Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjelp, jeg er (kanskje) bipolar! Psykolog i Oslo?

NYTT TEMA
gulleplutt
gullepluttInnlegg: 1
07.05.09 01:25

Jeg er på tidenes berg og dalbane-tur og er klar for å hoppe av vogna og ta en pust i bakken! Problemet mitt er at det tar så utrolig mye tid å finne en psykolog som kan hjelpe meg!

Jeg vært hos fastlegen og fått henvisning til psykolog. Hun forsøkte å søke meg inn til behandling, men fikk avslag. Jeg fikk en liste med telefonnummer og tok en ringerunde uten hell. Ingen hadde ledig tid og jeg måtte regne med å vente i ca et halvår. Jeg vil ikke vente i ca. et halvår :( Jeg har ringt litt rundt til private psykologer som jeg har funnet på Gule Sider, men finner ingen som har tid og som har erfaring med å behandle bipolar lidelse.

Noen som kjenner til en bra privat psykolog som har erfaring med dette (og hva er eventuelt prisen pr time)?

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 21304
10.05.09 15:40

Bipolar lidelse er faktisk såpass vanlig at alle psykologer har god kjennskap til diagnosen og pasientene.

Det viktigste med en psykolg i forhold til pasienten er at du føler du kan stole på ham/henne og trives sånn passe godt å komme i konsultasjon med psykologen.

PANTEREN_8
PANTEREN_8Innlegg: 8667
15.05.09 13:15
gulleplutt: Jeg er på tidenes berg og dalbane-tur og er klar for å hoppe av vogna og ta en pust i bakken! Problemet mitt er at det tar så utrolig mye tid å finne en psykolog som kan hjelpe meg!

Ikke tenk på psykolog, de kan neppe hjelpe deg. Hjelp deg selv gjennom å gjøre lystbetonte ting, bruk pengene dine på noe du har lyst til, eller noe du kan ha glede av. Vi har alle våre opp og ned-turer, er de så sterke at du blir ufør så skal du oppsøke lege, som kan gi deg medisin for å stabilisere deg som Lamictal tabl.

Ved bi-polar lidelse er det viktig å finne frem til "årsakene" til at det svinger slik det gjør. Noe en psykolog aldri kan hjelpe deg med, er å rette opp ting som har med genene dine å gjøre. Har du full kontroll over livet ditt, men svinger endel vil jeg råde deg til ikke å bruke tid og mye penger på en psykolog. Endel psykologer vil også etter en tid foreslå medisiner ang. bi-polar lidelse. Husk mye lys, lysterapi kan kanskje hjelpe deg.

Mvh. Panter 

MrsMatch
MrsMatchInnlegg: 3048
18.05.09 22:49

Har du bi-polar lidelse,kan lamictal hjelpe ti ganger bedre enn en psykolog.Men en psykolog må jo diagnostisere deg. Hvis du har psykiatrisk sykehus i nærheten,kunne du ha ringt poliklinikken og forhørt deg litt.

Earthquakejente
EarthquakejenteInnlegg: 40508
19.05.09 21:45

Du kan jo søke på psykiatrisk sykepleier i kommunen

billy-boy
billy-boyInnlegg: 1651
22.05.09 18:55
PANTEREN_8: Hjelp deg selv gjennom å gjøre lystbetonte ting, bruk pengene dine på noe du har lyst til, eller noe du kan ha glede av

Det siste du burde gjøre, særlig i manisk fase, er å gjøre ting som gleder deg selv eller kjøpe ting som koster penger...det kan du fort angre bittert på når du lander igjenn. Har sett mange ruinere seg og sin økonomi i manisk fase. Noe som også har fungert som forsterkere og bidratt til en tryngre og lengre deprsejon etter manien.

Da ville jeg heller ville mottatt veiledning for  å lære deg selv bedre å kjenne, samt å ta symptomer på alvår før de blusser opp slik at du bedre kan mestre hverdagen. Regner med du ikke har vært innlagt på psykiatrisk sykehus, og da har du ikke hatt alvårlige symptomer.

bipolar lidelse er så allment kjent blant leger at oppfølging av fastlege burde være uproblematisk (så lenge du ikke har alvårlige symptomer eller komplisert sykdomsforløp). Kan endog være greit med en utredning av spesialist.

siden du sierdu "kanskje" har bipolar lidelse...hvem har kommet fram til dette?

PS! opptur er ikke synonymt med mani, i klinisk forstand.

(Innlegget ble redigert 22.05.09 19:03)

PANTEREN_8
22.05.09 20:57
billy-boy: Det siste du burde gjøre, særlig i manisk fase, er å gjøre ting som gleder deg selv eller kjøpe ting som koster penger...det kan du fort angre bittert på når du lander igjenn. Har sett mange ruinere seg og sin økonomi i manisk fase. Noe som også har fungert som forsterkere og bidratt til en tryngre og lengre deprsejon etter manien.

Enig at man ikke bør kaste seg inn i en handlemani i en manisk fase i en bi-polar sykdom, der det svinger mye. Derimot er det klokt å prøve å "kjenne etter", hvordan har jeg det ?

Derimot er det helt "ideelt" å ligge litt over "streken" for hva eksperter mener er "normalt" stemmingsleie.

Feilen med eksperter er at de er eksperter ofte i den grad at de på en måte, kanskje av gammel vane, og med bruk av eldre og ganke unyttige psykiatriske tankebygninger, bryter ned fremfor å bygge opp psyken hos den syke som bør slippe å bli underlagt psykiatriens dogmer og tankebygninger om pasientroller.

Vi er vel alle "litt gale", det er vel mer snakk om å ikke bli destruktiv i sitt føelsesliv, sin adferd, slik at man fungerer bra i forhold til seg selv og andre. Vanlige folk som eiere av bensinstasjoner, sykepleiere, og vanlige degos kan nok hjelpe "den syke" langt bedre enn det som heter fagfolk innenfor psykiatrien, med mindre man liker å spille russisk rulett.

Mvh. Panter

Helisala
HelisalaInnlegg: 2277
06.06.09 13:02
MrsMatch: Har du bi-polar lidelse,kan lamictal hjelpe ti ganger bedre enn en psykolog.Men en psykolog må jo diagnostisere deg. Hvis du har psykiatrisk sykehus i nærheten,kunne du ha ringt poliklinikken og forhørt deg litt.

Det undrer meg at du faktisk vil anbefale debattanten til å sette seg rett i en medisintilværelse enn å forsøke andre ting først. Medisiner er ingen førstegangs løsning! Det er en siste utvei, en krykke for en bestemt tidsperiode.

Til trådstarter:

Finn alt du kan av kunnskaper om lidelsen i påvente av å få plass hos en psyokolog. Jo mer informasjon du får om din egen diagnose, jo lettere kan du evt. hjelpe deg selv. Informasjon gir trygghet!

Ellers vet jeg at det finnes akutte tilbud om det skulle bli aktuelt. Kommunen du bor i har også mulilgheter til å utvise en psykiatrisk sykepleier som enten kommer til deg eller du til henne/han.

MrsMatch
06.06.09 17:33
Helisala: Det undrer meg at du faktisk vil anbefale debattanten til å sette seg rett i en medisintilværelse enn å forsøke andre ting først. Medisiner er ingen førstegangs løsning!

Medisiner er det eneste som funker om man har bipolar lidelse. Det kan bli svært ille om man IKKE tar medikamenter mot det.

Helisala
06.06.09 17:44

Jeg vet om flere mennesker som har bipolar lidelse og som er medisinfri. Man ikke ta medisiner mot det, man har valg om å ta det.

MrsMatch
06.06.09 17:57
Helisala: Jeg vet om flere mennesker som har bipolar lidelse og som er medisinfri. Man må ikke ta medisiner mot det, man har valg om å ta det.

Jeg har det i nærmeste familie,og psykologen sa det var ingen vei utenom. Det var kaos en stund.Skikkelig kaos.

Helisala
06.06.09 18:06

Ja, det er en heftig diagnose. Men som ved de fleste andre diagnoser, så er det vel kanskje forskjellige grader av det? De jeg kjenner til har ihvertfall klart en medisinfri tilværelse ved å lære selvkontroll og hyppige samtaler med psykomotorisk terapeuter.

siskan
siskanInnlegg: 4339
06.06.09 18:18
gulleplutt: Jeg er på tidenes berg og dalbane-tur og er klar for å hoppe av vogna og ta en pust i bakken! Problemet mitt er at det tar så utrolig mye tid å finne en psykolog som kan hjelpe meg! Jeg vært hos fastlegen og fått henvisning til psykolog. Hun forsøkte å søke meg inn til behandling, men fikk avslag. Jeg fikk en liste med telefonnummer og tok en ringerunde uten hell. Ingen hadde ledig tid og jeg måtte regne med å vente i ca et halvår. Jeg vil ikke vente i ca. et halvår :( Jeg har ringt litt rundt til private psykologer som jeg har funnet på Gule Sider, men finner ingen som har tid og som har erfaring med å behandle bipolar lidelse. Noen som kjenner til en bra privat psykolog som har erfaring med dette (og hva er eventuelt prisen pr time)?

Å finne en psykolog som man føler seg vel med er vanskelig. HYvor bor du? Det er ganske avgjørende om jeg kan gi deg en direkte henvisning, men komunen har et psykiatrisk senter som din fastlege kan henvise deg til. Jeg er bipolar. Har gått på antidepressiva i over et titalls år uten at det stabiliserte meg.

For halvannet år siden fikk jeg Lamictal og det har forandret livet mitt. Ikke bare positivt, men det blir slutt på berg og dalbane turene. Man blir desverre mye mere likegyldig og mister evnen til å føle glede og opprømthet, men man slipper tankene om å gjøre slutt på alt og slipper å være innestengt i kjelleren.

Vær forsiktig med å begynne med en masse rare medisiner, hvis du skal gå med på å prøve noe la det være Lamictal. Det er en stemmnings stabiliserende medisin som opprinnelig blir brukt av epelektikere for å forhindre anfall.

Skriv gjerne en privat melding hvis du ikke vil fortelle hvor i landet du befinner deg, så skal jeg prøve å hjelpe,klem siskan :)

MrsMatch
06.06.09 19:40
Helisala: Ja, det er en heftig diagnose. Men som ved de fleste andre diagnoser, så er det vel kanskje forskjellige grader av det? De jeg kjenner til har ihvertfall klart en medisinfri tilværelse ved å lære selvkontroll og hyppige samtaler med psykomotorisk terapeuter.

De fleste jeg vet om i pårørendegruppa,dvs ALLE,bekrefter at man ikke har et bra liv uten medisin med denne diagnosen.

Willy-Wonka
Willy-WonkaInnlegg: 11
18.06.09 17:16
TøttTøtt: Bipolar lidelse er faktisk såpass vanlig at alle psykologer har god kjennskap til diagnosen og pasientene.

Den var oppsiktsvekkende. Det må jeg si. Hvorfor er da behandlingen da av så varierende kvalitet. Vi vet dessuten at det er en rekke ubesvarte spørsmål.

Det er jo det som er problemet. Psykiatri er ingen eksakt vitenskap slik resten av medisinen er.

Willy-Wonka
Willy-WonkaInnlegg: 11
18.06.09 17:20
MrsMatch: De fleste jeg vet om i pårørendegruppa,dvs ALLE,bekrefter at man ikke har et bra liv uten medisin med denne diagnosen

Det er ingenting som skulle tilsi at et så begrenset utlvalg skulle være et godt nok grunnlag for å hevde at en bipolar må behandles med medisiner. Snarere tvert imot. Eller ihvertfall begge deler. Både terapi og/eller medisiner.

Det er de færreste psykiatriske tilfellene der medisiner alene kan kurere.

Så hvorfor skal vi være så medisinsentrerte? Fordi det er enkelt? Det er ihvertfall ikke billig hverken økonomisk eller rent menneskelig og psykisk.

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 21304
19.06.09 05:43
Willy-Wonka: Det er jo det som er problemet. Psykiatri er ingen eksakt vitenskap slik resten av medisinen er.

Medisin er så absolutt ingen eksakt vitenskap.

PANTEREN_8
22.06.09 16:19
Willy-Wonka: Det er de færreste psykiatriske tilfellene der medisiner alene kan kurere. Så hvorfor skal vi være så medisinsentrerte? Fordi det er enkelt? Det er ihvertfall ikke billig hverken økonomisk eller rent menneskelig og psykisk.

Det lurer jeg også på, hvorfor medisiner fremstilles og brukes som om de kan "løse" problemer. Vel, det handler vel om både legemiddel-industrien, og at det lønner seg på "kort sikt" å dope folk ned med nevroleptika eller medisiner ala Lamictal.

Det er ikke særlig populært å snakke om føelser og vonde tanker nå for tiden, eller et mykere samfunn for den del.

Mvh. Panter

Prokka
ProkkaInnlegg: 64
27.06.09 02:08

Medisiner er ikke, og bør ikke være eneste behandlingsform ved psykiske lidelser. MEN de kan ta bort veldig mye av symptomene på sykdommen, og det er ofte veldig godt for den syke å slippe de verste opp- og nedturene. Da får man ro til å kunne jobbe "med seg selv", for veldig mye kan forbedres ved å endre tankemønster, og å få teknikker for å mestre svingningene. Dette kan man gjøre selv eller sammen med en behandler.

Jeg begynte på Lamictal, men gikk over på Lithium som er enda sterkere (og litt farligere), men 1000 ganger bedre. Det er "gullmedisinen" for de med bi-polar 2. I tillegg har jeg gått 1 gang i uken til en flott behandler, for å lære å tenke på "nytt" etter mange år i depresjons-karusellen.

Ikke gi opp, og lykke til!!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg