Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilke aviser tar psykiatrien mest på alvor?

NYTT TEMA
gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 2198
29.08.15 22:38

VG,Dagbladet,Dagsavisen eller Aftenposten? (Klassekampen er vel ingen dagsavis lenger?)

Mitt eksempel er så graverende at jeg vurderer varig overgang til EU landet Sverige.

gammel
gammelInnlegg: 127
06.09.15 17:11

Jeg vet ikke. Men jeg tror det er kultur for å kritisere psykiatrien der det trengs... Kanskje er ikke alle aviser like årvåkne hele tiden, men jevnt over, skulle det være rom for å komme med kritikk. Her er det noen som hører, for eksempel! 

Script
ScriptInnlegg: 3900
06.07.19 17:44

Malt, en nestor i den råtne psykiattrien, uttaler at så og så mange blir friske av tablettbehndling. Men hvordan vet han det, hvordan klarer han å skjelne mellom dem som blir frisk av tiden som leger sår, og tablettene? Det lar seg ikke gjøre. I et program på dansk tv forleden ble det vist hvordan en 14-15 - åring ble ødelagt av overfprbruk av tabletter. Men psykiateren sa at det var sykdommens skyld, schizofrenien som gjorde at gutten ble veldig overvektig, fikk veldig tydelige nevrologiske plager. Men likevel fortsatte psykiateren med de ødeleggende tablettene som jo ikke virket mot sykdommen!. Omsider fikk den unge mannen andre medisiner av andre psykiatere, men da ble han alldeles umulig. Skyldes dette sykdommen eller tablettbehandlingen? Fornuftige mennesker vil hevde at det skyldes behandlingen med enormt sterke doser, psykiateren hevder tilstanden skyldes sykdommen.

Men i Danmark har man obdusert over 500 pasienter på psykiatriske sykehus som døde uventet under behandling siden 2014. Over 12 prosent, flere enn 50 personer, døde av forgiiftning av psykiaterens tabletter. Hos enkelte hadde giften hopet seg opp i hjernen til sju-åtte ganger det forventede. Nærmere 50 prosent av de døde pasientene hadde fått medisiner utover det som forskriftene tilsa.

Tabletter må til i visse psykiatriske tilfelle, det er ikke der slaget skal stå,men psykiaterne må slutte med disse svære dosene av giftige tabletter med omfattende bivirkninger, disse massive økningene av dosen som virker ved at de sløver pasienten ned, - og pleierne rapporterer positivt, de får drikke kaffen i fred for pasientens plager. Til sist blir det ingen veg tilbake, pasienten er så ødelagt nevrologisk av "medisinen" at han eller hun ikke kan slutte med den uten svære, kanskje forgjeves store påkjenninger. - Dette er psykiatriens tragedie, den nekter å se sin egen utilstekkelighet i øynene, skylder hele tiden på sykdommen når behandlingen ikke lykkes, bare fortsetter med det samme feilaktige, foreldede paradigmet.

(Innlegget ble redigert 06.07.19 17:50)

Script
06.07.19 18:17

La meg tilføye: Min søster er nå  generelt fri egentlig psykiatriske plager. Hun er svakt psykisk utviklingshemmet, og har en personlighetsforstyrrelse, men ellers er hun frisk og grei og fornuftig, og fornøyd med veldig lite. Hva er årsaken? Psykiateren vil si medisinene, men jeg sa allerede etter at vår mor døde, at min søster ville bli frisk, det var en svært uheldig dynamikk mellom de to. Det gikk så vidt at min søster ikke kjente andre mennesker: "Hvem er du?" sa hun til min mor, "jeg er en hund."  Pleierne måtte holde vakt over henne, noe som naturligvis vakte store reaksjoner hos dem, de måtte drikke kaffen alene.

Alt denslags er borte nå, til tross for  pleiernes stadig notoriske forsømmelser ("på vakt gjelder det å få tiden til å gå"sier de, jeg har selv hørt det), hun er dypt ensom pga peiernes fiendtlighet, men syk er hun egentlig ikke sammenlignet med tidligere.

Dette er for øvrig et eksempel på hvordan sosiale faktorer kan utløse voldsomme psykiatriske traumer med omfattende hallusinasjoner, men som pasienten kan bli frisk av når den utløsende, sosale faktoren ikke lenger virker.

Mennesket er et grunnleggende sosialt vesen, det må psykiatrien og behandlingen ta utgangspunkt i.

Script
13.07.19 09:04

Psykiaterne er renessanseleger, les Petrarca om dem!!

TrondVaatsveen
TrondVaatsveenInnlegg: 1052
23.09.19 13:23
Script: Mennesket er et grunnleggende sosialt vesen, det må psykiatrien og behandlingen ta utgangspunkt i.

Enig.

Dette tar ikke arrogante og oppblåste psykiatre hensyn til, for dem er det retnigslinjene fra staten og DSM5 systemet som gjelder.

Mvh. Trond Vaatsveen

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg