.

Det blir sånn fordi katastofer skjer hele tiden. Jeg vet jeg er kynisk nå, men 9/11 terroren rørte meg ikke i det hele tatt. 3500 mennesker hva er det. Det dør barn i krig hver uke og USA er en stor pådriver til dette.

Hvor mange sivile er drept av amerikanerne de 5 årene krigen har vart, 100000 ?

Bare fordi det skjedde i USA.

SilverArrow
SilverArrowInnlegg: 3510
13.03.09 19:43

man blir nødt til åp distansere seg

dessuten er dagens samfunn flommet over av nyheter fra fjern og nær. Det er nyheter omtrent annenhver time på radio og omtrent hver time på TV

for en del år tilbake var det stort sett dagsrevyen og kveldsnytt på TV, men nå flommer det over.

Nyhetsterror

roanol
roanolInnlegg: 1878
13.03.09 20:39

Klart man legger merke til nyhetene, og til tider blir man sjokkert. Man kan lese, se og høre om mye grusomheter i verden, men det er som regel glemt før middagen er servert.

ebern
ebernInnlegg: 6758
13.03.09 21:07
beranium: Kunne ikke brydd meg mindre, jeg heller! Så du er ikke alene :)

Du har nok et annet svar den dagen du selv blir forelder..

Sunshine2009
Sunshine2009Innlegg: 540
13.03.09 21:43

Jeg blir berørt.

Lillah
LillahInnlegg: 20
13.03.09 22:29

Jeg har det litt på samme måte.

Men som mor reagerer jeg desto sterkere på saker der små barn er innblandet, Madeleinesaken, f.eks. Slike saker kan få meg på gråten. Da blir man jo mye mer kjent med offeret også  - i skolemassakrer er det jo mye mer fokus på gjerningspersonen.

Det handler om overlevelse - Madeleinesaken og tilsvarende gjør livet mitt mye tristere, jeg kan ikke ta alt inn over meg, noen katastrofer må velges bort.

PANTEREN_8
PANTEREN_8Innlegg: 8667
13.03.09 22:39
prezzman: Jeg har blitt kald.

Du er ikke kald, ikke lunken heller, men varm, det er derfor du skriver som du gjør.

Lev vel kjære medmenneske. Tro godt om deg selv.

Mvh. Panter

THE_ELECTRON
THE_ELECTRONInnlegg: 18692
14.03.09 01:01
PANTEREN_8: Du er ikke kald, ikke lunken heller, men varm, det er derfor du skriver som du gjør. Lev vel kjære medmenneske. Tro godt om deg selv.

Jeg bryr nok meg litt mer enn de fleste her, all den tid enn venn av meg jobber i den lille byen hvor skolemassakren fant sted, og min samboer passerte trolig forbi drapsmannen på Autobahn i motsatt kjøreretning da han var underveis med sitt gissel.

brasilia
brasiliaInnlegg: 3269
14.03.09 01:03
Zaflava: Du er som meg, du - og da er vi sikkert flere, tror du ikke? :) Dette har ikke med kulde å gjøre.

Det er en del av disse følelsene som er preget av opgitthet, dette har skjedd før og når man hører ekspertene uttale seg skjønner man raskt at de ikke skjønner en drit, altså bare svadaprat for galleriet. Da hvet vi at dette skal skje igjenn gang etter gang. Det er en sjælgodhet i politikkerenes adferd for ikke og kalle det renspikka dumhet som må komme opp til overflaten slik at de kan konfrontteres med virkligheten som vi vanlige lever under/eller med. Eksperter/elite er ingenting og høre på da de er nikkedukker for maktan. Se på morroklumpen Magne Raunedalen, he he.

Nofrep
NofrepInnlegg: 7847
14.03.09 04:42

Alle reagerer på noe. Men ikke på alt det media skriver om.

(Innlegget ble redigert 14.03.09 04:48)

TURBRA
TURBRAInnlegg: 39317
14.03.09 12:06

Det har vel kanskje noe å gjøre med at man til slutt ikke orker å ta alle grusomhetene som skjer innover seg?

Det er dessverre blitt så dagligdags. Men det har vel også litt å si hvor det skjer. Skjer det i landet du bor eller i nærområdet, blir det straks noe annet. Jo nærmere det er jo sterkere blir følelsene ofte. Eller hvis det gjelder en norsk som blir drept i et annet land, som Martine....Og også hvis du leser mye om det, ser intervjuer med fortvilte foreldre og skolekamerater, så går det mere inn på en enn om man bare velger å  lese overskriftene.

Det hjelper heller ikke barn i Tyskland om vi bare gråt og gremmet oss over alt som skjedde. Forhåpentligvis kan det hjelpe folk til å være mer på vakt ovenfor ungdommer som sliter i vårt nærområde, slik at de kan få hjelp til å takle frustrasjoner og skuffelser eller psykiske problemer, rusproblemer osv. i livet på en annen måte enn å drepe sine skolekamerater. Forsøke å bry oss mer om andre, og ikke se en annen vei hvis noen har det fælt.

Jobs
JobsInnlegg: 11449
14.03.09 12:18
prezzman: Samtidig blir jeg rørt når jeg ser på film, får tårer i øynene når jeg hører vakker musikk, leser om igjen de sidene i boken hvor en av hovedpoersonene dør.
Lenge siden sist? Noe må skje snart... Kanskje setter jeg dette litt på spissen, kanskje ikke. Uansett skremmer det meg at jeg har blitt sånn. At jeg nesten forventer at verden hver dag skal servere oss nye forferdelige tragedier som ikke bryr meg en døyt.

Det er nå vi må ta et valg i våre liv,ondskapen kommer nå bare til og eskalere i værden til Jesus kommer tilbake.

Jeg oppfordrer alle til og børste støvet av Bibelen og lese litt i den,har du ikke Jesus i livet ditt i den tiden vi nå går in i er du dønn fattig om du er aldri så rik på gods og gull.

Den som har Jesus i sitt hjerte har alt og trenger ikke og bekymre seg for vi skal legge alle våre bekymringer på ham.

Jesus er veien sandheten og livet,om du tror det så kan værden rase som den vil og vi trenger ikke og bekymre oss men det er viktig og be for menneskene og hjelpe de som trenger det i Jesu navn.

beranium
beraniumInnlegg: 5302
14.03.09 15:26

Jesus finnes ikke, det er bare en abstrakt tanke! Jordbærmilkshake er mye bedre enn Jesus!

prezzman
16.03.09 00:59
Jobs: Det er nå vi må ta et valg i våre liv,ondskapen kommer nå bare til og eskalere i værden til Jesus kommer tilbake. Jeg oppfordrer alle til og børste støvet av Bibelen og lese litt i den,har du ikke Jesus i livet ditt i den tiden vi nå går in i er du dønn fattig om du er aldri så rik på gods og gull. Den som har Jesus i sitt hjerte har alt og trenger ikke og bekymre seg for vi skal legge alle våre bekymringer på ham. Jesus er veien sandheten og livet,om du tror det så kan værden rase som den vil og vi trenger ikke og bekymre oss men det er viktig og be for menneskene og hjelpe de som trenger det i Jesu navn.

Føler du som kristen, at du er mer verd enn oss andre?
Skåner din gud deg for ting han utsetter oss andre for?
Har gud altid rett? Hvorfor døde min venn på 19 år av hjernsvulst?
Hvorfor må enkelte mennseker absolutt ha "noe", en gud, å tro på? Kan vi ikke tro mer på oss selv? Ikke overlate det til en "allmektig" skapning noen skrev en bok om for mange mange år siden?
Føler du at dine bønner blir besvart?

Ang. bibelen så har jeg et eksemplar liggende ett sted, den jeg fikk fra kirken under konfirmasjonen. Har faktisk prøvd å lese litt i den men det fenger svært lite . Ett livssyn synes jeg ikke det skal prakkes på folk, det er opp til hver enkelt å danne seg sin mening. Tolke livets gåter på sin måte. Det som skjer, det skjer. Ting har ikke nødvendigvis en mening. Noen ganger er livet for jævlig, vanligvis er det helt ålreit. Sånn er det bare.

Jeg tror ikke folk som leser bibler, koraner eller andre selvhjelpsbøker nødvendigvis har det så mye bedre enn oss andre.

Misforstå ikke, jeg sier ikke dette i sinne, mine ord er mer som en tankerekke å regne.
Håper jeg ikke gjør deg sint eller fornærmer deg og din tro da jeg respekterer begge deler.

prezzman
16.03.09 02:58

Nesten så jeg får lyst til å slette posten ovenfor. Den virker teit og bitter.
Spontane innlegg om alvorlige ting er ikke bra. Får skylde på en lang uke med mye jobb og lite søvn. Beklager det inntrufne.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg