Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ondskap

NYTT TEMA
Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 5632
30.10.11 05:37

Hei,

Jeg skriver en master-oppgave i ondskap, gjerne i hermetegn, og hvilke mekanismer som får folk til å ta del i dette. Om noen har noen forslag til litteratur på temaet tar jeg imot det med takk. Både skjønnlitterært, typ Razumikhin og Porfirijs diskusjon i 'Forbrytelse og Straff', og faglitterært, typ Staubs 'Roots of Evil' og Zimbardos 'The Lucifer Effect'.

Noen?

Agay_Prispu
Agay_PrispuInnlegg: 5165
30.10.11 08:25

Jeg ville anbefalt som inspirasjon å lese alle dialogromanene til Carlos Castañeda, fra og med Journey to ixtlan til og med The active side of infinity. Da de kort fortalt handler om hvordan og hvorfor ondskap oppstår. 

PDF-versjoner av hele verket er enkelt å finne gratis på nett, you know where and how hvis du har sett en "sjørøver.."  Romanene (ikke de antropologiske tekstene/bøkene)har en del detaljpjatt om farger på en bil osv men det kan man skumme forbi.

*Du vil imidlertid aldri kunne bruke det som kilde, da akademikere som regel ikke forstår noe av hva romanene handler om, og/eller misliker at mye "mellom linjene" setter en del av akademisk tradisjon til spott og spe.

*Ondskap oppstår pågrunn av desperasjon, eller på grunn følelsen av å måtte støtte eller representere et sentralpunkt, en "gravitasjonell" entitet.

Extreme attachment til noe helt spesifikt på statiske og/eller dogmatiske måter er det som leder til ondskap.Egoet som vi kjenner fra bl.a.Freud, er "kanalen" for dette.

Ondskap er aldri noe som finnes som en mystisk kraft i utgangspunktet. Enkelte kan av genetiske og /eller miljøårsaker bli mer disponerte for ondskap enn andre, og vil også utvikle ondskap - men dens grad vil ofte kunne reguleres av samfunnet om personen ikke forblir anonym.

Agay_Prispu
Agay_PrispuInnlegg: 5165
30.10.11 08:28

Ellers vil det vel være umulig å komme utenom Jens Bjørneboe, anarcho-syndikalisten som rabulerte over staten, autoriteter og egoet på nokså kjente måter i dette landet.

"Jonas" og "Frihetens øyeblikk" er å anbefale sammen med "Haiene". Dog kan det være zlitzomt med reichsmål, men ieg regner med bøchene i dag i all howedsak er på spynorsk eller bochmaal.

(Innlegget ble redigert 30.10.11 08:28)

gourmande
gourmandeInnlegg: 12611
02.11.11 16:56
Palimpsest: Jeg skriver en master-oppgave i ondskap,

Dette programmet ble sendt på NRK2 igår. Ann Heberlein har skrevet bok om temaet.

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/800008/

(Innlegget ble redigert 02.11.11 16:58)

Ale-Jet
Ale-JetInnlegg: 14517
31.10.19 22:47

Ondskap lages når samfunnet avviser enkeltmennesket.

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 652
17.11.19 04:11

Jeg tror det handler mer om at mange barn lider overlast også i vår tid og det blir det mye vondt og selvforsterkende vonde sirkler av. Synd det interesserer vår tids politikere så lite.

karichristoffersen55
18.11.19 01:16

Jeg tror selv ikke det finnes så mye ondskap å snakke om i virkelighetens verden i det man vanligvis ofte legger i ordet men jeg tror det finnes mange mennesker som nok har mere enn nok med sitt eget liv og at det ofte er slik at vi alle ofte har så nok med vårt eget liv og sliter med vår egen psykologi på en måte.

Når det gjelder litteratur vil jeg nevne Agatha Christie og noen av hennes bøker.  Spillefilmer med Bette Davids. Den om de to søstrene. Hvor den ene bli rullestolsbundet på grunn av den andre søsteren viser det seg. Man aner hvordan deres oppvekst har mye forskjellig.  Jeg husker desverre ikke så mye mer. Slutten er veldig amerikansk. Man identifiserer seg veldig sterkt med en side. Men det er en grøsser og litt "kultfilm" tror jeg.

En annen kilde er " Ondskapens problem" av en forfatter jeg nå ikke husker navnet på. Det er en bok eller en skrift.

pluss motsatsen eksempel,vis

Åndsfrihet. Manifest.  Nobelprisvinner Sakarov."

Alt godt og lykke til med master oppgave!

(Innlegget ble redigert 18.11.19 01:27)

karichristoffersen55
18.11.19 02:12

At der er onde handlinger i verden som står grusomme menneskeskikkelser bak. Ja derom er jeg ikke i tvil  og tar kun avstand som alle andre, men ditt prosjekt er vel kanskje et annet og mer teoretisk?

Når det gjelder " kultfilm" så legger jeg i ordet " film som bærer over landegrenser"

MarcoMauritz
MarcoMauritzInnlegg: 3233
18.11.19 05:58
karichristoffersen55: Alt godt og lykke til med master oppgave!

Det er 8 år siden han skrev den, så tviler på at det har noen hensikt å ønske han lykke til. 

karichristoffersen55
19.11.19 20:18

Sent men godt med andre ord. Håper ikke masteren bare er blitt liggende i en arkivskuff på jobben.

Det er jo ikke så mange tiår siden foreldres rett til koorporelig å tukte sine barn ble fjernet fra vårt lovverk. Også ikke lenger tilbake enn nitten femtitall at dødsstraff ble opphevet i England.

Ting er ofte ikke så lett . Å slå ondskapen ut av sine barn.

Uansett et tungt og vanskelig tema. Nettet er aldri oppdatert synes jeg. Men jeg sier unnskyld for min sløvhet.

(Innlegget ble redigert 19.11.19 20:19)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg