Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Alt gikk jo så bra

NYTT TEMA
gotichgirl
gotichgirlInnlegg: 357
27.07.09 14:33

Jeg har et problem, jeg kan ikke en gang nevne dette hær, jeg har opplevd noe ferferdelig, sier jeg det kan det hende mange vil forstå hvem jeg er og hvor jeg bor, å det kan jeg ikke risikere.

Jeg får ikke lengre såve, enda jeg bruker sovepiller. Ringte legen i dag, men er på ferie så må vente en uke på og få sakt at jeg trenger psykolog, så må jeg vente enda lengre på å få en time.
Jeg har knekt sammen, jeg fungerer ikke lengre, alt gikk så bra, jeg spiste rett, trente, var flink hjemme og ryddet.
Så skjer en så liten ting å alt drar meg ned, hva gjør man frem til man får psykolog, går man bare rundt og later som ingen ting?
Jeg hører ting, jeg får sammenbrudd, klarer ikke tenke. Har vert på d-brifing etter ulykken, men hjalp ikke stort på psyken.

Kan noen klare og hjelpe meg litt uten og vite hvordan situasjonen egentlig er, alt har vert galt de siste 16 mnd, det kommer sigende, det gale tingene.
Jeg snakket med sambo, han bryr seg ikke, han tror det ikke var så ille, men prøv og stå i situasjonen selv, du klarer ikke tenke på annet.

Penge situasjonen er elendig nå, alt er bare galt, hyperventilerer å skjelver dagen lang. Vil ikke på jobb, vil bare gråte, vil bare få alt vekk, bort med seg, få tankene ut, få bildene ut, kunne slappe av igjen. Hvorfor akkurat meg?

gourmande
gourmandeInnlegg: 12614
27.07.09 16:33

http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=27269

Kjære deg!

Kan du ikke ringe en av disse i påvente av at legen din kommer tilbake?

Jeg trodde en samboer ville være den nærmeste man kunne gå til når tingene floker seg...

Kan du gjøre et nytt fremstøt?

(Innlegget ble redigert 27.07.09 16:34)

gotichgirl
27.07.09 16:36
gourmande: Jeg trodde en samboer ville være den nærmeste man kunne gå til når tingene floker seg...

trodde jeg å helt til han sier at det ikke er noe å bry seg om, å hvorfor er det liksom så ille? å at han nekter å spørre om han kan komme hjem for og gi meg moralsk støtte, hadde hjulpet om han bare hadde spurt...

takk=)

gourmande
gourmandeInnlegg: 12614
27.07.09 17:19

Den vet best hvor skoen trykker som har den på!

Jeg tror jeg hadde blitt veldig betenkt mht en fremtid med en gutt/mann som undervurderer mine reaksjoner, som ikke vil lytte, støtte eller hjelpe meg.

Hva skal man med en sånn mann?

gotichgirl
27.07.09 17:47
gourmande: Hva skal man med en sånn mann?

du spør nu, aner ikke, får se når han kommer hjem hva han sier. skulle gjerne ha vist hvorfor han ikke orket å spørre om jeg har det bra, hadde dette virkelig endt galt er det jo faktisk mulighet for at livet mitt kunne gått tapt.

Bekkelokk
BekkelokkInnlegg: 1162
27.07.09 19:01
gotichgirl: Kan noen klare og hjelpe meg litt uten og vite hvordan situasjonen egentlig er, alt har vert galt de siste 16 mnd, det kommer sigende, det gale tingene.

Hmm :p

Har ikke noe fornuftig å komme med, egentlig :p

gotichgirl
27.07.09 22:34
Bekkelokk: Hmm :p

fikk da smile båndet mitt til å trekkes oppover, tusen takk=)

gotichgirl
28.07.09 11:03

Alt annet jeg har klart og komme meg igjennom de siste 16 mnd:

Et forholdt som hadde vart i 3 år tok slutt med 2 mnd konstant krangling.
deltidsjobben min gikk konkurs, katten min ble påkjørt mens jeg så på. Da jeg flyttet fikk jeg å ny type problemer med husverten, husleie som ikke var betalt, dårlig vasket og dem som vi leide hos var i politiet så sambo fikk bot på 6000 fordi kona til plitimannen så han kjøre en bil.
Vi ble nesten kastet ut fra ny boplass siden sambo ikke fikk penger raskt nokk fra nav. Fikk meg en deltidsjobb til som også gikk konkurs. Akvarie begynte og lekke fra andre etage så rant hele veien ned, men ingen ting ble ødelagt. Såkalte venninner sluttet å ta kontakt.
Sambo dro i millitære, å når edelig alt ser ut til å bli lyst skjedde denne siste "lille" tingen, var også min deltids arbeidsplass, så jeg er permitert, har 7000 å leve for i mnd å husleie utgifter på 5000 kr.

Etter at jeg kjeftet på sambo i 1 time i går å han faktisk forsto hva jeg mente så brukte han 3 timer på og klare og tenke og forstå hva jeg går igjennom, denne arbeidsplassen er jo ikke den beste, men var inntekt på hele 4000 bare av noen få timer arbeid.
Forklarte han at jeg konstant hører ting, at jeg har måtte endre ting i huset for og føle meg litt mer trygg.
Tror han endelig forstår, tror han også forstår at å si: det er bare og komme over det, er ikke bare bare, når man sliter med psyken fra før av.

Håper bare så inderlig at ting ordner seg nå, er vel bedre at alt skjer på en gang en at dem kommer snikende innpå med mnd mellomrom?

chariot1
chariot1Innlegg: 7330
29.07.09 12:43

ekje du kirsti fra åkra da

Helisala
HelisalaInnlegg: 2277
29.07.09 13:38
gotichgirl: skulle gjerne ha vist hvorfor han ikke orket å spørre om jeg har det bra, hadde dette virkelig endt galt er det jo faktisk mulighet for at livet mitt kunne gått tapt.

Kan jo tenkes at han er redd for svaret?!

Uansett, når situasjonen din er såpass akutt som du beskriver i innlegget, så har du mulighet til å ta kontakt med fastlege/legevakt slik at du får akutthjelp. SPESIELT siden du ser ut til å miste litt gnisten for å leve og ikke minst at du "hører ting". Viktig å ikke lalle altfor lenge i en slik tilstand, men at man ordner seg hjelp så fort man merker tilstanden.

16 måneder med så mye indre uro er ikke bra for helsen din! Håper du får hjelp så fort som mulig.

gotichgirl
30.07.09 09:32
chariot1: ekje du kirsti fra åkra da

åkra? hvor i pokker er det?

chariot1
chariot1Innlegg: 7330
30.07.09 16:33
gotichgirl: åkra? hvor i pokker er det?

på karmøy fått for meg at du bodde der men kanskje feil da :P

joplina
joplinaInnlegg: 64639
02.08.09 09:46

gotichgirl: Alt annet jeg har klart og komme meg igjennom de siste 16 mnd:

Et forholdt som hadde vart i 3 år tok slutt med 2 mnd konstant krangling.
deltidsjobben min gikk konkurs, katten min ble påkjørt mens jeg så på.

joplina: Forholdet er over og du har ny kjæreste. Det er ikke alltid hvordan man har det men like mye hvordan man tar det, som det kommer an på. Hvorfor pleie tanken på det dårlige i gamle forhold som er over....? For å ha en bremse i det nåværende forholdet?

At firmaer går konkurs i nedgangstider og med børskrakk er faktisk ikke noe du kan ta personlig. Tror du at du er den eneste arbeidstaker som har måttet gå fra en heltidsjobb eller halvtid det siste året...eller faktisk endt opp med å gjøre det 2 ganger også...?

gotichgirl: Da jeg flyttet fikk jeg å ny type problemer med husverten, husleie som ikke var betalt, dårlig vasket og dem som vi leide hos var i politiet så sambo fikk bot på 6000 fordi kona til plitimannen så han kjøre en bil.
Vi ble nesten kastet ut fra ny boplass siden sambo ikke fikk penger raskt nokk fra nav. Fikk meg en deltidsjobb til som også gikk konkurs.

joplina: Det er ikke uvanlig at man i leiemarkedet får en leilighet som er dårlig vasket eller som har mangler. Det er ikke slik at man kan tro at det er personlig og at man forfølges av slikt. Jeg tror alle som har leid forskjellig husvære i en periode av livet kan skrive under på det. Dernest er det ikke rart eler sjokkerende at man nesten får  utkastelses-oppfordring hvis man leier før man har pengene i boks.  NAV har slitt med alle former for utbetalinger det siste året grunnet omlegging. Det har vært i media og nyheter oppatt og oppat igjen.

Og hva med at sambo fikk en bot......kjørte han ulovlig så tok han selv sjansen på å bli tatt/anmeldt. Han var fullstendig klar over det men gjorde det allikevel.

gothicgirl:  Akvarie begynte og lekke fra andre etage så rant hele veien ned, men ingen ting ble ødelagt. Såkalte venninner sluttet å ta kontakt.
Sambo dro i millitære, å når edelig alt ser ut til å bli lyst skjedde denne siste "lille" tingen, var også min deltids arbeidsplass, så jeg er permitert, har 7000 å leve for i mnd å husleie utgifter på 5000 kr.

joplina:  Akvarier som lekker, brennende hårfønere, vaskemaskiner som streiker , varmeovner som kortslutter - alt dette og mere til er ikke uvanlige eller ekstreme  hendelser i en heim. Så lenge det går bra og ikke gjør store skader eller svir av husværet, så må man være glad. Det kunne alltids gått verre.

At man mister kontakt med venner er trist, og det er ikke alltid like lett å skjønne/finne årsaken til noe slikt.

Igjen - at arbeidsplasser sier opp og permitterer  folk i disse tider er det mange,mange,mange som blir berørte av. Med en husleie på 5000 og en utbetaling på 7000 , så lurer jeg på om ikke sambo bidrar med sitt, eller om ikke NAV betaler eller gir støtte til livsopphold.

gotichgirl : Etter at jeg kjeftet på sambo i 1 time i går å han faktisk forsto hva jeg mente så brukte han 3 timer på og klare og tenke og forstå hva jeg går igjennom, denne arbeidsplassen er jo ikke den beste, men var inntekt på hele 4000 bare av noen få timer arbeid.
Forklarte han at jeg konstant hører ting, at jeg har måtte endre ting i huset for og føle meg litt mer trygg.
Tror han endelig forstår, tror han også forstår at å si: det er bare og komme over det, er ikke bare bare, når man sliter med psyken fra før av.

joplina:  Ja, i blandt må en vekker til for at andre skal forstå hva man mener og hvorfor det sliter slik på en. Penger er en bekymring hvis man ikke har dem...men som sagt, med en leie på 5000 og en utbetaling på 7000 så vil jeg tro at man er innefor det som gir støtte til livsopphold.

MEN hvis det er slik at du "hører ting", alltså er hørselshallusinert, så hjelper det lite å kjefte på sambo eller å gremmes over permittering. Da må du oppsøke fastlegen din eller DPS hvis du får oppfølging derfra. Det hjelper lite å forandre på ting i husværet for å få vekk stemmer i hodet man ikke skal ha.

Din første prioritering må være din egen psykiske helse. Din sambo er ikke psykiatrisk sykepleier,psykolog eller psykiater. Det er ikke riktig at han skal få delegert ansvar for din psykiske helse når han ikke har forutsetninger for å kunne gjøre noe med det.

Det nytter ikke å bebreide han for ikke å forstå - han forstår ikke. Han er ikke deg og han er ikke en fagperson innen psykiatrifeltet. Og det bør du ta inn over deg og akseptere.

(Innlegget ble redigert 02.08.09 09:49)

Arnebelinda
ArnebelindaInnlegg: 12322
13.08.09 14:16

Mye enig i joplina her.

du må ta tak i litt ting. Hvorfor også ikke finne noe billigere å bo?

skal dere også få hjelp fra militæret med husleien..? iafall halve.

gotichgirl
13.08.09 14:28

Hvis noen hadde sett boforholdene her så er det valg mellom gata, enda dyrere + mindre, eller ubeboeligeplasser, er en liten plass og uten busser som går å uten billappen kommer mann seg ingen vei, jeg nekter å gå 4 km hver dag til å fra jobb.

militære betaler sin del, halvehusleia på 3750, jeg betaler min del på 3750 så legger jeg av 1250 til strøm.

Ting går som det går, min sosiale angst har blitt så ille at jeg har sitti i 2 uker nå med brev til legen om søknad til psykolog, å en telefon jeg ikke har tatt.

Men økonomien min er mitt problem, jeg klarer meg vel slik som alle andre. Erfaring får man av å leve.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg