Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor farlig er søvnmangel?

NYTT TEMA
gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 2198
08.01.12 17:44

Har fått en del plager etter at jeg jobbet 3 skift i nesten 20 år.Vi jobbet ikke samme skift hver dag,så jeg fikk ikke nok søvn disse 20 årene utenom ferier og langhelger (fri fredag eller mandag)

Finnes det noen forskning på emnet?

Selv nå kan jeg sitte oppe halve natten og legge meg i 3-4 tida.

Min personlige rekord er nå kl 6.30. Jeg sov 5,5 timer i natt så jeg skal nå kl 15.45 sove 1 time,og ikke drikke mer kaffe etter kl 20.00

Ølmannen321
Ølmannen321Innlegg: 54
09.01.12 16:48

Det er mye større sjanse til å få hjerteinfark med mye søvnmangel.

HelseKjemikeren
HelseKjemikerenInnlegg: 19
12.01.12 23:23

Jeg har hatt og delvis har mye av de samme problemene. Jeg meldte meg på et Silva Ultra mind kurs. Her kommer de inn på noe som mange vil kanne "mye rart", men en del tror jeg du kunne ha nytte av: Det å gå i senter. Det er en hvileteknikk som du også kan bruke til en dyp søvn. SOm hvileteknikk, er bruken slik at du er bevist, men går ned i en dyp hvile. 15 minutter tilsvarer omternt et times søvn. Det er 2 nettsteder som er konkurenter i det markedet

Så er det slik at det kan være psykologer/psykiatere som holder gode søvnkurs. Vikti å få gode rutiner også i helgene. Ikke endre leggetiden mer enn 2 timer da -helst. Unngå å sove middag. Hvis du må - så sov 15 min eller 1 time og 15 min. Det har med søvntog å gjøre. I bergen er det et søvnforskningslaboratorium med flere godtt kvalifiserte medarbeidere. Se om du kan få kontakt med disse , kanskje via legen din.

Fortsett med å jobbe med saken. Din situasjon er ikke særlig bra, men ....jeg pleier å si ....lag selv 5 gleder om dagen...kaffe til kona på senga er første glede min....da starter dagen fint...

Lykke til.

gamecrazy
15.01.12 03:15

Er alene og psyk,men tror ikke på religion,alternativt eller annet tull.Har begge bena på jorda.

MONA000LISA
MONA000LISAInnlegg: 191
15.01.12 12:40

Ved søvnmangel, kan du få psykise problemer som hallusinasjoner og vrangforestillinger. Du blir ukonsentrert, deprimert får stresssymtomer m.m Man kan også få hjerteinfarkt om det pågår over lengre tid. Også blir man utbrent.

vadefugl
vadefuglInnlegg: 41549
19.01.12 16:29
HelseKjemikeren: Det er en hvileteknikk

Jeg bruker den teknikken og av og til så hender det at jeg sovner mens jeg er i det moduset. - Ellers så er jeg sånn at jeg kan være oppe lenger enn 24 timer i døgnet og det er ikke noe særlig. Sover også da lengre når jeg har vært oppe ganske så lenge. Dette forskyver søvnrytmen min.

(Innlegget ble redigert 19.01.12 16:30)

D-vitamin
D-vitaminInnlegg: 2708
23.01.12 15:45

autogen trening (Store medisinske leksikon)

metode til å avspenne kroppen, kroppsdel etter kroppsdel - gjør det lettere å få sove godt. 

Finnes sikkert endel om det rundt omkring på nettet. Ikke noe fiks-fakserier, bare å lære seg avslapningsteknikker. Bra for blodomløp og indre organer, for spenninger i kroppen hindrer sirkulasjonen. 

gamecrazy
25.01.12 15:08

Jeg utrykte meg uklart.Hvor farlig er det å jobbe nattskift,skulle overskriften vært!

Kroppen går inn i ett "standby" modus om natten,og man vil sovne i 3-4 tiden om man sitter i en god stol eller på en sofa.

Det er direkte helseskadelig å sove mindre enn 5-6 timer sammenhengende.Bor man i en by kan det være meget vanskelig å sove på varme sommerdager nå man må ha ett vindu åpent.

Man klarer seg aldri uten minst 6 timers søvn en hel uke uten å bli sliten,trøtt og uopplagt.Samme hvor mye kaffe man drikker,så MÅ kroppen ha sine 7-8 timer uansett.Er man over 60 kan man klare seg med 6-7 timer.

Dette betyr ikke at man slutter å sove når man er 100,men man kan kanskje klare seg med 5-6 timer om natta og 1-2 timer på dagen.

gamecrazy
12.02.12 16:29

Tror mine medisiner hjelper meg til å sove,siden jeg skjelden klarer å holde meg våken i mer enn 6 timer,før jeg må ha en lur på 30-60 min.

Er det sant at kunstnerenSalvador Dali aldri sov skikkelig? "Han hold ett nøkkelknippe i hånden,og når det falt i gulvet våknet han." eller er dette bare en vandrehistorie?

SL2011
SL2011Innlegg: 7980
02.03.12 16:18
gamecrazy: Har fått en del plager etter at jeg jobbet 3 skift i nesten 20 år.Vi jobbet ikke samme skift hver dag,så jeg fikk ikke nok søvn disse 20 årene utenom ferier og langhelger (fri fredag eller mandag) Finnes det noen forskning på emnet? Selv nå kan jeg sitte oppe halve natten og legge meg i 3-4 tida. Min personlige rekord er nå kl 6.30. Jeg sov 5,5 timer i natt så jeg skal nå kl 15.45 sove 1 time,og ikke drikke mer kaffe etter kl 20.00

Etter perioder med lite søvn ble jeg rammet av psykose. Nok søvn i løpet av døgnet, enten man jobber dag eller natt, er alfa omega etter min erfaring. Jeg sover 7-8 timer i døgnet.

Ale-Jet
Ale-JetInnlegg: 18017
24.10.19 03:00

Det er farlig i det lange løp. Men leger kan gi ut sovepiller på resept. Imovane heter det og funker veldig bra.

Klikk for å gå tilbake til toppen