Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Plath-familien

NYTT TEMA
Soteria
SoteriaInnlegg: 10335
09.07.09 01:23

Ble tilfeldigvis sittende og se på filmen om Sylvia Plath og Ted Hughes, og historien om Plath-familien er absolutt sjokkerende. Familien må da være en av en million, en helt uvirkelig historie. De to var gift og hadde barn, men Ted ble forført av en mørk kvinne ved navn Assia. Først tok Sylvia selvmord med gass fra komfyren. Assia følte nok ikke at hun fikk nok oppmerksomhet fra Ted Hughes etter dette, og kopierte Sylvias selvmord. Sykt... Ikke nok med det, sønnen til Sylvia og Ted tok livet av seg for et halvt år siden, 47 år gammel. Søsteren hans sitter igjen, og hun har vært plaget med depresjon, anoreksi og ME. Nå er kanskje dette graving i private forhold, men alt sammen virker usannsynlig (det er faktisk sant).

Barna måtte få vite at Sylvia begikk selvmord siden hun var så kjent, men generelt er det best for barna at de aldri får vite det hvis en eller begge foreldrene drepte seg selv. Det gir grobunn for en masse grubling og destruktivitet. Barna klarer seg mye bedre dersom de aldri får vite. Så spørs det om det er mulig å skjule. Vet at en av mine forfedre begikk selvmord ved å henge seg i et tre, og dette er noe jeg av og til grubler over. Til tross for at han nå har sikkert 400 etterkommere og ingen av dem ofrer noe tid på dette (bortsett fra meg da). Så jeg tror at hvis noen i nær familie hadde gått bort ved selvmord ville det vært vanskelig å leve videre.

ranfinsen
ranfinsenInnlegg: 3701
09.07.09 08:24

Det var en Egyptisk vinner av Nobel Litteraturpris som en gang sa noe slik som at; selvmord er det siste vi kommer til å forstå.

Husker ikke hva han het, men man kan jo prøve på internett. Tror boken hans handler om dette.

At en hel familie rammes, kan jo tyde på at depresjon og angst var utbredt... det er sikkert noen som har sett nermere på saken. Uansett...

Personlig, mener jeg at de som tar selvmord har et problem med å forholde seg til "virkeligheten." Dvs at de, på samme måte som for folk i psykose, opplever et voldsomt trykkende tilstand som tar fra dem evnen til å tenke rasjonelt ut i fra en større helhet. De blir besatt av et problem og ser ingen utvei og dette må føre til en kraftig fortvilelse og oppgitthet. At de er i en eller annen form for psykose i det de utfører handlingen er godt tenkelig. Så hva utløser dette? Var det virkelig meningen å dø, eller var det bare for å få fokuset mot seg og at utfallet ikke var tiltenkt? For familien Plath (forstår at hun var ganske så rik og "vellykket" og mannen en lyriker) er det nok at hendelser som kan sette i gang en prosess som fører til dette, med de aller fleste av oss vil kunne leve med det... så hva skiller denne familien og medlemmene fra de aller fleste av oss? Det er vel der Egypteren kommer inn i bildet.

:-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg