Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Psykisk syke studenter

NYTT TEMA
politikk
politikkInnlegg: 32677
06.09.18 15:35

det har vel blitt ett moteord og kalle kjedelighet for psykisk lidelse.

ingen psykolog kan gjøre noe med dårlig økonomi, sosial kontroll eller ensomhet.

kortvarig psykisk hjelp finnes i barskapet og dram er den beste psykolog og beste lindrende medisin.      Men det finnes ingen helbredende medisiner mot kjedelighet.

trøndergutten
trønderguttenInnlegg: 11242
06.09.18 16:09

At det har blitt et moteord å kalle kjedelighet for psykisk lidelse er nytt for meg. Hvor har du det i fra? 

Psykisk lidelse blant studenter er et stort problem. Det er bare å lese SHoT-undersøkelsen for 2018, så ser du at problemet er økende. Jeg trekker ut et par setninger fra undersøkelsen: 

"Årets undersøkelse viser at 42 % av studentene rapporterer om psykiske plager, herunder 13 % om moderate plager, 18 % om alvorlige plager, og 11 % om alvorlige og mange plager"

"Det har vært en betydelig økning i rapporterte psykiske plager fra 2010-undersøkelsen og frem til årets undersøkelse. Gjennomsnittskåren på HSCL-25 har økt jevnt og andelen studenter med det som kan karakteriserer som alvorlige psykiske plager har økt fra nesten hver sjette student i 2010 (16 %) til over hver fjerde i 2018 (29 %). Økningen sees både blant kvinnelige og mannlige studenter, men er mer markant hos kvinnelige." 

Disse 29 % er de 18 % med alvorlige plager + de 11 % med alvorlige og mange plager. 

Både antallet med psykiske plager og prosentøkningen siden 2010 er skremmende. Og dette skyldes ikke kjedsomhet. 

Da er nok dårlig økonomi og ensomhet, som du nevner, 2 av flere årsaker til at så mange sliter. Press om å lykkes er nok også en årsak. Men dette er mine tanker. Så vidt jeg kan se nevner ikke rapporten direkte disse som årsaker til økningen. Den nevner bare at økningen kan skyldes større åpenhet rundt psykiske plager. 

politikk
06.09.18 16:16

Trøndergutten : problemet er jo at uansett årsaker så kan ikke årsakene fjernes.   De kan midlertidig medisineres bort med lindrende og ingenting er vel bedre og mer effektift enn barskapet.

trøndergutten
trønderguttenInnlegg: 11242
06.09.18 16:23

Det er ikke akkurat mangel på alkohol for de fleste under studenttiden. Det hjelper kanskje noe på ensomheten, siden vi nordmenn er med utadvendte og får oss nye bekjentskaper med alkohol i kroppen, men det hjelper lite ellers. At det har blitt mer åpenhet rundt problemet er en god start. Men ventetiden for å gå til psykolog må kraftig ned (heldigvis er det ofte helsesøster tilgjengelig, der man ikke må vente så lenge.

Alle årsakene kan sikkert ikke fjernes, men jeg nekter å tro at man ikke kan gjøre noe med problemet. 

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 903
07.07.19 20:56

Tilbud om psykisk helsehjelp legges mer og mer ned har jeg inntrykk av samtidig som så mange utvikler store psykiske strørninger i samfunnet som de trenger hjelp for. At studenter også rammes som jo ofte kommer fra alle sosiale lag og bakgrunner og  rykket opp fra sitt vanlige miljø skal lære mye og ta mange viktige valg på kanskje ofte altfor kort tid det synes jeg er ikke så rart. Den enkelte student sin hjemkommune har kanskje ikke alltid så mye å hjelpe med heller ved uforutsette sykdom eller livsutfordringer og masse økonomistress for så mange i den fasen.

Gorback
GorbackInnlegg: 4452
07.07.19 21:07

Tid for et skikkelig studentopprør kanskje, som på slutten av 60-tallet? Sex, drugs og musikk har også tapt seg kvalitetsmessig i de senere årene så studentene har min fulle sympati...

karichristoffersen55
07.07.19 21:10

" Sjung om studentens lyklige dagar" tror jeg bare er myte for så mange unge i dag. Det store flertall klarer seg kanskje godt men for de som er avvikende på noe måte blir skjebnen desto hardere tror jeg. Veldig synd at man ikke er kommet lenger.

karichristoffersen55
27.09.19 22:35

Man kan kanskje få litt hjelp til å håndtere problemene litt mer konstruktivt i fremtida. Det tror jeg mye på. Vi er nok alle litt sprø når det kommer til stykke tror jeg, men ting kan umerkelig gli over i sykdom som man bare trenger hjelp med og det er ikke alltid det offentlige helsesystem har så mye å tilby tror jeg. Det kan lett  bli selvforsterkende " onde sirkler" og tankekjør som man til slutt ikke kan komme ut av uten ved hjelp av medisiner mye fordi alle kaver med sitt av de nærmeste kanskje og det kan være vanskelig å gå videre kanskje med traumatiske hendelser man ikke kommer videre med. Man må ofte ta en ting av gangen , prøve å tenke positivt og se fremover og kontakte studenthelsetjenesten og ta med seg hva man kan av deres erfaring tror jeg. Men jeg har inntrykk det er vanskeligere enn noen gang. Det er ordentlig leit at utviklingen ikke har vært bedre.

Enkelte kontakter en av studentforeningene eller søker legater eller tar opp problemet med lånekassa tror jeg.

karichristoffersen55
28.09.19 01:30

Det er så mange grupper i samfunnet i dag som føler seg " litt glemt og forlatt" tror jeg av bevilgende myndigheter. Det er kanskje " bare det" at konkurransen er så stor og at det skjer så mye alvorlig i dag. Bekymringsfullt synes jeg det burde være for de som har innflytelse i studentenes kår at helt unge mennesker ofte ser veldig trøtte og slitne ut. Men det er vanskelig å forstå fullt ut føler jeg da det ikke kan sammenliknes tidligere tider. At man bygger ned studenthelsetjenester synes jeg bare høres rart ut.

karichristoffersen55
20.10.19 17:44

Det snakkes mye om den store folkesykdommen ensomhet også hos studenter. Jeg vet ikke hvordan virkeligheten er egentlig men tenker vel litt at alt trenger man ikke av besøksvenner og slikt i dag.  I dag har vi disse " stalkerene" og vi lever i en helt annen tidsalder.  Men at kostnadene ved å være student har økt mega mye er jeg lite i tvil om. Bare et besøk i bokhandelen forteller om det.

politikk
20.10.19 22:56

Karichristoffersen : vi hører på nyhetene at de bruker mye smertestillende.

jeg undres på hvorfor når barskap medisin er mye mer effektift.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg